N Nannito skrev:
Hej och tack för er hjälp och all tid ni lägger ner på att vägleda mig. Jag ska leta efter en luftvattenvärmepump med kapacitet 2300l/h eller 1600 l/h med flödesvariabelt tryck upp till 12 m vp.
Jag är tacksam för tips; vilken pump skulle ni rekommendera? Önskar er en underbar sommarkväll . MVH
Om du önskar en rekommendation på luftvattenvärmepump så skulle jag säga NIBE F2120-16. Tror den precis skulle räcka, F2120-20 blir nog i största laget. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30729/639673-7.pdf Det är bra grejer från NIBE men tyvärr har priserna stigit en hel del så de är ganska dyra.

Som innerdel skulle man kunna välja NIBE VVM500. Den tar en del plats men den ger väldigt bra med varmvatten och i ert stora hus borde den rymmas(?) https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30729/639673-7.pdf Ta hem en expert från någon firma som säljer NIBE och gå igenom huset samt be om en ordentlig dimensioneringsberäkning (NIBE har bra program för detta). Då kan du se vilken elförbrukning ni borde få och om om värmepumpen är lagom stor.
 
Redigerat:
Nannito
du kan ha missuppfattat eller använt fel ord om pump.
Du behöver ingen ny luftvattenvärmepump utan en cirkulationspump för vattnet till golvslingorna.
Nya pumpens kapacitet kan inte vara så stor som tabellen för slingorna anger 2300 för det blir orimligt. Därför gissar jag på ca 1600l/h vid ca 7 m vp.

Efter att ha läst handboken för Comfortzone vs 65 förstår jag varför det inte finns någon rumsreglering. Aggregatet reglerar vattentemperaturen utifrån frånluftens temp, som om huset bara hade ett rum. Det anser jag vara en olämplig metod men är inget att göra något åt.
Tror det bästa du kan göra är att förbättra med ny cirkulationspump som du kör när det är värmesäsong.

Ett radikalt alternativ är att byta hela värmepumpen.
En frånluftvärmepump är begränsad till återvunnen effekt om ca 15 Watt/ kvm, resten måste täckas av elvärme.
 
Redigerat:
I en annan tråd skrev Nannito att de har en årsförbrukning på runt 23.000 kWh el. Detta utan något spa, pool eller elbilar. Även om huset är stort så är detta mycket. Med en optimalt vald värmepump bör det vara möjligt att komma ner till en årsförbrukning på runt 16.000 kWh som jag ser det, men det måste givetvis räknas på ordentligt. Sedan beror det ju på hur mycket man är beredd att investera för att spara runt 7000 kWh/år. Med ett elpris i SE3 på i snitt 2,50 kr/kWh inkl alla skatter och avgifter och under vinterhalvåret då största förbrukningen sker så blir det en besparing på runt 17.500 kr/år. Återstående livslängden på CE65'an borde inte vara så många år så det är i vart fall bra att fundera på vilken lösning man vill ha härnäst.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J Josth skrev:
I en annan tråd skrev Nannito att de har en årsförbrukning på runt 23.000 kWh el. Detta utan något spa, pool eller elbilar. Även om huset är stort så är detta mycket. Med en optimalt vald värmepump bör det vara möjligt att komma ner till en årsförbrukning på runt 16.000 kWh som jag ser det, men det måste givetvis räknas på ordentligt. Sedan beror det ju på hur mycket man är beredd att investera för att spara runt 7000 kWh/år. Med ett elpris i SE3 på i snitt 2,50 kr/kWh inkl alla skatter och avgifter och under vinterhalvåret då största förbrukningen sker så blir det en besparing på runt 17.500 kr/år. Återstående livslängden på CE65'an borde inte vara så många år så det är i vart fall bra att fundera på vilken lösning
J Josth skrev:
I en annan tråd skrev Nannito att de har en årsförbrukning på runt 23.000 kWh el. Detta utan något spa, pool eller elbilar. Även om huset är stort så är detta mycket. Med en optimalt vald värmepump bör det vara möjligt att komma ner till en årsförbrukning på runt 16.000 kWh som jag ser det, men det måste givetvis räknas på ordentligt. Sedan beror det ju på hur mycket man är beredd att investera för att spara runt 7000 kWh/år. Med ett elpris i SE3 på i snitt 2,50 kr/kWh inkl alla skatter och avgifter och under vinterhalvåret då största förbrukningen sker så blir det en besparing på runt 17.500 kr/år. Återstående livslängden på CE65'an borde inte vara så många år så det är i vart fall bra att fundera på vilken lösning man vill ha härnäst.
Hej och tackar igen. Vi bytte cirkulationspumpen för tre år sedan men servicemannan kopplade rören till golvvärmen fel till/från och jag frågade om den nya cirkulationspump är samma den gamla och han svara alla cp är likadana. Vi upptäckte felet med rören när fick besök av en annan firme i år. Vi funderar på pumpen börja bli gammal och måste skaffa en ny pump snart vilket är lönsam. Vi vill passa på att utnyttja rotavdraget och det nya stödet från Boverket. Bergvärmepump är för dyr utan vi fundera på luftvatten eller frånluft. Vilka tekniska info ska vi kräva för att köpa rätt luftvattenpump ?. Tack
 
