Bananskalare Bananskalare skrev:
Att tänka på till nästa upphandling:
1. Ordentligt avtal finns riktiga avtal att ladda hem.
Konsumentverket har en variant.
Desto större projekt desto viktigare med ett ordentligt avtal. Där finns viten med om de inte blir klara i tid. Där finns hur betalning ska ske.
3. Betala aldrig i förskott. Det gäller även material. Men Där finns det sätt minska risken. Vid sådana upplägg försök att blanda in leverantören. Försök att förhandla dig till att få returnera varor till bygghandeln.ä
4. Större arbeten, mycket pengar.
Det finns ingen anledning att inte dela upp faktureringen. Jag kan ändå tycka att sista biten ska vara lite större.
Bästa är att ta i ett svep.
Är det bara ett badrum, då betalar man allting när jobbet är klart.
5. Frågan om asbest. Ta prover själv.
Då kan du lägga till det i avtalet. Då är den kostnaden klar. Jag tror att det kan löna sig att göra flera prover.
Ta hjälp här på forumet. Även här finns mycket kunskap. Får du in det i avtalet är det bra. Det kostar runt 350:- per prov. (Extremt snabb koll google)
9. Tänk på ekonomin.
14. Nu börjar resan
Grymt! Tack 👍🏻👍🏻
Tänker på asbest. Har du något bra tipspromenad varifrån man kan beställa asbest prov?
 
H
A Anne15 skrev:
Grymt! Tack 👍🏻👍🏻
Tänker på asbest. Har du något bra tipspromenad varifrån man kan beställa asbest prov?
Beror på var du bor. T.ex. Sahlgrenska i Göteborg. Googla så får du säkert upp flera företag.
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
C
A Anne15 skrev:
Grymt! Tack 👍🏻👍🏻
Tänker på asbest. Har du något bra tipspromenad varifrån man kan beställa asbest prov?
En bra seriös byggfirma har nog dom kontakterna.
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Vad är problemet?
H HEM2121 skrev:
Nej Kanske inte. Men jag är övertygad om att du absolut inte vill hamna där!
Kräv innan de startar!
Kräv bevis, intyg och behörighet innan de startar, skriftligt! Det är en förutsättning att de får starta, det skulle jag kräva. Det duger inte med undanflykter, inte haft tid, väntar på papper osv. Jag lovar att du inte vill stå där när jobbet är klart och det visar sig att de inte har rätt behörighet, inte certifierade av rätt organisation, inte kan utfärda våtrumsintyg, osv. Sanering kräver också intyg, det brukar inte snickare utan det specifika företag som har den behörigheten. Påminner, kolla datumen, företagsnamn, organisationsnummer, på alla papper så att de gäller.
Kan de inte det så skall de absolut inte göra jobbet, då river ni kontraktet! Så slipper du ligga sömlös.
Yes alla dom här sakerna ska vi se först innan vi startar.
Det kommer vi inte backa på.
När det gäller asbest så vet vi dom bitarna, men ska nog ta den biten direkt med ett företag som pysslar med sånt och inte ta via den här firman som i sin tur tar in någon.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
En bra seriös byggfirma har nog dom kontakterna.
Det verkar rimligt i sig, men sannolikt inte applicerbart i TS fall.
 
  • Gilla
Anne15 och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vad är punkterna 2, 6-8 samt 10-13..? 🤔
De försvann i tvätten.... 😋
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Vad är problemet?
För att förklara väldigt kort… ibland är det bättre att göra ett val som man egentligen inte vill, för att det är bättre då det andra valet skulle innebära större problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Anne15 skrev:
För att förklara väldigt kort… ibland är det bättre att göra ett val som man egentligen inte vill, för att det är bättre då det andra valet skulle innebära större problem.
Så entreprenören tänkte stämma dig/er för avtalsbrott om ni inte fortsatte anlita dem? Jag skulle ha riktigt svårt att lita på en sån byggare… och skulle sätta mig in i allt som denne gör och övervaka så att det blir rätt gjort och att inte bli lurad… med andra ord pyrande magsår i ett halvår.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Så entreprenören tänkte stämma dig/er för avtalsbrott om ni inte fortsatte anlita dem? Jag skulle ha riktigt svårt att lita på en sån byggare… och skulle sätta mig in i allt som denne gör och övervaka så att det blir rätt gjort och att inte bli lurad… med andra ord pyrande magsår i ett halvår.
Men varför är detta svårt att förstå - det finns redan ett avtal mellan parterna. Ingen seriös aktör lämnar ett påskrivet avtal bara för att kunden fått lite nya ideer. Givetvis måste sådant få konsekvenser.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ingen seriös aktör lämnar ett påskrivet avtal bara för att kunden fått lite nya ideer. Givetvis måste sådant få konsekvenser.
Kunden har 'fått idéer', ja. Som att kolla upp företaget och upptäcka att de fått f-skattsedeln indragen under året (visserligen fått tillbaka den) och är en trogen brevkompis till Kronofogden. Tycker du att ett företag som blir av med f-skatten och har fått betalningsförelägganden i parti och minut är en 'seriös aktör'?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
OM detta är ett fastprisavtal, står det tydligt?

