1 466 956 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vadå, det har jag aldrig gjort. Jag har väl typ anmält kanske 5 inlägg på 10 år på detta forumet, du har inte lyckats kvala in. Då har du varit närmare att åka in på ignore-lista för papegojattityden, men ärligt talat har du varit rätt långt från det också, det är väl också bara ca 5 som fått den äran (och troligen är det inte deras inlägg jag anmält, inlägg jag anmäler är sådana som i princip bryter mot svensk lag eller är väldigt hemska på något vis, många fler av mina inlägg har blivit anmälda än vad jag anmält andras. Folk som hamnar i min ignore gör det främst för att de slösar för mycket på min tid)optimum skrev:
Men jag ska bjuda på lite mer OT, du vill ju ha det så. Det finns bättre trådar att diskutera elproduktion.
Men här kan du se vad de olika produktionsslagen för el har producerat, år för år.
Märkligt att hälften av Sveriges reaktorer har stängts ner, men ändå så liten skillnad.
Svaret heter effektökning, och nu ska en eller två reaktorer i forsmark också effekthöjas.
Haha, den var faktiskt rolig.optimum skrev:
Men nej, jag ska ladda imorgon istället, för 2 öre kWh, dvs kommer köra för 4 öre milen sen. 😍
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jahopp!Mikael_L skrev:
"Renault har precis ingått ett samarbete med Geely och ska satsa 82 miljarder kronor på förbränningsmotorer. Nu tror Renaults styrelserordförande på en lång framtid för förbränningsmotorer – innovationer om 3-4 år kan förändra allt.
– Jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbrännningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune. "
https://carup.se/renault-bossen-darfor-lever-forbranningsmotorn-70-ar-till/
Du har full rätt att lämna in bilen på billigaste auktoriserade verkstaden såklart Du måste inte välja vw om det står vw i fronten.Nicke Nyfiken skrev:
Men ja, det är patetiska summor för att själv betala för servicen på elbilar likt vw.
Jag tror faktiskt att jag själv kan serva min bil, har motorbranschens hittepåbok Har tillgång till riktig verkstad och har tillgång till stämpel.
Ja du var fördomsfullNicke Nyfiken skrev:
Auktoriserad räcker.Nicke Nyfiken skrev:Det är bara skitsnack.
Jag har varit i kontakt med både generalagenten för VW och flera försäkringsbolag och de säger samma sak. Serviceprogramet ska vara följt till punkt och pricka. Och det ska vara en märkesverkstad eller en godkänd verkstad eller tillhöra en godkänd verkstadskedja typ Mekonomen, Mecanum, Autoexperten osv. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkringen. Detta var långt efter dommen du hänvisar till.
Fan där tycker jag att Renault skjuter sig i foten att gå in och leka med kinesiska staten. Blir ingen renå i samarbete med deM Markarbetaren skrev:Jahopp!
"Renault har precis ingått ett samarbete med Geely och ska satsa 82 miljarder kronor på förbränningsmotorer. Nu tror Renaults styrelserordförande på en lång framtid för förbränningsmotorer – innovationer om 3-4 år kan förändra allt.
– Jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbrännningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune. "
[länk]
E-Niro. Vid Mariestad är det dags att ladda, för att slippa chansa. Den drar mycket mindre om jag håller mig runt 100km/hNicke Nyfiken skrev:En timmes laddning för att klara en resa på 45 mil?
Vågar man fråga vad det är för bil du har?
Med Model 3 LR kan du köra Ystad- Storuman (137 mil) med bara en timmes laddning total fördelat på 4 korta laddningar, enligt ABRP.
Väljer man då den billigare och snålare bakhjulsdriva varianten, kommer du ännu längre med bara en timmes laddning.
Nu har vi rent ekonomiskt svårt att försvara ett byte till nyare bil oavsett bränsle, med våra 1500 mil per år och nuvarande bilvärde kring 200, men det som jag tycker är tråkigt är bristen av kombis motsvarande exemplevis en Passat eller V70.
Såg att nya Passat GTE plugin-hybrid ska ha 18,5kwh batteri och 690 liter bagage, och det är ju kanon. Men jag hade ju hellre sett att dom gjort den till ren elbil istället för, eller tillsammans med, ID7 där vi inte riktigt fått se vad kombin bjuder på än. Jag inser att kombi inte är det som säljer, men jag inbillar mig ju ändå att det är ganska många som går runt och väntar på just en vettig kombi? Nog måste det väl vara fler än vi som fraktar runt småhästar eller massa barnvagnar i skuffen regelbundet? En el-passat med 30-40 mil räckvidd, fyrhjulsdrift, drag och ett pris under åtminstone 500 hade ju varit nåt. Det finns ingen elbil idag som har bagage som vår Passat vad jag vet, och där hänger våra hundar. Mätte en enyaq som var den med störst bagage då, och det var 20cm grundare innanför eventuella hundgrindar. Det är en jäkla skillnad.
