W Woundedknee skrev:
Hej bestrid fakturan med motiveringen att de ej installerat poolen ännu....... 😅
För det priset kan man nästan förvänta sig att de inkluderar Polen. :D
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kollade vad jag betalade 2021: strax under 300 kr/m borrning plus 800 kr/m foderrör samt 10000 för framkörning och hydraulisk spräckning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För det priset kan man nästan förvänta sig att de inkluderar Polen. :D
Precis 👍
 
  • Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
På tok för dyrt vilket redan konstaterats.
Har själv lyckan att ha fått kommunalt vatten indraget för många många år sedan trots att jag bor långt ute i obygden (tack vare samfällighet).
Har dock bekanta som får sitt vatten via egen brunn och i jämförelse med dem är 38 l/timme ett skämt och då ett dåligt sådant. Kommer aldrig att funka eller åtminstone vara oerhört begränsande vid permanentboende.
Var tvungen att kolla med mina bekanta med egna brunnar.
Den ena har en kapacitet på 720 l/timme och den andra 900 l/timme. Båda har ett borrdjup på c:a 100 meter.
Lite skillnad mot 38 l/timme.
De borrade 2007 resp. 2008 men eftersom det är så pass längesedan var priserna givetvis andra då men ingen av dem gav över 75 000:-.
Tror ts menar 38 l/minut.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi borrade i vintras, 120 meter och hade för dåligt flöde så dom fick även trycka brunnen. Det kostade 91000 för allt!
Hade dom inte fått tillräckligt flöde hade det inte kostat en krona för den brunnen enligt deras avtal
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
N
I ibrakadabra skrev:
Tror ts menar 38 l/minut.
Nej det tror jag inte för det skulle ju vara en otroligt bra kapacitet som han säkert skulle bli nöjd med.

F.ö. verkar TS ha gått under jorden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt bestrida fakturan. Det är ett allt annat än skäligt pris. Bestrid fakturan och kontakta advokat. Ett högt pris hade varit 200 tusen, 281000 är extremt långt ifrån vad man som kund rimligen kan förvänta sig även om borraren inte vet vad dom gör och misslyckas.

Generellt ogillar jag brancher där man chansar och lägger över kostnaden på kund. Istället för att faktiskt göra en korrekt geologisk undersökning, och i de fall där det är små chanser att hitta vatten, faktiskt avråder från att borra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som jag ser det, du har otur med 30 meter foderrör och dom är dyra, ca 700 kr metern och bara den kostnaden ger ca 21 kkr. Totalpriset är då inte högt. Tydligen så får du betala för foderrören
När jag bordade för bergvärme blev något fel (borren gick av ?) De drog upp det rostfria röret och återanvände det. (Ja det kapade det i lämpliga längder)
 
Vi betalade i Trelleborg 81200 för 50m + pump , hydropress 2021-09-20
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dennis Jansson1 skrev:
Haha vart ännu bättre nu var ute och byggde på garaget vi har inte flyttat ut till huset än satt på kranen för att spola rent lite från borkax efter 30 min tog brunnen slut på vatten 281 k för ingenting undra hur det här ska sluta😅
Håll in betalningen det hade jag gjort lätt så får dom motivera priset å byggaren oxå
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så här såg kostnaderna ut när vi borrade i oktober 2022 för vårt hus i Mälardalen:
 
  • Svensk faktura med posteringar för etablering och vattenborrning, moms och totalbelopp specificerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej alla har mejlat både eksjöhus och borrfirman att vi bestrider fakturan på 281000 tusen.För vi har inget vatten över huvudtaget. Har även testat ringt men alla har semester till nästa vecka. kommer med lite mer info då. Men vi tänker väl att vi "bara" ska betala material som foderrör o pump sen får vi väl se. Sen blir det någon som får komma ut och göra det ordenligt😅 men måste ju vänta och se vad jag måste betala den första jävla firman man är ju inte gjord av pengar🤷‍♂️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Göran.W
Detta är rent bedrägeri.
Börja med att be om en specificerad räkning.
Det första ska man som borrare redan innan borrningen ta reda på dom geologiska egenskaperna där man borrar om man inte känner till dom som innan.

Som borrare vet man om det finns risk för dåligt flöde om man kollar i brunns arkivet, och kan meddela kunden förutsättningarna.

När jag borrade brunnar var brunnsarkivet ovärderlig källa där man kunde se ungefär hur många meter foderrör som behövdes och vad flödet borde bli.
Jag skulle vilja kalla dom inkompetenta när dom inte talat med kunden innan om att det kunde bli problem när dom kunnat veta det om dom gjort sitt jobb.

Har du fått ett brunnsprotokoll som dom är skyldiga att ge dig, om inte bestrid hela fakturan för då har dom garanterat inte anmält brunnen till SGU heller.
Enligt lagen om anläggning av vattenbrunnar(SFS 1975:424) och energibrunnar (SFS 1985:245)åligger det brunnsborraren att noga dokumentera borrningen och rapportera till SGUs Brunnsarkiv

Lägger med en länk till normbrunn 16 om hur en brun ska anläggas.

https://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/vagledning-normbrunn-16.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Någonstans mellan 72-80 ( beroende på längden på foderröret ) inkl pump fick jag offert på för ett år sedan av den mest etablerade firman i norra Bohuslän / Dalsland så man kan nog konstatera att din entreprenör har saltat fakturan rejält.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dennis Jansson1 skrev:
Hej alla glada!

Borrade ny brunn i lekeberg förra månaden och nu har fakturan kommit.... 281000 ink moms vart den på tycker det är galet mycket för vatten.

För att vara kortfattad så visste byggaren om en som kunde borra så den firman kom ut och gjorde jobbet men första hållet vart det ej bra flöde i tyckte dom så dom borrade ett till hål och då vart det ett flöde på 38 liter......


Grävde in vattnet själv. så det som ingick var
30 meter foderrör och en hydro pump. För 281000kr. borde jag bestrida är ju galet dyrt?

Vad tycker ni?

Mvh
Borrade 60 m med spräckning och allt kostade 88000 kr. Det var i höstas.
MVH
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.