P ptk skrev:
Ajdå

Ajdå 😬
Beställning lagd igår. Vi får väl se hur det går nu 🧐
Hej
Ang blå fas så är mina 400 v element kopplade med blå fas, det är en fyrledare där man "roterar" med två faser för att balansera. Allt är kopplat av elektriker och kabel är spikad under huset och går upp i vägg där han skalat sista biten som går in i själva dosan. Gjort ca 1997 om jag kommer i håg rätt, så troligtvis är även din blå använd som fas. Så var noga med att mäta så det blir rätt. Kolla om det ev. kan stå ngt i elcentralen om att blå är använd som fas. Det är gjort i vår central.
/B
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
När jag nu packar inför tippen såg jag följande märke på det gamla elementets kontakt. Ändrar detta förutsättningarna?
Elektrisk komponent med ögonliknande skruvar, textetiketter, inomhus, kablar, delvis synlig hand, bakgrund utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Det skulle jag inte påstå att det gör. Du har två faser och jord. Det finns 5 kontakter, men nu använder inte alla, exempelvis använder du inte kontakten för styrning från annan plats. Elementet hade funktionen att kunna styras av en termotstat på annan plats, men den funktionen nyttjades inte och det vill du inte heller göra med ditt nya element tolkar jag det som.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Så bra, tack!
Kontakten såg ut så här på insidan
En elektrisk koppling med exponerade kablar och text på en kabel i oskarp närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När den varit inkopplad var alltså den svarta i kontakten längst ned i boxens uttag där det inte finns någon FK.

Elanslutningsblock med fyra anslutna kablar, två blå, en brun, en gul/grön. Monterat på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant att den har blå mot blå apropå tidigare diskussion.
 
Eftersom kontakten är löstagbar kan du om du vill skruva bort den och montera på det nya elementet. Men vill du ha en elektriker till det hela så kommer han säkert att sätta dit en ny dosa och ny stickpropp. Då kommer han även att kontrollera så att spänningen stämmer.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Blå ska ligga mot blå, lika som svart ligger mot svart och G/G ligger mot G/G för att det ska fungera i nästa element.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Blå ska ligga mot blå, lika som svart ligger mot svart och G/G ligger mot G/G för att det ska fungera i nästa element.
Förstås! Men det blir nog att byta box också.
 
E elmont skrev:
Blå ska ligga mot blå, lika som svart ligger mot svart och G/G ligger mot G/G för att det ska fungera i nästa element.
A Avemo skrev:
Eftersom kontakten är löstagbar kan du om du vill skruva bort den och montera på det nya elementet. Men vill du ha en elektriker till det hela så kommer han säkert att sätta dit en ny dosa och ny stickpropp. Då kommer han även att kontrollera så att spänningen stämmer.
Det som talar för byte av box är att det i instruktionerna för det nya elementet ser ut som att jorden ska kopplas till boxen och inte till uttaget i boxen, som den gamla var?

Elektrisk kopplingsschema för en 400V värmare, med anslutningar för L1, L2, L3, N, och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det nya elementet är dubbelisolerat, med en sådan här symbol.
Två koncentriska kvadrater i svart och vitt, enkel grafisk design, vit bakgrund.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
P ptk skrev:
Det som talar för byte av box är att det i instruktionerna för det nya elementet ser ut som att jorden ska kopplas till boxen och inte till uttaget i boxen, som den gamla var?

[bild]
Det nya elementet ska inte jordas för det är dubbelisolerat, så då kopplar man bara vidare jorden så att den finns vid nästa anslutningspunkt för där kanske den skulle behövas beroende på vilket element man sätter där.
Ps
JA du ska byta box till den som kommer med elementet.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det nya elementet är dubbelisolerat, med en sådan här symbol.
[bild]
E elmont skrev:
Det nya elementet ska inte jordas för det är dubbelisolerat, så då kopplar man bara vidare jorden så att den finns vid nästa anslutningspunkt för där kanske den skulle behövas beroende på vilket element man sätter där.
Ps
JA du ska byta box till den som kommer med elementet.
Det förklarar! Härligt. Nu är det bara och vänta på det nya elementet från Bygghemma 😬
 
H hempularen skrev:
Oavsett vad du köper, så köp det inte på bygghemma. Jag köpte Ardax där. De kunde inte leverera. Jag fick typ 7 olika besked om när leverans skulle ske om 2 dagar, nästa vecka, i eftermiddag, om två veckor osv. När jag annullerade ordern var de väldigt ovilliga att betala tillbaka. Skulle just polisanmäla, då kom pengarna. Jag fick 4 olika försäkringar om att nu är pengarna på väg.

Ett rent skojarföretag.
Till skillnad från @hempularen har jag endast goda erfarenheter av Bygghemma.se. Under de senaste åren har jag gjort flera köp. Innesäljare har hjälpt till så att beställningen blir korrekt. Jag har t.ex. köpt elradiatorer som inte finns i deras produktregister. Aldrig några problem med betalningen som hanteras av Svea.
Jag undviker alltid att betala i förskott. Jag vill ha varan i handen innan jag betalar.
 
G Gamla gubben skrev:
Till skillnad från @hempularen har jag endast goda erfarenheter av Bygghemma.se. Under de senaste åren har jag gjort flera köp. Innesäljare har hjälpt till så att beställningen blir korrekt. Jag har t.ex. köpt elradiatorer som inte finns i deras produktregister. Aldrig några problem med betalningen som hanteras av Svea.
Jag undviker alltid att betala i förskott. Jag vill ha varan i handen innan jag betalar.
Tyvärr är det inte bara hempularen som har dåliga erfarenheter av Bygghemma och deras systerbolag.
https://www.reco.se/bygghemma-se
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Bygghemma har många haft problem med och många har fått allt utan problem, så vi går väl se vilken grupp TS kommer tillhöra.
Själv kan jag bara påminna mig om att jag köpt där en gång, parkett från Kährs som var klart billigare där och vi skulle ha runt 100 kvm så prisskillnad på 200 kr/kvm märks. Allt kom fram perfekt för oss.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Bygghemma har många haft problem med och många har fått allt utan problem, så vi går väl se vilken grupp TS kommer tillhöra.
Själv kan jag bara påminna mig om att jag köpt där en gång, parkett från Kährs som var klart billigare där och vi skulle ha runt 100 kvm så prisskillnad på 200 kr/kvm märks. Allt kom fram perfekt för oss.
Då var det bokat för hemleverans till tisdag... So far so good...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.