Hep Hep skrev:
Innan jag läste texten tänkte jag ”vilket gräsligt staket”.
Det var nog ungefär vad de tänkte i färgaffären när jag köpte färg också. Kulören låg utanför de vanliga recepten för de flesta färgtyper. Men det är svensk standard för ledmarkeringar.
Orangefärgad vägvisarpinne i skogsmiljö med träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skogig stig, mossbelupna stenar, träd, orange markeringar, vandringsled, mulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 20 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hann nästan regla klart innan regnet kom.
[bild][bild]
Handlat råspontluckor som ligger och väntar på uppehåll. 😶‍🌫️
Hej, ska bygga en liknande konstruktion men undrar vad är för-/nackdelarna med att jacka ur för hammarbandet på insidan eller utsidan av stolparna? Tycker mig ha sett det göras på båda sätten.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Hej, ska bygga en liknande konstruktion men undrar vad är för-/nackdelarna med att jacka ur för hammarbandet på insidan eller utsidan av stolparna? Tycker mig ha sett det göras på båda sätten.
Jag valde insidan, alltså reglarna utåt för få så mycket plats som möjligt inåt.
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Då vi råkade sälja våran finbil (BMW 520D M-sport innovation) lite för snabbt så har jag spenderat dag och natt i garaget hela veckan för att fixa våran andra bil från rost… Usch säger jag! Men inatt vid 04 tiden hade jag fått färg på alla paneler 🤩 Bara resten kvar då.. Åker till Kolmården med barnen imorgon 😅
 
  • Vit bil i garage, delvis täckt, förberedd för lackering eller reparation, verktyg och slitdelar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
vad är för-/nackdelarna med att jacka ur för hammarbandet på insidan eller utsidan av stolparna?
Anta att du reglat ytterväggen med 2”6. Beroende på om hammarbandet ligger på ut eller insida skiljer det 200mm i spännvidd på takstolarna under förutsättning att hammarbandet är upplag för dessa.
200mm kan verka lite, men kan ha betydelse för att använda den takstol du önskar i det virke du har tillgång till.

Om spännvidd inte är ett problem. Då kan man vilja ha hammarbandet på utsidan för att underlätta andra moment som t ex isolering.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Steampunkspisen har kommit hem.
Har installerat det vedeldade uteköket. Förbättrat tak och andra detaljer i processen. Kompletterat med hängande diskställ för att kunna ha arbetsytan tillgänglig. Enkelt kapell på sidorna att släppa ner i händelse av diagonalregn.

Nu test och inkörningsfas. Får se om några (eller alla) idéer fungerar även i praktiken 🙄.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 20 till
  • Laddar…
tommib
Fulsnickrat lite. Vi ska på kalas ikväll och jag tyckte att en simpel flaska var lite trist.

Träkista med blått tyg invändigt, öppet lock, byggmiljö, solljus, DIY-projekt, oslipat trä, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osamlat trähantverksprojekt med tyg, isolering, verktyg och byggmaterial ute på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt i klass med findus42s "quick and dirty" grejer men den gör jobbet och det duger för mig.

Flaska champagne, Pol Roger, naturillustration, träask, grönt tyg, rustik presentation, fransk dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om jag hinner fixa en stencil till locket också.
 
  • Gilla
Yaax och 18 till
  • Laddar…
Den som inga verktyg har.. Turboaggregat med skruvmejsel i fokus, verktyg och röran i bakgrunden, verkstadsinredning, teknisk reparationsscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Sågat Ikeas täckskivor i mdf, fy tusan vad det dammar. Tur jag stod utomhus.
Satt skivorna under köksskåp och tejpat upp belysning.

/Höghus

En elbaserad såg på ett skärspår i träskiva utomhus, sågspån, verktyg för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksvägg med vitt kakel, eluttag, strömbrytare och inkopplade svarta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 7 till
  • Laddar…
Byggt ett par presenter till nya hyvelbänken. Vad heter de på svenska? Knappast hundar.
Två träbitar som bildar illusion av en omöjlig figur, placerade på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Byggt ett par presenter till nya hyvelbänken. Vad heter de på svenska? Knappast hundar.
[bild]
Bänkhakar
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Bänkhakar
Så var det ja. Berätta inte för någon att frågade.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den som inga verktyg har.. [bild]
Har aldrig behövt hylsa för att hålla i, har funkat bra med bara muttermaskin, några gånger har jag fått smörja och köra fram och tillbaka ett par gånger.
 
U
Då har vi olika erfarenheter. Efter att jag lossa topmounten på en dämpare med muttermaskin så lossnade kolven inne i dämparen. Nu blir det alltid hylsa och lång bits för säkerhetsskull.
 
Spenderat lite för många timmar att bygga denna åt Syskonbarnen...

Kass ritning, icke-plant underlag och lite annat gjorde det ju mer spännande 😂

Men för att vara en byggsats för över 10.000 kr var jag klart besviken...att alla hål t.ex inte är förborrade, att man måste kapa vissa bitar etc förväntat man sig inte direkt på en färdig byggsats...

Skulle nog kunna få till motsvarande på "frihand" med liknande resultat med lika mycket jobb typ...

/Jocce
 
  • Trädgård med lekställning, rutschkana, gungor, barn, trädkoja, lekhus, fotboll, grönt gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lekstuga med rutschkana, klätternät, gungor, trapets, trädgård, grönska, verktyg, utomhus, montering, skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.