Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
Grusväg, övervuxna grönområden, litet skjul, träd, molnig himmel, nedkastad grönt vattenspridare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag lät det växa, sen klipper man med gräsklipparen.
Det är inte värt jobbet att försöka hålla det grusrent.
 
  • Gilla
  • Wow
Strmpr och 26 till
  • Laddar…
B
Samma här. Jag gav upp. Två spår där bilen kör bara...
 
  • Gilla
  • Wow
maxell och 7 till
  • Laddar…
En kratta som hänger bakom bilen...
Det växer ju inte igen på kyrkorna...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H
Vägsladd bakom gräsklippar traktor.
H balk med piggar på bakom bil gräsklippar traktor.
Enda som gäller är att riva vägen om det ska va fritt.
Har snöblad bakom min traktor med is rivar stål på när jag drar min uppfart och parkering.
Jämnar till med det också
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H
Nån form av gräskant hjälper också mot att gräset ska växa in från sidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Lägg kross i hjulspåren och slå resten.

Annars skrapa rent och lägg asfaltkross.

Det tråkiga alternativet är att kolla runt vem som sköter enskilda grusvägar i närområdet och se vad de tar för att fixa uppfarten med grus. "Berras gräv och grus" brukar också kunna fixa det (kolla runt byggen eller var som helst du ser en grävare).
 
  • Gilla
eevkos
  • Laddar…
Vägsalt fungerar bra. Man måste fylla på några gånger per år bara.
 
  • Gilla
Talskog och 14 till
  • Laddar…
Och brännaren ska ju inte rulla upp saker. Utan bara värma upp så bladen blir mjuka, sen för plantan av dig själv.

Med det sagt kör det nog ändå ta för lång tid med brännare..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert, men jag tvivlar på att han lade en tillräckligt bra markduk. Du skall väl ha N2 eller bättre för att slippa gräs och ogräs . Kratta bort så mycket grus som möjligt. Ta bort allt ogräs. Lägg ny duk och sedan på med nytt grus.
Du kan ju gräva ett provhål och se om du hittar någon markduk. Min gissning är att det inte ligger någon.
 
  • Gilla
Kim Paananen och 3 till
  • Laddar…
Markduk hjälper föga mot fröspridda ogräs.
 
  • Gilla
Helmersson och 72 till
  • Laddar…
Lägg väggrus som blir fastare i ytan. Sen låter man det som växer växa och klipper med gräsklipparen. Och i hjulspåren blir det nerslitet av sig själv.
 
  • Gilla
Jennie For och 2 till
  • Laddar…
Hej på er,

Tack för alla svar ni hittills bidragit med.
För att kommentera några av er, så kan jag nämna att markduk finns, men vet inte vilken typ och kvalitet.

I övrigt har jag väldigt mycket grus, och bilden var bara ett exempel. Hela området runt garaget är grusat och samma problem där. Jag har även grusgångar mellan hus, garage och vedbod, vilket är väldigt fint så länge ogräset inte härjar.


Det låter som att kratta bakom åkgräsklipparen, salt eller kaustiksoda, är bra alternativ för min situation. Dock är väl detta endast i förebyggande syfte?
Hjälper det verkligen mot ogräset som finns där idag?
Eller kan krattan verkligen riva upp all skit?

Mvh
Rickard
 
H
Som skrivits tidigare i tråden så behöver du en kant att hindra gräset växa in från sidan. Sen oavsett kvalité på markduken så hjälper det nte mot fröogräs som kommer in och växer.

Där är det salt, gå handjaga eller bränna bort ogräset som gäller.
 
  • Gilla
BurnedCPU och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.