Minns att min morbror hade några såna här vimplar på sitt rum.
Sen hade jag en kompis som hade en samling med dockor från olika länder och dockorna var förpackade i plaströr, hon var jätterädd om dem och man fick absolut inte röra dem.
Färgglada vintage tygmärken från olika skandinaviska destinationer upphängda på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Sånt är inte kul eftersom det faktiskt finns folk som provar göra det själv... :(
Skrev jag att det var kul? Bonzai kitten skapat av några studenter på MIT var trots allt något som spred sig över världen och som de flesta glömt idag.

Några år senare handlade det om kattklippning, line cut och inte lion cut.
Katt med lejonlik klippning sitter på golv, ser missnöjd ut, har stora ögon och skarpa morrhår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Lill72 Lill72 skrev:
Minns att min morbror hade några såna här vimplar på sitt rum.
Sen hade jag en kompis som hade en samling med dockor från olika länder och dockorna var förpackade i plaströr, hon var jätterädd om dem och man fick absolut inte röra dem.
Förr i tiden samlade man på olika saker. Ett vanligt koncept var att komma med en ny utgåva varje år. Årsböcker som stod uppradade i bokhyllan, eller porslinstallrikar som man köade för att få tag på i hopp om att en komplett serie med tiden skulle öka i värde.

Ett exempel är Lidingötallriken. Minns att folk var som galna och köade i timmar.
https://www.lidingonyheter.se/lidingotallriken-bidrog-till-volleybollklubbens-framgangar/
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förr i tiden samlade man på olika saker. Ett vanligt koncept var att komma med en ny utgåva varje år. Årsböcker som stod uppradade i bokhyllan, eller porslinstallrikar som man köade för att få tag på i hopp om att en komplett serie med tiden skulle öka i värde.

Ett exempel är Lidingötallriken. Minns att folk var som galna och köade i timmar.
[länk]
Kanske var det så att man samlade mer förr än nuförtiden :thinking:
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Tråden är lång och denna har säkert kommit upp tidigare…
Hittade iallafall denna i matkällaren idag.
[bild]
Ett måste för alla idrottsutövande ungdomar på 80-talet😉 tillsammans med vatten och tillhörande påse (Dextrsol-pulver?)
Utveckades senare till Pripps plus om jag minns rätt. 🤔
På den tiden det bara fanns en "energidryck" och den var helt ok för barn att köpa på burk eller som påse.
Fast det där ser ut som en nyare design än den jag hade.

Edit: Det hette nog Pripps Plus från början.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Lill72 Lill72 skrev:
Kanske var det så att man samlade mer förr än nuförtiden :thinking:
Idag lider många av idén att ha ett hem som ser ut som de på Hemnet, tomt och minimalt. Att då samla på något fysiskt som tar plats går stick i stäv med detta.

Förr, på 50, 60-talet fanns ofta ingen köksfläkt, det var tomt ovanför spisen.
Ljus, minimalistisk kök interiör med turkos skåp, vit spis, diskbänk och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kom köksfläkten med kryddhylla, praktiskt, bohemskt, (men kryddorna tog stryk).
Ett öppet köksskåp med krukor, förpackningar, kryddburkar och en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter kom den stora fristående och rostfria varianten (en del rev bort kryddhyllan bara för att få dit den).
Modernt kök med vit skåpinredning, rostfria vitvaror och vita tunnelbanekakel vid arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har en del kök inte ens överskåp.
Ett modernt kök med spis, fläktkåpa, köksredskap och belyst av vägglampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Samla på saker, hur tänkte du då?!'

På tal om att samla, minns ni alla porslinskatter, eller hundar, som fyllde ett skåp, bokhylla eller kommod?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bonzai kitten skapat av några studenter på MIT var trots allt något som spred sig över världen och som de flesta glömt idag.
Några år senare handlade det om kattklippning, line cut och inte lion cut.
Gratulerar, du är den 30:e personen på min ignorelista.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gratulerar, du är den 30:e personen på min ignorelista.
Trodde att du hade betydligt fler… 😊
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Idag lider många av idén att ha ett hem som ser ut som de på Hemnet, tomt och minimalt. Att då samla på något fysiskt som tar plats går stick i stäv med detta.

