Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag funderar lite på det här med att föreningen säger nej till stambyte men man har stambytt i vissa styrelsemedlemmars badrum. Hur går det till? Stammen är ju betydligt längre än så.

Ok, att man bytt en sektion, men det hjälper ju inte mycket om resten av stammen är kass och det är ju ingen garanti att man då får sitt badrum orört när stambytet sker, eller missförstår jag?
Detta har jag erfarenhet av från en förening. Det är precis som du säger, man byter sektionen avloppsstam i det badrum som är rivet. Och även avloppsgrodan.

I våra hus tenderade badrumsrenoverarna att riva ända ned till bjälklaget och de t o m tog ut byggmästarfyllningen mellan våningsplanen. Således går det att få bort den gamla vertikala gjutjärnsstammen hela vägen från golv till tak och in i trossbottnarna. Man avslutade med en gummikoppling mellan det gamla gjutjärnet och plasten. När så nästa badrum (under eller ovanför) renoveras så kan plaströret nås och man kan koppla vidare med plast på stammen. I värsta fall blir det kanske 30 cm gjutjärn kvar i bjälklaget. Men risken att det ska läcka eller bli stopp i denna lilla stump är ju minimal även om den är uråldrig.

Sen byter man också den liggande stammen i källaren, det involverar ju lyckligtvis inte att riva några badrum så det är inte lika vanskligt. Just liggande gjutjärnsstammar är de som korroderar snabbast, de stående ledningarna klarar sig bättre.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag funderar lite på det här med att föreningen säger nej till stambyte men man har stambytt i vissa styrelsemedlemmars badrum. Hur går det till? Stammen är ju betydligt längre än så.

Ok, att man bytt en sektion, men det hjälper ju inte mycket om resten av stammen är kass och det är ju ingen garanti att man då får sitt badrum orört när stambytet sker, eller missförstår jag?
Du får fritt byta fram till stammen utan tillåtelse från styrelsen. Jag gjorde det i mitt badrum.

https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-20-talslaegenhet.229497/post-1954453

Kan dock vara vanskligt renovera ett badrum om stammen är gammal för då måste då göra om allt om brf klubbar igenom stambyte
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får fritt byta fram till stammen utan tillåtelse från styrelsen. Jag gjorde det i mitt badrum.
Det är rätt konsekvenslöst att inte söka tillstånd att byta avloppsstammen i sin lägenhet så länge man utför bytet på ett fackmannamässigt sätt och föreningen inte utsätts för sakskada.

Processen är fungerar så att man söker tillstånd hos styrelsen som egentligen inte kan neka att ge tillstånd om de inte kan visa att det är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Sen första jan kan styrelsen ställa villkor också. Fanns inte när du gjorde renoveringen. Oklart vilka men t ex att föreningens favoritrörmokare ska användas kan nog tänkas vara ett sånt eller att en viss typ av rör ska användas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är rätt konsekvenslöst att inte söka tillstånd att byta avloppsstammen i sin lägenhet så länge man utför bytet på ett fackmannamässigt sätt och föreningen inte utsätts för sakskada.

Processen är fungerar så att man söker tillstånd hos styrelsen som egentligen inte kan neka att ge tillstånd om de inte kan visa att det är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Sen första jan kan styrelsen ställa villkor också. Fanns inte när du gjorde renoveringen. Oklart vilka men t ex att föreningens favoritrörmokare ska användas kan nog tänkas vara ett sånt eller att en viss typ av rör ska användas.
Föreningen kan inget göra så länge du inte påverkar stammarna. Rören fram till stammarna är dina. Mao behöver du inte ens blanda in föreningen.
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Föreningen kan inget göra så länge du inte påverkar stammarna. Rören fram till stammarna är dina. Mao behöver du inte ens blanda in föreningen.
Men här rörde det sig ju om att just stammen var bytt, i vissa lägenheter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men här rörde det sig ju om att just stammen var bytt, i vissa lägenheter.
Det är mer märkligt får jag erkänna. Det är lite av en allt eller inget affär. De kanske tänker att de ska slippa riva badrummet den dagen hela ska göras men kan ju bli så iallafall
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Föreningen kan inget göra så länge du inte påverkar stammarna. Rören fram till stammarna är dina. Mao behöver du inte ens blanda in föreningen.
Nja, riktigt så funkar det inte. T ex så dras underhållsansvaret i min förening via dess stadgar när avloppsrören tittar upp ur golvet. Så avloppsröret i köket som ligger ovan golv kan man underhålla utan att blanda in styrelsen (så länge man inte vill dra om det till t ex ett annat rum för då krävs tillstånd). Men avloppsgrodan i badrummet som ju ligger under golvet ligger formellt utanför lägenheten och är föreningens ansvar. Då ska styrelsen blandas in. Finns föreningar som har andra lösningar i sina stadgar.

