J Josth skrev:
Ja men det där ser ut att vara i ett badrum. Då brukar det vara 10 cm. Jag menar hur det ser i taket ovanför er frånluftsvärmepump och kanalerna där.
Hej, omöjligt att se den för dem har byggt på
J Josth skrev:
Ja men det där ser ut att vara i ett badrum. Då brukar det vara 10 cm. Jag menar hur det ser i taket ovanför er frånluftsvärmepump och kanalerna där.
Hej, Hej, omöjligt att se den för dem har byggt på med en träskiva som spikat fast . Jag försökte flytta på den men sitter fastspikat och tors inte riva den. Vrf av vikt den här kanten?. Ha en bra kväll. Tack
 
  • Ett kök med inbyggd mikrovågsugn bredvid en gammal, vit värmefläkt. Oavslutade skåp ovanför, sparsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ok. Den är säkert fastskruvad då, inte fastspikad. Man behöver kunna ta bort den när man ska byta värmepump och det är väldigt bra att inspektera det utrymmet någon gång emellanåt så det inte blivit några fuktskador av kondensvatten till exempel. Viktigt att isoleringen runt avluftskanalen är rätt gjord.
 
N Nannito skrev:
Hej och tack Jochi, Ni har skrivit värdefulla information för att diskutera med säljaren. Värmepumpen köptes i April 2007 och vi är tre personer och ett barn som använda varmvattnet och vattenvolymen är 210 L och den funger bra när vi ducher på olika tider.
Är det svårt att installera frånluftfläkt på taket?. Måste drar synliga luftkanalar till pumpen i tvättstugan på nedreplanet i huset ?.Vad är lösningen och den bästa alternativ pumpen nu?. Tack
*
Man kan ha takfläkt men tror det är enklare med en fläkt där du nu har din FLVP. En ny fläkt bör sitta inbyggd i en ljuddämpande låda som Demmpa visat med gummiupphängningar och elastiska strosar för att hindra buller till kanalerna. Nuvarande FLVP måste rimligen ha kanaler man kan ansluta till.

Notera att en frånluftVP bara kan ge 15 W / kvm golvyta i återvunnen värme med normal luftväxling i huset. De 15 watten minskar med fallande utetemp under 20 C och är 0 vid -15 C. Det beror på att vid -15 C åtgår all återvunnen värme för att värma intagen uteluft.

En ny luft/ vattenVP behöver varmvattenberedare inomhus och cirkulationspump med inkoppling till värmeledning.
Dimensioneras för flöde enligt tabell för golvslingorna. Uppskattad pumpkapacitet ur minnet (hittade inte till slingtabellerna) är ca 2000 l/h vid 6 m vp med valbar kapacitet i några steg.
Diskutera med fabrikanten om det även behövs en ackumulatortank med pump för att förlänga drifttiden för värmepumpens kompressor.
*
N Nannito skrev:
Tack och jag vet inte var samlingarna finns! Ledsen okunnighet !
 
J Jochi skrev:
*
Man kan ha takfläkt men tror det är enklare med en fläkt där du nu har din FLVP. En ny fläkt bör sitta inbyggd i en ljuddämpande låda som Demmpa visat med gummiupphängningar och elastiska strosar för att hindra buller till kanalerna. Nuvarande FLVP måste rimligen ha kanaler man kan ansluta till.

Notera att en frånluftVP bara kan ge 15 W / kvm golvyta i återvunnen värme med normal luftväxling i huset. De 15 watten minskar med fallande utetemp under 20 C och är 0 vid -15 C. Det beror på att vid -15 C åtgår all återvunnen värme för att värma intagen uteluft.

En ny luft/ vattenVP behöver varmvattenberedare inomhus och cirkulationspump med inkoppling till värmeledning.
Dimensioneras för flöde enligt tabell för golvslingorna. Uppskattad pumpkapacitet ur minnet (hittade inte till slingtabellerna) är ca 2000 l/h vid 6 m vp med valbar kapacitet i några steg.
Diskutera med fabrikanten om det även behövs en ackumulatortank med pump för att förlänga drifttiden för värmepumpens
J Jochi skrev:
*
Man kan ha takfläkt men tror det är enklare med en fläkt där du nu har din FLVP. En ny fläkt bör sitta inbyggd i en ljuddämpande låda som Demmpa visat med gummiupphängningar och elastiska strosar för att hindra buller till kanalerna. Nuvarande FLVP måste rimligen ha kanaler man kan ansluta till.

