T tunellm skrev:
Såhär ser min rackare ut utan lock, ser betydligt simplare ut än vad du visar. Börjar väl gå rätt så off-topic från hemautomation/Home Assistant så vi kan bryta där så får jag ringa min elektriker :)
Med lite elektrikerhjälp så kanske en sån här går att få in för själva styrningen av/på (tyvärr har Shelly:n inte strömavläsning inbyggd, då har det varit klockrent):
https://www.styrahem.se/p/794?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIpMGLwo27gAMVeA8GAB2nzQlYEAQYASABEgI9oPD_BwE
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Med lite elektrikerhjälp så kanske en sån här går att få in för själva styrningen av/på (tyvärr har Shelly:n inte strömavläsning inbyggd, då har det varit klockrent):
[länk]
NEJ!!! Den klarar inte 400V, den klarar bara max 240V,
Skärmavbild av en webbsida med information om teknisk produkt som styr spänningar och uppkopplingar, varning för max 240V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Såhär ser min rackare ut utan lock, ser betydligt simplare ut än vad du visar. Börjar väl gå rätt så off-topic från hemautomation/Home Assistant så vi kan bryta där så får jag ringa min elektriker :)
Jag "visste" att det var en enkel motorskyddsbrytare utan kontaktor när jag såg framsidan på lådan.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Oavsett vad man tänkt styra med så rekommenderar jag att man alltid använder en "riktig" kontaktor om man ska styra trefas och/eller lite högre effekter. Då behöver man inte fundera så mycket över vad fjärrstyrningspucken klarar utan det duger med en billig enfaspuck och det är enkelt och billigt att byta den i framtiden om man vill använda något annat system.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ!!! Den klarar inte 400V, den klarar bara max 240V,
[bild]
Sorry, läste inte hela specen, bara att det var en 3-fas-brytare, det finns inte så många sådana att tillgå :)

Sedan kan den ju fortfarande fungera för TS fast med en kontaktor för själva brytningen, alternativet är att radda upp tre individuella potentialfria Zigbee/WiFi puckar som blir bra mycket rackligare att montera snygt på DIN-skena (bereonde på behovet av att kunna styra en, två eller alla faser), så i alla fall jag dömmer inte ut den helt, även om den inte blev helt top-notch.

Sedan kvarstår frågan vad det är värt att fjärrstyra - när konstnaden för möjlighten vida överstiger själva nyttan :)
 
Kontaktor (fjärrstyrd med en brytare) och separat övervakning av ström om så önskas, är lämpligt.
Tre stycken separata potentialfria brytare tycker jag är olämpligt till en 3-faslast.
Lasten ligger inte mot neutral utan mot faser, alltså 400V.
Mekaniskt kopplade kontakter är mycket bättre, dvs kontaktor. Iofs finns motorskydd i fall inte alla reläer skulle dra.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Sedan kvarstår frågan vad det är värt att fjärrstyra - när konstnaden för möjlighten vida överstiger själva nyttan
Att fjärrstarta och fjärrstoppa en pump kan vara väldigt lämpligt om man vill stänga av vattnet varje gång man lämnar bostaden.
Att fjärrstoppa pumpen när läckagegivare känner av ett läckage är en bra sak att göra.


Vi stänger av vårt vatten per automatik när vi larmar på å det sätta automatik på när vi larmar av. Vattnet stängs även automatikt av när styrenheten får spänning till sig, så efter varje strömavbrott så måste vi trycka igång vattnet manuellt. Allt detta för att minska risken för (stora) vattenskador.
 
T tunellm skrev:
Någon som har tips på en temp/fuktighetsmätare med elkabel som går att få in i HA? Kör Aqara idag men är less på att krypa runt i krypgrunden om batteri behöver bytas eller om de tappar nätverk och behöver paras om.
Temp: Entråds DS18b20 och ESP32/ESP8266 funkar bra. Dallasgivarna finns med färdigt kablage både hos m.nu och styrahem.se

Fukt är lite "knepigare", många av entrådslösningarna har en tendens att får oxideringsproblem, i alla fall i de tillämpningar som jag har undersökt (trädgårdsbevattning), men denna är kanske bättre:
https://esphome.io/components/sensor/smt100.html
https://community.home-assistant.io...re-sensor-smt100-for-garden-irrigation/386363
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att fjärrstarta och fjärrstoppa en pump kan vara väldigt lämpligt om man vill stänga av vattnet varje gång man lämnar bostaden.
Att fjärrstoppa pumpen när läckagegivare känner av ett läckage är en bra sak att göra.


