A AG A skrev:
Jag är inte alls säker på min sak. Men är det verkligen BRF:s kök och hatthyllor? Handlar det inte bara om fast inredning, som inte följer med ägare vid exempelvis försäljning. På samma sätt som i villor.
I bostadsrätt är det brf-innehavaren som äger alla lösa inventarier som hatthylla, kyl, frys, spis. Brf äger nog inte ens toastol, blandare eller badkar. Brf-innehavaren får byta dessa till annan modell bara det är fackmannamässigt gjort. Däremot kan föreningen välja att göra en nödvändig åtgärd (fönsterbyte, stambyte, balkongrenovering) och samtidigt uppgradera till snålspolande toalettstolar, moderna blandare eller glasa in balkong utan att man har rätt att säga nej till förändringen. Oftast brukar det dock finnas möjlighet att göra val - t ex att själv lägga till mellanskillnaden för ett dyrare kakel.
 
S Sarah67 skrev:
Jag försöker vara pragmatisk och ringer runt och ber om hjälp först vänner och sedan försäkringsbolag, Det är en akut situation som kräver akutlösning men ingen av hantverkarna jobbar över helgen och jag har inget hem precis. Behöver vänta till måndagen att de börjar jobba igen. Snacka om att de är intresserade av att lösa mitt problem…
Tänk om alla vore som du. Har en arbetskamrat vars granne 4 ggr har begärt extrastämma om samma fråga, hotar styrelsen med polisanmälningar mm pga att han inte får som han vill...
 
JanneJanne123
B brfbo skrev:
Jag har som jag tidigare skrivit bott och bor i Fukt och mögelskador nu i 26 år, så jag har lång erfarenhet av detta tyvärr.

Försäkringsbolagen vill såklart ha så lite vattenskador som möjligt att behöva betala för, lika så Bostadsrättsföreningar, och i oseriösa Brf:er så mörkas vattenskador med alla medel tom kriminella handlingar och då även med stöd av Försäkringsbolag mfl.
Det är väl för de flesta känt att som privatperson har du ingen chans mot dessa jättar.

Bara ett exempel är nu hos mig med min senaste vattenskada i badrummet, så har Brf(som även har skuld i skadan) gjort sina fulutredningar,
men inte kunnat tydligt uppge om det är vattenskadat eller om det inte är vattenskadat, men 2 1/2 år efter konstaterat fortfarande höga fuktvärden.
och Försäkringsbolaget Folksam gör inte egna fuktskadeutredningar i Brf vid förfrågan av mig till byggskador på Folksam.
så nu 31/2 är efter att vattenskadan i mitt nygjorda badrum(som gjordes av min plattsättare som vunnit sm guld i plattsättning) inträffade har jag fortfarande bortskrapad färg i taket, ca halva taket intäckt i plast samt flertalet bomplattor på vägg och golv, spricka i tak, samt att jag har haft silverfisk, och har även dålig lukt emelllanåt mm.

Så ett oberoende statligt icke vinstdrivande företag som utreder vattenskador skulle rikta sig främst till oss vanliga konsumenter att kunna använda oss av, och det borde minska fulfiskarnas framgång och i slutändan ge oss boende bättre bostäder att bo i.
Varför flyttar du inte?
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S Stenalina skrev:
I bostadsrätt är det brf-innehavaren som äger alla lösa inventarier som hatthylla, kyl, frys, spis. Brf äger nog inte ens toastol, blandare eller badkar. Brf-innehavaren får byta dessa till annan modell bara det är fackmannamässigt gjort. Däremot kan föreningen välja att göra en nödvändig åtgärd (fönsterbyte, stambyte, balkongrenovering) och samtidigt uppgradera till snålspolande toalettstolar, moderna blandare eller glasa in balkong utan att man har rätt att säga nej till förändringen. Oftast brukar det dock finnas möjlighet att göra val - t ex att själv lägga till mellanskillnaden för ett dyrare kakel.
Det där gäller bara stora skitförenibgar som HSB
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför flyttar du inte?
Ja det är nog den första tanken som kommer upp när nån får veta om problemen min bostad,
och såklart har jag också tänkt tanken, men sitter fast här.
Men vem ska bo här då, ska nån annan bädda ner en liten bebis i ett av sovrummen med mögel i väggen, det kanske ska vara någon som lovar att inte bli nedsatt eller gammal eller att bli sjuk av möglet,det är inte bara sjukahus symptom människor kan drabbas av som bor i fukt och mögelskador ex en del kan få mögel i lungorna och bli sittande med syrgas, internationellt är det kopplat till bla stroke och även cancer mm jag är sjuksköterska och en människa som känner ansvar för andra människors hälsa.
Och hur ska jag klara mig framöver ekonomiskt när jag behöver sälja till stort underpris, (sitter själv nu bla med en hel del lån för kostnad av advokater mm pga de här fuktproblemen).

