G
Bristerna är väl priset som ökade enormt, ev ökande CO2 utsläpp, långsiktighet, risk för minskat välstånd, minskad konkurrenskraft, beroenden av stater vi inte vill vara beroende av osv. Tillgång till energi till vettigt pris över tid är extremt viktigt.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men personerna i fråga klarar ju inte av att peka på bristerna.
Vad menar du? De största bristerna är att en för stor installation av intermittenta energislag bla:
- leder till ännu slagigare priser (problematiskt för både privatpersoner och företag)
- leder till större risker för nedstängningar i energisystemen då lönsamheten för stabil energiproduktion riskerar att slås ut
- leder till en ökad andel fossilproduktion i elnäten då stabil produktion (kärnkraft) får svårt med lönsamheten.

Sedan kan man överbrygga dessa problem med nya tekniker, som vi dock inte riktigt ser komma ännu.

Genom att öka värdet av "stabilitet" så kan man minska riskerna och öka incitamenten för att lösa dessa problem. Exempelvis genom att det lönar sig för vindbolagen att upphandla nätstabilitet så ökar värdet av sådan elproduktion som passar för detta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
G
Det är ju ingen fysisk lag som säger att priserna på Nordpol måste ändras varje timme, förbrukning och produktion måste ju ändå anpassas väldigt nära varandra varje sekund.
Vilken annan viktig produkt ändrar pris hundratals % hit och dit, från minus till flera sek per enhet inom samma år?
 
Varför skulle mer varierande elpriser vara ett problem? Varför skulle det minska vinsten för annan produktion? Det leder snarare till att den får bättre betalt.
 
Gick producenterna back fram till att priserna började skena?

Det har jag svårt att tro..
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Har någon antytt det?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle mer varierande elpriser vara ett problem? Varför skulle det minska vinsten för annan produktion? Det leder snarare till att den får bättre betalt.
Problemet är troligen större för konsumenterna/samhället i stort. Att ha ett "hum" vad något som man verkligen behöver i framtiden kommer kosta är viktigt.
Annars blir det ju likt Venezuelas inflation.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Att priset varierar mer är något helt annat än att det stiger kraftigt.
 
Krilleman
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stabilitet i elpriset är ju inget som är konstigt och borde vara en självklarhet. förstår inte varför detta ska ifrågasättas?????
Har haft kontakt med ett företag som produceras ekologisk gödning, som fått ha intermittent produktion, vilket gör produkterna dyrare och sämre leveranssäkerhet- sådant kan ju inte gynna någon. Eller bönder som kör igång egna elverk istället för att köpa el, eller känner sig tvinga att investera i elverk, vilket också gör det dyrare och leder inte till något positiv ur ett större samhälsssynvinkel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har någon antytt det?
Det har varit på tapeten tidigare vill jag minnas.
För egen del anser jag att prisättningsmodellen bör ändras till något bättre, hur det ska se ut har jag inget svar på men det finns många kreativa i detta land som bör utvärderas.

Sedan kan de regler som vi har idag allltid förändras men där får åsikterna isär uppenbarligen.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Stabilitet i elpriset är ju inget som är konstigt och borde vara en självklarhet. förstår inte varför detta ska ifrågasättas?????
Har haft kontakt med ett företag som produceras ekologisk gödning, som fått ha intermittent produktion, vilket gör produkterna dyrare och sämre leveranssäkerhet- sådant kan ju inte gynna någon. Eller bönder som kör igång egna elverk istället för att köpa el, eller känner sig tvinga att investera i elverk, vilket också gör det dyrare och leder inte till något positiv ur ett större samhälsssynvinkel.
Nej, det är ingen självklarhet. Att stänga ner produktionen när det är dyrt medför snarare lägre kostnad, om snittkostnaden är oförändrad.
 
J Jeppson skrev:
Det har varit på tapeten tidigare vill jag minnas.
För egen del anser jag att prisättningsmodellen bör ändras till något bättre, hur det ska se ut har jag inget svar på men det finns många kreativa i detta land som bör utvärderas.

Sedan kan de regler som vi har idag allltid förändras men där får åsikterna isär uppenbarligen.
”Något bättre” ja det låter ju bra. Men vad är bättre enligt dig?
 
Snittkostnad kan hållas låg på flera sätt. Ett är att folk inte anser sig ha råd med el när den är dyr. Det betyder inte nödvändigtvis att det är en bra ordning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det försigår ju tråkigt nog!

[länk]

[bild]
Det är inte skattepengar som finansierar, du är felinformerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.