Med referens till mitt projekt

Stugan version 3.0 - Nybygge i mitt paradis

Livet ska inte vara enkelt, och det verkar inte bli enklare när man vill bygga ö-drift till stugan.

Jag hade idag kontakt med en (av alla) solcellsleverantör för villa. Men när jag uttryckte ö-drift så vart det ointressant. "Jordtag är inte så enkelt som att bara sätta ner ett spett. Det vill vi inte jobba med" -isch. (Med mycket trevligare ord)

Fortsatte att googla och hittade in till en broschyr av Victron om ö-drift. Grejerna säljer de, men ytterst få ord om jordningen.
Victron mig vidare till en återförsäljare av Victron som heter Inkom. Men de verkar mer vara inriktade på industrier, och inte så många sommarstugor i Gästrikland. Men där har man expertis på jordtag, för industriellt bruk.

Finns någon som kan guida mig vad som gäller, hur man gör med jordning av ödrift? Kanske apdumfråga, jag är maskiningenjör, men kan man använda sig av en sjö för jordning?
 
Undrar vad de tyckte var så krångligt. Ett jordtag i detta sammanhang är inte krångligare än att trycka ned några jordspett, eller en 25 mm² kopparvajer runt stugan.

Det förutsätter att det finns JFB i anläggningen. Då ställs inte så höga krav på jordtagets övergångsresistans.

Jordtag är heller ingen förutsättning för ö-drift, men bra att ha.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
Inte alltid man får bra värden på spettet. Och då får man driva ner flera. Och finns även plåtar man kan köra med. Men bara för dem att skriva in klausul i offerten mot att du helt enkelt får betala varje extra spett om första inte ger rätt värden.

Sedan är de inte vana vid den typen av anläggningar. De kan bara det de brukar göra. Det går fortast för dem genom hela processen. De kommer inte tjäna lika mycket på dig som en vanlig anläggning.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Här fick man all information man behöver 😄

Jordtag
 
  • Gilla
Gusten2915
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Inte alltid man får bra värden på spettet. Och då får man driva ner flera. Och finns även plåtar man kan köra med. Men bara för dem att skriva in klausul i offerten mot att du helt enkelt får betala varje extra spett om första inte ger rätt värden.

Sedan är de inte vana vid den typen av anläggningar. De kan bara det de brukar göra. Det går fortast för dem genom hela processen. De kommer inte tjäna lika mycket på dig som en vanlig anläggning.
Ja, verkar nu när jag läst mer att de mer verkade vara okunniga än något annat.Som du skriver
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
PGlindgren,
Vad skulle en anslutning av el till fastigheten kosta? Elnätsbolaget i området kan nog svara på det, och ge en offert.
 
A Arnodt skrev:
PGlindgren,
Vad skulle en anslutning av el till fastigheten kosta? Elnätsbolaget i området kan nog svara på det, och ge en offert.
ca 300000kr, därefter nätavgifter, elavgifter m.m.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Hualigen! Det var ingen billig elanslutning.

Hur ska göras med ventilationssystem i stugan sådant måste man väl ha enligt Boverket?
Tänker ni bygga rejält med värmeisolering i golv, väggar, och tak? Alltså väggtjocklek på ca 300 à 400 mm då minskas energibehovet för uppvärmning av stugan.
 
A Arnodt skrev:
Hualigen! Det var ingen billig elanslutning.

Hur ska göras med ventilationssystem i stugan sådant måste man väl ha enligt Boverket?
Tänker ni bygga rejält med värmeisolering i golv, väggar, och tak? Alltså väggtjocklek på ca 300 à 400 mm då minskas energibehovet för uppvärmning av stugan.
Nä, vi befinner oss mitt i skogen med ett antal km till anslutningspunkt..

Erforderlig isolering av stugan ska såklart göras.
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nä, vi befinner oss mitt i skogen med ett antal km till anslutningspunkt..