Notera att en frånluftVP bara kan ge 15 W / kvm golvyta i återvunnen värme med normal luftväxling i huset. De 15 watten minskar med fallande utetemp under 20 C och är 0 vid -15 C. Det beror på att vid -15 C åtgår all återvunnen värme för att värma intagen uteluft.

En ny luft/ vattenVP behöver varmvattenberedare inomhus och cirkulationspump med inkoppling till värmeledning.
Dimensioneras för flöde enligt tabell för golvslingorna. Uppskattad pumpkapacitet ur minnet (hittade inte till slingtabellerna) är ca 2000 l/h vid 6 m vp med valbar kapacitet i några steg.
Diskutera med fabrikanten om det även behövs en ackumulatortank med pump för att förlänga drifttiden för värmepumpens kompressor.
*
Hej och tusen tack för utförliga svaren. Jag ska läsa på och sök olika fabrikater. Ha en fin kväll.
 
J Jochi skrev:
Notera att en frånluftVP bara kan ge 15 W / kvm golvyta i återvunnen värme med normal luftväxling i huset. De 15 watten minskar med fallande utetemp under 20 C och är 0 vid -15 C. Det beror på att vid -15 C åtgår all återvunnen värme för att värma intagen uteluft.
Det här med frånluftsvärmepump kan man betrakta på några olika sätt. Jag tycker det blir enklast att utgå från den effekt som frånluftsvärmepumpen kan ge, i detta fall upp till 6500 W om huset är tillräckligt stort så att frånluftflödet blir det som krävs och att ventilationskanalerna har tillräcklig dimension. Den ger ca 6500 W oberoende om det är +20 °C eller -20 °C ute eftersom den använder rumsluften som ju alltid ligger på 20 °C eller drygt det. Husets värmebehov ökar däremot från 0 W vid +20 °C till ca 13500 W vid -20 °C. Detta inkluderar transmissionsförluster, ventilationsförluster och luftläckage. I detta fall klarar alltså frånluftsvärmepumpen bara att värma huset ner till runt ±0 °C ute innan el-patronen måste börja komplettera mer och mer. Trots det ger värmepumpen en betydande energibesparing men med dagens mått så ska en värmepump åtminstone klara värma huset ner till -5 till -10 °C innan el-patronen behövs (förutom de korta legionella-höjningarna).
 
J Josth skrev:
Det här med frånluftsvärmepump kan man betrakta på några olika sätt. Jag tycker det blir enklast att utgå från den effekt som frånluftsvärmepumpen kan ge, i detta fall upp till 6500 W om huset är tillräckligt stort så att frånluftflödet blir det som krävs och att ventilationskanalerna har tillräcklig dimension. Den ger ca 6500 W oberoende om det är +20 °C eller -20 °C ute eftersom den använder rumsluften som ju alltid ligger på 20 °C eller drygt det. Husets värmebehov ökar däremot från 0 W vid +20 °C till ca 13500 W vid -20 °C. Detta inkluderar transmissionsförluster, ventilationsförluster och luftläckage. I detta fall klarar alltså frånluftsvärmepumpen bara att värma huset ner till runt ±0 °C ute innan el-patronen måste börja komplettera mer och mer. Trots det ger värmepumpen en betydande energibesparing men med dagens mått så ska en värmepump åtminstone klara värma huset ner till -5 till -10 °C innan el-patronen behövs (förutom de korta legionella-höjningarna).sleda
*
Josth, tack för bra förklaring som jag inte anser vara felaktig men vill problematisera för ökad förståelse om vad som kan återvinnas ur frånluften, ett faktum som begränsar frånluftvärmepumpens besparingsmöjligheter. Frånluftvärmepumpar är alternativ som löser både ventilation och uppvärmning. Exemplet med en frånluftvärmepump som kan leverera 6500 Watt är just sådant som kan missleda och som jag vill fästa uppmärksamhet på, då fabrikanters uppgift om högsta värmeeffekt, som kanske inte kan nyttjas av brist på frånluft, kan påverka köparens val.

