K
Bytte ena motorn på bakluckan som slutat fungera elektroniskt. Använde ändå en liten plattmejsel för att ta bort fästen och kontakterna.
 
  • Vit bil med öppen baklucka visar lastutrymme och virke med spännband fastsatt på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
Har fått lite småfix ut vägen, bland annat fixat en plats för hylsorna. 31an och 9an saknar jag dock, lite irriterande. För att hålla moralen uppe så växlades det med att restaurera en såg jag köpte uppe i Sälen förra sommaren. Har tänderna kvar som ska slipas och ”skränkas”(?) 🧐😃 Verktygslåda med organiserade hylsnycklar, skiftnyckel, tändstiftsnyckel och förlängningsdelar. Numrerade platser för organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal handsåg med trähandtag ligger på grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 5 till
  • Laddar…
K
IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Har fått lite småfix ut vägen, bland annat fixat en plats för hylsorna. 31an och 9an saknar jag dock, lite irriterande. För att hålla moralen uppe så växlades det med att restaurera en såg jag köpte uppe i Sälen förra sommaren. Har tänderna kvar som ska slipas och ”skränkas”(?) 🧐😃[bild][bild]
Ta 20 och 11 istället så löser det sig..? 😆
 
  • Haha
IgelSpikey
  • Laddar…
Lärde mig igår slutgiltigt att fylla hela skopan på hjullastaren. Mycket mer teknik i hanterandet än jag kunde drömma om.
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Lärde mig igår slutgiltigt att fylla hela skopan på hjullastaren. Mycket mer teknik i hanterandet än jag kunde drömma om.
Kan väl inte vara så svårt att skyffla den full med en spade 😀.

Alla maskiner kräver sin vana
 
Idag blev det enstor och en liten "kentucky folding chair".
Grabben var oerhört nöjd med att få en egen (och nej de är inte helt färdiga men nästan 😎 ).
 
  • Två obehandlade träsolstolar på grus, en uppfälld och en hopfälld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 10 till
  • Laddar…
Vindrutetorkaren på båten gav upp under sämsta tänkbara förhållanden förra veckan.

Hade två i reserv hemma. Den ena up hade för grov axel. Det upptäcktes givetvis efter jag monterade den.

Den andra, samma fabrikat som den andra, började helt plötsligt slira. Efter att ha öppnat den och dränkt med wd40 så fungerar den nu klockrent. Fettet var som gummi.

Konstigt. Ingen kvalitet nuförtiden. Bara suttit i båten sen mitten av 80-talet. Innan den plockades bort och lagts som reserv.

Återstår att se om jag kortslutit den andra som suttit där när jag pillade. Eller om det räcker med wd40.
 
  • Hand håller en smutsig, rostig metallkomponent, troligtvis en del av maskin eller fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
En snabb skiss av nuvarande planlösning med mått för kök, hall och matsal. Öppnare planlösning är målet.
[bild]
Mmm länge sen man ritade på en sån (har precis blivit uppsagd från firman efter 23 år så det var i början av min karriär som vi använde ritapparat)
 
  • Ledsen
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Satt lite fästen på min "slipvagn" så jag kan hänga stenarna där jag behöver dom.
Det finns en ledig plats; men den fylls snart
Mobil slipstation för verktyg på hjul med slipstenar, sladd och kontrollpanel, utomhus mot garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karljorlen och 7 till
  • Laddar…
S
Dammsugit bilen. Elbil laddas utanför, öppen dörr, leksaksväska på säte, dammsugare framför bil, grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilens display visar laddningsstatus på 63%, 1.4 kW, 35859 km körsträcka, ratt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 11 till
  • Laddar…
En helt fantastisk uppgradering till bandsågen, med inspiration av den här videon:

så ändrade jag från att koppla in spånsugen i den inbygga 100mm porten till ett hemmabygge som man kopplar till grovdammsugaren (i mitt fall en pullman ermator s26). Skillanden är som natt och dag.

Verktyg och material på ett arbetsbord: skruvmejsel, tejp, plast, träkloss, arbetsbänk. Verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, rörledningar, motor, ventiler, komplex mekanisk konstruktion, ingen mänsklig närvaro, del av maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 8 till
  • Laddar…
Efter 16år slår vi igen väggen så den eventuella oredan under bodtaket inte syns. 😇🫣
Röd stuga med veranda under konstruktion, trästapel, klar himmel, grönt gräs, landlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaket, förvaring, klippare, ved, grönt gräs, molnig himmel, fönster, stenplattor, utomhusskydd, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panel imorrn är planen.
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Grovsmed i dag.
En slipvagn räknas väl som ett verktyg och platsar i den här tråden 🤔. 18 meter långt verktyg för att dra upp fartyg upp till 100 ton.
Dags att förbättra grundpallningen.
Den gamla satt fast med div spännband och annat. Sådant vill jag få bort. Inte bara för att det inte sitter fast. Band med krokar har lossnat och kan i värsta fall skada rälsen.
Rev bort rubbet i går. Sorterade fram friska block. Placerade ut dem på vettiga ställen och slipade igenom trettio års färgavlagringar där jag ville sätta bättre fästen.
Industriellt område med järnvägsdelar, skenor och konstruktionselement, på en byggarbetsplats vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra punkter per kloss. Gjort vinklar tidigare i veckan. Svetsat tätt runtom. Förhoppningsvis tillräckligt bra för att det inte skall rosta sönder underifrån utan från ovansidan där det syns. Fungerar det som jag tänkt så kommer det vara kvar i decennier.
Stålkonstruktion, balkar, fästelement, industriell, byggnadsarbete, betongblock, rostig, förstärkning, konstruktionsdetaljer, nitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blocken sitter med 16mm frallor. Placerat med distans för att ha en grov bricka mellan på var sida. Tanken är att det skall vara enkelt att byta block nästa gång. Järnen är 5x45mm. Tillräckligt för att inte slitas av. Men klent nog för att flexa lite. Trä rör sig. Även gammal ek. Dessutom ruttnar det mer om det är tätt inklämt.
Träblock fäst vid metallstruktur med bultar, används troligen inom konstruktion eller tillverkning. Smutsigt och slitna ytor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målet är att få det lika bra som på den nedre vagnen som gjordes i ordning förra året.
Hamn med slipvagn på räls, båtar vid brygga, träd, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått halva jobbet gjort i dag.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Testarn och 17 till
  • Laddar…
T
I ivp skrev:
En helt fantastisk uppgradering till bandsågen, med inspiration av den här videon:
[media]
så ändrade jag från att koppla in spånsugen i den inbygga 100mm porten till ett hemmabygge som man kopplar till grovdammsugaren (i mitt fall en pullman ermator s26). Skillanden är som natt och dag.
Har sett något liknande i någon av trådarna om incabandsågar här på forumet men det där såg nästan ännu enklare ut. Ser ut som en vanlig spilltratt till avlopp?
 
K kniv skrev:
Bytte ena motorn på bakluckan som slutat fungera elektroniskt. Använde ändå en liten plattmejsel för att ta bort fästen och kontakterna.
Skoda? Jag fick plocka isär båda mina motorer och laga kablarna. Vissa motorer ska tydligen vara enkla att ta isär. Mina verkade vara svetsade.

Smart lösning med tvingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.