Jag har nu fått förbrukning för juli och den var samma som i december! Jag kan inte förstå hur vi förbrukar ca 70 kWh per dygn då vi inte har värme på…? Men något går det såklart till…vilken ”apparat” kan man bäst köpa för att få koll? Som inte kräver elektriker för installation?

Energianvändning över en månad visas i stapeldiagram, mätt i kilowattimmar, varierande konsumtion per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckage på någon varmvattenledning? Var huvudkranen vid vattenmätaren avstängd eller på i juli?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J Josth skrev:
Läckage på någon varmvattenledning? Var huvudkranen vid vattenmätaren avstängd eller på i juli?
Den var inte avstängd
 
Värmepump som kör elpatron för varmvatten?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är visserligen väldigt ovanligt, men funderar om det är elmätaren?
Först 5 dagar med samma förbrukning och sen bara 2 olika dagsförbrukningar på de andra 26 dagar?
Vet en som fick liknande jämnhet per dag, det var då elmätaren. Fast den visade för lite, inte för mycket.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värmepump som kör elpatron för varmvatten?
Varmvattnet går inte på elpatronen. Utedelen VP kör emellanåt
 
nu har jag fått tillgång till förbrukning per h från elnätsleverantör och det jag tycker (?) är märkligt är att vår förbrukning ligger på ca 2 kWh i timmen ”oavsett”. Det som går konstant är ett ventilationssystem (FTX) men i övrigt ”inget ”. Är då inte 2 kWh mycket?

LCD-skärm med svensk text, grön bakgrundsbelysning, knappar, grön lysdiod tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med inställningsmeny, grönt ljus, temperaturvärden, vit bakgrund, knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med inställningar, möjligen för en värmepanna, suddig och gröntonad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar historisk driftinformation på svenska med belysning, energiförbrukning och temperaturdata, omgiven av knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display med text, knappar under, information om kompressordrifttider, grönt sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
nu har jag fått tillgång till förbrukning per h från elnätsleverantör och det jag tycker (?) är märkligt är att vår förbrukning ligger på ca 2 kWh i timmen ”oavsett”. Det som går konstant är ett ventilationssystem (FTX) men i övrigt ”inget ”. Är då inte 2 kWh mycket?

[bild][bild][bild][bild][bild]
Jo, det är skitmycket. Som referens ligger vi på 5-12kWh per dygn.
 
Jag har ett sådant här. Det står ”maximun fan power (W) 337? x 24 = 8 kWh per dygn. Kan vara del av förklaringen. Men betyder det att den alltid tar 337 kWh? Eller varierar det med fläkt hastighet? Eller är de 337 inte relevant för förbrukningen?

Vit ventilationseenhet med belysning, batteriindikatorer, webbsida, produktinformation, pris, köpalternativ, företagswebbadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikationstabell för ERU 60 V E-B modell, visar olika egenskaper såsom ljudnivå och effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har en någorlunda modern elmätare så går det att se momentan effekt på den. Då är det bara att stänga av en pryl/säkring i taget tills du ser någon förändring.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Excel
Har elpatronen gått on 1/3 av tiden?
Ligger också 5-12 kwh per dygn. (Frånluft)
 
Excel Excel skrev:
Har elpatronen gått on 1/3 av tiden?
Ligger också 5-12 kwh per dygn. (Frånluft)
Vet ej? Men jag ligger ju snarast på 70 kWh per dygn? Eller menar du endast för frånluften?
 
S sepani skrev:
Jag har nu fått förbrukning för juli och den var samma som i december! Jag kan inte förstå hur vi förbrukar ca 70 kWh per dygn då vi inte har värme på…? Men något går det såklart till…vilken ”apparat” kan man bäst köpa för att få koll? Som inte kräver elektriker för installation?

[bild]
Men stämmer staplarna med din verkliga förbrukning? Om du kollar kWh-värdet på elmätaren över ett dygn?
Som @dibb är inne på så ser staplarna väldigt fixade ut och de ser ut att ha slagit i nåt sorts tak de första fem dagarna. Om du nu har en okänd konstant förbrukare (t.ex grannens hönshus) och dessutom din egen lite varierande förbrukning så kan det inte se ut så där...
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men stämmer staplarna med din verkliga förbrukning? Om du kollar kWh-värdet på elmätaren över ett dygn?
Som @dibb är inne på så ser staplarna väldigt fixade ut och de ser ut att ha slagit i nåt sorts tak de första fem dagarna. Om du nu har en okänd konstant förbrukare (t.ex grannens hönshus) och dessutom din egen lite varierande förbrukning så kan det inte se ut så där...
Något är fel, jag har en laddare vid garaget kanske måste jag låsa den….
 
Excel Excel skrev:
Har elpatronen gått on 1/3 av tiden?
Ligger också 5-12 kwh per dygn. (Frånluft)
Hur kan man (?) se det? Alltså om elpatronen gått in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.