Du som brukar ha en praktisk syn kan ju skita i det hela och bara köra på. Så länge inget läcker så handlar det bara om en och annan kränkt styrelseledamot.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, riktigt så funkar det inte. T ex så dras underhållsansvaret i min förening via dess stadgar när avloppsrören tittar upp ur golvet. Så avloppsröret i köket som ligger ovan golv kan man underhålla utan att blanda in styrelsen (så länge man inte vill dra om det till t ex ett annat rum för då krävs tillstånd). Men avloppsgrodan i badrummet som ju ligger under golvet ligger formellt utanför lägenheten och är föreningens ansvar. Då ska styrelsen blandas in. Finns föreningar som har andra lösningar i sina stadgar.

Du som brukar ha en praktisk syn kan ju skita i det hela och bara köra på. Så länge inget läcker så handlar det bara om en och annan kränkt styrelseledamot.
Om någon förening har stadgar som förbjuder dig ändra rören fram till stam så kan man gott skita i fråga ja 🤪
 
Om man sköter sina renoveringar snyggt så behöver ingen styrelsemedlem bli kränkt. Oftast är det klokt att informera styrelsen innan man går till verket.
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om någon förening har stadgar som förbjuder dig ändra rören fram till stam så kan man gott skita i fråga ja 🤪
Jag tror de flesta har såna stadgar. Har man t ex typiska stadgar från Bostadsrätterna så blir det ett sånt förbud. Så kom en HD-dom "Knoppens golvvärmesystem" nyligen som klargjorde att med rätt vanliga formuleringar i stadgarna så är allt under golvets ytmaterial (övergolvet) inte en del av lägenheten. Och avloppsledningarna vi talar om ligger alltså utanför lägenheten.

Sen kräver ju alltid installation eller ändring av avloppsledningar styrelsens tillstånd. Alltså även avloppsledningar vars underhåll man ansvarar för och som är en del av lägenheten. Sen kan man debattera vad som menas med installation eller ändring, t ex kan man tolka det som att reparation och utbyte mot likartad inte omfattas av detta tillståndskrav. Så har jag tolkat det så här långt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror de flesta har såna stadgar. Har man t ex typiska stadgar från Bostadsrätterna så blir det ett sånt förbud. Så kom en HD-dom "Knoppens golvvärmesystem" nyligen som klargjorde att med rätt vanliga formuleringar i stadgarna så är allt under golvets ytmaterial (övergolvet) inte en del av lägenheten. Och avloppsledningarna vi talar om ligger alltså utanför lägenheten.

Sen kräver ju alltid installation eller ändring av avloppsledningar styrelsens tillstånd. Alltså även avloppsledningar vars underhåll man ansvarar för och som är en del av lägenheten. Sen kan man debattera vad som menas med installation eller ändring, t ex kan man tolka det som att reparation och utbyte mot likartad inte omfattas av detta tillståndskrav. Så har jag tolkat det så här långt.
Då har det ändrats nyligen. Förr var allt ovan bjälklaget ditt
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då har det ändrats nyligen. Förr var allt ovan bjälklaget ditt
Badrummets avloppsledningar ligger ju vanligen i bjälklaget, t ex i ett gjutet bjälklag eller mellan bjälkar i ett äldre hus.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Badrummets avloppsledningar ligger ju vanligen i bjälklaget, t ex i ett gjutet bjälklag eller mellan bjälkar i ett äldre hus.
Sant i mitt fall pga tidigt betonghus så låg rören ovanpå bjälklaget
 
Dags för en liten update. Efter reliningen så började det lukta avlopp i badrummet. Jag städade, hade vatten på under en tid eftersom toalleten inte användes på flera veckor men inget hjälpte. Så jag började lukta runt olika delar i badrummet. Då upptäckte jag att fog mellan toalettstolen och golvet är jätte skadad vilket tyder på att relining firma tog av den och satte tillbaka den under tiden de jobbade i min lägenhet (medan jag var på semester). Fick ingen info om detta heller….Jag antar att avloppslukten kommer på grund av att toalettstolen inte är rätt positionerad? Relining firma är på semester så jag måste orka med den dåliga lukten samt att jag fortfarande inte har något kök.
 
  • Toalettstolens bas nära mörka golvplattor; två synliga skruvhuvuden; närbild av hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plaststol nära en mörk matta och grå hink, smutsig, repig ytterkant, närbild, inomhus, dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte fogen som tätar mot lukt, det är ju ett rör inne i toastolen som ska vara tätt. Ser att de skruvat, man brukar så vitt jag antingen limma eller skruva stolen. Jag tror att fogen är gammal och att de bra skruvat dit den, men det ska funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.