BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju stambyte väldigt dyrt som ger problem för alla som bor i huset i någon månad eller två pga. avsaknad av badrum så därför brukar man inte stambyta innan det har uppstått ett antal vattenskador. Föreningen har alltså agerat normalt.


Förutom att jag inte håller med dig i skuldfrågan så finns det ju ingen annan än föreningen som är ansvarig för väggar och stammar vilket leder till att det inte finns någon annan som kan vara ansvarig för att utreda och åtgärda skadorna på föreningens rör, väggar och bjälklag. Samma sak som om en boende får ett läckande kylskåp så att köksgolvet blir skadat så blir det den boende som är ansvarig för att utreda och åtgärda vattenskadan, och det gäller även om det är den boende som har slarvat med plastskyddet under kylskåpet. Det finns ingen annan som har lov att utreda och åtgärda.
I min Brf har man stambytt lite godtyckligt här och där under de senaste ca 8 åren, bla har en tidigare styrelseordförande låtit göra det hos sig själv i smyg och sen vägrat andra som haft behov att få det, och även en vice styrelseordförande har låtit göra stambyte i sina två badrum men struntat i att låta utföra det hos vissa andra som har haft behov.
Detta är ju förstås inte ok i en Brf.

Vad jag har sett under åren så skulle man kunna komma ifrån många fulutredningar och mörkanden om det fanns oberoende fuktskadeutredare, betalda av oberoende instans, och som skulle kunna anlitas vb.
dessutom skulle många oseriösa fulfiskar som finns få svårare att få jobb, och de seriösa gynnas, och vi boende få friskare bostäder.
 
BirgitS
B brfbo skrev:
Vad jag har sett under åren så skulle man kunna komma ifrån många fulutredningar och mörkanden om det fanns oberoende fuktskadeutredare, betalda av oberoende instans, och som skulle kunna anlitas vb.
dessutom skulle många oseriösa fulfiskar som finns få svårare att få jobb, och de seriösa gynnas, och vi boende få friskare bostäder.
Menar du som utredarna på försäkringsbolagen och besiktningsmän på andra företag?
Ja, det finns sådana. Normalt är det just sådana som t.ex. gör utredningar åt föreningar och folk som har fått fuktskador.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Och det har man som bostadsrättsinnehavare INGET krav gentemot bostadsrättsföreningen att byta ut! Det är endast gentemot nästa ägare av bostaden! Då får man helt enkelt skylla sig själv eftersom man inte får lika mycket betalt vid försäljningen.

Däremot skador eller bristande underhåll som kan ge vattenskador på de delar som BRF har ansvar för eller på andras lägenheter.
Visst har du ett lagkrav på dig att åtgärda detta förfall. Du har enligt bostadsrättslagen ett krav på dig att hålla lägenheten i gott skick. Att det sen inte finns någon bostadsrättspolis som övervakar om du följer lagen är en annan sak. Att du kan komma undan med att strunta i dina skyldigheter enligt lagen.

Om ditt bristande underhåll av lägenheten går så långt att andra människors hälsa och egendom riskeras så kan föreningens styrelse ingripa. T ex kan de utföra underhållet på din bekostnad. Att styrelsen har rätt att ingripa i dessa rätt extrema fall innebär inte att du ska ignorera det underhållsansvar som bostadsrättslagen lägger på dig, att hålla lägenheten i gott skick. Om du tror det så har du helt missförstått lagstiftarens intention.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lite update om läget. Undrar oxå vad ni tycker om det. Fick fuktutredningsrapport som fanns tillgänglig redan dagen jag fick info om vattenskadan. Jag fick den först några dagar efteråt när jag frågade om detaljer för mitt försäkringsbolag. I rapporten föreslogs tre åtgärder: demontera två underskåp, riva ner en begränsad golvyta och genomföra uttorkning (se i bilderna). Se oxå på bilden hur mitt kök ser ut just nu. Ingen vill förklara till mig varför är hela köket demonterat och håll gjorda i golvet. Grannen under mig har vattenskada i taket. Han har sålt sin lägenhet och varit engagerad i styrelsen. Försöker de åtgärda allas problem genom att offra mitt kök…? Vad tycker ni?
 
  • En ljust kök med vita skåp, en öppen låda och synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, trägolv, vita skåp, röd markering på golvet, kaffemaskin, lådor öppna, stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person reparerar ett köksgolv, verktyg och rör synliga, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Köket är ju rivet för att mba måste komma in under och öppna för att kunna torka. Troligen gick ditt golv in under köket så det. Men oavsett så hade man tagit bort allt. Vart bor du nu?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Köket är ju rivet för att mba måste komma in under och öppna för att kunna torka. Troligen gick ditt golv in under köket så det. Men oavsett så hade man tagit bort allt. Vart bor du nu?
Så du menar att byggfirman som styrelse anlitat har rätt att göra egna bedömningar utanför det som fuktfirman rekommenderat som åtgärd? Låter inte klokt oavsett vilka skils de har, de är ju inte fuktexperter. De borde följa anvisningar från fuktutredningen. Var jag bor är irrelevant i sammanhanget.
 
