J JA1334 skrev:
Hjulhacka någon? Har själv inte testat då jag tycker de är för dyra. Men ser ju ganska effektiva ut.

[media]
Personligen tycker jag inte om dom alls. Har en på jobbet, men den har fått stå i 2år nu. Kör hellre med ett hederligt skyffeljärn. Ska jag köra gångar så tar jag pellencs batteridrivna ogräshacka. Men den är för dyr för att köpa hem tyvärr.

Tycker hjulhackan är otymplig och jobbigare att använda i längden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men jag använder trippel effekt ättika på vår grusplan/parkering och tycker att det fungerar bra.
Jag behöver spruta 3-4 gånger per sommar...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
N nisse64.is skrev:
AD-blue och spridarbom på vattenkannan, det går åt en del men det dödar och håller bort ogräset bra, jag blöter på fram till gräsmattekanten, det blir en skarp kant så det sprider sig inte. Jag lägger på det på våren och det håller hela sommaren, du kan ju prova i år på en mindre yta så får du se. Det kan lukta kopiss några dar när solen ligger på men det går över. :)
Adblue, de var som fan, spillde ut en dunk i bilen, luktade piss. Måste testa detta på ogräset. Kan man inte bara pissa på ogräset? 😂
 
D
hsd hsd skrev:
Jojo, var för ett par år sedan till ett hus där dom hade 20 cm sjösten från gatan till entretrappan , helt jäkla hopplöst att gå på det var ett rejält träningspass
Om det är runda stenar så blir det ett elände, de fixerar inte i varandra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Rensa bort det jävligaste, och prova vägsalt lätt uppblött. Håll efter med saltet.
 
hsd
D Bubblebubb skrev:
Om det är runda stenar så blir det ett elände, de fixerar inte i varandra.
Yepp runda eller ovala
Varje steg sjönk foten
 
N nisse64.is skrev:
AD-blue och spridarbom på vattenkannan, det går åt en del men det dödar och håller bort ogräset bra
Adblue består ju av urea och vatten - Dvs gödsel.
Verkar dumt att gödsla ogräset man vill bli av med?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Adblue består ju av urea och vatten - Dvs gödsel.
Verkar dumt att gödsla ogräset man vill bli av med?
För mycket gödsel bränner växterna och dom dör.
 
Låter som en chansning att gödsla och hoppas att det blir för mycket för alla växter. Kan lika gärna bli tvärtom.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När det ska vara torrt och soligt några dagar så ta jordfräsen och kör hela ytan, inte på djupet utan låt den krafsa runt den översta decimetern. Går fort att köra över ytorna och sedan torkar rötterna bort i solen på något dag. Blir snyggt och lättsamt.
 
Traktor med gräsplaneringsredskap på grönt gräs, däck synliga, mekaniskt verktyg, grönområde, blå markberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dalum grusharv.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som en chansning att gödsla och hoppas att det blir för mycket för alla växter. Kan lika gärna bli tvärtom.
Någon som testat gödsla med adblue?
 
  • Wow
Chopperglide
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Ta det i etapper. Börja med att klippa ner allt med gräsklipparen. Spänn sedan tråd mellan två pinnar som avgränsar var det ska vara gräs resp grus. Upprepa där du vill avgränsa. Ta sen verktyg/ skyffeljärn o ta bort det mesta. Kratta. Dra vad du kan för hand. Sprid Perstorp ättika (röd kork 24% i mataffären) på ogräsen i mitten där det är glest. Ta trädgårdsättika med dubbel eller tredubbel verkan längs kanterna. Ge det en vecka. Sen blir det punktinsatser o du kan bränna eller köra ättika då o då för att få bort resten. Hundarna lär inte slicka i sig ättika, men behöver inte gå där förrän efter några dagar eller ett regn. Fröna kommer uppifrån som flygfrö så bra om inte maskrosor osv tillåtsblomma och skicka sinafrö i närheten.
 
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Vägsalt typ effektsalt lite då och då så är problemet borta.
Billigt och effektivt. Regnet sköter jobbet.
 
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Jag tycker att Roundup fungerar väldigt bra trots att de numera är miljövänliga. Visst ogräs vissnar på 1-2 timmar (!), visst ogräs behöver man ta några vändor med. Jag har gigantiska grusytor som jag inte kan "handjaga", tar för många timmar. Ogräsättika har jag testat men det var alldeles för klent.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.