Fattar inte vad jag gör för fel med den här grästrimmern. Det är en Meec. Jag tror den är från Jula.
Bensindriven.

Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
 
  • Röd sparkcykelstång och svart handtag, gräs i bakgrunden, utomhus, närbild, vertikal bild, solljus, skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lindar du upp tråden åt rätt håll i trimmerhuvudet?

För motorproblemen behövs lite mer info….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lindar du upp tråden åt rätt håll i trimmerhuvudet?

För motorproblemen behövs lite mer info….
Jag har inte lindat något alls, den kom lindad på huvudet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattar inte vad jag gör för fel med den här grästrimmern. Det är en Meec. Jag tror den är från Jula.
Bensindriven.

Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
Kan det vara en sån som matar ut när du försiktigt slår ner spolen/trimmern i marken (bump feed)?
Är det som en stor tryckknapp i mitten av trådhuvudet?
Men visst, för att det ska fungera måste ändarna sticka ut genom hålen.
 
  • Gilla
Mickeman63 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Många budgettrimmers har inte automatisk matning av tråd utan som tidigare sagts så slår man knappen i botten på huvuden i marken, så matar den fram.

Kör du på rätt sorts bränsle, dvs 2-takt/oljeblandad? Ditt första inlägg ger tyvärr upphov till den typen av grundläggande frågor.
 
  • Gilla
Mickeman63 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Många budgettrimmers har inte automatisk matning av tråd utan som tidigare sagts så slår man knappen i botten på huvuden i marken, så matar den fram
Har tre trimmers från Stihl i varierande storlek, alla har bump - visste inte att det fanns något annat….:)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har tre trimmers från Stihl i varierande storlek, alla har bump - visste inte att det fanns något annat….:)
Vår gröna 😚 batteri Bosch har nån typ av automatisk frammatning, den matar ut när man trycker till startknappen så man bör hålla jämn "gas" för att den inte ska mata på i onödan.
Det funkar men jag förstår om det låter muppigt av min förklaring. 😇
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Har tre trimmers från Stihl i varierande storlek, alla har bump - visste inte att det fanns något annat….:)
Min stora Tanaka (som tyvärr numera är uppköpta), hade ett automatiskt huvud på sina dyrare modeller som de kallade BRAIN och det fungerar perfekt. Matar fram 3 mm-tråden helt felfritt och automatiskt så länge man varvar upp och ner lite då och då. Är nog snart 20 år och fungerar fortfarande som från början.

Lilla Partnern är dock en sådan man slår i marken.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min stora Tanaka (som tyvärr numera är uppköpta), hade ett automatiskt huvud på sina dyrare modeller som de kallade BRAIN och det fungerar perfekt. Matar fram 3 mm-tråden helt felfritt och automatiskt så länge man varvar upp och ner lite då och då. Är nog snart 20 år och fungerar fortfarande som från början.

Lilla Partnern är dock en sådan man slår i marken.
Har för mig vår Tanaka har bumpfeeden.

Utmaningen du beskriver låter lite som batteri Boschens, typ slungkoppling som griper i matar ut. 👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kan det vara en sån som matar ut när du försiktigt slår ner spolen/trimmern i marken (bump feed)?
Är det som en stor tryckknapp i mitten av trådhuvudet?
Men visst, för att det ska fungera måste ändarna sticka ut genom hålen.
Kanske? Det är nån slags knapp där som man kan skruva på
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Många budgettrimmers har inte automatisk matning av tråd utan som tidigare sagts så slår man knappen i botten på huvuden i marken, så matar den fram.

Kör du på rätt sorts bränsle, dvs 2-takt/oljeblandad? Ditt första inlägg ger tyvärr upphov till den typen av grundläggande frågor.
Ja, har rätt bränsle
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske? Det är nån slags knapp där som man kan skruva på
Om det är som jag och @MultiMan menar är den du ska dutta ner i marken när du kör, för att den ska mata ut tråd. 👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om det är som jag och @MultiMan menar är den du ska dutta ner i marken när du kör, för att den ska mata ut tråd. 👍
Ok jag testar det! Vad är enklast att prova för att få den att sluta stanna? Byta tändstift?
 
MultiMan
Kan vara en massa olika saker, så det går inte att svara på en höft. Måste felsökas.

Gammalt bränsle? Igensatt luftfilter? Stopp i bränslematningen? Ställer du gasreglaget rätt så den inte går med choke och för fett? Ser tändstiftet bra ut? Dvs brunaktigt, inte vitt eller svartsotigt, eller extremt oljigt (fel blandning). Sitter tändstiftet iskruvat ordentligt, tändstiftshatten glappar inte?

Finns det bra kompression? Dvs är det rimligt stort motstånd när du försöker dra igång den? Dålig kompression gör motorer svårstartade och ojämna i gången. Kan bli så pga någon kört utan oljeinblandning så den skurit och repat cylindern eller för mycket/fel olja så kolvringarna koksat fast.

Personligen har jag inte behövt byta ett tändstift på någon trädgårdsmaskin, 2- eller 4-takt, på en väldig massa år. De håller länge förutsatt att man köper kvalitet och sköter maskinerna. Senaste gången jag var nära byta var på min Honda-Klippo då stiftet blev sotigt och jag trodde det var för dålig gnista av någon anledning. Visade sig att det var igensatt förgasare så den fick tas isär helt och rengöras ordentligt. Efter ventiljustering och rätt inställning på blandningsskruvarna så går den nu bättre än ny, med samma NGK-stift som följde med vid leveransen för runt 20 år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kan vara en massa olika saker, så det går inte att svara på en höft. Måste felsökas.

Gammalt bränsle? Igensatt luftfilter? Stopp i bränslematningen? Ställer du gasreglaget rätt så den inte går med choke och för fett? Ser tändstiftet bra ut? Dvs brunaktigt, inte vitt eller svartsotigt, eller extremt oljigt (fel blandning). Sitter tändstiftet iskruvat ordentligt, tändstiftshatten glappar inte?

Finns det bra kompression? Dvs är det rimligt stort motstånd när du försöker dra igång den? Dålig kompression gör motorer svårstartade och ojämna i gången. Kan bli så pga någon kört utan oljeinblandning så den skurit och repat cylindern eller för mycket/fel olja så kolvringarna koksat fast.
har bara använt färdigblandad bensin som är avsedd för detta så att det skulle gett problem tror jag inte.
Tändstiftet verkar sitta fast, har inte försökt ta av det. Vet inte hur mkt motstånd det ska vara när jag drar, det är nog lite lättare än gräsklipparen. Hur justerar jag det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.