Högst troligen för att dom som rev såg att det var fuktigt längre ut än just dessa två skåp. Man river tills det är torrt. Något som som fuktmätte omöjligt kan avgöra optiskt och med deras fuktmätare. Fuktutredningen är bara en åtgärdsplan och inte arbetsbeskrivning. Var glad för det att det är yrkesmän som gör det som krävs och inte bara det som skrivs.

QUOTE="Sarah67, post: 5323159, member: 625411"]
Var jag bor är irrelevant i sammanhanget.
[/QUOTE]
Mest intressant att se om försäkringsbolaget hjälpte dig i frågan. Något jag tidigt i tråden tyckte du skulle kräva.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sarah67 skrev:
Så du menar att byggfirman som styrelse anlitat har rätt att göra egna bedömningar utanför det som fuktfirman rekommenderat som åtgärd? Låter inte klokt oavsett vilka skils de har, de är ju inte fuktexperter. De borde följa anvisningar från fuktutredningen. Var jag bor är irrelevant i sammanhanget.
Byggfirman har inga befogenheter alls. Det är föreningen och dess styrelse som sitter med befogenheterna här och byggfirman genomför saker på deras uppdrag. Styrelsen är din motpart. Deras lagstöd finns in 7 kap. 13 § bostadsrättslagen: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för".

Sen som vi var inne på tidigare i tråden så är ofta styrelsen lågkompetent och måttligt engagerad, de är ju dina grannar som ställer upp och gör detta uppdrag på sin fritid. Man kan förstå dem i det avseendet. Det bästa är ju om du som är mest drabbad kan få inflytande i processen så fort som möjligt och så tidigt som möjligt. D v s att du kommunicerar dels med styrelseledamoten som håller i detta och dels med firman som faktiskt genomför åtgärder på styrelsens uppdrag i din lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
C
S Sarah67 skrev:
Se oxå på bilden hur mitt kök ser ut just nu.
Helvete - jag skulle bli ruskigt skitförbannad om någon dragit igång något sånt där under tiden man var borta utan att att kontakta mig. Inte så mycket kanske för själva åtgärdens skull, om man utgår från att de gör vad som behöver göras. Men att inte omgående ta personlig kontakt med lägenhetsinnehavaren... 😡
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Högst troligen för att dom som rev såg att det var fuktigt längre ut än just dessa två skåp. Man river tills det är torrt. Något som som fuktmätte omöjligt kan avgöra optiskt och med deras fuktmätare. Fuktutredningen är bara en åtgärdsplan och inte arbetsbeskrivning. Var glad för det att det är yrkesmän som gör det som krävs och inte bara det som skrivs.

QUOTE="Sarah67, post: 5323159, member: 625411"]
Var jag bor är irrelevant i sammanhanget.
Mest intressant att se om försäkringsbolaget hjälpte dig i frågan. Något jag tidigt i tråden tyckte du skulle kräva.
[/QUOTE]

Frågan om statusen är obesvarad av styrelse så jag kommer fortsätta undra vad egentligen skadan är. Har informerat försäkringsbolag om att det inte var så som de informerade mig från början dvs att jag skulle kunna använda en del av kök (spis, vatten), köket finns inte kvar. Jag kommer få låna en etta som försäkringsbolaget fixar så det kommer ordna sig med boende från måndagen. Just nu är jag hos en vän.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
S Sarah67 skrev:
Mest intressant att se om försäkringsbolaget hjälpte dig i frågan. Något jag tidigt i tråden tyckte du skulle kräva.
Frågan om statusen är obesvarad av styrelse så jag kommer fortsätta undra vad egentligen skadan är. Har informerat försäkringsbolag om att det inte var så som de informerade mig från början dvs att jag skulle kunna använda en del av kök (spis, vatten), köket finns inte kvar. Jag kommer få låna en etta som försäkringsbolaget fixar så det kommer ordna sig med boende från måndagen. Just nu är jag hos en vän.
[/QUOTE]
Skulle gissa att det tar 2-3 veckor innan området är tort, Anticimex eller vem de anlitat kontollmäter ifall de ska torkas längre.

Om stommar etc klarat sig borde köket gå snabbt att återmontera, beroende på ålder på ditt golv kan ditt försäkringsbolag göra avdrag på ersättningen, man brukar få ett pris per m2 de ersätter och vill du ha ett dyrare golv får du stå för mellanskillnaden.

