Storsockret Storsockret skrev:
Nu har vi rent ekonomiskt svårt att försvara ett byte till nyare bil oavsett bränsle, med våra 1500 mil per år och nuvarande bilvärde kring 200, men det som jag tycker är tråkigt är bristen av kombis motsvarande exemplevis en Passat eller V70.

Såg att nya Passat GTE plugin-hybrid ska ha 18,5kwh batteri och 690 liter bagage, och det är ju kanon. Men jag hade ju hellre sett att dom gjort den till ren elbil istället för, eller tillsammans med, ID7 där vi inte riktigt fått se vad kombin bjuder på än. Jag inser att kombi inte är det som säljer, men jag inbillar mig ju ändå att det är ganska många som går runt och väntar på just en vettig kombi? Nog måste det väl vara fler än vi som fraktar runt småhästar eller massa barnvagnar i skuffen regelbundet? En el-passat med 30-40 mil räckvidd, fyrhjulsdrift, drag och ett pris under åtminstone 500 hade ju varit nåt. Det finns ingen elbil idag som har bagage som vår Passat vad jag vet, och där hänger våra hundar. Mätte en enyaq som var den med störst bagage då, och det var 20cm grundare innanför eventuella hundgrindar. Det är en jäkla skillnad.

Jag har tidigare också haft lite räckvidds-funderingar då jag utan problem kunnat köra 60+ mil i sträck på mina resor, men jag körde nyligen en dagstur och insåg att dels var det fruktansvärt längesen vi öht åkte en sträcka på längre än 20 mil, och jag var även rätt sugen på en paus efter 25 mil. Ska åka en längre tur nästa vecka också och då ska hundarna med. I en sån situation är det ju praktiskt att rasta hundarna under tiden man laddar, men det finns ju helt klart roligare ställen att stanna på för det ändamålet än utanför Max liksom. Men det kanske finns laddplatser på finare ställen utefter vägarna också? Skulle såklart inte falla in under kategorin dealbreaker, men en observation.
ID7 blir ju precis det du är ute efter. Fast längre räckvidd då, och troligtvis lite högre pris. Men det får vi se
 
R Rkarlsson skrev:
Fan där tycker jag att Renault skjuter sig i foten att gå in och leka med kinesiska staten. Blir ingen renå i samarbete med de :)
Det är ju Aurobay eller volvos motorutveckling med fabriken i skövde som det handlar om som nu blir mindre ägt av kina. Riktigt bra nyheter egentligen. Förbränningsmotorn kommer vara kvar länge i viss utsträckning oavsett
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju Aurobay eller volvos motorutveckling med fabriken i skövde som det handlar om som nu blir mindre ägt av kina. Riktigt bra nyheter egentligen. Förbränningsmotorn kommer vara kvar länge i viss utsträckning oavsett
Att gå ihop med Geely som ägs av kina gör väl det inte mindre styrt av kinesiska staten?
Det är klart positivt att de vill utveckla motorn.

Men det gör inte att kina får mindre inflytelse hos oss. De skulle bara ha mindre =)
 
Storsockret
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID7 blir ju precis det du är ute efter. Fast längre räckvidd då, och troligtvis lite högre pris. Men det får vi se
Ja med tanke på att en fyrhjulsdriven ID4 börjar över 600k så blir det väl 700+ för ID7.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Ja med tanke på att en fyrhjulsdriven ID4 börjar över 600k så blir det väl 700+ för ID7.
ID7 börjar på 55.000€ i Tyskland. Så ca 50'+ dvs i samma härad som ID4 när det gäller pris.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Det blir ohållbart om alla bilar ska ha gigantiska batterier. Det är något vi som inte har elbil hänger upp oss på enligt ett föredrag jag lyssnade på. Min polare tog sin första rena elbil, han är projektledare på Volvo och jobbar i branschen. Hans nya C40 har 50 mils räckvidd, räcker utmärkt tyckte han. Man tippar ju upp så jäkla snabbt på 20 minuter. De kom just förbi mig här i Stockholm efter att ha kört Göteborg - Luleå (130 mil) och nu Luleå - Stockholm (90 mil). Han tyckte att det inte är några problem och bilen föreslår ju rutt och var man ska ladda också.
Men när alla har elbil så blir det kö vid laddstationerna. Just nu funkar det kanske men sen när alla har elbil och måste tanka el...

