lilytwig lilytwig skrev:
1 000 000 boxar kopplade till en molntjänst. Säg 1€ per månad och användare för att fortsätta med tjänsten. Ger 12 miljoner € på ett år.
Kan man väl tänka sig att lägga ett bud på.
Nej. Anledningen är att våra boxar inte har en korrekt CE-märkning. Försäkringsbolagen säger att de i nuläget anser att boxarna kan användas, men den dagen Easee konkar och inte kan uppfylla ESV:s krav på att åtgärda boxarna så spelar det ingen roll huruvida de fortfarande fungerar eller inte.

Får du en brand och det beror på boxen så kommer du sannolikt inte få ersättning.

Vilken husägare behåller boxen i det läget?
 
J JockeHX skrev:
Vilken husägare behåller boxen i det läget?
Det är ju mycket enkelt. Det är ju den elektriker som sålt boxen som får sätta dit en annan.

Jag går erkänna att jag ler lite åt tanken på de som benhårt försvarat Ahlsells prislista med att de behöver de här påslagen för att lämna garanti på jobbet...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
hapazard och 14 till
  • Laddar…
M
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan leva ett jobbigt liv och oroa sig för både det ena och det andra. Visst finns det risk att molntjänster lägger ner, eller att bolag konkar. Det har redan hänt, men då får man ta något annat. Ser inget stort problem i det. Don't worry, be happy!
Det är just den inställningen som förstör världen och gör att nästan alla saker idag är ren skit!

Proprietär closed source mjukvara är bara av ondo och inte värt att betala för!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju mycket enkelt. Det är ju den elektriker som sålt boxen som får sätta dit en annan.

Jag går erkänna att jag ler lite åt tanken på de som benhårt försvarat Ahlsells prislista med att de behöver de här påslagen för att lämna garanti på jobbet...
Men i 99% av fallen har installatören köpt boxen av en grossist eller Efuel (svensk agent). Så det är inte installatören som hamnar på pottkanten utan mellanhanden i det här fallet. Om Easee går i konkurs.
 
  • Webbsida med tidslinje över EFUELs historia från 2019 till 2023 och kundrecension.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
G Gunnar Johansson69 skrev:
Men i 99% av fallen har installatören köpt boxen av en grossist eller Efuel (svensk agent). Så det är inte installatören som hamnar på pottkanten utan mellanhanden i det här fallet. Om Easee går i konkurs.
Har elektrikerna verkligen sådana avtal med sina leverantörer, någon slags livstidsgaranti?

Jag tänker på mina sköra Schneideruttag...
 
D djac skrev:
Har elektrikerna verkligen sådana avtal med sina leverantörer, någon slags livstidsgaranti?

Jag tänker på mina sköra Schneideruttag...
Livstid, nej. Men någon form av utfästelse har de naturligtvis vilket gör att de kan föra en viss del av kostnaden uppåt i kedjan. Hur mycket beror på utifrån vilka villkor de köpt boxen, och från vem, och för hur längesedan.

Men för installatören har det ingen egentlig betydelse rent juridiskt om Easee går i konkurs eller inte, eftersom det inte är Easee som de köpt boxen från.

För den intresserade kan ni läsa NL09-villkoren.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Har elektrikerna verkligen sådana avtal med sina leverantörer, någon slags livstidsgaranti?

Jag tänker på mina sköra Schneideruttag...
Garantin har en bestämd utsträckning i tidsplanet, i alla led (normalt sett, men det finns specialfall https://www.radron.se/vardagskunskap/livstidsgarantin-som-upphorde-/ )

Garantin är ett frivilligt åtagande från säljaren, men den lagliga reklamationsrätten ligger i botten och skyddar köpare där säljaren inte ger någon garanti alls, eller sämre än vad lagen gör.
Reklamationsrätten är max 3år, med minskande krav på säljaren och ökande på köparen ju längre från köpetillfället man kommer.
 
Mikael_L
Inom elbranchen har vi alem09 garanti mellan grossister och installatörer, en del produkter undantagna (leverantören kan själva välja och ange vilka, alem09 är ju inget lagkrav)

De Easee boxar jag köpt är täckta av alem09.

https://www.seg.se/alem09/allman-information/
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Easee har 3 års garanti på sina laddboxar. Om Easee konkar, vilket jag fortfarande inte hoppas kommer hända även om det ser mörkt ut, så är det återförsäljaren som står för garantin.

Men om återförsäljaren konkar, och här får ni rätta om jag har fel - har bara läst detta annorstädes, så är det den man köpt boxen av som står med svarte petter. Så om ni köpt den av en elektriker så tror jag inte elektrikern står skadefri om alla led innan denne konkat. Tror jag.

