Jag hade ju turen att vinna ett HDS-kit från Essve i förra veckan för att skruva trall med dolda skruvar. Därför känner jag mig lite nödd och tvungen att starta en tråd kring mitt altanprojekt så att det syns vad jag använder vinsten till. Planen är att altanbygget ska dra igång vid påsk om bara tjälen hinner gå ur jorden till dess.

Trots att det bara är en dryg vecka tills jag tänkte sätta igång så har vi inte spikat ritningen till altanen än och vi står just nu och velar mellan två huvudalternativ. Jag tar därför tacksamt emot alla tips och synpunkter som ni har.

Alternativ 1: En altan i ett plan.
+ En stor sammanhängande yta som är lätt att möblera
- Dålig kontakt med trädgården (84cm hög trappa)

Alternativ 2: En altan i två plan.
+ Snygg uppdelning av altanen med bra kontakt med trädgården då den sista trappan är mycket lägre
- Svårare att möblera och använda när altanen består av flera små ytor.


Bild alt 1:
Ett datagenererat hus med terrass, räcken, solstolar och en cirkulär trappkonstruktion ner till en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning, hus med tillbyggnad, terrass, träd, måttmarkeringar, ingen färg, konceptskiss, designprogram, bildtext "SketchUp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild alt 2:
3D-modell av hus, öppen layout, pool, terrass, trädgård, modern arkitektur, SketchUp programvara, konceptdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av poolområde med mått, solstolar, bänk och grå byggnad, minimalistiskt, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Chaban och 5 till
  • Laddar…
U
Så roligt, ska bli spännande att få följa!:) Båda alternativen ser superfina ut:ok:, jag gillade de olika nivåerna i alternativ 2 lite extra. Stort lycka till med bygget!(y)
 
  • Gilla
Blåis
  • Laddar…
Nu har altanbygget börjat komma igång lite smått. Det blir en lite modifierad variant av lösningen med två plan. Vi rätade ut den svängda trappen lite grand så att ytan vid matbordet blev lite större.

Jag har även ritat upp lösningen i verkligheten för att se hur allt ser ut på plats. Det syns kanske lite dåligt på bilden men misären och lervällingen som jag pulsar runt i syns väl nog. :crysmile:

3D-skiss av en modern trädgård med pool, sittplatser och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård under konstruktion med grävda hål, orangefärgad markering, byggnader och lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nu är det grävt för den första plintraden och bärlinorna i grunden har kommit på plats. Jag använde Essves fasadplugg på 140mm för att få dit reglarna och det är utan tvekan de största pluggarna jag någonsin använt.

Målet är att gjuta plint nästa helg men tyvärr så verkar det komma massor av regn i veckan så hålen kommer nog vara fyllda med lervälling tills dess...
Byggarbetsplats vid hus, utgrävningar för fundament eller renovering, röra, skugga av fotografen i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i arbetsvante håller plastspik ovanför geggig jord. Byggarbetsplats, muddigt, konstruktionsmaterial, dagtid, praktisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag börjat förbereda för plintgjutningen genom att handla betong och gjutrör. Tyvärr så bestämde sig det ena hjulet på släpkärran för att ge upp på motorvägen. Det blev därför ett oplanerat stopp i vägrenen i väntan på en TMA-bil för att kunna byta hjul.

I väntan på vägassistansen så pratade jag med min bror som i sann broderlig anda undrade om han skulle svänga förbi med en hjul-på-burk. Det hade nog krävts en rejäl dos optimism för att få en sådan burk att fungera.:rofl:

Som synes så är kärran gammal och planen var att den skulle skrotas så fort altanen var färdig. Nu får den tyvärr kila vidare till de sälla jaktmakerna direkt. För även om det gick bra att byta till ett reservhjul så är reservhjulet äldre än det som gav upp och däcksmönstret påminner om ett formel 1 däck men slätare. Det var ju reserv av en anledning.