Det är vanligt i vår brf att boende lägger på nya golv och säljer när de upptäcker att de också är drabbade av fukt mögelproblemen,
och så flyttar nästa in ibland en barnfamilj helt ovetandes.
ca 15-20 personer i min Brf har under åren talat om för mig att de också har(eller starkt misstänker ha) fukt och mögelproblemen.
minst en till har fått ventilerat golv lagt i bostaden pga fukt mögel problemen.

Jag har även prövat med att be Brf att köpa ut mig, vilket de sagt nej till.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
S Stenalina skrev:
I bostadsrätt är det brf-innehavaren som äger alla lösa inventarier som hatthylla, kyl, frys, spis. Brf äger nog inte ens toastol, blandare eller badkar. Brf-innehavaren får byta dessa till annan modell bara det är fackmannamässigt gjort. Däremot kan föreningen välja att göra en nödvändig åtgärd (fönsterbyte, stambyte, balkongrenovering) och samtidigt uppgradera till snålspolande toalettstolar, moderna blandare eller glasa in balkong utan att man har rätt att säga nej till förändringen. Oftast brukar det dock finnas möjlighet att göra val - t ex att själv lägga till mellanskillnaden för ett dyrare kakel.
Here we go again.

De saker som du listar är vanligen byggnadstillbehör som ägs av föreningen som fast egendom. Men trots föreningens ägande så disponerar bostadrättshavaren dessa byggnadstillbehör och har underhållsansvar för dem.Så det är kanske det man i dagligt tal menar med "ägande". Det innebär att bostadrättshavaren i praktiken kan frigöra kylen från den fasta egendomen genom att fysiskt avlägsna den från byggnaden och t ex sälja den som lös egendom på Blocket.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge är några decennier?
20 / 30 / 40 år?

Vad är det som gör att köksinredningen måste bytas ut?
Hur länge ett kök håller beror väl på många saker, att det slits och/eller blivit omodernt är väl det vanligaste. Speciellt vitvarorna som all teknik slutar fungera efter x antal år. I mitt kök som är ca 20 år gammalt är endast spishällen original av de tekniska prylarna, kyl, frys, ugn, diskmaskin och mikrovågsugnen är utbytta efterhand som de slutat fungera. Frysen fungerade när den byttes eftersom den var i par med det trasiga kylskåpet.

I övrigt hänger köket med ett bra tag till, men förr eller senare lär det bytas också.

Bara som ett exempel. 😊
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om ditt bristande underhåll av lägenheten går så långt att andra människors hälsa och egendom riskeras så kan föreningens styrelse ingripa.
DET är något helt annat än det du diskuterat hittills.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
DET är något helt annat än det du diskuterat hittills.
Det jag har hävdat är att du har en laglig skyldighet att på egen bekostnad hålla din bostadrättslägenhet i gott skick, det s. k. underhållsansvaret. Det finns ingen motsatsförhållande mellan detta ansvar och de mer utpräglade fall av bristande underhåll av lägenheter där styrelsen kan ingripa. Tvärt om så fungerar de två delarna av lagen väl ihop. De är två sidor av samma mynt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det jag har hävdat är att du har en laglig skyldighet att på egen bekostnad hålla din bostadrättslägenhet i gott skick, det s. k. underhållsansvaret. Det finns ingen motsatsförhållande mellan detta ansvar och de mer utpräglade fall av bristande underhåll av lägenheter där styrelsen kan ingripa. Tvärt om så fungerar de två delarna av lagen väl ihop. De är två sidor av samma mynt.
Men när du skriver som du gör uppfattar jag det som att det inte får vara slitet och ovårdat, när det bara handlar om att det måste vara i ett sådant skick att det inte orsakar skador på fastigheten och andras lägenheter. Detta eftersom du (om jag inte minns helt fel) nämnt tex fuktskador på skåpluckor i kök och badrum och liknande
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Men när du skriver som du gör uppfattar jag det som att det inte får vara slitet och ovårdat, när det bara handlar om att det måste vara i ett sådant skick att det inte orsakar skador på fastigheten och andras lägenheter. Detta eftersom du (om jag inte minns helt fel) nämnt tex fuktskador på skåpluckor i kök och badrum och liknande
Beror på vad du menar med "inte får vara slitet och ovårdat". Du tycks läsa in något annat än det jag skriver men jag redogör bara för gällande lagstiftning.