I mitt fall har jag köpt två boxar via Tibber som sedan installerat dessa via en elektriker de samarbetat med. Jag vet inte hur många som köpt boxar via Tibber, men om ovanstående är korrekt så kan Tibber vara illa ute också?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Easee har 3 års garanti på sina laddboxar. Om Easee konkar, vilket jag fortfarande inte hoppas kommer hända även om det ser mörkt ut, så är det återförsäljaren som står för garantin.

Men om återförsäljaren konkar, och här får ni rätta om jag har fel - har bara läst detta annorstädes, så är det den man köpt boxen av som står med svarte petter. Så om ni köpt den av en elektriker så tror jag inte elektrikern står skadefri om alla led innan denne konkat. Tror jag.

I mitt fall har jag köpt två boxar via Tibber som sedan installerat dessa via en elektriker de samarbetat med. Jag vet inte hur många som köpt boxar via Tibber, men om ovanstående är korrekt så kan Tibber vara illa ute också?
Som konsument är Easees garanti inte relevant om de går i konkurs. De flesta har köpt boxen med installation och då är det konsumenttjänstlagen som gäller. I den (paragraf 17) står följande:

”Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Reklamation får dock inte ske senare än tre år…”

Man måste alltså både inom skälig tid och inom tre år reklamera köpt tjänst (installation av laddbox) till det bolag man köpt tjänsten från (org-nummer på faktura). Blir boxen försedd med användningsförbud eller molntjänsten går ner inom tre år från installation = reklamation.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Easee har 3 års garanti på sina laddboxar. Om Easee konkar, vilket jag fortfarande inte hoppas kommer hända även om det ser mörkt ut, så är det återförsäljaren som står för garantin.

Men om återförsäljaren konkar, och här får ni rätta om jag har fel - har bara läst detta annorstädes, så är det den man köpt boxen av som står med svarte petter. Så om ni köpt den av en elektriker så tror jag inte elektrikern står skadefri om alla led innan denne konkat. Tror jag.

I mitt fall har jag köpt två boxar via Tibber som sedan installerat dessa via en elektriker de samarbetat med. Jag vet inte hur många som köpt boxar via Tibber, men om ovanstående är korrekt så kan Tibber vara illa ute också?
Jag har inte utgett någon garanti på de boxar jag installerat.
Men lagens stipulerade reklamationsrätt kan jag inte ducka.
Jag har räknat med att sitta med svarte Petter i slutändan, och är glad att det är bara 3 boxar det gäller, jag kommer ekonomiskt galant klara det, även om det är surt, och trista pengar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte utgett någon garanti på de boxar jag installerat.
Men lagens stipulerade reklamationsrätt kan jag inte ducka.
Jag har räknat med att sitta med svarte Petter i slutändan, och är glad att det är bara 3 boxar det gäller, jag kommer ekonomiskt galant klara det, även om det är surt, och trista pengar.
Jag tycker det är skittråkigt när någon åker på en smäll för något de är utan skuld men med det sagt... det finns andra trådar där många elektriker argumenterar för att de måste hålla astronomiska marginaler på materiel just för att kunna hålla garantin och dessa bör vid det här laget ha överfulla konton med reserver just för denna situation och om de skulle beklaga sig så är det ju rent ynkligt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag lägger på 5% på mitt inköpspris, och det är tänkt att täcka lite hantering (det ska ju städas, sorteras osv) och materialflykt (man glömmer något på fakturan, måste kasta sånt som blivit slitet och repigt, sista metern på kabelringen som inte finner användning osv)
Så jag går nog back på material, när jag tänker efter 😚
 
Slänger in en möjligen relevant fråga.
Någon som har koll på elbilsvaruhuset? Återförsäljare av laddboxar. Loggan liknar Tibbers och layout och färger på deras sida ser också mycket ut som Tibber.
Är det Tibber som är bakom, eller någon som vill försöka se ut som dom?
 
D djac skrev:
det finns andra trådar där många elektriker argumenterar för att de måste hålla astronomiska marginaler på materiel just för att kunna hålla garantin och dessa bör vid det här laget ha överfulla konton med reserver just för denna situation och om de skulle beklaga sig så är det ju rent ynkligt.
Jag kan sätta en stadig slant på att de renhåriga elektrikerna med normala marginaler (ingen nämnd, ingen glömd, men de är många) accepterar läget och biter i det sura äpplet. Ibland går man på en mina som företagare, så är det bara.

Men du ska se att de som försvarar de våldsamma påslagen också slår ifrån sig alla reklamationsanspråk. Det är ju inte deras fel att laddboxen inte fungerar.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.