J
T tunellm skrev:
Behöver lite tips, har egen pump till vattnet hemma och skulle vilja kunna slå av/på strömmen till den via HA. För att i nästa steg kunna använda vattenläckagesensorer som en trigger på att slå av elen till pumpen.

En annan grej som vore smutt, om pumpen står och går i längre än säg 1 minut så vill jag också bryta strömmen, tänker att om jag kan möta strömmen så kan jag även skapa den automationen.

Vad bör jag kolla på för enheter till detta? Pumpen går på 3-fas
Det beror på lite vad du använder redan idag. ZigBee är ju att föredra tycker jag. Kör du redan det så är det ju bäst att fortsätta med. Hur är pumpen inkopplad, är det via stickpropp eller dosa? Sedan får man se på respektive pryl om den rapporterar förbrukningen. Nu kommer Matter på bred front med, så du kan redan idag få tag på nya pluggar med Thread/Matter. Så svaret blir att det beror på. Vad vill du ha tips på?
 
F Fideliox skrev:
Vill minnas att jag fick upp ett gui med VNC där man kunde se hur enheterna pratade med varandra.
Det går att få fram en karta i webgränssnittet.

Skärmdump av Zigbee-nätverkskarta med enheter och anslutningar; innefattar sensorer och kontakter; gränssnitt på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det går att få fram en karta i webgränssnittet.

[bild]
Men den optimerar väl det själv? Alltså vilken enhet som går till vad osv.
 
I viss mån, men det går långsamt. Därför rekommenderas att man gör en ny parning och börjar med de närmsta enheterna som ska/kan agera router.
Av samma anledning ska man göra parningen av nya prylar på den plats de ska vara. Inte vid skrivbordet eller vid controlern för att sedan flyttas.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
I viss mån, men det går långsamt. Därför rekommenderas att man gör en ny parning och börjar med de närmsta enheterna som ska/kan agera router.
Av samma anledning ska man göra parningen av nya prylar på den plats de ska vara. Inte vid skrivbordet eller vid controlern för att sedan flyttas.
Jaha, det visste jag inte. Har parat allt vid skrivbordet och sen flyttat. Men verkar ju funkat ändå.
 
T
J Jocke Best skrev:
Det beror på lite vad du använder redan idag. ZigBee är ju att föredra tycker jag. Kör du redan det så är det ju bäst att fortsätta med. Hur är pumpen inkopplad, är det via stickpropp eller dosa? Sedan får man se på respektive pryl om den rapporterar förbrukningen. Nu kommer Matter på bred front med, så du kan redan idag få tag på nya pluggar med Thread/Matter. Så svaret blir att det beror på. Vad vill du ha tips på?
I dagsläget är den kopplad via dosa, om du med dosa menar en strömbrytare, dvs från centralen går det 3-fas till en simpel ”On/Off” strömbrytare som i sin tur går till en tryckströmbrytare vid pumpen. Kan tänka mig att byta ut dosan mot något smartare!

Har en del zigbee idag så det skulle fungera, tror att jag skulle kunna köra Matter (eller om det var Thread) via AppleTVn, tyckte jag såg något sånt i HA nyligen
 
J
T tunellm skrev:
I dagsläget är den kopplad via dosa, om du med dosa menar en strömbrytare, dvs från centralen går det 3-fas till en simpel ”On/Off” strömbrytare som i sin tur går till en tryckströmbrytare vid pumpen. Kan tänka mig att byta ut dosan mot något smartare!

Har en del zigbee idag så det skulle fungera, tror att jag skulle kunna köra Matter (eller om det var Thread) via AppleTVn, tyckte jag såg något sånt i HA nyligen
Denna hade funkat
https://amzn.eu/d/3lOtQb1
 
T
  • Gammal vit varmvattenberedare på vägg med rör, peksymbol och strömbrytare, sliten och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart elektrisk enhet med etikett, gammal, sliten, fastsatt vid en hörna med slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tunellm skrev:
Hmm, tror inte det men något liknande kanske! Bifogar bild på hur brytaren ser ut, insåg förresten att den verkar ha tillverkats i forna Sovjet 😁

[länk]
Det där är ingen simpel on/off-strömbrytare, utan den innehåller bl.a. motorskydd.