Jag har tidigare också haft lite räckvidds-funderingar då jag utan problem kunnat köra 60+ mil i sträck på mina resor, men jag körde nyligen en dagstur och insåg att dels var det fruktansvärt längesen vi öht åkte en sträcka på längre än 20 mil, och jag var även rätt sugen på en paus efter 25 mil. Ska åka en längre tur nästa vecka också och då ska hundarna med. I en sån situation är det ju praktiskt att rasta hundarna under tiden man laddar, men det finns ju helt klart roligare ställen att stanna på för det ändamålet än utanför Max liksom. Men det kanske finns laddplatser på finare ställen utefter vägarna också? Skulle såklart inte falla in under kategorin dealbreaker, men en observation.
Såg att nya Passat GTE plugin-hybrid ska ha 18,5kwh batteri och 690 liter bagage, och det är ju kanon. Men jag hade ju hellre sett att dom gjort den till ren elbil istället för, eller tillsammans med, ID7 där vi inte riktigt fått se vad kombin bjuder på än. Jag inser att kombi inte är det som säljer, men jag inbillar mig ju ändå att det är ganska många som går runt och väntar på just en vettig kombi? Nog måste det väl vara fler än vi som fraktar runt småhästar eller massa barnvagnar i skuffen regelbundet? En el-passat med 30-40 mil räckvidd, fyrhjulsdrift, drag och ett pris under åtminstone 500 hade ju varit nåt. Det finns ingen elbil idag som har bagage som vår Passat vad jag vet, och där hänger våra hundar. Mätte en enyaq som var den med störst bagage då, och det var 20cm grundare innanför eventuella hundgrindar. Det är en jäkla skillnad.
Jag har tidigare också haft lite räckvidds-funderingar då jag utan problem kunnat köra 60+ mil i sträck på mina resor, men jag körde nyligen en dagstur och insåg att dels var det fruktansvärt längesen vi öht åkte en sträcka på längre än 20 mil, och jag var även rätt sugen på en paus efter 25 mil. Ska åka en längre tur nästa vecka också och då ska hundarna med. I en sån situation är det ju praktiskt att rasta hundarna under tiden man laddar, men det finns ju helt klart roligare ställen att stanna på för det ändamålet än utanför Max liksom. Men det kanske finns laddplatser på finare ställen utefter vägarna också? Skulle såklart inte falla in under kategorin dealbreaker, men en observation.
Jag antar att du menar Aftonbladets jämförelse, detta är summeringen:S styren skrev:
Helhet
Tesla Model Y: [bild]
Volkswagen ID.4: [bild]
Detta är förmodligen Sveriges två bästa elbilar på marknaden, särskilt för familjen! ID.4 har sålt bra tack vare goda utrymmen, helt okej räckvidd och rätt pris. Denna instegare till fyrhjulsdrift kommer tveklöst bli en storsäljare.
Men med det sagt är Model Y i dag ännu bättre. Priset är oslagbart, speciellt när man lägger på utrustning hos konkurrenterna, hos Tesla ingår allt man behöver.
Lägg därtill rejält lastutrymme, sportbilsprestanda, lång räckvidd i verkligheten och bilvärldens bästa mjukvara och du har en solklar vinnare.
R Rkarlsson skrev:
Har aldrig ägt en Renault, men kört.R Rkarlsson skrev:
Slutsats: allt är ju relativt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en fransk bil.
Det blir ohållbart om alla bilar ska ha gigantiska batterier. Det är något vi som inte har elbil hänger upp oss på enligt ett föredrag jag lyssnade på. Min polare tog sin första rena elbil, han är projektledare på Volvo och jobbar i branschen. Hans nya C40 har 50 mils räckvidd, räcker utmärkt tyckte han. Man tippar ju upp så jäkla snabbt på 20 minuter. De kom just förbi mig här i Stockholm efter att ha kört Göteborg - Luleå (130 mil) och nu Luleå - Stockholm (90 mil). Han tyckte att det inte är några problem och bilen föreslår ju rutt och var man ska ladda också.optimum skrev:Vadå?
Tråden heter om det är "För tidigt att köpa elbil? Räckvidd"
Då får väl göra som du brukar, anmäl mina inlägg.
Jag anser att dagens elbilar inte är färdigutvecklade än, på tok för dyra och för dålig räckvidd.
För tunga och sliter onormalt mycket däck vilket vissa påstår påverkar miljön med utsläpp.
Nej jag anser inte elbilar är lösningen på miljöproblemen.
Återvinning av batterier är bristfällig och produktion av mineraler, kobolt och litium skit för miljön.
Nu får du gå ut och kolla att ingen dragit ur sladden till din elbil.