B
https://www.baxi.se/produkter/tanka...kar-isolerade-oisolerade/buffert-rektangular/

Baxis rektangulära acktank är designad för 1.5bars tryck som standard. Finns som 3 respektive 6bars utlandet också. Så det är inga som helst problem att ansluta en rektangulär acktank till ett värmesystem om den är designad för övertryck.

Finns dock t.ex. oljetank och annat som inte är designat för övertryck. Så man får tänka sig för lite.

5m3 är väl kanske lite i största laget för en villa kanske, men är man hemma en helg kan man nog elda från morgon till kväll om det är lite kallt ute och tanken är tom. En normal dag om man tänder pannan efter jobbet hinner man nog inte elda från kall till fullt varm tank. Men det spelar liksom ingen större roll om tanken bara blir varm till t.ex. 75% eftersom det skiktar sig i alla fall.

Det är inte så stor skillnad i yta på en 3 respektive 5m3 tank, så värmeförlusten blir inte dubbelt så stor med en större tank. Viktigt att isolera rejält, gärna 30cm runtom.
 
  • Gilla
Ntek och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
En väldigt stor tank "kan" bli väldigt oekonomisk. Om den står i ett utrymme där spillvärmen går "åt kråkorna". Har man en mycket stor tank, och ett litet hus, så behöver du kanske inte elda ofta. Men ju längre tid det går mellan eldningstillfällens, ju mer spillvärme blir det.
Bättre är då att elda oftare. Värmen skiktar sig, som sagt. Den varma ytan blir inte lika stor. Därmed inte heller förlusterna.
Ovan det garaget ligger ett sovrum och ett vardagsrum. Men mycket kommer ju försvinna ut genom väggarna. Tänkte att kosta på lite tjockare isolering i så fall. Runtom tanken finns gott om plats. Tyvärr inte uppåt. Där skulle jag i och för sig lägga pir-isolering.

Frågan är om man kan skippa nedåt enligt principen att värmen går upp? Vet inte ens hur tankarna är konstruerade? Är det fötter på den?
 
N Ntek skrev:
Ovan det garaget ligger ett sovrum och ett vardagsrum. Men mycket kommer ju försvinna ut genom väggarna. Tänkte att kosta på lite tjockare isolering i så fall. Runtom tanken finns gott om plats. Tyvärr inte uppåt. Där skulle jag i och för sig lägga pir-isolering.

Frågan är om man kan skippa nedåt enligt principen att värmen går upp? Vet inte ens hur tankarna är konstruerade? Är det fötter på den?
Nej värme leds ej uppåt mer än åt andra håll i homogent material som betong.
Det är bara fluider, gaser (luft) och vätskor som vatten som stiger uppåt då de värms.
 
B BSOD skrev:
[länk]

Baxis rektangulära acktank är designad för 1.5bars tryck som standard. Finns som 3 respektive 6bars utlandet också. Så det är inga som helst problem att ansluta en rektangulär acktank till ett värmesystem om den är designad för övertryck.

Finns dock t.ex. oljetank och annat som inte är designat för övertryck. Så man får tänka sig för lite.

5m3 är väl kanske lite i största laget för en villa kanske, men är man hemma en helg kan man nog elda från morgon till kväll om det är lite kallt ute och tanken är tom. En normal dag om man tänder pannan efter jobbet hinner man nog inte elda från kall till fullt varm tank. Men det spelar liksom ingen större roll om tanken bara blir varm till t.ex. 75% eftersom det skiktar sig i alla fall.

Det är inte så stor skillnad i yta på en 3 respektive 5m3 tank, så värmeförlusten blir inte dubbelt så stor med en större tank. Viktigt att isolera rejält, gärna 30cm runtom.
Baxis tank är fyrkantig på utsidan men har troligen en rund tank inuti om den skall tåla 1,5 Bar.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Baxis tank är fyrkantig på utsidan men har troligen en rund tank inuti om den skall tåla 1,5 Bar.
Åter till min tank, den är rektangulär som sagt, är 100% säker på att de inte är en rund tank inne i den. Har nämligen tagit fler hål än dom som va i den och svetsat på fler muffar. Hade då kamera i den för inspektion.
 
V Vedhuggarrn skrev:
Åter till min tank, den är rektangulär som sagt, är 100% säker på att de inte är en rund tank inne i den. Har nämligen tagit fler hål än dom som va i den och svetsat på fler muffar. Hade då kamera i den för inspektion.
Troligen är den förstärkt invändigt i hörnen, samt kanske något stag mellan sidorna.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Åter till min tank, den är rektangulär som sagt, är 100% säker på att de inte är en rund tank inne i den. Har nämligen tagit fler hål än dom som va i den och svetsat på fler muffar. Hade då kamera i den för inspektion.
Ok, få är den stadigt byggd.
Jag har bara velat varna för problemet.
 
B
J Jochi skrev:
Baxis tank är fyrkantig på utsidan men har troligen en rund tank inuti om den skall tåla 1,5 Bar.
Nope. Måtten på baxis 5m3 tank är 1.75 x 0.98 x 2.95. Det är säkerligen förstärkningar internt, annars skulle den bli cylinderformad...
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Ja
J Jochi skrev:
Ok, få är den stadigt byggd.
Jag har bara velat varna för problemet.
Ja de är den definitivt! Byggd av husqvarna tanksvets. Mycket stag är de i den. Därför jag vill svara dig, köper man en tank från en så stor tillverkare som baxi så kan man va ganska säker på att den håller för de.. Annars hade dom nog inte funnits på marknaden...
 
B BSOD skrev:
Nope. Måtten på baxis 5m3 tank är 1.75 x 0.98 x 2.95. Det är säkerligen förstärkningar internt, annars skulle den bli cylinderformad...
Det går förstås att bygga en tank med platta sidor. Plåtpannor och fartyg är exempel.
Har bara velat varna hemmabyggare för att t ex koppla in en gammal oljetank eller liknande.
 
Ja de är ju lite synd bara att ropa vargen kommer direkt.. Svårt i min värld att bli tagen på allvar då.
 
Som sägs så är det i rektangulära tankar tvärstag insvetsade som ska hålla ihop sidorna så det inte blir mage på dom. En del storvärmare i norrland bygger om oljetankar till acktankar och dom håller. Bara ta ett snack med dom som har oljetankar för säkerhets skull. Inte fel att få info om dom.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Ja de är ju lite synd bara att ropa vargen kommer direkt. Svårt i min värld att bli tagen på allvar då.
Nu började tråden så att någon kunde antas att ansluta en hemmabyggd tank med plana sidor. Någon skrev det men att han avstått då han tidigare uppmärksammats på problemet.
 
Av någon anledning säger Baxi att den rektangulära tanken endast får installeras till system med öppen expansion.

Se skärmdump…

Mvh

Stefan
 
  • Webbsida med information om rektangulär, oisolerad ackumulatortank, beställningsbara i olika storlekar och utföranden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stefan.o skrev:
Av någon anledning säger Baxi att den rektangulära tanken endast får installeras till system med öppen expansion.

Se skärmdump…

Mvh

Stefan
Öppe
S Stefan.o skrev:
Av någon anledning säger Baxi att den rektangulära tanken endast får installeras till system med öppen expansion.

Se skärmdump…

Mvh

Stefan
Öppet system är säkerhet för att trycket inte skall bli för högt så att tanken sprängs. Om max tillåtet tryck är 1,5 Bar kan det lätt överskridas med slutet kärl.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.