Finns det något som heter "För stor ackumulatortank"?

Bor ute på landet, har egen skog, två stora villor som värms via ett gemensamt värmesystem med en vedpanna från 1990 i källaren på ett av husen.

Nuvarande ackumulatortank är på 500 liter. Det är kallt på morgonen när man vaknar.

Hade tänkt sätta en stor ackumulatortank i ett garage som ligger under samma hus som vedpannan. Det är ett källarrum emellan garaget och vedrummet.

Vedpannan är på ca 130liter ved och av äldre typ. Inte så effektiv. Kan jag ändå sätta in 3-5 kubikmeter ackumulatortank eller tar jag mig vatten över huvudet?
 
En ackumulatortank kan inte bli för stor.

Eftersom tanken skiktar sig så kommer det varma vattnet lägga sig högst upp.
Du behöver alltså inte fylla hela tanken.

Det fiffiga är att man bara får värmeförluster där skillnaden mellan rummets temperatur och ackumulatortankens temperatur är stor.
Värmeförlusterna blir alltså inte större i en stor tank då den är skiktad
 
  • Gilla
Ntek
  • Laddar…
För stor kan den knappast bli men det beror också lite på hur mycket effekt man kan ta ut från pannan. Sen kan det vara en fördel med flera tankar om man även eldar för varmvatten på sommaren. Då stänger man de som inte behövs och så värmer man bara de som producerar varmvatten
 
  • Gilla
Ntek
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En ackumulatortank kan inte bli för stor.

Eftersom tanken skiktar sig så kommer det varma vattnet lägga sig högst upp.
Du behöver alltså inte fylla hela tanken.

Det fiffiga är att man bara får värmeförluster där skillnaden mellan rummets temperatur och ackumulatortankens temperatur är stor.
Värmeförlusterna blir alltså inte större i en stor tank då den är skiktad
Lutar åt en stor rektangulär ackumulatortank. Sen en mindre tekniktank vid sidan om. Utrymmet rymmer mycket men det är lågt i tak. Typ 190-200cm takhöjd.

Är det viktigt att isolera mot golvet? Tänker mig att jag isolerar så mycket jag kan uppåt.

Såg att Baxi har tankar som är 175cm hög som går att få upp till 5000 liter.
 
L lordi skrev:
För stor kan den knappast bli men det beror också lite på hur mycket effekt man kan ta ut från pannan. Sen kan det vara en fördel med flera tankar om man även eldar för varmvatten på sommaren. Då stänger man de som inte behövs och så värmer man bara de som producerar varmvatten
Du kan få ut typ 30kW effekt. Hur många kwh det blir på ett inlägg vet jag inte. Pannan är i klenaste laget för 5000 liter vatten. Men är det helt omöjligt att installera det så ändå? Tänkte om själva pannbytet sker några år senare.
 
N Ntek skrev:
Du kan få ut typ 30kW effekt. Hur många kwh det blir på ett inlägg vet jag inte. Pannan är i klenaste laget för 5000 liter vatten. Men är det helt omöjligt att installera det så ändå? Tänkte om själva pannbytet sker några år senare.
Nej det blir inte för stort.
Du värmer tanken uppifrån och ner. Det spelar ingen roll om tanken är på 30000 liter.
Du värmer samma volym ialla fall.
 
  • Gilla
Ntek
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Du kan få ut typ 30kW effekt. Hur många kwh det blir på ett inlägg vet jag inte. Pannan är i klenaste laget för 5000 liter vatten. Men är det helt omöjligt att installera det så ändå? Tänkte om själva pannbytet sker några år senare.
Det går. Det tar ju såklart längre tid att ladda tanken med en mindre panna. Tänk på att inte dra för klena rör bara, speciellt om du ska byta till större panna senare
 
Redigerat:
En väldigt stor tank "kan" bli väldigt oekonomisk. Om den står i ett utrymme där spillvärmen går "åt kråkorna". Har man en mycket stor tank, och ett litet hus, så behöver du kanske inte elda ofta. Men ju längre tid det går mellan eldningstillfällens, ju mer spillvärme blir det.
Bättre är då att elda oftare. Värmen skiktar sig, som sagt. Den varma ytan blir inte lika stor. Därmed inte heller förlusterna.
 