Dom flesta laddstationer finns idag vid bensinmackar med restaurang därför att folk är uttråkade när dom måste vänta på fulladdning och äter under tiden. (rätta mig gärna om jag har fel)

Projektledare på Volvo; låter som han har rabatt på ny bil, eller ändå troligare leasar med specialavtal. Kanske lånar testbil gratis och skriver rapport som enda betalning.

Hur stor andel elbilar "säljs" respektive "leasas" idag?
edit.
 
Redigerat:
S styren skrev:
Men när alla har elbil så blir det kö vid laddstationerna. Just nu funkar det kanske men sen när alla har elbil och måste tanka el... Samma effekt som när staten lurat på alla solceller på taken, så faller priset från 7.00 kr till 4 öre mitt på dagen när solen lyser på både Tyskland, Nederländerna Spanien etc.

Dom flesta laddstationer finns idag vid bensinmackar med restaurang därför att folk är uttråkade när dom måste vänta på fulladdning och äter under tiden. (rätta mig gärna om jag har fel)

Projektledare på Volvo; låter som han har rabatt på ny bil, eller ändå troligare leasar med specialavtal. Kanske lånar testbil gratis och skriver rapport som enda betalning.

Hur stor andel elbilar "säljs" respektive "leasas" idag?
Och du tror inte att antalet laddstationer ökar med antalet bilar?
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Och du tror inte att antalet laddstationer ökar med antalet bilar?
Jo med tiden, så klart. Verkar inte finnas någon standard förutom Teslas stationer, och några försök från övriga biltillverkare. Hur är det med världsstandard?

Hur lång tid tar det att ladda en elbil? En komplicerad (enkel) fråga som saknar svar antar jag...
 
S styren skrev:
Jo med tiden, så klart. Verkar inte finnas någon standard förutom Teslas stationer, och några försök från övriga biltillverkare. Hur är det med världsstandard?

Hur lång tid tar det att ladda en elbil? En komplicerad (enkel) fråga som saknar svar antar jag...
Väldigt förenklat så tar det 30 min med snabbladdare, sällan mindre än det.

Men det beror ju också på hur mycket man behöver ladda, hur stort batteri man har osv.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och du tror inte att antalet laddstationer ökar med antalet bilar?
Intressant fråga!

EU har faktiskt satt upp ett mål om att det skall finnas 1 snabbladdare på 10bilar

I januari 23 fanns det 727 laddare på drygt 90 000 registrerade elbilar. Även om vi skall ta med alla registrerade laddpunkter i Sverige och avruda uppåt till 5000st så är det långt till 1 laddare på 10 bilar.

Absolut byggs det nya laddare, men takten är långt från takten som det rullar ut nya elbilar.

https://www.di.se/nyheter/sverige-langt-fran-eu-s-laddmal/
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt förenklat så tar det 30 min med snabbladdare, sällan mindre än det.

Men det beror ju också på hur mycket man behöver ladda, hur stort batteri man har osv.
Ungefär det svar jag förväntade mig. Det beror på....
Vänder på frågan eftersom svar i princip saknas.

Hur ser nyaste utvecklade billaddningen ut? (intressant för elbilsköpare)
 
S styren skrev:
Hur lång tid tar det att ladda en elbil? En komplicerad (enkel) fråga som saknar svar antar jag.
För en grov uppskattning kan du dividera batteriets kapacitet med laddarens effekt. Då får du tiden i timmar. Det stämmer bra vid lägre effekter men ger för kort tid om det är en snabbladdare. Ett par exempel med ID4 som har 77 kWh kapacitet i batteriet.