Kompisen hade folksam och fick max avdraget som de har 10kkr, dock kunde han välja vinyl istället för laminat samt att han fick nya stommar då de var vattenskada.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sarah67 skrev:
Mest intressant att se om försäkringsbolaget hjälpte dig i frågan. Något jag tidigt i tråden tyckte du skulle kräva.
Frågan om statusen är obesvarad av styrelse så jag kommer fortsätta undra vad egentligen skadan är. Har informerat försäkringsbolag om att det inte var så som de informerade mig från början dvs att jag skulle kunna använda en del av kök (spis, vatten), köket finns inte kvar. Jag kommer få låna en etta som försäkringsbolaget fixar så det kommer ordna sig med boende från måndagen. Just nu är jag hos en vän.
[/QUOTE]
Vilken jobbig situation du hamnat i, ens hem ska ju vara ens trygga plats.
Synd att informationen till dig verkar ha varit bristfällig, och de borde väl även kunnat skydda resten av bostaden med att skärma av/plasta så att du inte skulle ha fått så dammigt överallt i ditt hem.
Förhoppningsvis kommer du att få flera svar inom närmsta tiden.
Vad bra att du får ett annat boende.
Jag tycker att det verkar bra att de snabbt öppnar upp för att påbörja arbetet med uttorkning bla för att minska risken för att mögel mm bildas vilket kan ställa till det ytterligare.
Har vattenskadan gått ner till grannen under så kanske värmemattor i dennes tak kan skynda på uttorkningen hos dig.
Det kan vara bra att se till att inte bara golvet kollas utan att de också kontrollerar väggarna och angränsande rum och ev öppnar för uttorkning.
Vid återställande av golvet så skulle jag inte godta att de bara byter ut en liten del av golvet, vilket då kan vara svårt för att få ett snyggt resultat för hela rummet.
Ang din självrisk så är mitt råd att du tar upp det med ditt försäkringsbolag och talar om att du vill att de som ses som ansvariga för skadan gentemot dig får stå för din självrisk,
även nedsättning av avgiften för den tid det tar att åtgärda vattenskadan borde kunna tas upp.
Önskar dig varmt lycka till!
 
  • Gilla
Sarah67
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du som utredarna på försäkringsbolagen och besiktningsmän på andra företag?
Ja, det finns sådana. Normalt är det just sådana som t.ex. gör utredningar åt föreningar och folk som har fått fuktskador.
Nej jag menar inte dessa vinstdrivande företag där många fulfiskar finns att tillgå då föreningar och försäkringsbolag efterfrågar detta, jag har tyvärr stor erfarenhet (bevisat) av att ha blivit utsatt av dessa fulfiskar som ger stora företag som Hsb och försäkringsbolag de svar de önskar få,
svar som är negativt för vår boendemiljö.

Jag menar att det finns behov av ett icke vinstdrivande företag som ex ägs av staten, där oberoende fuktskadeutredare kan anlitas ifrån vb.
Ett företag som då även borde konkurrera ut en del fulfiskar i fulföretagen.
 
BirgitS
B brfbo skrev:
Nej jag menar inte dessa vinstdrivande företag där många fulfiskar finns att tillgå då föreningar och försäkringsbolag efterfrågar detta,
Många försäkringsbolag är inte vinstdrivande eftersom de ägs av de som har försäkringar i bolagen och eventuella överskott i rörelsen går tillbaka till försäkringstagarna i form av sänkt premie.

Varför skulle försäkringsbolagen efterfråga ett statligt företag för utredningar när de har egna anställda som gör utredningar?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har som jag tidigare skrivit bott och bor i Fukt och mögelskador nu i 26 år, så jag har lång erfarenhet av detta tyvärr.

Försäkringsbolagen vill såklart ha så lite vattenskador som möjligt att behöva betala för, lika så Bostadsrättsföreningar, och i oseriösa Brf:er så mörkas vattenskador med alla medel tom kriminella handlingar och då även med stöd av Försäkringsbolag mfl.
Det är väl för de flesta känt att som privatperson har du ingen chans mot dessa jättar.

Bara ett exempel är nu hos mig med min senaste vattenskada i badrummet, så har Brf(som även har skuld i skadan) gjort sina fulutredningar,
men inte kunnat tydligt uppge om det är vattenskadat eller om det inte är vattenskadat, men 2 1/2 år efter konstaterat fortfarande höga fuktvärden.
och Försäkringsbolaget Folksam gör inte egna fuktskadeutredningar i Brf vid förfrågan av mig till byggskador på Folksam.
så nu 31/2 är efter att vattenskadan i mitt nygjorda badrum(som gjordes av min plattsättare som vunnit sm guld i plattsättning) inträffade har jag fortfarande bortskrapad färg i taket, ca halva taket intäckt i plast samt flertalet bomplattor på vägg och golv, spricka i tak, samt att jag har haft silverfisk, och har även dålig lukt emelllanåt mm.

Så ett oberoende statligt icke vinstdrivande företag som utreder vattenskador skulle rikta sig främst till oss vanliga konsumenter att kunna använda oss av, och det borde minska fulfiskarnas framgång och i slutändan ge oss boende bättre bostäder att bo i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.