Bil med släp lastat med rör står på motorvägens vägren, lastbil passerar i fart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild visar en sliten släpvagn med platt däck och rost; blå spännband och reflexer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De senaste dagarna har vädret varit perfekt för att gjuta plintar så jag har passat på att ta lite ledigt från jobbet på förmiddagarna och invigt den nya betongblandaren. Därmed är de 10 första plintarna nu helt klara. Totalhöjden på plintarna blir ca 110 cm med en fetare sula i botten.

I helgen som kommer ska jag gräva ur pool-hålet från all lera som har runnit ner under vintern. Jag borde verkligen ha byggt altanen förra året istället för att återställa gräsmattorna. Då hade jag sluppit skotta upp ett antal ton lera som nu måste väck. :sleep:

Målet med helgen är att jag ska vara redo för att borra hål för plintar runt poolen. Eftersom plintarna runt poolen kommer komma lite tätare för att få till den runda formen behöver de inte vara lika rejäla som de jag har gjort nu. Det gör att jag kan nöja mig med att använda en jordborr och borra hål för plintarna. Förhoppningsvis så spar det mig mycket tid mot att gräva hål för hand.
Byggarbetsplats, hus, trädgård, betongblandare, grustäckt mark, oavslutade fundament, solig dag, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det har varit lite tunt med uppdateringar i den här tråden under ett par veckor då jag inte har gjort mycket som har lämpat sig för foton. I lördags hade det dock gått exakt en månad sedan jag startade mitt altanprojekt. Tyvärr så tar ju allt grundläggningsarbete så fruktansvärt mycket tid att resultatet knappt syns.

Så här kommer en före-och-efter-bild. Torts att jag har slitigt på både helger och kvällar, hällt ner en kubikmeter betong i marken tillsammans med drygt 100 meter armering så är den största skillnaden att leran har fått en annan färg när den torkat... *suck*

Renovering av trädgård före och efter: grävd mark, installation av fundament, förbättrat landskap runt tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt så har jag gjutit 22 plintar nu och det återstår bara 7-8 stycken som ska bilda en inre ring runt poolen. Efter det så är äntligen allt gris-jobb klart.