Jag konstaterar helt enkelt att du har en skyldighet att hålla din bostadsrättslägenhet i gott skick enligt bostadsrättslagen och vanligen även enligt stadgarna. Du ansvarar för att göra bedömningen av vad som är gott skick och ordnar med underhållet. Styrelsen kan naturligtvis också göra tillsyn i din lägenhet och ge dig en bedömning om lägenheten håller gott skick. Det är nog rätt ovanligt men vi har ju exempel i olika trådar på att styrelser gör detta ibland.

Om du gör bedömningen att ditt kök inte är i gott skick så bryter du mot dina skyldigheter i bostadsrättslagen om du inte åtgärdar det. Har det några konsekvenser? Vanligen inte men åtgärder förväntas av dig enligt gällande lag.

EDIT:
Anna_H Anna_H skrev:
Detta eftersom du (om jag inte minns helt fel) nämnt tex fuktskador på skåpluckor i kök och badrum och liknande
Tar denna separat. Om du har ett vanligt spånskivekök och det är så skadat att spånskivan har svällt och sprängt upp den avtorkningsbara lackytan så att köket inte längre går att hålla rent som det är tänkt. Ja då skulle min bedömning vara att förfallet har gått för långt för att detta ska klassficeras som gott skick i lagens mening. D v s det är dags att börja planera för underhållsåtgärder av något slag för den bostadsrättshavare som vill följa sina underhållsplikter enligt lagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar med "inte får vara slitet och ovårdat". Du tycks läsa in något annat än det jag skriver men jag redogör bara för gällande lagstiftning.

Jag konstaterar helt enkelt att du har en skyldighet att hålla din bostadsrättslägenhet i gott skick enligt bostadsrättslagen och vanligen även enligt stadgarna. Du ansvarar för att göra bedömningen av vad som är gott skick och ordnar med underhållet. Styrelsen kan naturligtvis också göra tillsyn i din lägenhet och ge dig en bedömning om lägenheten håller gott skick. Det är nog rätt ovanligt men vi har ju exempel i olika trådar på att styrelser gör detta ibland.

Om du gör bedömningen att ditt kök inte är i gott skick så bryter du mot dina skyldigheter i bostadsrättslagen om du inte åtgärdar det. Har det några konsekvenser? Vanligen inte men åtgärder förväntas av dig enligt gällande lag.
Vilket ansvar har kökets ägare för köket, alltså bostadsrättsföreningen?
Ett kök håller ju inte i all evighet även med gott underhåll.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Vilket ansvar har kökets ägare för köket, alltså bostadsrättsföreningen?
Ett kök håller ju inte i all evighet även med gott underhåll.
Inget.

Med "underhåll" menas här även att byta ut köksinredningen i sin helhet om så krävs eller man vill. Lagtexten är inte ens formulerad krings termen underhåll utan lyder "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick" (sen följer en massa olika undantag som bostadrättshavaren inte svarar för).

Se 7 kap. 12 § här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614/#K7
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget.

Med "underhåll" menas här även att byta ut köksinredningen i sin helhet om så krävs eller man vill. Lagtexten är inte ens formulerad krings termen underhåll utan lyder "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick" (sen följer en massa olika undantag som bostadrättshavaren inte svarar för).

Se 7 kap. 12 § här:
[länk]
Japp, vilket då visar hur märklig Brf konstruktionen är. En riktig halvmesyr.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Japp, vilket då visar hur märklig Brf konstruktionen är. En riktig halvmesyr.
Det ska ju sägas att vill man som förening att föreningen ska ha underhållsansvaret för fler komponenter i lägenheterna så går det att besluta om detta genom att införa det i stadgarna. Så i princip skulle man kunna ha en bostadrättsförening som tar hela ansvaret för kökets underhåll, nästan som i en hyresrätt. Men det är nog ovanligt och då blir det ju mycket högre årsavgifter än annars.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.