richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Nog ger OSB en hemtrevlig och ombonad känsla bara man ger det lite tid. 😇
😉
Haha precis, men blir nog gipsa tak och vägg på tisdag 🤓 Blir dock inte kvitt all osb ännu, måste bli klar med golvvärmen i badrummet och skjutdörren dit in först 😛
 
  • Gilla
Lande och 1 till
  • Laddar…
Gick ok. Nu dags att få till fallet.
Grävd grop med orange rör, skottkärra, spade och slang i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödbrun avloppsrör i grävd diken, arbetsverktyg synliga, installation utomhus, grävarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Gick ok. Nu dags att få till fallet.
[bild]
[bild]
Gratulerar!
Ett ”fall” framåt! 👍
 
stigen stigen skrev:
Gratulerar!
Ett ”fall” framåt! 👍
Nu är det knappt 2 cm per meter i alla fall. Dags att fylla igen så jag kan få mer dränmaterial imorgon och äntligen få färdigt dränlagret.
 
  • Röd ledningsrör ligger i grävd schakt i stenig terräng för infrastrukturprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard. och 5 till
  • Laddar…
AXS
Har så länge stört mig på att jag inte tagit tag i att rensa bort mossan från garagetaket men idag blev det av.
Nu ska det behandlas så det sista dör också men det får bli när det ska bli uppehåll några dagar...

Grått hus med fönster, stege, skottkärra med jord och spade på asfalterad uppfart. Träd och himmel syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett snett tak med betongpannor, täckt av mossa och smuts, med en ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön skottkärra med kompostjord framför grusväg och röd hink. Verktyg för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Förutom att nästan ha satt remsor på alla skarvar och hörn på 250kvm och gjort autostrada åt målaren Inomhus byggarbetsplats med oavslutad vägg, gipsskivor, arbetsmaterial och verktyg spridda över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inomhus: gipsskivor, byggmaterial, verktyg, kablar, stege, ofärdigt tak och väggar, arbetsbelysning, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så gjorde vi slag i saken och drog på microcement på karmen i badrummet. Den stack ut så mycket tidigare och blir nu mer enhetlig med övriga.

Renovering pågår, målarverktyg, färgblandning, arbetshandske synlig, klädförsedd person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, vägg med fönster, täckt golv, målartejp, slipverktyg på fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Firat ner och påbörjat renoveringen av ett utsatt fönster där fogen för understycket har kastat isär och kassetten höll på att trilla ur:
[bild]
[bild]
[bild]
Funderade på att bara köpa nytt, men då kassetten (trippelglas) är hel och träet mår bra i övrigt så får det bli ett räddningsfordon.

Väl nere kunde jag konstatera att inget trä är murket utan endast uv-skadat. Det verkar dock som att fogar inte har limmats utan har hållits ihop av stift. Kan det verkligen stämma (fönstret är från 1980)?
[bild]
[bild]
Sista bilden är på en av ytorna som borde ha varit limmat. Man ser även där stiften har suttit. Kan det vara så att upprepade fuktinträngning kan ha löst upp limmet?


Återstår även att komma fram till vad det är målat med, misstänker alkydoljefärg, men är inte säker.

Fortsättning följer...
Era fönster är väldigt lika fönstren i vårt hus som är byggt 1981. Jag ser inga tecken på att det saknas lim här. Allt är i förhållandevis bra skick utan att något har glidit isär. Här är fönstren behandlade med brunsvart lasyr. Det är mycket enkelt att underhålla fönstren och de mindre träytor som finns närmast fönstren. Bara att borsta av ytorna med t ex en mässingsborste och lägg på ett eller två nya lager lasyr.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag kan försöka ta några bilder när ljuset är mer gynnsamt om det kan vara till någon nytta för er.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Era fönster är väldigt lika fönstren i vårt hus som är byggt 1981. Jag ser inga tecken på att det saknas lim här. Allt är i förhållandevis bra skick utan att något har glidit isär. Här är fönstren behandlade med brunsvart lasyr. Det är mycket enkelt att underhålla fönstren och de mindre träytor som finns närmast fönstren. Bara att borsta av ytorna med t ex en mässingsborste och lägg på ett eller två nya lager lasyr.
Intressant, tack för svaren. Kollade överkant på samma karm och även där ser det ut som att det saknas lim (vilket stryker min teori om att det skulle vara fukt som löst upp limmet). Funderar på om jag ska dra ur stiften/spiken i överkant för att verifiera. Oavsett så är träet i underkarmen så uvskaddat och sprucket i ena hörnet så att jag måste limma, så lutar åt PVA lim för utomhusbruk, borde duga för att hålla ihop det, där är gott om friskt trä en bit in. Det är endast tre av fösterrna, som ligger åt sydost som har varit helt oskyddade mot sol och regn. Övriga fönster mot andra väderstreck är som nya (förutom ett där kassetten har fått in lite fukt, ingen synlig kondens men den ser immig ut).

Brunsvartlasyr stämmer bra in med originalfärgen på våra fönster. Dolda ytor har nämligen den färgen, men tidigare ägare har målat om dem i svart utvändigt och vitt invändigt någon gång under historien. Så det får nog bli samma färg igen. Testade att lösa upp lite färgflagor i t-röd tidigare ikväll, och det gick inte. Om jag har förstått det rätt så betyder det att det är någon form av oljefärg. Får bli en tur till färgbutiken imorgon så får de avgöra :)
T TommyC skrev:
Jag kan försöka ta några bilder när ljuset är mer gynnsamt om det kan vara till någon nytta för er.
Ja tack, gör gärna det.
 
AXS AXS skrev:
Kan verkligen rekommendera denna till nästa gång: [länk]

Stryk på med pensel eller svamp två gånger. Du slipper att det blir rosa i framtiden.
Får bli i nästa hus då, för nu har de sista furupanelplankorna i det här huset fått lasyr. Det blev bra i slutänden
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Satt i belysning på altanen.
Bara några täckbrädor kvar.
Vart inhandlades spotarna ?
 
R Rickard.lj skrev:
Vart inhandlades spotarna ?
Gissar på dessa.
E-handelssida visar LED-trädgårdsbelysning, 10-pack, på rea för 299 kronor, med goda kundrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har själv nå liknande runt poolen..👍
Suttit ett gäng år nu.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
  • Skärmdump från Jula.se visar LED-decklight paket, rea-pris 299 kronor, sparar 200 kronor, erbjudande giltigt till 2023-07-27.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Excel
Excel Excel skrev:
Byggt en blomlåda av spillvirke
Byggt två blomlådor till samt oljat in. Fick tipset att göra dem i olika höjder…
 
  • Två träplanteringskärl med blommande växter på svart underlag, soligt, grönt gräs, röd husfasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337 och 49 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.