Har 1500 L och det räcker inte 24 timmar när tempen går ner till - 15 C. Vilken temp behöver du ut vid den lägre längre tempen utomhus. Allt är beroende på vad som behövs. Skulle inte sätta in endast en 5000 L , du får elda ihjäl dig. Vad är storleken på din nuvarande panna, fabrikat-typ.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En ackumulatortank kan inte bli för stor.

Eftersom tanken skiktar sig så kommer det varma vattnet lägga sig högst upp.
Du behöver alltså inte fylla hela tanken.

Det fiffiga är att man bara får värmeförluster där skillnaden mellan rummets temperatur och ackumulatortankens temperatur är stor.
Värmeförlusterna blir alltså inte större i en stor tank då den är skiktad
N Ntek skrev:
Finns det något som heter "För stor ackumulatortank"?

Bor ute på landet, har egen skog, två stora villor som värms via ett gemensamt värmesystem med en vedpanna från 1990 i källaren på ett av husen.

Nuvarande ackumulatortank är på 500 liter. Det är kallt på morgonen när man vaknar.

Hade tänkt sätta en stor ackumulatortank i ett garage som ligger under samma hus som vedpannan. Det är ett källarrum emellan garaget och vedrumm
Vedpannan är på ca 130liter ved och av äldre typ. Inte så effektiv. Kan jag ändå sätta in 3-5 kubikmeter ackumulatortank eller tar jag mig vatten över huvudet?en så stor rund tanka med kupade gamla
*
Har du tillgång till en så stor isolerad cylindrisk tank med kupade gavlar?
En lådformade tank kommer att sprängas om du kopplar in den till värmesystemet.

Lite fakta
Om värmesystemets tryck är 1 Bar är det 1 kg per kvadratcentimeter.
Det går 10 000 kvadratcm på en kvadratmeter som alltså utsätts för 10 000 kg, 10 ton !
*
 
Redigerat:
  • Gilla
Birger Jarl
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Lutar åt en stor rektangulär ackumulatortank. Sen en mindre tekniktank vid sidan om. Utrymmet rymmer mycket men det är lågt i tak. Typ 190-200cm takhöjd.

Är det viktigt att isolera mot golvet? Tänker mig att jag isolerar så mycket jag kan uppåt.

Såg att Baxi har tankar som är 175cm hög som går att få upp till 5000 liter.
*** NEJ FÖR TUSAN - SE MIN KOMMENTAR TILL ANNANS INLÄGG LÄNGRE FRAM ***
EN REKTANGULAR TANK KAN INTE KOPPLAS IN TILL VÄRMESYSTEMET FÖR DÅ SPRÄNGS DEN !!

Läs om Pascals tunna
https://www.pluggakuten.se/trad/hjalp-med-fysik-uppgift/
 
Redigerat:
Konstigt, jag har en rektangulär tank som tyvärr bara är på 2800 liter och den har inte valt att explodera än iaf.. Kanske får passa mig så inte hela kåken går i luften helt plötsligt😱
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Konstigt, jag har en rektangulär tank som tyvärr bara är på 2800 liter och den har inte valt att explodera än iaf.. Kanske får passa mig så inte hela kåken går i luften helt plötsligt😱
Det går bra om tanken bara är fylld men inte ansluten till annat system med vatten några meter över tankens topp.
Läs om Pascals tunna på nätet.
 
Jaha, det va konstigt. Pannan med tank står i markplan, expansion består av en gammal 500liters acktank som står våningen rakt ovanför. Huset är ju oxå ett 1,5 plans så det är ju en våning till.. Allt är förövrigt kopplat rakt på tanken, ingen värmeväxlare.. Har ingen doktorsexamen i fysik men fungerar gör det och inget har hänt än på snart 2 år..
 
J Jochi skrev:
*** NEJ FÖR TUSAN - SE MIN KOMMENTAR TILL ANNANS INLÄGG LÄNGRE FRAM ***
EN REKTANGULAR TANK KAN INTE KOPPLAS IN TILL VÄRMESYSTEMET FÖR DÅ SPRÄNGS DEN !!

Läs om Pascals tunna
[länk]
Köper från Baxi eller liknande i så fall. De är konstruerade och provtryckta för att vara sammankopplade i ett värmesystem. Dock ej slutet system - Av någon anledning. Men jag har öppet system.

Men tack för varningen. Hade en tanke om att bygga om en oljetank först men insåg efter lite googlande att det inte är så lyckat av orsaker du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.