Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om man har både en klippt gräs/Mossmatta och en vildvuxen äng på sin fastighet, kommer man undan de nya lagkraven då?;)
Så länge inte din äng kan fysiskt attackera människa eller egendom mot ekonomisk skada så får du ha bäst fan du vill i din trädgård :D
Det var de vildvuxna träden och annat bröte jag kan tycka är fel.

Det behöver ju inte se ut som en stormskadad skog om man bor mitt i byn :D

Det ena huset jag refererar till har i skrivande stund 3 stora aspar liggandes på taket, och gud vet vad där är inne i den djungeln, det jag vet är att där är ett växthus som krashat sönder totalt, och det är i laglig mening helt olagligt att ha det skrotet liggandes i en trädgård då folk kan skada sig :)

Det enda säkra är att den dagen de inte klarar av längre att bo där så kommer det att rivas och skördas totalt =)
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Det du beskriver är det nog få av oss som eftersträvar. Att inte ta hand om sin tomt överhuvudtaget (och om detta är ett medvetet val) så är man ju extrem. Enligt mig så är motpolen och extremism åt andra hållet att klippa gräsmattan så ofta som en gång i veckan, oavsett om man klipper själv eller använder robot.
Då jag tydde Bjor som att det är fritt fram och låta allt växa i sitt vildaste lag så svarade jag på just det :)

Och det är ju extremt över en enkel oklippt gräsmatta. Bilden med välklippt matta och massor av blomster i sidorna var ju en perfekt trädgård.

Att klippa en gång i veckan anser jag inte extremt alls, när du är uppe på 3 ggr eller mer så kan man börja prata om extremt, om man skaffar motordriven cylinderklippare och kör mönster så är man extremt inne i en hobby, inget ont mellan "stripes" eller äng =)

Man får dock räkna med att om ens äng försöker gå vidare till grannen att grannen ska få ansa i tomtgräns.


Min matta är ca 5-6 cm blir bra tjockt när jag äntligen fått bort mossan :)
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
engs
Bjor Bjor skrev:
Dett här läste jag nyss.

Enligt amerikanska forskare är den biologiska mångfalden i hårt klippta gräsmattor ungefär lika fattig som på betongtäckt mark, och till och med fattigare än i en öken. Pollinatörer som bin och humlor gynnas inte och gräsvegetationen producerar inga frön och frukter.
Vet inte riktigt, ett spadtag i gräsmattan och jag har massor av daggmask, säkert nått myrbo och en massa småkryp. Får man verkligen det (motsvarande antal av diverse liv) av ett spadtag i ökensand?
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Dett här läste jag nyss.

Enligt amerikanska forskare är den biologiska mångfalden i hårt klippta gräsmattor ungefär lika fattig som på betongtäckt mark, och till och med fattigare än i en öken. Pollinatörer som bin och humlor gynnas inte och gräsvegetationen producerar inga frön och frukter.
Är det i villaträdgårdar vi ska arbeta med biologisk mångfald verkligen? Kan man få ha något litet utrymme kvar att vara på? Vad är nästa steg, tvångsmata mig med acidophilus för att bevara tarmfloran?

Inte konstigt de mest engagerade är vuxna människor som på riktigt limmar fast sig i saker. Finns någon vettig miljörörelse man kan engagera sig i?
 
  • Gilla
MsTake och 5 till
  • Laddar…
M
Internet och sociala medier har förstört många människors förmåga till eget tänkande!
Jag är så fruktansvärt lycklig över att fått uppleva +20 år utan mobiltelefoner och internet. Den yngre generationen är (o)lyckligt ovetande om vad ni gått miste om. Idag räcker det att nån influencer lägger av en brakskit så ska alla yngre förmågor göra samma sak.
 
  • Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Internet och sociala medier har förstört många människors förmåga till eget tänkande!
Jag är så fruktansvärt lycklig över att fått uppleva +20 år utan mobiltelefoner och internet. Den yngre generationen är (o)lyckligt ovetande om vad ni gått miste om. Idag räcker det att nån influencer lägger av en brakskit så ska alla yngre förmågor göra samma sak.
Jag som tycker det var illa nog redan innan den nya generationen. Då var alla uppfostrade och mer eller mindre hjärntvättade i samma pepparkaksform.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
C
M Markarbetaren skrev:
Internet och sociala medier har förstört många människors förmåga till eget tänkande!
Jag är så fruktansvärt lycklig över att fått uppleva +20 år utan mobiltelefoner och internet. Den yngre generationen är (o)lyckligt ovetande om vad ni gått miste om. Idag räcker det att nån influencer lägger av en brakskit så ska alla yngre förmågor göra samma sak.
Så sant. Folk kan inte tänka själva. Måste följa någon och vågar inte gå sin egen väg. Tror 90- talisterna är värst
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Internet och sociala medier har förstört många människors förmåga till eget tänkande!
Jag är så fruktansvärt lycklig över att fått uppleva +20 år utan mobiltelefoner och internet. Den yngre generationen är (o)lyckligt ovetande om vad ni gått miste om. Idag räcker det att nån influencer lägger av en brakskit så ska alla yngre förmågor göra samma sak.
Just det med den yngre generationen har hittat ner på grottgymmet jag spenderar tid i. Idag blev det selfies framför spegeln där jag tränade i bakgrunden. Hoppas verkligen att mina armar ser groteskt stora ut.

Influencer är skit, och bara lögn och fasa =) Ser att trenden är miljö och träning nu.

Jag har förvisso fått upp amerikanska trädgårdsmästare som klipper gräsmattor till mästerverk ;)


C C.Ö skrev:
Så sant. Folk kan inte tänka själva. Måste följa någon och vågar inte gå sin egen väg. Tror 90- talisterna är värst
95 och fram. 2000 talet har inte mycket virke i sig, Hur blir 10 talet ?
 
  • Haha
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Så sant. Folk kan inte tänka själva. Måste följa någon och vågar inte gå sin egen väg. Tror 90- talisterna är värst
Jo att man måste ha kortklippt gräsmattor bara för att man bor i radhus- eller villaområden är verkligen fritänkande.
Att vägra inse miljöpåverkan är också väldigt fritt.
Jag är något äldre än 90-talistetna men jag klarar av att lära mig nya saker som kommer påverka både mig i framtiden och generationerna efter mig.
OBS! Jag gör massor av saker som inte är bra för miljön men jag nöter bort och förändrar några beteenden i taget.
Att se folk "sköta" gräset så att de måste ta till metoder som nåde drabbar miljön och försämrar förhållandena för gräset har däremot förvånat mig ganska länge. Reklam är helt enkelt effektivt.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Men det är väl bara lata människor som egentligen borde bo i lägenhet som skiter i att klippa gräset och som nu plötsligt använder greenwashing för att komma undan?
 
  • Gilla
  • Haha
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det är väl bara lata människor som egentligen borde bo i lägenhet som skiter i att klippa gräset och som nu plötsligt använder greenwashing för att komma undan?
Jag tycker det framkommer ganska bra i kommentarsfältet att lata tomtägare använder sig av robotgräsklippare, och olyckliga sådana använder gräsklippandet för att få komma ifrån familjen 😉. Själv har jag både byggprojekt och annat som är högre prioriterat.
 
  • Gilla
  • Haha
Kretikos och 4 till
  • Laddar…
M
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag tycker det framkommer ganska bra i kommentarsfältet att lata tomtägare använder sig av robotgräsklippare, och olyckliga sådana använder gräsklippandet för att få komma ifrån familjen 😉. Själv har jag både byggprojekt och annat som är högre prioriterat.
Dina kommentarer lever upp till ditt forumsnamn kan vi sammanfatta din tråd med. 😁
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Så mycket prat om ingenting.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Har vi insektskris i Sverige?
Är det inte enklare att säga att du är för lat för att klippa gräset?
 
  • Gilla
  • Haha
fsn och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har vi insektskris i Sverige?
Är det inte enklare att säga att du är för lat för att klippa gräset?
Ja det har vi, och i resten av världen är det än värre.

– Om tio år finns en fjärdedel färre insekter, om 50 år är bara hälften kvar och om 100 år har vi inga alls.
https://www.landlantbruk.se/insektsdoden-accelererar-allt-snabbare

Det räcker med att köra bil på sommaren, när jag var ung blev hela vindrutan nedsmetad med insekter, nu synd det knappt en enda.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.