Måste säga att mänskligheten är imponerande.
Förstår inte varför fler och fler preparat blir förbjudna... men uppfinningsrikedomen på användningsområde för olika saker är minst sagt imponerande.
När man tänker efter så börjar man också förstå varför det snart är förbudet med alla preparat


Kort och gott.
Utan inbördes ordning så finns det 3 rationella alternativ som inte blir "problem på sikt"

1 Bearbeta ytan mekaniskt
2 köp en ordentlig gasolbrännare och lär dig använda den( då är det lika snabbt som att spruta)
3 ättika en dag med strålande solsken.
 
  • Gilla
  • Älska
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag en grusad uppfart men tycker bara det är snyggt att det bara blir som två körspår och resten igenväxt. Känns lite lantligt, liksom.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 4 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Jag har lagt på samkross av svart granit på min infart till sommarstugan. Det ser ut att vara 0-16 mm. Det växer sparsamt igenom det och blir hårt och bärigt. Mitt lager är 5 till 10 cm tjockt som ligger på ett grövre bärlager. Tunga lastbilar och lastare gör inga spår i det. Mellan hjulspåren behöver jag klippa med gräsklippare ibland. Det går lika bra med ljusare sten men blir inte så snyggt som med svart granit. Men det är viktigt att det är samkross som börjar på noll för att det skall bli ett hårt lager.
 
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Har inte läst alla kommentarer men jag rekommenderar vägsalt köpte för 2v sedan 3säckar på Bauhaus a 25kg strössla ut på diverse ställen där våra gångar såg ut som din uppfart. Sen åkte vi på semester regnet skötte jobbet och ogräset är borta ! Håll det dock borta från blomrabatter och finare delar av gräsmattan 😎 det funkar och minimal ansträngning
 
P perror skrev:
För sådär trettio år sedan kunde man köpa en liten flaska vars innehåll man blandade med ca 15 liter vatten i en kanna. Vattnade sedan den stora garageinfarten som blev fri från ogräs i ett par år.

Har ofta undrat vad det var jag använde...
Troligen någon variant av Totex. Användes av SJ och Vägverket i stora mängder.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Roundup gissar jag på, Jag har från grannbonden och den har blandningsförhållande 3dl till 10L vatten
Knappast glyfosfat då det inte har någon långtidsverkan. Med glyfosfat får man upprepa behandlingen några gånger per år.
 
Vägsalt, vad är bäst, strö på det torrt eller blanda i varmt vatten och duscha/hälla på?
 
A Alexn72 skrev:
Måste säga att mänskligheten är imponerande.
Förstår inte varför fler och fler preparat blir förbjudna... men uppfinningsrikedomen på användningsområde för olika saker är minst sagt imponerande.
När man tänker efter så börjar man också förstå varför det snart är förbudet med alla preparat


Kort och gott.
Utan inbördes ordning så finns det 3 rationella alternativ som inte blir "problem på sikt"

1 Bearbeta ytan mekaniskt
2 köp en ordentlig gasolbrännare och lär dig använda den( då är det lika snabbt som att spruta)
3 ättika en dag med strålande solsken.
Du glömde kanske det mest miljövänliga sättet och minst arbetskrävande sättet.

4 Klipp med gräsklipparen ett par gånger per år och stensätt där du ställer bilen om du är rädd för korrosion.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vägsalt, vad är bäst, strö på det torrt eller blanda i varmt vatten och duscha/hälla på?
Strö.

Men använd det inte nära betongkonstruktioner som vittrar sönder av salt, metall som korroderar eller växter som du är rädd om. Tänk på att buskar eller träd ofta har stora rotsystem.

Salt försvinner inte utan späds bara ut i grundvattnet. Ju mer du häller på ju mer sprider det sig.
Så har du egen brunn så skall du nog fundera både en, två och tre gånger om du gillar bräkt vatten eller ej.

Salt kommer rätt långt ner på min lista på metoder för att bekämpa ogräs med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Crille08 skrev:
Har inte läst alla kommentarer men jag rekommenderar vägsalt köpte för 2v sedan 3säckar på Bauhaus a 25kg strössla ut på diverse ställen där våra gångar såg ut som din uppfart. Sen åkte vi på semester regnet skötte jobbet och ogräset är borta ! Håll det dock borta från blomrabatter och finare delar av gräsmattan 😎 det funkar och minimal ansträngning
Hoppas du vet vad du gör. 75kg salt är rätt mycket.
 
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Jag använder ättika . Köps i dunk.
Spraya på
Effektivt
Eva m
 
hsd
Ättika eller salt, går bort för min del då jag har hundar, men det är inte bara att få död på ogräset det är nödvändigt att rensa bort det dlda annars multnar det och ger näring till nytt ogräs
 
elpaco elpaco skrev:
Jag blev tipsad av en granne när jag la min uppfart med grus. Ta en spridarramp för vattenkanna, tänkt till näring. Borra upp hålen. Blanda en lös blandning cement-vatten och sprid ut över sand/grus-bädden under topplagret med grus. Sedan direkt på med toppgruset. Om du orkar även kantplåt. Jag kör corten. Cementen bildar en platta som effektivt har hållit borta ogräs.
Hur funkar avrinningen? Man vill ju inte ha en sjö när det regnar.
 
E emmaarkitekt skrev:
Jag använder ättika . Köps i dunk.
Spraya på
Effektivt
Eva m
Ev stäng av bit för bit för hundarna om dom är små raser. Ta Perstorp ättika som är 24% och starkare än det som säljs på dunk. Ättika bakterier finns överallt så inte farligt om man inte dricker det outspätt. Bränner inte tassar som saltet gör.
 
T Troberg skrev:
Hur funkar avrinningen? Man vill ju inte ha en sjö när det regnar.
Jag har inga problem. Men borde det logiskt sätt inte bli bättre? Du hindrar de undre lagren från att bli genomblöta och främjar att vatten rinner ut på trottoaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.