1. Laddare för vanligt vägguttag (c:a 2 kW) och laddning från tomt till fullt. 77 kWh / 2 kW = 38,5 h.
2. Snabbladdning. 125 kW är det mesta ID4 kan ta emot. Laddning från 10% till 80%. 77 kWh * 70% / 125 kW = 0,43 h = 26 min.

Vill du ha fler exempel så testa att lägga in en resa i https://abetterrouteplanner.com/ så får du se exempel på hur länge man får ladda.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
A Avemo skrev:
För en grov uppskattning kan du dividera batteriets kapacitet med laddarens effekt. Då får du tiden i timmar. Det stämmer bra vid lägre effekter men ger för kort tid om det är en snabbladdare. Ett par exempel med ID4 som har 77 kWh kapacitet i batteriet.

1. Laddare för vanligt vägguttag (c:a 2 kW) och laddning från tomt till fullt. 77 kWh / 2 kW = 38,5 h.
2. Snabbladdning. 125 kW är det mesta ID4 kan ta emot. Laddning från 10% till 80%. 77 kWh * 70% / 125 kW = 0,43 h = 26 min.

Vill du ha fler exempel så testa att lägga in en resa i [länk] så får du se exempel på hur länge man får ladda.
Provade din routerplanning för en id.4 (fanns olika id.4 att välja på i plannern. Funkade ganska bra (faktiskt!), men den gav bara en route/väg. Plannern höll sig på stora vägarna (såklart, för där finns laddstationerna utbyggda). Men man kanske vill köra inlandet, där det saknas (färre) laddstationer (?)

Robert-san01 säger att det är brist på snabbladdare. Kanske får utgå från långsammare laddning? I ditt snabbladdsexempel så laddar en id.4- 80% på 26 minuter. Hur är det med 100% laddning, vill man ha det? Skall det undvikas?

Allt beror på vad man har för elbil- modell (batteri) och var i landet man laddar elbilen)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID7 börjar på 55.000€ i Tyskland. Så ca 50'+ dvs i samma härad som ID4 när det gäller pris.
Hur har du räknat fram 50 000?
En euro är 11:56 och momsen är 19% i Tyskland. Det blir närmare 670 000 i Sverige.

Edit ser att du menar 50 tusen dyrare eller mer och det stämmer ju. Fast snarare 100+.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
JanneJanne123
S styren skrev:
Provade din routerplanning för en id.4 (fanns olika id.4 att välja på i plannern. Funkade ganska bra (faktiskt!), men den gav bara en route/väg. Plannern höll sig på stora vägarna (såklart, för där finns laddstationerna utbyggda). Men man kanske vill köra inlandet, där det saknas (färre) laddstationer (?)

Robert-san01 säger att det är brist på snabbladdare. Kanske får utgå från långsammare laddning? I ditt snabbladdsexempel så laddar en id.4- 80% på 26 minuter. Hur är det med 100% laddning, vill man ha det? Skall det undvikas?

Allt beror på vad man har för elbil- modell (batteri) och var i landet man laddar elbilen)
Du behöver tänka lite annorlunda än vad man är van vid med fossilbil där man ofta tankar fullt när man ändå är igång och tankar. Med elbil handlar det mer om att optimera sin laddning och det beror på att det går snabbare att ladda upp batterier från 0-50% än från 50-100%. Av den anledningen kan det t.ex. vara mer tidsoptimerat att ladda upp till 50% på två stopp än att göra ett längre stopp för att ladda till 100%. Full laddning gör man oftast med laddaren hemma över natten, eller med det vi kallar destinationsladdare som är en laddare som finns dit du ska, kanske ett hotell eller hemma hos en vän. Snabbladdare går också att använda för att ladda fullt, men det är i regel dyrare att ladda med dessa än destinationsladdare.

Utöver detta är det beroende på batterityp inte rekommenderat att alltid ladda till 100%, men det beror på vilket batteri/bil du har.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.