C
B Boende45 skrev:
då väljer Amazon att annullera varan eftersom det blir en minusaffär.
Kanske inte så uppenbart då den specifika artikeln överhuvudtaget inte längre är tillgänglig hos amazon.
Hade kanske varit en rimlig förklaring om artikeln funnits kvar med ett högre pris.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B
B Boende45 skrev:
Ingen har förklarat det uppenbara för Busster.

Priserna på Amazons hemsida varierar hela tiden med valutakursen. Busster gjorde beställningen (köpte varan) i maj enligt egen utsago. Vår fantastiska valuta, kronan, är inte urstark och har troligen påverkat inköpspriset och då väljer Amazon att annullera varan eftersom det blir en minusaffär.

Att tredjepartssäljaren erbjuder ett högre pris NU i slutet på juli kanske inte alls är så konstigt.
Diagram visar prishistorik, kraftig topp i början av maj, stadigt värde runt lägre pris sedan dess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är faktiskt ingen större skillnad på pris för denna nu jämfört med i maj enligt pricerunner i alla fall, ca +2%...
 
M Markarbetaren skrev:
Cdon fungerar väl på liknande sätt, man är mellanhand för mängder av säljbolag och kan därmed teckna avtal för att pressa priset som kanal för många kunder.

Kärringen handlade nån grej på Amazon som blev restad, det var en liten procedur att få tillbaka pengarna när hon betalt med kortet. Skapade en hel del irritation, mest principen och förfarandet då det var en struntsumma.

Själv har jag handlat ett par gånger utan krångel, även om jag väldigt ofta hellre väljer att betala 10-20% mer för samma produkt om den finns hos en svensk leverantör då det känns bättre på nått sätt 🙃
Kärringen, vilken macho ton.
 
  • Gilla
  • Haha
mbj79 och 1 till
  • Laddar…
M
P Putte 9497 skrev:
Kärringen, vilken macho ton.
Oj, okej!
 
I förra veckan skickade Amazon (eller vem/vilka det nu är som säljer genom Amazon) ut en artikel till mig som jag absolut inte har beställt. Jag skickade direkt tillbaka den utan att öppna paketet. 45 kr kostade frakten. Vi får se om de betalar tillbaka som de har lovat. Det är i allafall otäckt att sådant kan hända. Tänk om någon handlar genom mitt konto och skickar varorna till annan adress och räkningen kommer till mig.
 
S SwiftD skrev:
Ring Aftonblaskan och gråt ut ordentligt, detta är ett solklart fall av lättkränkthet som de har åsamkat dig. Det är sjukt att det ska behöva gå till så här.
Amazon är ett riktigt kasst företag som drar in oss alla i ett "räjs mot botten". Både i vad det gäller kvalitet för konsumenter så som arbetsvillkor för lager- och leveransarberare.

Att någon för första gången inser att Amazon är någon slags marknadsplats för allehanda småskojare och avser varna andra är ju inte något att klaga på. Det är något alla måste inse en gång.

Bedrägeriet i det här sammanhanget är ju att säljaren aldrig hade några hundkorgar utan hoppades på att kunna köpa dem efter beställning och skicka direkt från någon fabrik. S.k. dropshipping.
 
  • Gilla
  • Haha
Tairon och 4 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Amazon är ett riktigt kasst företag som drar in oss alla i ett "räjs mot botten". Både i vad det gäller kvalitet för konsumenter så som arbetsvillkor för lager- och leveransarberare.

Att någon för första gången inser att Amazon är någon slags marknadsplats för allehanda småskojare och avser varna andra är ju inte något att klaga på. Det är något alla måste inse en gång.

Bedrägeriet i det här sammanhanget är ju att säljaren aldrig hade några hundkorgar utan hoppades på att kunna köpa dem efter beställning och skicka direkt från någon fabrik. S.k. dropshipping.
vilka är bättre då? med samma retur och leverans tider
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I den fysiska världen antar jag att liknelsen är Ikea. De äger på flera ställen sina egna shoppingcenter, så när kanelbullarna är slut i den svenska matmarknaden och man får gå till Ica och köpa dem dyrare får Ikea(s ägare) ändå pengar.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Har handlat mycket via amazon. Extremt smidiga att ha och göra med tycker jag. Retur- och reklamationhantering kommer ingen annan i närheten av.
Verkligen!
Aldrig varit med om något liknande. Så fort det varit något problem är det löst på fem minuter i chatten utan något strul.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Amazon är ett riktigt kasst företag som drar in oss alla i ett "räjs mot botten". Både i vad det gäller kvalitet för konsumenter så som arbetsvillkor för lager- och leveransarberare.