Vi bör vara eniga om att den värme som kan återvinnas av en frånluftvärmepump begränsas till den värme som kan hämtas ur byggnadens frånluft då den kyls från normal rumstemp 20 C ner till -15 C, således 35 grader. Utgå från att luftväxlingen är 0,35 l/s per kvadratmeter bostadsyta. Den värme frånluftvärmepumpen hämtar genom att kyla frånluft från 20 C ner till -15 C är 15 Watt per kvm med normal ventilation (0,35 l/s).
För hus med olika boytor blir då max återvunnen värme, oavsett om värmepumpens effekt är högre
- för boyta 100 kvm 1500 W
- för boyta 200 kvm 3000 W
- för boyta 300 kvm 4500 W

I Josths exempel är värme från frånluftvärmepumpen 6500 W vilket jag antar inkluderar värme från den el som värmepumpen förbrukar och som blir värme. Antag att återvunnen värme ur frånluften är 75 % (exkl. värme från el värmepumpen förbrukar), således är 4875 W. För att ha tillgång till den effekten måste husets boyta vara 4875 : 15 = 325 kvm. Få hus är så stora och därför anser jag att den redovisade höga effekten kan vara missledande för villaägare. Då de ser uppgiften jämför de den med husets uppskattade värmebehov och kan tro att den helt täcks av återvinningen. I verkligheten är den hälften av vad frånluften kan bidra med vid 3 C ute och noll vid -15. De kalla dagarna är visserligen inte så många men elpriset högt. Det förklarar höga elräkningar vintertid för många som har frånluftvärmepump.
*
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är bra att uppmärksamma att värmeeffekten ur frånluftsvärmepumpen beror på husets storlek och då frånluftsflödet som blir vid normenlig ventilation. Många tror felaktigt att de får 5000 W från t.ex. en CE50 fast de bara har ett hus på t.ex. 125 kvm. Man måste räkna på det. Comfortzone redovisade tidigare på sin sajt exakt hur man beräknade värmeeffekten men det är numera borttaget. Man kan dock via Webarchive titta på deras gamla sajt och beräkningarna där. Tyvärr finns inte de fina bilderna/diagrammen längre kvar. http://web.archive.org/web/20130824...ara-produkter/tekniska-data/effektberakningar

Luftavkylningen från +20 till -15 °C ger alltså drygt 15 W/m² återvunnen effekt. Till det måste man också lägga fukteffekten som blir då vattenånga omvandlas till kondensvatten eftersom den kalla luften inte kan hålla kvar knappt någon vattenånga alls såsom varm luft kan. Efter det har man närmare 20 W/m² återvunnen effekt. Även omvandlingen från vatten till is ger en energivinst men den måste man lämna tillbaka eftersom värmepumpen måste stanna och avfrosta en kort stund varje timme. Till detta kommer sedan el-kraften som matar kompressorn. Den omvandlas till nyttig värme i kompressorn som tillförs köldmediet och då är vi uppe i en värmeeffekt på sammanlagt runt 29 W/m² ur frånluftsvärmepumpen. I ett modernt mycket välisolerat och tätt hus så ger en frånluftsvärmepump en ytterst låg energiförbrukning mycket nära den som vore möjlig att uppnå med bergvärme. Bor man långt upp i Norrland med riktigt kalla vintrar finns dock en viss skillnad mot förbrukningen med bergvärme.

Att frånluftsvärmepumpar har ansetts dra mycket el kommer säkert från den gamla typen av frånluftsvärmepumpar som lanserades på 1980-talet eller att en frånluftsvärmepump har satts in i ett helt fel typ av hus. De gamla frånluftsvärmepumparna hade bara en total värmeeffekt på 1,5 - 2,0 kW från värmepumpen och resten behövde el-patronen tillföra. Men de gav ändå en besparing på runt 8000 kWh/år så de var ett bra tekniskt framsteg som snabbt blev populärt. Husen hade heller inte blivit lika välisolerade som dagens hus.

