F
pacman42 pacman42 skrev:
Vindkraft?
Absolut, vindkraft och inget annat.
 
F fsn skrev:
Det tror inte jag, med 54% solkraft i Danmark, 19% i Sverige och 24% i Tyskland så finns det väldigt lite dom talar för att priserna komner att var både dyra, men ibland ordentligt minus med.
Om alla elslukande projekt blir av kommer nuvarande elkapacitet inte att räcka, eller rättare all planerad elektrifiering. Om man bygger elkapacitet parallelt med ökad elektrifiering kanske.
Sedan kan man diskutera hur något kan vara lägre än noll när vi talar om tillgång på något men det får väl någon starta en tråd om.
 
F
G Guzzen1 skrev:
Om alla elslukande projekt blir av kommer nuvarande elkapacitet inte att räcka, eller rättare all planerad elektrifiering. Om man bygger elkapacitet parallelt med ökad elektrifiering kanske.
Sedan kan man diskutera hur något kan vara lägre än noll när vi talar om tillgång på något men det får väl någon starta en tråd om.
Jag förstår inte vad ditt inlägg öht har med det jag skrev att göra? Men du kanske kan förklara det?
 
F fsn skrev:
Jag förstår inte vad ditt inlägg öht har med det jag skrev att göra? Men du kanske kan förklara det?
Tja som jag ser det så beskrev du nuläget och jag plussade på med en trolig analys om framtiden med högre priser pga av ökad efterfrågan.
 
F
G Guzzen1 skrev:
Tja som jag ser det så beskrev du nuläget och jag plussade på med en trolig analys om framtiden med högre priser pga av ökad efterfrågan.
Ok. Det jag menade var att en effekt som kommer och går med vinden är ett stort problem när det får så stor andel av energimixen på årsbasis. Hur mycket energiöverskott tror du det finns när det blåser som helvete om siffrorna jag skrev ovan är årsbaserat? Det man läser mellan raderna på det du skriver är att det behövs stabil, icke väderberoende baskraft.
 
F
En dagsfärsk analys från NyTeknik om elpriset i Juli. Det dom missade var kanske den extrema prisvariationen över dygnet förra året.

låst artikel skulle jag tro. https://www.nyteknik.se/energi/rapport-lagsta-elpriset-pa-over-tva-ar-i-sodra-sverige/3928392

Här är en bild som förklarar varför vindkraft är fullständigt oplanerbar och varför det inte alls är samma bekymmer som solkraft… ännu iallafall. Diagram visar vindkraftsproduktion över tid i gigawattimmar (GWh). Fluktuerande, tidsspecificerad energiproduktionsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Ojoj, du vet inte vad du snackar om. Jag har min betald på 5år (lite drygt), kanske 5,5 skulle jag tro. Ursprungsplanen var väl drygt 6 år men 2022 kapade effektivt ett år. Det finns många i SE3 som har betydligt bättre siffror än mig och i SE4 så spöar dom upp mig så det visslar om det. Skall se om jag kan fixa en länk till dig med en som verkar få riktigt bra ekonomi.
5 år låter väldigt intressant. Hur stor anläggning? Leverantör?
 
F
S sepani skrev:
5 år låter väldigt intressant. Hur stor anläggning? Leverantör?
16,8kWp 15kW växelriktare och projekterat och byggt i egen regi.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Ojoj, du vet inte vad du snackar om. Jag har min betald på 5år (lite drygt), kanske 5,5 skulle jag tro. Ursprungsplanen var väl drygt 6 år men 2022 kapade effektivt ett år. Det finns många i SE3 som har betydligt bättre siffror än mig och i SE4 så spöar dom upp mig så det visslar om det. Skall se om jag kan fixa en länk till dig med en som verkar få riktigt bra ekonomi.
Jag lovade ju @Nissens en länk till en som fått bra avkastning på sina solceller. Här är en i SE4 som verkade gå rätt bra. Finns halvårsuppföljning på 2023 med i ett annat avsnitt, det var visst runt 18000kr..
I vanlig ordning så är @Nissens faktaresistant, inte helt olik en Rysk utrikesminister faktiskt så sannolikheten att det blir annat bemötande än total förnekelse är liten..
 
Nissens
F fsn skrev:
Jag lovade ju @Nissens en länk till en som fått bra avkastning på sina solceller. Här är en i SE4 som verkade gå rätt bra. Finns halvårsuppföljning på 2023 med i ett annat avsnitt, det var visst runt 18000kr.. [media] I vanlig ordning så är @Nissens faktaresistant, inte helt olik en Rysk utrikesminister faktiskt så sannolikheten att det blir annat bemötande än total förnekelse är liten..
Dina personangrepp struntar jag helt i.