Förr, på 50, 60-talet fanns ofta ingen köksfläkt, det var tomt ovanför spisen.
[bild]

Då kom köksfläkten med kryddhylla, praktiskt, bohemskt, (men kryddorna tog stryk).
[bild]

Därefter kom den stora fristående och rostfria varianten (en del rev bort kryddhyllan bara för att få dit den).
[bild]

Idag har en del kök inte ens överskåp.
[bild]

"Samla på saker, hur tänkte du då?!'

På tal om att samla, minns ni alla porslinskatter, eller hundar, som fyllde ett skåp, bokhylla eller kommod?
Typ så såg köket ut jag hade i hyreslägenheten jag bodde i. Modernare spis bara och vitmålade luckor.
Det var så hemskt då hyllorna var i "obehandlad" träskiva. Och vaktmästaren försökte få det till att jag skulle slipa ner hyllorna då de sugit åt sig så mycket skit genom alla år.

Så med meningen " när renoverade ni sist" så blev han knäpptyst och jag åberopa en renovering =) De har de givetvis inte gjort.

Men det funkade väl såklart, nackdelen var att när grannar med väldigt kryddstarka långkok var igång så lukta det hos alla i samma trapp.
 
Krokben
Roga1337 Roga1337 skrev:
Tråden är lång och denna har säkert kommit upp tidigare…
Hittade iallafall denna i matkällaren idag.
[bild]
Ett måste för alla idrottsutövande ungdomar på 80-talet😉 tillsammans med vatten och tillhörande påse (Dextrsol-pulver?)
Utveckades senare till Pripps plus om jag minns rätt. 🤔
Jag vill minnas att den kom på slutet av 90talet, minns hypen när den kom på lokala matvarubutiken, inhandlade själv en sådan med tillhörande påse med "energipulver" som smakade helvete.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förr, på 50, 60-talet fanns ofta ingen köksfläkt, det var tomt ovanför spisen
Det fanns en utsugsventil högt upp på väggen (du har en sådan på 1:bilden) och det räckte fint.
 
Jonas Persson
D Dilato skrev:
Det fanns en utsugsventil högt upp på väggen (du har en sådan på 1:bilden) och det räckte fint.
Det fanns det, men ingen fläkt i köket. Jag tror också att det var självdrag, utan en fläkt på taket. Därför fick man sura grannar om en köksfläkt monterades och anslöts till ventilen då matoset till viss del blåste ut hos dem och inte på taket.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det fanns det, men ingen fläkt i köket. Jag tror också att det var självdrag, utan en fläkt på taket
Jag är ganska säker på att det var centralutsug, i min fd bostadsrätt byggd 1965 satt det en tallriksventil precis så som i din bild och den sög.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Kanske var det så att man samlade mer förr än nuförtiden :thinking:
Hehe, jag började redan som barn & hann med dessa samlanden: (ej kronologisk ordning)
Stenar, snäckor, krigsgubbar, smurfar, mynt, frimärken, klistermärken, monchichi, garbage pailkids, hockeykort, filmisar, skedar(med orts/landsnamn, fotbollskort, knivar, kulor, Badges, ölburkar, kondomer(oöppnade), plastbyggmodeller-(lastbilar), vinylskivor, kassettband, CD-skivor, DVD-skivor, BD-skivor, böcker, hårdrockströjor.
Edit: hade även en samling av diverse askkoppar samt olika ölglas
…I vuxen ålder samlar jag enbart på ”Bra att ha grejor”, Recept jag absolut ska laga till nån gång, Verktyg jag inte tror ett hem klarar sig utan samt diverse åkommor 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Idag lider många av idén att ha ett hem som ser ut som de på Hemnet, tomt och minimalt. Att då samla på något fysiskt som tar plats går stick i stäv med detta.

Förr, på 50, 60-talet fanns ofta ingen köksfläkt, det var tomt ovanför spisen.
[bild]

Då kom köksfläkten med kryddhylla, praktiskt, bohemskt, (men kryddorna tog stryk).
[bild]

Därefter kom den stora fristående och rostfria varianten (en del rev bort kryddhyllan bara för att få dit den).
[bild]

Idag har en del kök inte ens överskåp.
[bild]

"Samla på saker, hur tänkte du då?!'

På tal om att samla, minns ni alla porslinskatter, eller hundar, som fyllde ett skåp, bokhylla eller kommod?
Nu finns det ju spisar med inbyggd fläkt, så då kan väggen vara helt tom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.