Definitivt. När det gäller glass är det ”More is more” som gäller 😀
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Maria T
Roga1337 Roga1337 skrev:
Har inte varit där i år, men tidigare så var detta en standard dagsutflykt för inhandling till Trädgården samt en fika/lunch i en supermysig trädgårdsmiljö 👍
[länk]
Ett annat trevligt ställe med anknytning till Stockholm är ju Bergs Slussar…
[länk]
Vilka pärlor! Bergs slussar har jag passerat båtledes men inte fikat vid, oerhört vackra omgivningar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
….och längre söderut får man under inga omständigheter missa Siaglass-fabriken i Slöinge i höjd med Falkenberg.

Ta också med kylväskan och fynda i 2:a handssorteringen av glass. En kasse glassbåtar är alltid bra att ha i frysen 😍
Helt rätt med glassen. Men kan väl inte hålla med om att Slöinge ligger söder om Karlskrona
 
Maria T
När man är bombsäker på nåt så ska man inte vara så bombsäker - hade ett namn i huvet, Systrarna Lundgren på Skäret - ett ljuvligt ställe som vi besökte nån gång runt 2001. Min partner pratar ännu om den där ljuvliga toscakakan som han åt. Jag minns inte vad jag valde men jag vet att vi besökte det för att det var omnämnt i en av de där böckerna vi hade med tips. Tyvärr försvann två av böckerna när vi glömde dem i en bil vi sålde, omåttligt klantigt.
Nu har jag sökt efter detta ställe och visst var det en bunt systrar som startade det, men namnet är Flickorna Lundgren på Skäret.
https://flickornalundgren.se/
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
Maria T Maria T skrev:
När man är bombsäker på nåt så ska man inte vara så bombsäker - hade ett namn i huvet, Systrarna Lundgren på Skäret - ett ljuvligt ställe som vi besökte nån gång runt 2001. Min partner pratar ännu om den där ljuvliga toscakakan som han åt. Jag minns inte vad jag valde men jag vet att vi besökte det för att det var omnämnt i en av de där böckerna vi hade med tips. Tyvärr försvann två av böckerna när vi glömde dem i en bil vi sålde, omåttligt klantigt.
Nu har jag sökt efter detta ställe och visst var det en bunt systrar som startade det, men namnet är Flickorna Lundgren på Skäret.
[länk]
Helt rätt Maria
 
Maria T Maria T skrev:
Hej ! 😚

Det finns redan utmärkta trådar om mat, vin och gotter så vet inte om denna tråd kan tillföra något, men jag testar.
Under 1990-talet så dök det upp ett antal olika böcker med tips om fikaställen, jag vet att jag har tre (minst) - en om Stockholm, en om Stockholm med omnejder och en som gällde hela landet.
I den första boken så betade jag (med partner eller vänner) igenom alla. I den andra boken så hann, tyvärr, flera mysiga ställen stänga och den tredje försökte vi med och hann med några, riktigt kul.

Jag fikar sällan hemma, är inte mycket för att baka, utan tar en slät kopp kaffe för att bli pigg. Men på utflykter oavsett om det är i "min" stad, Stockholm, eller utsocknes så letar jag ständigt efter nya platser att besöka.
Tycker också mycket om att resa med bil (läs: köra bil) och besöka städer i Sverige och då måste det fikas. Eller lunchas.

Så oavsett om ni funnit den bästa småkakan (schackruta, brysselkex), den godaste bullen (tosca, kardemumma), största semlan eller en räksmörgås som är värd en omväg så vore det roligt om ni la upp det här.