Och det inte finns avtalat om delbetalningar. Då gäller att full betalning erläggs när arbetet är klart. Kan byggaren inte uppfylla avtalet så är det bättre om byggaren häver avtalet.

Byggaren har förbundit sig att renovera ert hus för 800 000, eller vad summan är. Då gäller det, klarar byggaren inte att ligga ute med pengarna tills arbetet är färdigt så är det inte ditt problem.
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kunden har 'fått idéer', ja. Som att kolla upp företaget och upptäcka att de fått f-skattsedeln indragen under året (visserligen fått tillbaka den) och är en trogen brevkompis till Kronofogden. Tycker du att ett företag som blir av med f-skatten och har fått betalningsförelägganden i parti och minut är en 'seriös aktör'?
Det spelar ingen roll om det är en seriös aktör eller inte, avtalet kvarstår ändå. Verkar behövas en liten ”reality-check” hos flera av er. Formellt verkar det som att företaget inte gjort något fel ännu (inom ramen för detta avtal) och då finns ingen grund för att ensidigt häva avtalet. Ni som pratar om att dra sig ur detta verkar inte alls förstå grundläggande avtalsprinciper. Det kan bli väldigt dyrt att backa ur ett avtal utan saklig grund. Att företaget haft problem tidigare är garanterat inte skäl att häva avtalet.
 
  • Gilla
Dr Benz och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM detta är ett fastprisavtal, står det tydligt?
Frågan om fastpris vs löpande räkning är väldigt vikig att explicit dokumentera i avtalet.
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll om det är en seriös aktör eller inte, avtalet kvarstår ändå. Verkar behövas en liten ”reality-check” hos flera av er. Formellt verkar det som att företaget inte gjort något fel ännu (inom ramen för detta avtal) och då finns ingen grund för att ensidigt häva avtalet. Ni som pratar om att dra sig ur detta verkar inte alls förstå grundläggande avtalsprinciper. Det kan bli väldigt dyrt att backa ur ett avtal utan saklig grund. Att företaget haft problem tidigare är garanterat inte skäl att häva avtalet.
Som jag tolkar det så stod det inget i avtalet om att bryta det. Då är det inga problem. Det som jag reagerade på var att de ville ha betalt i förskott. Det är brott mot lagen. De ville även ha pengar för materialet i förskott.

Att företaget är på dekis är en annan sak.

Det finns absolut grundläggande avtalsprinciper. Men i ts fall så har hantverkaren redan brutit mot lagen. Genom att kräva betalt i förskott. De vill även ha betalt för materialet i förskott. Så min tolkning är att de redan har brutit mot avtalet. Det verkar inte finnas i avtalet om att bryta det.
 
  • Gilla
Anne15
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men i ts fall så har hantverkaren redan brutit mot lagen. Genom att kräva betalt i förskott.
På vilket sätt vet du att företaget krävt något? Vad jag ser har det bett om betalning i förskott, vilket är långt ifrån olagligt.

Jag tror att TS eventuellt är fast i ett skitavtal, men det är inte en grund för att fabricera avtalsbrott som inte finns. Däremot är det skäl till att vara väldigt observant och dokumentera saker noga så att man kan bryta avtalet om faktiska avtalsbrott sker.
 
  • Gilla
Anne15 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.