Elementet som var inkopplad i uttaget i bilden nedan slutade fungera och kopplades bort för ett tag sedan:
Öppen eldosa med kablar, genomskinligt lock, målad vägg bakom, inomhusmiljö, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte ersätta den med en Adax Neo 400V med WiFi (art nr 414042, https://adax.no/wp-content/uploads/2023/02/Neo_produktblad.pdf). Dessa finns bla på bygghemma.se

Krävs det att man lämnar in det nya elementet hos elektriker för få en kontakt installerad? Eller är kontakten redan monterad på den så att det bara är att plugga in den i boxen ovan?
 
Man byter hela dosan. Det följer med en kopplingsdosa med adax element.
Viktigt att mäta och inte bara koppla in. Arbetet bör utföras av elektriker.
 
Vid närmare titt, får man använda blå FK till fas?
 
Inte om det är lösa ledningar såsom FK i detta fall. Den blå kan dock vara använd för central styrning av värmen i huset så omkoppling sker till t.ex. nattemperatur.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns ingen central styrning. Kan det förklaras av att installationen gjordes 15-20 år sen av behörig elektriker?
 
Fairlane
15-20 år sen, då borde blå vara nolla.
Är du säker på att det ska vara 400V där?
Är det två säkringar som används?
Det kanske skulle vara 230V, men att man råkade sätta dit ett 400V element istället. Det fungerar, men blir inte särskilt varmt.
 
Tidigare var det rätt vanligt att man använde blå som fas i elvärmeslingor, där är ju risken liten för förväxling. Den enda färg som genom åren varit "helig" är den gul/gröna.
 
  • Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
15-20 år sen, då borde blå vara nolla.
Är du säker på att det ska vara 400V där?
Är det två säkringar som används?
Det kanske skulle vara 230V, men att man råkade sätta dit ett 400V element istället. Det fungerar, men blir inte särskilt varmt.
Det är ju även lite konstigt att det är bara två färger då det inte är sista uttaget, det borde ha varit tre färger så att man kan rotera belastningen. Är det däremot en 230V slinga ska det bara vara två färger.
Ps
Eller så är det en g:a 230v slinga som kopplats om till 400V.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
E elmont skrev:
Tidigare var det rätt vanligt att man använde blå som fas i elvärmeslingor, där är ju risken liten för förväxling. Den enda färg som genom åren varit "helig" är den gul/gröna.
Även så sent som för 15-20 år sen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Även så sent som för 15-20 år sen?
Kan vara så att färger var slut i bilen, teori och praktik...
Eller så är det, eller har varit, 230V...vad står det på märkskylten?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nej inte enligt "boken", men hade elektrikern bara svart och blå kvar så tror jag nog att många skulle använda det. Det är ju knappast "någon ko på isen" alla som får jobba med el skulle rätt kvikt förstå vad som är gjort.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Fotografen Fotografen skrev:
Kan vara så att färger var slut i bilen, teori och praktik...
Eller så är det, eller har varit, 230V...vad står det på märkskylten?
Märkskylt på det gamla elementet är ju en ledtråd, men det kan ju varit ett 400V element som drivits med 230V.

Själv skulle jag både kolla säkringar och mäta, men det förutsätter ju att man kan mäta. Kolla säkringar kan iofs alla.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det står 400V på elementet. Säkringarna är 230-400V, se bild? Jag har en spänningsprovare. Jag tänkte mäta mellan svart och blå men blir osäker när någon skriver "att det förutsätter att man kan mäta"? Är det något jag missat?

Edit Obs menar förstås mäta i uttaget inte i centralen.

Elcentral med säkringar, etiketter med tekniska specifikationer, numrerade platser, ledningar synliga ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Hur många säkringar är det som går till det elementet. Är det en så är det 230V, är det två så är det 400V.

Att mäta spänningen är inte svårt, men det finns många som vare sig har utrustning eller någon som helst kunskap, därav mitt "om man kan mäta".
 
  • Gilla
ptk och 1 till
  • Laddar…
Ser väl ut som 230V med dubbla ledare, blå nolla×2, svart fas×2 och två jord. Kanske behövdes större ledningsare pga effekten på radiatorn. Men, en fast installation så ta dit elektrikern så inte elementet blir strömsatt felaktigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.