D Dilato skrev:
Det fanns en utsugsventil högt upp på väggen (du har en sådan på 1:bilden) och det räckte fint.
Så har vi än i dag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min första PC var en 8086 som jag fick ärva av pappa. Den hade varit server på hans företag som han drev så den hade 40mb hårddisk vilket var galet mycket på den tiden. CGA grafik med härliga magenta cyan färger, innan jag lärde mig att det fanns ett andra läge så man fick nästan EGA kvalitet på de spel som stödde det.

Kort där efter fick jag en 286 där största nyheten var EGA. Sedan fick jag en AST PC med i386 här var nyheten VGA, good times med spel som wing commander och Wolfenstein 3D. Jag fick även mitt första ljudkort ett Roland kort. Med riktigt midi inte FM synth som polarna hade i sin Adlib. Något år senare fick jag en Sounblaster 8, iof med FM synth men med wav-stöd. Ljudeffekterna I lemmings och wing commander var magiska.

Nästa dator var en 486d dx2, med flyttals matteprocessor, helt galet snabb :) Och även ett nytt ljudkort i form av ett Pro audio prectrum, iof fortfarande FM midi men mycket bättre än sound blaster. Fick även en 17-tums skärm vilket var galet stort 1992, polarna satt på 14 och 15 tummare :) Uppgraderas senare med en Sound blaster AWE32 som hade både bra digitalljudsstöd och äkta midi (fortfarande inte lika bra som Roland kortet från 80 talet). Vann SM i Doom 2 på denna dator.

Det var tider där i början när varje generation bröt nya gränser
Tack för påminnelsen om vilka datorer du haft - tror vi alla glömt, förträngt eller inte brytt oss om det
 
  • Gilla
birkabeer och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Tråden är lång och denna har säkert kommit upp tidigare…
Hittade iallafall denna i matkällaren idag.
[bild]
Ett måste för alla idrottsutövande ungdomar på 80-talet😉 tillsammans med vatten och tillhörande påse (Dextrsol-pulver?)
Utveckades senare till Pripps plus om jag minns rätt. 🤔
Smakade inte gott
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Tråden är lång och denna har säkert kommit upp tidigare…
Hittade iallafall denna i matkällaren idag.
[bild]
Ett måste för alla idrottsutövande ungdomar på 80-talet😉 tillsammans med vatten och tillhörande påse (Dextrsol-pulver?)
Utveckades senare till Pripps plus om jag minns rätt. 🤔
Vi körde med Isostar blandat med sprit - Isostark.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
D Dilato skrev:
Jag är ganska säker på att det var centralutsug, i min fd bostadsrätt byggd 1965 satt det en tallriksventil precis så som i din bild och den sög.
Det fanns säkert ett mellansteg med fläkt. Min lägenhet från -53 hade ingen.
 
Jonas Persson
N Nyikåk skrev:
Nu finns det ju spisar med inbyggd fläkt, så då kan väggen vara helt tom...
Och därmed har vi uppnått nirvana 🙂

Hur får vi bort underskåpen kan man undra, är det hur ett framtida kök ser ut🤔
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skrev jag att det var kul? Bonzai kitten skapat av några studenter på MIT var trots allt något som spred sig över världen och som de flesta glömt idag.

Några år senare handlade det om kattklippning, line cut och inte lion cut.
[bild]
Jag hade glömt hur fantastiskt upprörda folk blev över "bonsai kitten", även om det "debunkades" rätt snabbt .... fanns ju liknande för hundälskare, nån som minns "kill puppies for satan"?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och därmed har vi uppnått nirvana 🙂

Hur får vi bort underskåpen kan man undra, är det hur ett framtida kök ser ut🤔
Vem behöver kök öht, när all mat levereras av Foodora?
Såg nån nyhet nyss att man byggt ett "korridors-boende" för icke-studenter i stockholm.. gemensamt kök och vardagsrum ... Garanterar att det byggs lägenheter snart utan kök ...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade glömt hur fantastiskt upprörda folk blev över "bonsai kitten", även om det "debunkades" rätt snabbt .... fanns ju liknande för hundälskare, nån som minns "kill puppies for satan"?
Precis, detta var när Internet (med stort I) var ganska nytt. Idag finns det liknande händelser varje dag, men ingen bryr sig då det normaliserats.
 
Jonas Persson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vem behöver kök öht, när all mat levereras av Foodora?
Såg nån nyhet nyss att man byggt ett "korridors-boende" för icke-studenter i stockholm.. gemensamt kök och vardagsrum ... Garanterar att det byggs lägenheter snart utan kök ...
Vad händer då med alla kokböcker - böcker många köper, men färre läser fast de har ett kök.
Teckning: frustrerad person i kök, rökpuff från kastrull, rolig stil, text "Hjälp! Jag har ett kök hemma".
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vem behöver kök öht, när all mat levereras av Foodora?
Såg nån nyhet nyss att man byggt ett "korridors-boende" för icke-studenter i stockholm.. gemensamt kök och vardagsrum ... Garanterar att det byggs lägenheter snart utan kök ...
Kollektivhuset pånyttfött! Men troligen befolkas det av individualister som får maten levererad på moped.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad händer då med alla kokböcker - böcker många köper, men färre läser fast de har ett kök.
[bild]
Lästips: Manaraga av Sorokin... 🤓
 
Jonas Persson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lästips: Manaraga av Sorokin... 🤓
Låter som en kullinarisk version av Fahrenheit 451
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Tack för påminnelsen om vilka datorer du haft - tror vi alla glömt, förträngt eller inte brytt oss om det
Jag hoppade över första Pentium och fick först en Pentium 2 tyvärr kom Pentium 2 MMX kort efter och eftersom detta gav lite skillnad i spel så fick jag tjata lite för att pappa skulle uppgradera bara månader efter jag fått P2 🤣 Först hade jag ett S3 kort med rudimentär 3D accelerator men sedan kom game changern 3DFX, tack vare opengl wrapper kunde man köra opengl spel som Quake 1, see through water bastards kallades vi då vi fick genomskinligt vatten och de på CPU fick nöja sig med opak 🤣

Bara drygt ett år senare kom Voodoo 2 där man kunde köra SLI. Det var också SLI-tekniknen Nvidia ville åt när de köpte bolaget. Kommer ihåg polarna var avundsjuka som fick sitta på ett Voodoo 1 när man själv hade 2st voodoo 2. Färgat ljus i Quake 2 var magiskt och Unreal 1 var en game changer under denna tid. Jag fick även 3D glasögon som hette wicked3d eyeScream, som fungerade specifikt med glide drivers. Spel som half life 1 var magiskt i 3D.

Några år sedan fick jag ett Physx kort för hårdvaruaccelerad fysik. Tror enda spelet som stödde det var Ghost Recon Advanced warfighter. Sedan köpte Nvidia tekniken. Spel som Mirrors Edge var sjukt snygga med cloth simulation.

Mysiga år där i 3D-kortens linda.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade glömt hur fantastiskt upprörda folk blev över "bonsai kitten", även om det "debunkades" rätt snabbt .... fanns ju liknande för hundälskare, nån som minns "kill puppies for satan"?
Vem blev inte fantastiskt upprörd? Hundar eller katter så tror jag (och hoppas) att andelen djurplågare som sprider och uppskattar sådant är ytterst liten. Och än värre så finns det copy cats... Ska vi låta barnplågare ta plats på detta forum också bara för att göra folk fantastiskt upprörda?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.