När det blir kallare än -15 °C ute kan man tycka att det är onödigt att ventilera när man har en frånluftsvärmepump eftersom det inte ser ut att ge någon energivinst med återvinningen, men ventilationen är helt nödvändig för att de boende ska må bra i ett modernt och tätt hus. Ventilationsnormen ska följas.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
N Nannito skrev:
Tack för ert hjälp, men jag förstår inte ett dugg när det gäller FPLP ,T ute eller Tfram?. Vi saknar termostater i rummen och hittade inget.
Jag läste golvvärme s trasiga manualen som jag har fått från före husägaren men jag kunde inte hitta något .,och läste FP också.manual .
Jag kommer ihåg när jag kände med handen på både in/ut alla rören till golvvärmen så var det alltid ljummet och inte varmt under vintertider. Varmvatten indikator är 50 grader i FP. Jag beställa servicen från aktualiserat comfortzone firme men dem göra ofta okunniga. Jag bokade service från en annan VVS firme men dem kom och tittade och föreslagit skaffa digitalstyrning och gjorde inte mer. Jag har det svårt att hitta kunnig service i huddinge stockholm. Jag skickar bilder på golvvärmen och manualen. Jag ska köpa IR från jula som hjälpa mig att mäta uteluft och inneluft samt värme i rören. Ska jag vända mig till VVS eller värmepump firmor för att beställa hjälpa med FLBP inställningarna under vintertiden när golvvärme igång. Kan det vara luft i systemet.?.Tack, Jag är glad för ert hjälp.. mvh
@Nannito Du har tidigare skrivit att ditt hus är 230 kvm stort i andra trådar om jag minns rätt. När jag nu summerar ytorna för golvvärmen i de olika rummen enligt inlägg #5 så får jag det "bara" till 200 kvm!? Betyder det att huset har byggts ut efter det att det ursprungligen byggdes och att värmebehov osv. inte riktigt stämmer längre utan är högre än de som uppges i papperen? I så fall hur värms de 30 kvm som tillkommit? Eller är det bara ytan av innerväggarna skillnaden beror på?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
@Nannito Du har tidigare skrivit att ditt hus är 230 kvm stort i andra trådar om jag minns rätt. När jag nu summerar ytorna för golvvärmen i de olika rummen enligt inlägg #5 så får jag det "bara" till 200 kvm!? Betyder det att huset har byggts ut efter det att det ursprungligen byggdes och att värmebehov osv. inte riktigt stämmer längre utan är högre än de som uppges i papperen? I så fall hur värms de 30 kvm som tillkommit? Eller är det bara ytan av innerväggarna skillnaden
J Josth skrev:
@Nannito Du har tidigare skrivit att ditt hus är 230 kvm stort i andra trådar om jag minns rätt. När jag nu summerar ytorna för golvvärmen i de olika rummen enligt inlägg #5 så får jag det "bara" till 200 kvm!? Betyder det att huset har byggts ut efter det att det ursprungligen byggdes och att värmebehov osv. inte riktigt stämmer längre utan är högre än de som uppges i papperen? I så fall hur värms de 30 kvm som tillkommit? Eller är det bara ytan av innerväggarna skillnaden beror på?
J Josth skrev:
@Nannito Du har tidigare skrivit att ditt hus är 230 kvm stort i andra trådar om jag minns rätt. När jag nu summerar ytorna för golvvärmen i de olika rummen enligt inlägg #5 så får jag det "bara" till 200 kvm!? Betyder det att huset har byggts ut efter det att det ursprungligen byggdes och att värmebehov osv. inte riktigt stämmer längre utan är högre än de som uppges i papperen? I så fall hur värms de 30 kvm som tillkommit? Eller är det bara ytan av innerväggarna skillnaden beror på?
Hej och tack för svaren. Enligt den gamla ägaren så han slog ihop ett sovrum med balkongen som värmas med en liten Elelement samt bygdda ut lite del av köket men den värmas med kökets värmen.
Igår skrev jag till comfortzone och bad dem informera om det är möjligt att byta cirkulationspump till en större kraftigare. De har inte svaret på frågan utan föreslog byta till en comfortzone RX65 som skulle värma ett 260m2 hus. En annan från klimio föreslog en luftvattenvärmepump som är populärasat för tillfälligt, är den nya Altherma 3 Top Grede.Tack
 
Ok. Viss tillbyggnad alltså. 30 kvm extra kräver att värmesystemet kan leverera runt 1500 W högre värmeeffekt när det är som kallast på året. Om man är lite osäker på husets bo-yta kan det vara bra att anlita en expert som mäter upp det vid något lämpligt tillfälle. Det är också bra att ha när man någon gång i framtiden vill sälja huset.

Det var ett dåligt svar från Comfortzone tycker jag. Inte heller RX65 har en cirkulationspump som räcker till för ditt hus. Behövs en extra extern cirkulationspump som samarbetar med den inbyggda.

Daikin Altherma 3 TopGrade är också en bra luftvattenvärmepump med mycket fina prestanda i nordiskt vinterklimat ända ner till -28 °C. Ta gärna in en offert från dem och jämför med andra.
 
J Josth skrev:
Ok. Viss tillbyggnad alltså. 30 kvm extra kräver att värmesystemet kan leverera runt 1500 W högre värmeeffekt när det är som kallast på året. Om man är lite osäker på husets bo-yta kan det vara bra att anlita en expert som mäter upp det vid något lämpligt tillfälle. Det är också bra att ha när man någon gång i framtiden vill sälja huset.

Det var ett dåligt svar från Comfortzone tycker jag. Inte heller RX65 har en cirkulationspump som räcker till för ditt hus. Behövs en extra extern cirkulationspump som samarbetar med den inbyggda.