Vissa av plintarna blir onödigt djupa men jag har tyvärr inget val. De två som syns till höger, närmast kanten vid garaget, är hela 170 cm djupa. I alla normala sammanhang är det djupet bortkastat men L-stöden monterades förra sommaren och jorden har inte satt sig klart där än. Det märks när man gräver i jorden att den är mycket mer lös och lucker där än på andra ställen. Så för att undvika att plintarna sjunker en decimeter när altanen väl är på plats så borrade jag hela vägen ner till sulan på L-stöden. Lite extra jobb och 1-2 säckar betong extra per plint men det är det värt för att veta att plintarna står kvar där jag ställer dem. ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Äntligen har jag kommit till stadiet när arbetet börjar synas lite. Förra helgen gjöts de sista plintarna och nu under långhelgen har jag slitit med poolen. I torsdags grävde jag ut det som ska få bli teknikrum till poolen. Hade jag planerat ordentligt så skulle jag ha bett grävarna att ordna det förra året men då var jag fortfarande velig om placeringen. Så straffet för veligheten blev att skotta 2 kubik lera med spade och skottkärra.
Grundarbete, utgrävning, byggarbetsplats, gräsmatta, rör, stödpelare, formar för fundament, nedfallsrör, husvägg, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd trädgård, avloppsrör, spadar, tomter, dagtid, soligt, renovering, utomhus, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagarna efter det har jag ägnat åt att lyfta bort den gamla markduken som skyddade singlet i botten under vintern. Därefter har singlet packats, 5 cm XPS-isoleirng lagts ut med både lim och tejp för att se till att den ligger still innan ytterligare 5cm stenmjöl packades ovanpå allt. Jag har läst skräckhistorier på forum om att det ska vara svårt att packa stenmjöl ovanpå isolering för att allting studsar. Tack och lov så hade jag inga sådana problem. Kanske beror det på att jag kostade på mig XPS isolering som är styvare och stummare än vanlig cellplast samt att jag var väldigt noga med singelbädden under isoleringen så att det inte fanns några luftfickor som kunde ge svikt.
Byggarbetsplats, grundarbete, dränering rör, makadam, kompakteringsmaskin, arbetsmaterial, utomhus, duk, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för pool, skyddsöverdrag, plankor, utgrävd trädgård, rör och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, fundament, isoleringsskivor, betongsulor, trädgård, gräsmatta, utomhus, dagtid, pågående konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning för konstruktion, byggplatsspärr med formrör, armering, geotextilpit och uppgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så till sist. Igår kväll kom poolstommen upp. Det återstår att räta upp linern på väggarna och montera toppsargen. Vi hann dock fylla på med 5 cm vatten och så förhoppningsvis blåser poolen inte iväg innan vi får dit det sista.
Rund poolkomponent på betong med kartongrör runtom under konstruktion i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor rund uppfälld pool med täckning och stege, i en trädgård under anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ovanmarkspool pågår i trädgård, gräsmatta uppgrävd, hus och staket synliga. Solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir nu att bygga upp teknikrummet. Jag har tänkt att gjuta en platta i botten men velar mellan om jag även ska gjuta väggarna hela vägen upp eller om jag borde mura dem med leca istället. Om jag ska använda leca så vill jag helst använda 90 millimeters block eller möjligen 120 mm block. Frågan är om det kommer hålla för jordtrycket? Jag kommer inte heller komma åt att putsa utsidan på leca-blocken men det borde väl vara ok om man använder rostfri armering? Jag tar gärna emot tips och råd för vad som blir bäst och lättast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Återigen har det varit ont om uppdateringar här. Jag har dels tillbringat en vecka med feber i årets värsta förkylning och så har jag tillbringat en helg med familjen. Med andra ord har det inte hänt så mycket med altanen.

Jag har dock pysslat lite på vardagarna med gjutformen till det blivande teknikrummet. Jag har dragit utlopp till dagvattnen för backspolning samt satt en dräneringsränna i det blivande golvet så att inte hela teknikrummet förvandlas till en mini-pool.

Gjutformen måste visserligen stagas mer innan jag kan gjuta väggarna men för själva plattan duger den utmärkt. Imorgon ska jag fixa armering till plattan och därefter blir det gjutning.

Botten har fått 5 cm makadam samt nödvändiga avloppsrör.
En poolkant, grus, pågående rörarbeten, avloppsrör, geotextil, grävning, grön gräsmatta under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsrännan är fasgjuten i en kaka betong för att ligga still vid den riktiga gjutningen. Grundarbete för hus, isolering och avloppsrör vid sidan, nära pool och källarfönster, konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Efter en väldigt lång dag så blev plattan till teknikrummet både armerad och gjuten. Resultatet är väl lite "meh" med ett par sänkor som jag inte lyckades få bort. Trots det är jag ganska nöjd, det är trots allt den första plattan som jag gett mig på att gjuta. Stör jag mig för mycket på skavankerna så går de ju alltid att spackla i efterhand.

Imorgon blir det till att börja bygga gjutform för väggarna samt armera dem ordentligt.

Byggplats för utomhuspool med armeringsjärn, träformar och byggmaterial, nära klar pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkelformad överjordisk pool, omgärdad av temporära formar för betong, pågående arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Välbyggt!
Jag har samma pool som dig. Den funkar bra men lite jobbig o montera den tunna väggen som fladdrar men blir stabilt sen

Ska du isolera poolen något?
 
Tack!
Ja poolen stumnade verkligen när man fick på plåtsargen, innan dess var jag lite osäker på hur det skulle bli.