Vi stänger av vårt vatten per automatik när vi larmar på å det sätta automatik på när vi larmar av. Vattnet stängs även automatikt av när styrenheten får spänning till sig, så efter varje strömavbrott så måste vi trycka igång vattnet manuellt. Allt detta för att minska risken för (stora) vattenskador.
Det var mest riktat mot att ibland går man över ån efter vatten när det kommer till HA, bara för att man kan :) Det är inte alltid det blir billigare bara för att det går att fixa med en automat, det kan vara så att gammal hederlig reläteknik löser det minst lika bra.
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
Att fjärrstarta och fjärrstoppa en pump kan vara väldigt lämpligt om man vill stänga av vattnet varje gång man lämnar bostaden.
Att fjärrstoppa pumpen när läckagegivare känner av ett läckage är en bra sak att göra.


Vi stänger av vårt vatten per automatik när vi larmar på å det sätta automatik på när vi larmar av. Vattnet stängs även automatikt av när styrenheten får spänning till sig, så efter varje strömavbrott så måste vi trycka igång vattnet manuellt. Allt detta för att minska risken för (stora) vattenskador.
Det är ungefär det här jag är ute efter, hade ett läckage för ett par dagar sen och det ”fattar” ju inte pumpen utan den bara kör på och fyller glatt på. Tack och lov läckte det rätt ner i en golvbrunn plus att vi var hemma och vakna och kunde agera snabbt så ingen skada skedd egentligen. Men det fick en ju att inse att om vi varit hemifrån eller låg och sov så hade den glatt pumpat i oändlighet.
 
D
T tunellm skrev:
Det är ungefär det här jag är ute efter, hade ett läckage för ett par dagar sen och det ”fattar” ju inte pumpen utan den bara kör på och fyller glatt på. Tack och lov läckte det rätt ner i en golvbrunn plus att vi var hemma och vakna och kunde agera snabbt så ingen skada skedd egentligen. Men det fick en ju att inse att om vi varit hemifrån eller låg och sov så hade den glatt pumpat i oändlighet.
Haha, ler åt detta, det var precis den här funktionen som för många år sedan drog ner mig i hemautomationsträsket :)

En bevattningspump som flyttades in i ett garage och min rädsla för att denna skulle vattenfylla detta vid en läcka.
 
  • Haha
  • Gilla
fam-lundborg och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag är helt grön på HA, men började undersöka om det är något för mig i förra veckan. Jag har lyckats installera HA i docker på en synology NAS, och har haft den uppe i några dagar. Jag har lyckats lägga till HACS, Nordpoolintegration och några integrationer till befintliga skrivare mm som dök upp, och lekt runt lite med dashboard för att börja lära mig hur det funkar. Jag har anslutit till den både via webbgränssnittet på [lokal IP]: port 8132, via ssh (Windows Powershell) och via appen från mobilen, och förvånades över hur enkelt det var att komma igång. Allting inom mitt LAN, som går på en ASUS RT-AX58U router.

Men efter fyra dagars upptid kommer jag plötsligt inte åt HA längre någon av vägarna. Jag får bara "connction time out". Jag kan däremot logga in i DSM som vanligt, och Docker visar att homeassistant kör.

Jag har testat att: starta om NAS:en, stängt av brandväggen i Synology DSM (som var aktiverad men hade inga regler inlagda), uppdaterat DSM till senaste versionen. Jag har också testat att pinga routern, men om jag försöker pinga min NAS får jag "Destination host unreachable".

Om någon råkar ha tips på vad detta kan bero på och var jag ska fortsätta felsöka skulle jag bli mycket tacksam.
 
richardtenggren
H Hylman skrev:
Hej! Jag är helt grön på HA, men började undersöka om det är något för mig i förra veckan. Jag har lyckats installera HA i docker på en synology NAS, och har haft den uppe i några dagar. Jag har lyckats lägga till HACS, Nordpoolintegration och några integrationer till befintliga skrivare mm som dök upp, och lekt runt lite med dashboard för att börja lära mig hur det funkar. Jag har anslutit till den både via webbgränssnittet på [lokal IP]: port 8132, via ssh (Windows Powershell) och via appen från mobilen, och förvånades över hur enkelt det var att komma igång. Allting inom mitt LAN, som går på en ASUS RT-AX58U router.

Men efter fyra dagars upptid kommer jag plötsligt inte åt HA längre någon av vägarna. Jag får bara "connction time out". Jag kan däremot logga in i DSM som vanligt, och Docker visar att homeassistant kör.

Jag har testat att: starta om NAS:en, stängt av brandväggen i Synology DSM (som var aktiverad men hade inga regler inlagda), uppdaterat DSM till senaste versionen. Jag har också testat att pinga routern, men om jag försöker pinga min NAS får jag "Destination host unreachable".

Om någon råkar ha tips på vad detta kan bero på och var jag ska fortsätta felsöka skulle jag bli mycket tacksam.
Ligger NASn på statisk IP?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ligger NASn på statisk IP?
Jag tror det men är inte säker. Kollade i a f att den har kvar samma IP.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
H Hylman skrev:
Jag tror det men är inte säker. Kollade i a f att den har kvar samma IP.
Sorry, snabbt kollat: ja, statisk IP.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.