Erforderlig isolering av stugan ska såklart göras.
Vet du redan idag vilka krav du åker på i samband med bygglovet? Jag tänker på energi, tillgänglighet mm?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du redan idag vilka krav du åker på i samband med bygglovet? Jag tänker på energi, tillgänglighet mm?
Nix, det vet jag inte
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Ja, verkar nu när jag läst mer att de mer verkade vara okunniga än något annat.Som du skriver
Att göra ett jordtag helt enligt boken är riktigt svårt och jobbigt. Man ska först bedöma vilken övergångsresistans som krävs. Lyckas man med det kanske man inser att det inte ställs på höga krav. Men annars går man vidare och bedömer/mäter markens resistivitet och beräknar typ och omfattning av jordtaget, lina, plåt, spett etc. Bara utrustning för att mäta kostar 100,000:-

Men jag hävdar att med JFBer i sin anläggning så ställs inga höga krav på jordtaget för en stuga i ö-drift. Man behöver inte kosta på det. En ringlina runt stugan på frostfritt djup, eller åtminstone normalt kabeldjup,
ska räcka.

Det gör att man får ett TN-system som vi är vana vid och att man får ett hyggligt skydd mot felfall.

Det felfall som är aktuellt är ett isolationsfel direkt mot moder jord, t.ex man klipper av sladden till häcksaxen och lyckas få fasledaren mot jord. Dessutom ska det finnas skyddsjordade delar i trädgården som man kan beröra. Här kan man återigen anlita en dyr konsult som räknar på risken för stegspänningar och beröringsspänningar, men med en JFB anser jag att man kan vara ganska lugn. Bara sannolikheten för fel av denna typ är låg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om PGLindgren ska ha 3-fas 400 Volt växelström i stugan, eller nöjer sig med 1-fas 230 Volt? Eller kanske till och med nöjer sig med bara 12 eller 24 Volt liktröm?

En pellettspanna, som tydligen PGLindgren tänker ha, behöver inte den ström? För matning av pellets, tändning och styrning?

Vad har han tänkt använda strömmen till?

Frågan är också om han tänker bo året runt i stugan, eller endast 3 månader på sommaren?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Frågan är om PGLindgren ska ha 3-fas 400 Volt växelström i stugan, eller nöjer sig med 1-fas 230 Volt? Eller kanske till och med nöjer sig med bara 12 eller 24 Volt liktröm?

En pellettspanna, som tydligen PGLindgren tänker ha, behöver inte den ström? För matning av pellets, tändning och styrning?

Vad har han tänkt använda strömmen till?

Frågan är också om han tänker bo året runt i stugan, eller endast 3 månader på sommaren?
Många spännande frågor som redan är besvarade om man läser.

Det är inte tänkt som permanentboende, men jag vill kunna vara där året om. Så ribban ligger på 230v för köksutrustning och all elektronik som man behöver. Största elslukaren i detta kommer bli köket, med micro, ugn, spis, kyl, frys. Men som du säger så en pelletspanna drar inte mycket ström. 300w som mest i tändfas. Det är därför jag tänker det funkar bäst för mig ute i skogen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att göra ett jordtag helt enligt boken är riktigt svårt och jobbigt. Man ska först bedöma vilken övergångsresistans som krävs. Lyckas man med det kanske man inser att det inte ställs på höga krav. Men annars går man vidare och bedömer/mäter markens resistivitet och beräknar typ och omfattning av jordtaget, lina, plåt, spett etc. Bara utrustning för att mäta kostar 100,000:-

Men jag hävdar att med JFBer i sin anläggning så ställs inga höga krav på jordtaget för en stuga i ö-drift. Man behöver inte kosta på det. En ringlina runt stugan på frostfritt djup, eller åtminstone normalt kabeldjup,
ska räcka.

Det gör att man får ett TN-system som vi är vana vid och att man får ett hyggligt skydd mot felfall.

Det felfall som är aktuellt är ett isolationsfel direkt mot moder jord, t.ex man klipper av sladden till häcksaxen och lyckas få fasledaren mot jord. Dessutom ska det finnas skyddsjordade delar i trädgården som man kan beröra. Här kan man återigen anlita en dyr konsult som räknar på risken för stegspänningar och beröringsspänningar, men med en JFB anser jag att man kan vara ganska lugn. Bara sannolikheten för fel av denna typ är låg.
Du verkar insatt i detta. Tack för värdefull information!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.