Det jag sagt är att det ofta är bättre att isolera sitt hus än att skaffa solceller. Jag har så låga elräkningar att det är omöjligt att spara 18 000 per år hur många solceller jag än skaffar.

Det är väl snarare du som är faktaresistant som inte tar till dig objektiv fakta.

Mitt hus på ca 170kvm + 70 kvm garage och 1st laddhybrid drar ca 11 000 kWh per år, vilket beräknas sjunka till ca 9 000 kWh per år när jag inom kort byter värmepump med COP 4-5 istället för COP 3 som min nuvarande ca 20 år gamla värmepump har.

Killen i filmen säger att 2022 sparade han drygt 6000kr. Det är en tredjedel av dina fantasisiffror. Kollar du själv inte materialet du länkar till? :rofl: 😂

Du snackar om ett ”annat avsnitt”. Du har som vanligt ingen länk till det du hittar på…
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dina personangrepp struntar jag helt i.

Det jag sagt är att det ofta är bättre att isolera sitt hus än att skaffa solceller. Jag har så låga elräkningar att det är omöjligt att spara 18 000 per år hur många solceller jag än skaffar.

Det är väl snarare du som är faktaresistant som inte tar till dig objektiv fakta.
Låter lite anektodiskt. Vad som stämmer för dig behöver inte gälla för andra.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Låter lite anektodiskt. Vad som stämmer för dig behöver inte gälla för andra.
Det lär gälla för alla som har ett välisolerat hus. Typ alla som är byggda de senaste 20 åren och de som tilläggsisolerat äldre hus. Mitt hus är inget specialfall.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det lär gälla för alla som har ett välisolerat hus. Typ alla som är byggda de senaste 20 åren och de som tilläggsisolerat äldre hus. Mitt hus är inget specialfall.
Ok, så ingen som har ett hus yngre än 20 år kan räkna hem solceller?
 
F
Nissens Nissens skrev:
Dina personangrepp struntar jag helt i.

Det jag sagt är att det ofta är bättre att isolera sitt hus än att skaffa solceller. Jag har så låga elräkningar att det är omöjligt att spara 18 000 per år hur många solceller jag än skaffar.

Det är väl snarare du som är faktaresistant som inte tar till dig objektiv fakta.

Mitt hus på ca 170kvm + 70 kvm garage och 1st laddhybrid drar ca 11 000 kWh per år, vilket beräknas sjunka till ca 9 000 kWh per år när jag inom kort byter värmepump med COP 4-5 istället för COP 3 som min nuvarande ca 20 år gamla värmepump har.

Killen i filmen säger att 2022 sparade han drygt 6000kr. Det är en tredjedel av dina fantasisiffror. Kollar du själv inte materialet du länkar till? :rofl: 😂

Du snackar om ett ”annat avsnitt”. Du har som vanligt ingen länk till det du hittar på…
🤪 Som sagt, helt faktaresistant. Det var ju lite det jag sa. Där hade du länken men det hjälpe ju som sagt inte. Han säger tydligt att solcellerna gav 46405kr för 2022 och jag får det inte till att han nämner 6000kr en enda gång. Du kan väl på ett pedagogiskt sätt försöka övertyga nån om hur du får 46405kr till 6000kr och var i filmen du drar den begåvade slutsatsen?

sen ditt resonemang att spara på elräkningen är ju bara åt helvete feltänkt. Jag har liknande siffror på förbrukning som dig och får TILLBAKA pengar av elbolaget istället för att BETALA till dom, listigt eller hur? Jag har dock inte lika fina siffror som killen i filmen men det är åt samma håll. Det andra avsnittet jag pratade om var halvårsresultatet för 2023. Du hittar det här
. 18256kr var det visst för Jan-Juni, det är jävligt bra faktiskt.
 
Nissens
F fsn skrev:
🤪 Som sagt, helt faktaresistant. Det var ju lite det jag sa. Där hade du länken men det hjälpe ju som sagt inte. Han säger tydligt att solcellerna gav 46405kr för 2022 och jag får det inte till att han nämner 6000kr en enda gång. Du kan väl på ett pedagogiskt sätt försöka övertyga nån om hur du får 46405kr till 6000kr och var i filmen du drar den begåvade slutsatsen?

sen ditt resonemang att spara på elräkningen är ju bara åt helvete feltänkt. Jag har liknande siffror på förbrukning som dig och får TILLBAKA pengar av elbolaget istället för att BETALA till dom, listigt eller hur? Jag har dock inte lika fina siffror som killen i filmen men det är åt samma håll. Det andra avsnittet jag pratade om var halvårsresultatet för 2023. Du hittar det här [media]. 18256kr var det visst för Jan-Juni, det är jävligt bra faktiskt.
Du har inte insett att killen har ett jordbruk?
Det vi diskuterat är en vanlig villa.

Snacka om äpplen och päron…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.