  • En pumpmotor tillverkad av Wilo, med tekniska specifikationer och certifieringsmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en väldigt klassik modell av cirkulationspump. Den har en specad max kapacitet på 1700 lit/tim men då bara med max ca 2,2 mvp i husets värmesystem efter att värmepumpens interna tryckfall dragits ifrån. Behöver alltså bytas ut till en kraftigare cirkulationspump eller kompletteras med en extern dito.

Hur gammal är er CE65? Om ni funderar på att byta värmepump ska ni prata med några olika VVS-firmor och be att få en riktig energi- och dimensioneringskalkyl där ni kan se energibesparingen med den värmepump som de föreslår. Sedan kan ni jämföra kalkylerna och de offerter ni får. Viktigt att ni ger firmorna så bra underlag ni kan för beräkningarna, t.ex. de papper du visat bilder på och att ni vill ha minst 23 °C inne och gärna också hur mycket varmvatten ni brukar använda.
 
J Josth skrev:
Det där är en väldigt klassik modell av cirkulationspump. Den har en specad max kapacitet på 1700 lit/tim men då bara med max ca 2,2 mvp i husets värmesystem efter att värmepumpens interna tryckfall dragits ifrån. Behöver alltså bytas ut till en kraftigare cirkulationspump eller kompletteras med en extern dito.

Hur gammal är er CE65? Om ni funderar på att byta värmepump ska ni prata med några olika VVS-firmor och be att få en riktig energi- och dimensioneringskalkyl där ni kan se energibesparingen med den värmepump som de föreslår. Sedan kan ni jämföra kalkylerna och de offerter ni får. Viktigt att ni ger firmorna så bra underlag ni kan för beräkningarna, t.ex. de papper du visat bilder på och att ni vill ha minst 23 °C inne och gärna också hur mycket varmvatten ni brukar använda.
Cirk-pumpen är alltså för liten för ett hus med golvvärme trots att golvvärme är bäst för värmepumpar. Snudd på bedrägeri mot okunniga köpare.
 
Precis. Förmodligen ett lösvirkeshus och en byggare med rymligt samvete som tog en del genvägar för att maximera vinsten på sådant beställaren inte direkt kunde se eller förstå.
 
N Nannito skrev:
Hej och tackar igen. Vi bytte cirkulationspumpen för tre år sedan men servicemannan kopplade rören till golvvärmen fel till/från och jag frågade om den nya cirkulationspump är samma den gamla och han svara alla cp är likadana. Vi upptäckte felet med rören när fick besök av en annan firme i år. Vi funderar på pumpen börja bli gammal och måste skaffa en ny pump snart vilket är lönsam. Vi vill passa på att utnyttja rotavdraget och det nya stödet från Boverket. Bergvärmepump är för dyr utan vi fundera på luftvatten eller frånluft. Vilka tekniska info ska vi kräva för att köpa rätt luftvattenpump ?. Tack
*
Om du byter till luft/vatten har du ingen ventilation. Du behöver ny frånluftsfläkt eller FTX utöver luftvattenVP
*
 