Kör en fuling och taggar några som jag tror vill bidra @Roga1337 @FredrikR @Snigla @AndersMalmgren @Jumos @4774 @C.Ö - känn er träffade eller att jag är pinsam som frågar. 😉

Skriv gärna namn på fikastället och gärna en länk till hemsidan (om de har nån) eller egna fina foton. Uppskattas!
Säby Gårds Café i Järfälla.
https://cafe-saby-gard.business.site/
Härliga räkmackor med mycket på, mumsiga bullar och div. "kladdiga kakor". Koppen eller muggen till fikat väljer du själv ur ett tråg med udda porslin 😀 Ett stenkast från IKEA i Barkarby med oändliga promenadvägar i naturreservatet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Maria T
S Stenalina skrev:
Säby Gårds Café i Järfälla.
[länk]
Härliga räkmackor med mycket på...
Det där hamnade omedelbums på min att-besöka-snarast-lista, d v s den som har caféer i Stockholms län så man kan besöka när som helst utan att planera en massa annat. Dessutom bra om det också går att åka pendeltåg.
#räkmacka
 
Maria T Maria T skrev:
Redigerar mig - handelsträdgårdar och antikbodar med tillhörande eller närliggande fik är alltid värda en omväg.
Förresten är Lyckorna i Ljungskile en västkustfavorit.
Brödbacken utanför Ljungskile. https://www.brodbacken.se/
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
B Birger Jarl skrev:
Fenix i Emmaboda har kvar sin inredning. Retro med jukebox och gott kaffe och fika.
Deras hemsida känns lite ålderdomlig men smörgåsar och dito tårtor låter goda och har de en inredning som andas "gammalt kondis" så är det absolut värt en sväng till Emmaboda.
 
Maria T
I itrent skrev:
Brödbacken utanför Ljungskile. [länk]
Väldigt fint läge och ser mycket gott ut. Ljungskile 💗
 
Det finns ju hundratals bra ställen men kan verkligen rekommendera Värmskogs café en bit utanför Karlstad. Deras räkmackor är både enormt goda och stora.

https://varmskogscafe.se/
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Maria T
L Lunden72 skrev:
Det finns ju hundratals bra ställen men kan verkligen rekommendera Värmskogs café en bit utanför Karlstad. Deras räkmackor är både enormt goda och stora.

[länk]
Ja, håller med om att detta håller hög klass!
Jag åker till Karlstad nästa vecka, kanske vi kan "få till" detta tips som ser toppen ut. Om inte, jag spar (och mitt resesällskap) i listan över platser som ska besökas.
 
Maria T Maria T skrev:
Hej ! 😚

Det finns redan utmärkta trådar om mat, vin och gotter så vet inte om denna tråd kan tillföra något, men jag testar.
Under 1990-talet så dök det upp ett antal olika böcker med tips om fikaställen, jag vet att jag har tre (minst) - en om Stockholm, en om Stockholm med omnejder och en som gällde hela landet.
I den första boken så betade jag (med partner eller vänner) igenom alla. I den andra boken så hann, tyvärr, flera mysiga ställen stänga och den tredje försökte vi med och hann med några, riktigt kul.

Jag fikar sällan hemma, är inte mycket för att baka, utan tar en slät kopp kaffe för att bli pigg. Men på utflykter oavsett om det är i "min" stad, Stockholm, eller utsocknes så letar jag ständigt efter nya platser att besöka.
Tycker också mycket om att resa med bil (läs: köra bil) och besöka städer i Sverige och då måste det fikas. Eller lunchas.

Så oavsett om ni funnit den bästa småkakan (schackruta, brysselkex), den godaste bullen (tosca, kardemumma), största semlan eller en räksmörgås som är värd en omväg så vore det roligt om ni la upp det här.

Kör en fuling och taggar några som jag tror vill bidra @Roga1337 @FredrikR @Snigla @AndersMalmgren @Jumos @4774 @C.Ö - känn er träffade eller att jag är pinsam som frågar. 😉

Skriv gärna namn på fikastället och gärna en länk till hemsidan (om de har nån) eller egna fina foton. Uppskattas!
Centralkonditoriet i Väderstad (mellan Linköping och Ödeshög, en dryg kilometer från E4:an) är en pärla. Stort sortiment av alla slags fikabröd, och hög kvalitet på bakverken. Jag tycker dock själva namnet är det saltaste. Ungefär som att det skulle finnas tuttifjutton filialer i Väderstads förorter (Väderstad har 569 invånare enligt Wikipedia).
Länk: https://www.centralkonditori.se/
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.