Daikin Altherma 3 TopGrade är också en bra luftvattenvärmepump med mycket fina prestanda i nordiskt vinterklimat ända ner till -28 °C. Ta gärna in en offert från dem och jämför med andra.
Hej och hoppas ni har det bra. Vi hade strömavbrott I hela området i ca 30 minuter. När strömmen kom tillbaka så startade VP några minuter och sedan alarmerade VP att kompressorn hade fel. Jag tittade i manualen som lyder; slå av VP, vänta några sek, och starta igen. Jag gjorde enligt instruktionerna och VP kom igång och efter ett tag så började larmet lysa igen och trycket är under 0,5. Det verkar som att VP inte orkar komma igång när pumplampan lyser 5017w. Jag kollade säkeringarna och cirkulationspump fungerar. Jag fyllde på lite för öka trycket till 0,5 men den sjunker till 0,4.

Det lyser och visar att inställningfel i panelen när jag tryckte ok på comperessorfel.

Jag vet inte hur den ska luftas eller vet inte vad är övertemperatursskyddet är.

Det skramlar i VP trots att den är avstängd. Jag försökt många gångar starta den men den går bara någon minut och larma. Vänligen hjälp mig och önskar er en fortsatt fin helg.
 
  • Grön panel, display, felmeddelande, rumstemperatur, knappar, varningsikon, värmepump, tekniskt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för värmesystem, visar normal drift, rumstemperatur, varmepump effekt, knappar för kontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel med larmmeddelande "Kompressoralarm", knappar och statusindikatorer. Användarinteraktion krävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej och hoppas ni har det bra. Vi hade strömavbrott I hela området i ca 30 minuter. När strömmen kom tillbaka så startade VP några minuter och sedan alarmerade VP att kompressorn hade fel. Jag tittade i manualen som lyder; slå av VP, vänta några sek, och starta igen. Jag gjorde enligt instruktionerna och VP kom igång och efter ett tag så började larmet lysa igen och trycket är under 0,5. Det verkar som att VP inte orkar komma igång när pumplampan lyser 5017w. Jag kollade säkeringarna och cirkulationspump fungerar. Jag fyllde på lite för öka trycket till 0,5 men den sjunker till 0,4.

Det lyser och visar att inställningfel i panelen när jag tryckte ok på comperessorfel.

Jag vet inte hur den ska luftas eller vet inte vad är övertemperatursskyddet är.

Det skramlar i VP trots att den är avstängd. Jag försökt många gångar starta den men den går bara någon minut och larma. Vänligen hjälp mig och önskar er en fortsatt fin helg.
Hej jag tryckte på knappen esc och pilen upp och fick dessa siffror före utlösning och efter utlösning av larmet och sedan startade extra lampan eller elpatronen lampan enligt bilderna. Tack
 
  • Digital panel med felmeddelande, temperaturvisning, knappar, och handskriven text på svenska, "Starta(ej) elpatron".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display, knappar, text "Larmet lös", grön bakgrund, möjlig temperaturkontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk display visar temperaturer, knappar nedanför, handskriven text över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt så att det är spänning på alla tre faserna? Även om dina säkringar är hela så kan säkring ute i nätägaren skåp ha gått.
L1-N = L2-N = L3-N = 230V?
L1-L2 = L2-L3 = L1-L3 = 400V?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du mätt så att det är spänning på alla tre faserna? Även om dina säkringar är hela så kan säkring ute i nätägaren skåp ha gått.
L1-N = L2-N = L3-N = 230V?
L1-L2 = L2-L3 = L1-L3 = 400V?
Demmpa Demmpa skrev:
Har du mätt så att det är spänning på alla tre faserna? Även om dina säkringar är hela så kan säkring ute i nätägaren skåp ha gått.
L1-N = L2-N = L3-N = 230V?
L1-L2 = L2-L3 = L1-L3 = 400V?
Hej, jag kollade alla tre säkringar ok enligt bilden. Tack
 
  • Elräknare visar noll förbrukning, märkt Vattenfall och Telvent, vit, digital display, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital elräknare som visar elförbrukning i kilowattimmar (kWh), installerad ovanför en grå elektrisk kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej, jag kollade alla tre säkringar ok enligt bilden. Tack
Jag kollade trycket är nästan noll. Jag öppnade överdelensskåp enligt bilden.
 
  • VVS-installation med mätare, kopparledningar och flexibla slangar inomhus, möjligen i ett förråd eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk panel med otydlig handskrift, sladdar, och en timer visar "00". Oreda, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp, kablar, frekvensomriktare, röd felindikering, överhandskriven text 'Efter Pum Start'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk panel, röda siffror på display, kablar, varningstexter, del av fläkt, handskrift: "innan pump start".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.