Att någon för första gången inser att Amazon är någon slags marknadsplats för allehanda småskojare och avser varna andra är ju inte något att klaga på. Det är något alla måste inse en gång.

Bedrägeriet i det här sammanhanget är ju att säljaren aldrig hade några hundkorgar utan hoppades på att kunna köpa dem efter beställning och skicka direkt från någon fabrik. S.k. dropshipping.
Visst man kan säga mycket om Amazon men anledningen till att jag handlar där är att de har bäst utbud, bäst pris och bäst kundservice.

Jag handlar inte allt på Amazon såklart. Men mycket. Prime är också riktigt bra värde för pengarna.

Konkurrenterna är för långt efter. Om jag jämför med hur det skulle vara att handla samma vara i en lokal butik för att stötta den så hade jag inte fått Prime för det första (kollar på Prime video framförallt), det hade varit 30% dyrare ofta även om man räknar in kostnaden för Prime, jag hade behövt ta mig till butiken istället för att få produkten hem till ytterdörren, om det är strul med något vet jag att Amazon hjälper mig "no questions asked" men det varierar såklart med lokala butiker.

Det enda en lokal butik har på Amazon är att de fysiskt kan hjälpa dig / ge rådgivning men jag har ersatt det med information och forum på nätet.

Sen är det jättevanligt att svenska butiker köper in samma produkter från Kina som säljs på Alibaba/Amazon men tar typ 10 gånger mer betalt. Då för garantier och CE-märkning och så vidare. Men t.ex. Clas Ohlson har ju flera gånger fått skäll av Kemikalieinspektionen för att de CE-märker själva produkter som innehåller massor av gifter. Så varför ska man betala för det?
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Som jag skrivet på annat ställe de har blivit helkassa på att leverera, problemen verkar ha börjat någon gång i våras. Funkade bra innan dess numera är det mer av ett lotteri man vet aldrig vad på en beställning som kommer i rimlig tid, går bara att köpa saker man inte behöver i närtid numera.

Saker som anges som i lager kommer inte som de skall, och det finns knappt något att köpa eller så är priset fel.
Tyvärr har jag en hel del kvar i presentkort på DE siten att spendera, lär ta ett tag att bli av med dem i nuvarande takt!
Jag köper oftast det som är markerat som prime eller i andra hand det som fraktas av Amazon. Då brukar det funka. Köper man av nån annan kan det ta mycket längre tid.

Många gånger har det jag beställt kommit dagen efter, ibland så snabbt även på helger. Men jag bor i Storstockholm, kanske funkar sämre om man bor på mindre orter...
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Jag undviker i det längsta Amazon, men inte på grund av deras produkter eller service utan pga deras ovana att lansera billigare plagiatprodukter när de ser att en produkt hos en av deras små butiker på plattformen säljer bra, och på så sätt parasitera på eller konkurrera ut sina egna samarbetspartners/kunder.
Tillsammans med deras ökänt dåliga arbetsförhållanden är det inget jag vill uppmuntra.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut

Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.

Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.

Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!

Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?

🤬[bild] Stor skillnad! Samma vara! [bild]
Samma här gällande airpodstips väntat 2v ingen leverans, sen ett meddelande att de är slut men så är inte fallet, man ser saldot på sidan. De höjde priset med 70% visst blev inte av med pengar så det vart inget köp
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag blev blåst på 1000 kr häromdagen vid köp av ved på Facebook Marketplace. 50% i förskott, och 50% vid leverans. Ni vet hur det brukar sluta...

Problemet är att leveransen inte dök upp.

DET är vad jag kallar grundlurad - ja, och väldigt naiv.
Alltid polisanmäla sånt
 
  • Gilla
  • Älska
mbj79 och 2 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Alltid polisanmäla sånt
till vilken nytta?
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.