Du behöver för det första kontrollera så att du har nollan fram till brytaren idag, stor risk att du inte har det.

Du behöver kontaktor samt passande mototskydd, sen behöver två olika utgångar på smartpucken, en för start och en för stopp.
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingen simpel on/off-strömbrytare, utan den innehåller bl.a. motorskydd.

Du behöver för det första kontrollera så att du har nollan fram till brytaren idag, stor risk att du inte har det.

Du behöver kontaktor samt passande mototskydd, sen behöver två olika utgångar på smartpucken, en för start och en för stopp.
Aha då har man lärt sig något! Ser ut som att jag har nollan i dosan (fast den dras ”förbi”), kan ta kort om en stund. Skulle allt du nämner kunna sättas i en typ ”undercentral” så man slipper ha ett helt gäng dosor på väggen tro?
 
Tyvärr brykar motorskydden vara så höga så att de inte går in i en normal normcentral. Motorskydden brukar vara minst lika höga som en dvärgbrytar.

Kontaktor och överbelastningsskydd, elektriska komponenter, trådar, industriell utrustning, installerad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är "normal" konfiguration av kontaktor-motorskydd, startknapp till höger (gröna plutten), röda knappen på motorskyddet används både som stoppknapp och som återställare av motorskyddet.
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingen simpel on/off-strömbrytare, utan den innehåller bl.a. motorskydd.

Du behöver för det första kontrollera så att du har nollan fram till brytaren idag, stor risk att du inte har det.

Du behöver kontaktor samt passande mototskydd, sen behöver två olika utgångar på smartpucken, en för start och en för stopp.
Precis, trodde vi pratade om någon enkel historia utan motorskydd.
 
T tunellm skrev:
I dagsläget är den kopplad via dosa, om du med dosa menar en strömbrytare, dvs från centralen går det 3-fas till en simpel ”On/Off” strömbrytare som i sin tur går till en tryckströmbrytare vid pumpen. Kan tänka mig att byta ut dosan mot något smartare!

Har en del zigbee idag så det skulle fungera, tror att jag skulle kunna köra Matter (eller om det var Thread) via AppleTVn, tyckte jag såg något sånt i HA nyligen
Antingen en sån här, kanske:
https://www.m.nu/wiser/schneider-powertag-tradlos-energimatare

Eller så bygger du en egen strömmätare med pzem004 + ESP32
https://community.home-assistant.io/t/three-phase-pzem004t-energy-monitor-with-esphome/394674

Det senare blir lite pill men bra mycket billigare, lite meck att få det snyggt men det går att montera i ett litet modulskåp, borde räcka med 8M om du nöjer dig med en strömmätare. Det finns modulanpassade DIN-fästen för ESP32 (jag lyxade till med denna för att mäta bergvärmepumpen med två DS18B20 temperatursensorer och tre pzem004), pzem004:en går att hitta tomma DIN-boxar som funkar för.

Även om pumpen är trefas borde det räcka att övervaka en av dem.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Tyvärr brykar motorskydden vara så höga så att de inte går in i en normal normcentral. Motorskydden brukar vara minst lika höga som en dvärgbrytar.

[bild]
Här är "normal" konfiguration av kontaktor-motorskydd, startknapp till höger (gröna plutten), röda knappen på motorskyddet används både som stoppknapp och som återställare av motorskyddet.
Såhär ser min rackare ut utan lock, ser betydligt simplare ut än vad du visar. Börjar väl gå rätt så off-topic från hemautomation/Home Assistant så vi kan bryta där så får jag ringa min elektriker :)
 
  • Öppen elektrisk säkerhetsbrytare med synliga trådar, anslutningar och säkringar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
J Jocke Best skrev:
Precis, trodde vi pratade om någon enkel historia utan motorskydd.
Ursäkta förvirringen :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.