C
Nissens Nissens skrev:
Har vi insektskris i Sverige?
Är det inte enklare att säga att du är för lat för att klippa gräset?
He he, flera här som inte hänger med i trenderna ser jag. Besökte ett villaområde i en närförort till Stockholm förra året. Alla tomter hade politiskt korrekt "ängsmatta".
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Ja det har vi, och i resten av världen är det än värre.

– Om tio år finns en fjärdedel färre insekter, om 50 år är bara hälften kvar och om 100 år har vi inga alls.
[länk]

Det räcker med att köra bil på sommaren, när jag var ung blev hela vindrutan nedsmetad med insekter, nu synd det knappt en enda.
Där ser man, har missat detta.
Låter som att man måste styra om jordbruket…
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
Det räcker med att köra bil på sommaren, när jag var ung blev hela vindrutan nedsmetad med insekter, nu synd det knappt en enda.
Där håller jag inte riktigt med. Jag har kört hoj sedan 80-talet och visiret blir lika fullt av diverse insekter idag som då. Men om detta är en korrekt indikator på insektsbeståndet ska jag låta vara osagt.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har vi insektskris i Sverige?
Är det inte enklare att säga att du är för lat för att klippa gräset?
Som jag skrev två inlägg ovan så har jag fullt upp med andra projekt. Du trollar säkert eller så är du för lat för att läsa kommentarsfältet och sätta dig in i diskussionen 😉. Skämt åsido, visst klipper jag gräset men inte särskilt ofta. Tänkte först en gång per säsong men det växer snabbt och jag har redan kört en extra gång på delar av tomten. Har ställt upp gräsklipparen så att den klipper 10cm vilket inte drar ner känslan av nyklippt gräsmatta.
Min poäng med det här inlägget är att många lägger ner tid, pengar, energi för att göra någonting som ändå inte ser bra ut och inte är till någon egentlig nytta. De som har snygga lummiga välskötta trädgårdar med lite träd, buskar, rabatter och annat än en trött gräsmatta behöver inte känna sig träffade.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Som jag skrev två inlägg ovan så har jag fullt upp med andra projekt. Du trollar säkert eller så är du för lat för att läsa kommentarsfältet och sätta dig in i diskussionen 😉. Skämt åsido, visst klipper jag gräset men inte särskilt ofta. Tänkte först en gång per säsong men det växer snabbt och jag har redan kört en extra gång på delar av tomten. Har ställt upp gräsklipparen så att den klipper 10cm vilket inte drar ner känslan av nyklippt gräsmatta.
Min poäng med det här inlägget är att många lägger ner tid, pengar, energi för att göra någonting som ändå inte ser bra ut och inte är till någon egentlig nytta. De som har snygga lummiga välskötta trädgårdar med lite träd, buskar, rabatter och annat än en trött gräsmatta behöver inte känna sig träffade.
Jag är väl ännu latare, har haft robot sedan 2014, man vänjer sig snabbt vid att gräsmattan ser ut som en golfgreen. 😊
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är väl ännu latare, har haft robot sedan 2014, man vänjer sig snabbt vid att gräsmattan ser ut som en golfgreen. 😊
Lägg gärna upp lite bilder så man får se härligheten.
 
D Dilato skrev:
Ja det har vi, och i resten av världen är det än värre.

– Om tio år finns en fjärdedel färre insekter, om 50 år är bara hälften kvar och om 100 år har vi inga alls.
[länk]

Det räcker med att köra bil på sommaren, när jag var ung blev hela vindrutan nedsmetad med insekter, nu synd det knappt en enda.
En helt riktig observation! Jag tycker det har blivit markant mycket mindre insekter bara de senaste tre-fyra åren, här hemma i Sverige då alltså.

För några år sen hade jag anledning att köra bil mellan Los Angeles och San Diego på Interstate 5. Det var i maj, rätt grönt och fint, temperatur runt 25 grader. Inte en insekt på vindrutan på hela vägen... creepy!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Låter som en dröm, här får man fasiken köra med vindretorkaren igång ibland för det bara smattrar i rutan från alla insekter.
Kör ganska mycket bil i jobbet och bilen ser för taskig ut hela sommaren.

Nu går det i cykler antar jag och senaste tidens regn har resulterat i få insekter efter vägarna
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Låter som en dröm, här får man fasiken köra med vindretorkaren igång ibland för det bara smattrar i rutan från alla insekter.
Kör ganska mycket bil i jobbet och bilen ser för taskig ut hela sommaren.

Nu går det i cykler antar jag och senaste tidens regn har resulterat i få insekter efter vägarna
Säkert olika läge i olika delar av landet också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Ja det har vi, och i resten av världen är det än värre.

– Om tio år finns en fjärdedel färre insekter, om 50 år är bara hälften kvar och om 100 år har vi inga alls.
[länk]

Det räcker med att köra bil på sommaren, när jag var ung blev hela vindrutan nedsmetad med insekter, nu synd det knappt en enda.
Japp, märkt det med. Körde 90 mil tur och retur till Tyskland. Rutan nästan lika fin som innan avfärd
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Förföljelsen av gräsklippare är samma greenwashing som plastpåseskatten. Större delen av Sverige består av monokulturer i form av gran och tall -planteringar. Resten av monokulturer i form av raps eller sädesfält. Men visst det är villaträdgårdarna som är problemet…
 
  • Gilla
  • Haha
MsTake och 4 till
  • Laddar…
Nissens
C C.Ö skrev:
Japp, märkt det med. Körde 90 mil tur och retur till Tyskland. Rutan nästan lika fin som innan avfärd
Märkligt, jag körde från Göteborg till Horred och tillbaka i veckan. Dagen efter fick jag åka till macken och tvätta vindrutan pga all insektssmet.

Du kanske kör saktare på äldre dar så att insekterna klarar sig? 😂
 
T Tobbe_C skrev:
Förföljelsen av gräsklippare är samma greenwashing som plastpåseskatten. Större delen av Sverige består av monokulturer i form av gran och tall -planteringar. Resten av monokulturer i form av raps eller sädesfält. Men visst det är villaträdgårdarna som är problemet…
Ja det är villaträdgårdarna som är en del i problemet. Hur svårt är det att ta in?
Villaträdgårdar ligger oftast i områden med andra trädgårdar, parkeringar, vägar, övriga hårdgjorda ytor osv. Där finns inte mycket möjlighet för vatten att infiltrera, insekter att trivas, föroreningar att fångas upp och tas omhand mm. Så varje åtgärd är värdefull.
Som vanligt får var och en anpassa sig efter vad den bedömmer som sina behov men precis som i alla andra fall bör man också analysera vad som är behov. Behöver man 1000 kvadrat gräs helt fritt från blommor som hålls under 4 cm året runt eller kan man släppa 300 kvadrat som hålls över 10 cm och 100 kvadrat som får blomma fritt? Kan man t o m höjd klipphöjden till 6 cm över kvarvarande ytor för en grönare gräsmatta?Har man 50 kvadrat som inte syns från gatan så man slipper skämmas för en miljöinsats?
Hur tar man hand om dagvattnet? Kan man vara lat och göra en regnrabatt istället för gräsmatta?
 
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har klippt gräsmatta, fruktträd och en del rosbuskar. När allt står i blom går det knappt att vara i trädgården för att det surrar så i buskar och träd. Här i området har vi tagit hand om våra trädgårdar inklusive gräsklippning sedan 1930-talet och än så länge har det fungerat bra.
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.