Vi grävde och forslade bort ca 15 cm, ny duk, grus, marksten. Sedan dess har vi minimalt med ogräs. Kant är viktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Du behöver nog vända på gruset nu när det gått så långt.

Det finns harv-linande konstruktioner som man kan köra efter en liten traktor. Du behöver nog gå djupare dock. Typ någon grund plog som lyfter gruset innan det går in under harven.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Vägsalt
 
  • Gilla
zyszczak62 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag fick tag på geotextil n4 , används vid vägbyggen men efter några år så växer gräset och när jag skrapar så ser jag att huvuddelen växer ovanpå duken och gräsrötterna tränger igenom duken
Löv och sådant ger näring åt ogräset som sprids via luften
 
  • Gilla
Michael De Geer och 10 till
  • Laddar…
H
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är ingen expert, men jag tvivlar på att han lade en tillräckligt bra markduk. Du skall väl ha N2 eller bättre för att slippa gräs och ogräs . Kratta bort så mycket grus som möjligt. Ta bort allt ogräs. Lägg ny duk och sedan på med nytt grus.
Du kan ju gräva ett provhål och se om du hittar någon markduk. Min gissning är att det inte ligger någon.
Markduk är inte för att ogräs ska växa nedifrån.
Ogräs sprida u luften osv.

Markduk är för att inte de olika skickten ska blanda sig enkelt förklarat.
För hur menar du att en Markduk ska skydda mot ogräs som sprids i luften?
 
  • Gilla
Roggarock och 14 till
  • Laddar…
Sittställning
Vi har en stor uppfart med singel, jag kör några ggr i månaden med gasolbrännare och sen saltar jag område där det gillar att växa väldigt mycket.

Har stor framgång med det.

I ditt fall måste du göra en stor upprensning innan du kan sköta det genom lite bränning och salt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Vi har en stor uppfart med singel, jag kör några ggr i månaden med gasolbrännare och sen saltar jag område där det gillar att växa väldigt mycket.

Har stor framgång med det.

I ditt fall måste du göra en stor upprensning innan du kan sköta det genom lite bränning och salt.
Oavsett vad. Man behöver underhålla sin uppfart.
Jag har grävyt och grusat med markduk. Man får rycka ogräs nån gång i veckan ändå.

Men det finns ingen underhållsfri grusuppfart.
Då får man asfaltera eller lägga sten
 
  • Gilla
Jakob Bohlin och 8 till
  • Laddar…
hsd
Man kan ju inte salta och sånt när man har hundar 😡
 
Cheesen Cheesen skrev:
Vägsalt
Jag har provat salta med vägsalt, och det var bra vitt efteråt innan vattning. Det var knappt märkbart effekt tycker jag :(
 
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har provat salta med vägsalt, och det var bra vitt efteråt innan vattning. Det var knappt märkbart effekt tycker jag :(
Du ska ha Kalciumklorid, behövs inget vattnande
 
hsd
Även om det skulle hjälpa så måste det döda bort om man inte vill föda nästa gäng flygfrön
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du ska ha Kalciumklorid, behövs inget vattnande
Denna använde jag, och minns jag rätt regnade det, så inget vattnande

https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25-kg

En säck med 25 kg kalciumkloridflingor för vägbruk, 77% CaCl2, märkt med "CC road".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Denna använde jag, och minns jag rätt regnade det, så inget vattnande

[länk]

[bild]
Ja då har du saltat för lite.... våran uppfart blir "brun" direkt är man lägger på lite salt.
 
  • Gilla
Leifh-Gunnar och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja då har du saltat för lite.... våran uppfart blir "brun" direkt är man lägger på lite salt.
Då ska jag testa igen! Förra gången la jag 4 påsar av ovan på ~50kvm, så tyckte jag tog i
 
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Då ska jag testa igen! Förra gången la jag 4 påsar av ovan på ~50kvm, så tyckte jag tog i
Ja det borde ju ha räckt... saltet ska helst smälta av sig själv, regnar det så får du dålig effekt.
 
  • Gilla
BurnedCPU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.