J Jochi skrev:
*
Om du byter till luft/vatten har du ingen ventilation. Du behöver ny frånluftsfläkt eller
J Jochi skrev:
*
Om du byter till luft/vatten har du ingen ventilation. Du behöver ny frånluftsfläkt eller FTX utöver luftvattenVP
*
Hej och tack Jochi, Ni har skrivit värdefulla information för att diskutera med säljaren. Värmepumpen köptes i April 2007 och vi är tre personer och ett barn som använda varmvattnet och vattenvolymen är 210 L och den funger bra när vi ducher på olika tider.
Är det svårt att installera frånluftfläkt på taket?. Måste drar synliga luftkanalar till pumpen i tvättstugan på nedreplanet i huset ?.Vad är lösningen och den bästa alternativ pumpen nu?. Tack
 
Ok, er CE65 är alltså 16 år nu. Man brukar räkna med att frånluftsvärmepumpar har en livslängd på 15-20 år. Om man tar bort frånluftsvärmepumpen så löser man normalt ventilationen med en enkel kanalfläkt kopplad till de befintliga kanalerna vid frånluftsvärmepumpen, exempelvis denna fläkt: https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ec160. Går enkelt att styra varvtalet/kapaciteten. Det vore också intressant att granska ventilationskanalerna i huset och dimensioneringen av dessa. Det kan finnas en risk att de är underdimensionerade och att er nuvarande CE65 därför inte fungerar så bra som den borde. Är det t.ex. 160 mm samlingskanaler?

Om du undrar om en lämplig extra cirkulationspump som kan kopplas in nu tillsammans med CE65 kan nog @Jochi bäst svara på det.
 
J Josth skrev:
Ok, er CE65 är alltså 16 år nu. Man brukar räkna med att frånluftsvärmepumpar har en livslängd på 15-20 år. Om man tar bort frånluftsvärmepumpen så löser man normalt ventilationen med en enkel kanalfläkt kopplad till de befintliga kanalerna vid frånluftsvärmepumpen, exempelvis denna fläkt: [länk]. Går enkelt att styra varvtalet/kapaciteten. Det vore också intressant att granska ventilationskanalerna i huset och dimensioneringen av dessa. Det kan finnas en risk att de är underdimensionerade och att er nuvarande CE65 därför inte fungerar så bra som den borde. Är det t.ex. 160 mm samlingskanaler?

Om du undrar om en lämplig extra cirkulationspump som kan kopplas in nu tillsammans med CE65 kan nog @Jochi bäst svara på det.
Tack och jag vet inte var samlingarna finns! Ledsen okunnighet !
 
Samlingskanalerna är de kanaler där ventilationsrören strålar samman från olika delar av huset (olika frånluftsdon) och sedan går till frånluftsvärmepumpen. Avluftskanalen från frånluftsvärmepumpen och ut ur huset måste ha minst samma dimensionen. Man brukar kunna se ventilationsrören uppe vid innertaket ovanför frånluftsvärmepumpen. Där kan man mäta diametern på rören.
 
J Josth skrev:
Samlingskanalerna är de kanaler där ventilationsrören strålar samman från olika delar av huset (olika frånluftsdon) och sedan går till frånluftsvärmepumpen. Avluftskanalen från frånluftsvärmepumpen och ut ur huset måste ha minst samma dimensionen. Man brukar kunna se ventilationsrören uppe vid innertaket ovanför frånluftsvärmepumpen. Där kan man mäta diametern på rören.
Hej, det
J Josth skrev:
Samlingskanalerna är de kanaler där ventilationsrören strålar samman från olika delar av huset (olika frånluftsdon) och sedan går till frånluftsvärmepumpen. Avluftskanalen från frånluftsvärmepumpen och ut ur huset måste ha minst samma dimensionen. Man brukar kunna se ventilationsrören uppe vid innertaket ovanför frånluftsvärmepumpen. Där kan man mäta diametern på rören.
J Josth skrev:
Samlingskanalerna är de kanaler där ventilationsrören strålar samman från olika delar av huset (olika frånluftsdon) och sedan går till frånluftsvärmepumpen. Avluftskanalen från frånluftsvärmepumpen och ut ur huset måste ha minst samma dimensionen. Man brukar kunna se ventilationsrören uppe vid innertaket ovanför frånluftsvärmepumpen. Där kan man mäta diametern på rören.
Hej, jag hittade en kanal som är 10cm diameter3 enligt bilden
 
  • Öppning i taket med synlig ventilation, skadad gipsskiva, vita kakelplattor nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men det där ser ut att vara i ett badrum. Då brukar det vara 10 cm. Jag menar hur det ser i taket ovanför er frånluftsvärmepump och kanalerna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.