Det brukar gå att se på displayen till värmepumpen. Ofta i form av drifttid för kompressor resp. tillskottsvärme (=elpatron). Om du ser att drifttiden ökar för patronen så vet du att den varit aktiv. Om dessutom kompressorn inte ökar sin tid så vet du att något är fel.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Undersökte vår tvättmaskin närmare. Ser ut som den tar 2 200 w/h. Måste vara rekord? Läser att gammal tar upp till 1 500 o nyare från 400 w…

Typskylt på Husqvarna utrustning med tekniska specifikationer, produktionsnummer och säkerhetsikoner. Made in Italy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som vet hur jag ska jämföra de 2 200 w med ”energiförbrukning per 100 tvättcykler”….som verkar vara det nya energimåttet på tvättmaskiner….
 
Det där är maximala effekten. Har inget med energiförbrukningen att göra.

Har du tittat på elmätaren än?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det som syns på typskylten är vad maskinen maximal kan förbruka i effekt. Den använder inte denna effekt hela tiden under en tvätt, utan motor och värmeelement kopplas in intermittent.
Effekt (W) gånger tid som den förbrukas ger energiförbrukningen, som vanligtvis anges i kilowatttimmar (kWh).

För att veta hur mycket energi din tvättmaskin förbrukar så måste du koppla på en energimätare, den mäter då effekt och tiden som den förbrukas.

Ett tips är att du köper en Ikea Sparsnäs-mätare (hittas ofta begagnade på tradera) då ser du direkt den momentana effekten som ditt hus förbrukar och även energiåtgången äver dag/månad/år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är maximala effekten. Har inget med energiförbrukningen att göra.

Har du tittat på elmätaren än?
Dagens projekt är att kolla elmätaren
 
Nu har jag schemalagt min ventilation, borde göra på sig något till det bättre. Elmätaren sitter i ett skåp på gatan, så lite bök att komma åt kolla den. kommun har bytt elmätare och den nya har en s k HAN port. Det jag inte riktigt förstår hur jag ska göra är;

"Du kopplar ju in en lastbalanserar i den. Sen kan man även köpa en så kallad pulsmätare och där ska du kunna se dina värden. Vi har ingen sådan, men vet att Tibber säljer sina även till dem som inte är deras kunder".

Vad är en lastbalanserare? och vart skaffar jag en sådan?
 
S sepani skrev:
Nu har jag schemalagt min ventilation, borde göra på sig något till det bättre. Elmätaren sitter i ett skåp på gatan, så lite bök att komma åt kolla den. kommun har bytt elmätare och den nya har en s k HAN port. Det jag inte riktigt förstår hur jag ska göra är;

"Du kopplar ju in en lastbalanserar i den. Sen kan man även köpa en så kallad pulsmätare och där ska du kunna se dina värden. Vi har ingen sådan, men vet att Tibber säljer sina även till dem som inte är deras kunder".

Vad är en lastbalanserare? och vart skaffar jag en sådan?
Hur har du ställt in schemat för FTX:en? Ett normalt aggregat drar kanske 100W konstant utan för/eftervärmare. Din eltjuv sitter någon annanstans är jag rädd…
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Nu har jag schemalagt min ventilation, borde göra på sig något till det bättre. Elmätaren sitter i ett skåp på gatan, så lite bök att komma åt kolla den. kommun har bytt elmätare och den nya har en s k HAN port. Det jag inte riktigt förstår hur jag ska göra är;

"Du kopplar ju in en lastbalanserar i den. Sen kan man även köpa en så kallad pulsmätare och där ska du kunna se dina värden. Vi har ingen sådan, men vet att Tibber säljer sina även till dem som inte är deras kunder".

Vad är en lastbalanserare? och vart skaffar jag en sådan?
"Lastbalanserare" är en pryl som mäter strömuttaget från ditt elabonnemang och stryper hur mycket ström en maskin/förbrukare kan ta ut, detta för att hålla effektuttaget under vad ditt elabonnemang tillåter (ex. 16 A eller 25 A).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sepani skrev:
Någon som vet hur jag ska jämföra de 2 200 w med ”energiförbrukning per 100 tvättcykler”….som verkar vara det nya energimåttet på tvättmaskiner….
Den Max effekten drar den bara när den värmer vatten. Typ 5 minuter per tvätt. Sedan drar den 100-300W när motorn går.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har du ställt in schemat för FTX:en? Ett normalt aggregat drar kanske 100W konstant utan för/eftervärmare. Din eltjuv sitter någon annanstans är jag rädd…
Tror jag oxo. Min bästa gissning är VP…men många bäckar små…
 
S sepani skrev:
Någon som vet hur jag ska jämföra de 2 200 w med ”energiförbrukning per 100 tvättcykler”….som verkar vara det nya energimåttet på tvättmaskiner….
Energiförbrukningen för 100 tvättar motsvarar ca 2 tvättar i veckan under ett år.
Multiplicerat med ditt elpris får du årskostnaden för elenergin, om du tvättar 2ggr/vecka .

Mycket bra information när man skall köpa ny tvättmaskin och står i affären och jämför maskiner (eller så prioriterar man andra egenskaper).

Eller så delar du med 100 och får energin för en tvätt som du kan jämföra med tex dygnets elförbrukning (kWh).
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Det var väldigt snurrigt med enheter och siffror och tider. Effekt Watt, kW, och energi blandas vilt... Den orimliga förbrukningen är kanske en missuppfattning? *

Mest synd var det att kWh skalan saknas i första diagrammet.
Vad blev månadsförbrukningen?

Men diagrammet är är orimligt som några har påpekat!

Ibland saknas mätdata pga tekniska problem och då blir man antingen utan grafer eller så visas hittepå värden. Dessa ska förståss uppdateras till äkta insamlade värden så småningom.

Jag skulle riktat in mig på att se om den fysiska elmätaren visar rimliga värden och att elräkningen blir rätt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har du ställt in schemat för FTX:en? Ett normalt aggregat drar kanske 100W konstant utan för/eftervärmare. Din eltjuv sitter någon annanstans är jag rädd…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var väldigt snurrigt med enheter och siffror och tider. Effekt Watt, kW, och energi blandas vilt... Den orimliga förbrukningen är kanske en missuppfattning? *

Mest synd var det att kWh skalan saknas i första diagrammet.
Vad blev månadsförbrukningen?

Men diagrammet är är orimligt som några har påpekat!

Ibland saknas mätdata pga tekniska problem och då blir man antingen utan grafer eller så visas hittepå värden. Dessa ska förståss uppdateras till äkta insamlade värden så småningom.

Jag skulle riktat in mig på att se om den fysiska elmätaren visar rimliga värden och att elräkningen blir rätt.
Månaden blev 1 600 kWh ca. Min uppfattning är att huset drar ca 45 kWh per dygn exklusive billaddning.
 
Nu har jag köpt en pulsmätare från Tibber. När jag ska ansluta den ser jag att min nya elmätare inte fullt ut liknar den på bilden på den nya mätaren från elleverantören. Det gör dock grannens. Vi delar skåpet i gatan. Hans har ett uttag men inte min…kanske har man trott båda mätarna hör till samma hus o att det räcker med ett uttag…suck…skrivit till dem…pust
 
  • Elmätare och säkerhetsbrytare i metallskåp med varningsskyltar om högspänning och solenergi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.