Vi har tänkt att isolera sidorna med 20 mm skivor av cellplast så att de går att böja lätt. Jag har inte bestämt mig än för hur mycket isolering vi ska ha men jag tror att vi kommer köra på 60mm totalt. Efter det ska jag återfylla runt poolen så att jag slipper att en bit av gräsmattan rinner ner i hålet varje vinter.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Nu är teknikrummet äntligen klart! Ja, frånsett väggar och tak då... 🙂

Det tog verkligen eoner av tid att bygga en gjutform. Och trots all tid som jag lade ner så buktade formen på några ställen. Tack och lov så var det inte på något ställe där det kommer att synas.

Jag tog ingen bild på armeringen innan formen kom på plats men den går ändå att skymta. Det blev ett rutnät på ca 20x20 cm som både går runt hörnen i väggarna samt den i plattan. Det ska nog till en ganska rejäl jordbävning för att teknikrummet ska ramla ihop.
Utomhuspool under konstruktion eller renovering med träkonstruktion och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongform med armeringsjärn, träplankor, våt yta, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev resultatet när gjutformen togs bort. Som synes så sitter en av ytterskivorna kvar då den är stenhårt fastklämd mot marken. Det var väntat och jag tänkte gräva ut lite i gräset så att jag kan kapa skivan under mark. Där syns den inte och kan få ruttna bort i fred.
Utomhuspool med täckplast, gräsmatta, öppen avloppsschakt, byggnadsmaterial runtom, soligt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörigt trädgårdsarbete nära ett ovanmarksbassäng, betongkonstruktion, sand, trädgårdsstolar, verktyg och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat sätta upp platonmatta och isolering runt poolen så att jag kan återfylla så småning om. Jag använder mig av 20mm skivor så det är inget problem att böja dem efter poolen.
Utomhusbad med blå presenning, omgiven av oavslutat trädäck och trädgårdslandskap under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Nu har det varit ett par veckor med välbehövlig semester från både jobb och altan. Nu är det dock slut på lugnet och dags att gå tillbaka till altanbygget

De senaste dagarna har jag jobbat med att gjuta upp med mager betong kring poolen inför att marken ska skottas igen. Jag har sett många olika recept på mager betong, allt från att blanda cement och sand i 1:3 ända upp till 1:10. För att göra det lätt för mig så valde jag att lägga mig i mitten med en blandning på 1:5.

Jag valde även att torrblanda betongen och vattna den först när den var på plats i formen. För att få till gjutningen gjorde jag en enkel gkutform av masonit som kilades mot de plintar som stod närmast. Tack vare att jag torrblandade betongenblev formtrycket nästan noll så den enkla gjutformen fungerade utmärkt.
Pool med blå presenning, grävd mark, slang, stödbalkar, temporär konstruktion, utomhus, under underhåll eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det så tillbringades en heldag med att skyffla tillbaka lera runt poolen.
Rund ovanmarkspool med blå presenning, under konstruktion, stödfundament, lerigt, hus och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med det här så bör allt specialjobb för poolen vara klart för tillfället. Från och med nu så blir det förhoppningsvis mest vanligt altanbygge ett tag innan det blir dags att fixa ett snyggt däck kring poolen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Äntligen går det att se de första synliga tecknen på en altan är på gång. De första bärlinorna är monterade!
Trädäck under konstruktion, husfasad, byggnadsmaterial, skumma vita fläckar på marken, trädgård och delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag kunde monterade bärlinorna fastnade jag i ännu en tidstjuv. När jag grävde ner ett kabelrör för att få el till poolen märkte jag att klåparna som dränerade åt oss förra året hade monterat topplisten felaktigt så tätningem mot husväggen hade spruckit. Jag har visserligen rätt att kräva att dräneringsfirman kommer hit och ordnar det åt mig men jag gör hellre allt jobb själv än får hit dem igen. Sagt och gjort så grävde jag fram topplisten runt hela altanen och tätadr om den med butyl.

Sprucket:
Grund till hus med kabel längs spricka och sandig mark, oskarp bakgrund med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätat:
Grävd ränna längs husgrund för tätning eller dränering, isolering synlig, träregel monterad, skyddande plåt, ojämn jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.