H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag inte riktigt förstår är varför vanliga kommersiella elproducenter fortsätter producera el vid noll eller negativa priser. Ok, vissa anläggningar kan inte enkelt stängas av (tex kärnkraftverk) men hur funkar det med resten av producenter och kraftslag, hur får man ekonomi i detta?
En hel del mindre producenter sitter nog med fastpris kontrakt. Så dom lär fortsätta producera för dom får betalt.
För många vindkraftsparker är det nog så. Och kanske för en del större solanläggningar. Dom är så att säga för små för att hålla på med elhandel.

Och då blir det så att det bara är en del av effekten i ett elområde som handlas över Nordpool. Och för en del kunder som köper till fastpris från vind- och solparker blir det så att dom köper mindre på Nordpool när deras sol och vind ger mer effekt. Och iom att kärnkraften inte klarar av att reglera så blir det stora prisvariationer.


Men för vindkraftverk är det i sig enkelt att dra ned produktionen. Bara vinkla bort 90 grader mot vinden.
Och för solel är det också enkelt. Bara stänga ned en del paneler. Går att göra snabbt och dynamiskt.

Men det här finns det nog inte mycket systemlösningar för. Än.
I Danmark vet jag att vindkraften till havs stänger ned när priserna faller.

Vattenkraften kan reglera ned enkelt. Men den har ett minimum som den inte kan gå under. Och kärnkraften dundrar på helt frikopplat från såväl förbrukning som priser. Dom får negativt betalt i de här lägena.

Ovanpå detta köper ju en del kunder el från andra elområden om det är billigare. T ex från Danmark eller Tyskland osv. Då försvinner än mer förbrukning. Och behovet att reglera ned blir än större.

Men negativa priser är nog mer tillfälligt. Detta kommer marknaden att lösa så länge inte staten hindrar den.
Om några år lär detta vara borta.

Dels lär det komma lagring och dels lär det komma mer systemlösningar för neddragning av produktion.

Prisvariationer kommer finnas kvar, men de kanske blir mellan 20-40 öre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Även elen som är handlad på terminer och andra fastprisavtal går via nordpool.
 
B
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, så de olika producenternas bud är bindande och antar det finns straffavgifter om man inte uppfyller deklarerade åtaganden.

Men eftersom du verkar insatt i kommersiell elproduktion: händer det att det ägare av tex vindparker ser redan i prognoserna att det kommer att bli negativa elpriser under alltför stor del av kommande dygn och därför väljer att lägga nollbud. Dvs att de stänger av vindkraftverken (fullt görbart med en knapptryckning som jag förstår det). Intressant att borra litet i detta tycker jag.

___

I förlängningen av frågan: vad är incitamenten för kraftproducenter med avstängningsbara anläggningar att ge bud på Nordpool, kontra ev bestraffning av att inte göra det? Någon form av regleringsmekanism måste finnas här annars skulle vi få ännu mer extrema svängningar i systemet som jag ser det.

Verkar som dålig ekonomi att man frivilligt skulle ge bud att producera x MWh under dygnets olika timmar om man från början vet att det kommer att kosta att bli av med produktionen... och om alla agerar lika så blir det ordentlig självsvängning i systemet.
Vet bara att vi budar inte, utan det är de vi säljer till som tar hänsyn till prognos på produktion, sen kan ju alltid ett kraftverk behöva akut service…. Men normalt skall skall tänkta avstängningar rapporteras i förväg
 
Ja, som mikroproducent fungerar det så. Men inte för ”riktiga” producenter.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Ja, som mikroproducent fungerar det så. Men inte för ”riktiga” producenter.
Vi är inte mikro, men 14-15 GWh/år. Men det är ju smått i den världen….
 
Jag undrar om du vet hur det egentligen handlas. Det låter konstigt.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Jag undrar om du vet hur det egentligen handlas. Det låter konstigt.
Vi har ju en elhandlare som köper elen av oss, de sköter ju detta. De har ju såklart väldigt många producenter i sin portfölj som de sköter på Nordpool.
 
Precis, elen handlas via nordpool. Men ni har överlåtit det jobbet på en extern part.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Precis, elen handlas via nordpool. Men ni har överlåtit det jobbet på en extern part.
Vi är ju alldeles för små för att göra det själva.
 
boan,
15 GWh/år är inte så litet, det är ju 15 000 000 kWh, med spotpris ca 0,70 kr/kWh blir det en rund slant på 10,5 miljoner kronor per år i strömförsäljningsintäkt.
 
B
A Arnodt skrev:
boan,
15 GWh/år är inte så litet, det är ju 15 000 000 kWh, med spotpris ca 0,70 kr/kWh blir det en rund slant på 10,5 miljoner kronor per år i strömförsäljningsintäkt.
Jo, men i elproduktionsvärlden är det ändå väldigt litet…
 
B Boan skrev:
Vi är ju alldeles för små för att göra det själva.
Nu är jag ute på lite hal is här, men jag tror att de som köpt er el till fast pris budar med den på nordpol sen.

För att få mer stabilitet i elsystemet så finns bonusar att få för att leverera el kontinuerligt. Vi kallar det garanti-el på jobbet (det heter sannolikt något mer krångligt i verkligheten. Ev något med effekt-garanti. ) och det är så pass mycket pengar att vi jobbar hårt för att hålla det. Garanti-elen går per hel kalendermånad.

Jag jobbar med planerat underhåll om någon undrar.
 
B
M My Saxin skrev:
Nu är jag ute på lite hal is här, men jag tror att de som köpt er el till fast pris budar med den på nordpol sen.

För att få mer stabilitet i elsystemet så finns bonusar att få för att leverera el kontinuerligt. Vi kallar det garanti-el på jobbet (det heter sannolikt något mer krångligt i verkligheten. Ev något med effekt-garanti. ) och det är så pass mycket pengar att vi jobbar hårt för att hålla det. Garanti-elen går per hel kalendermånad.

Jag jobbar med planerat underhåll om någon undrar.
Men nu när elpriset är så volatilt vill ingen elhandlare köpa till fast pris längre, så vi måste sälja på spot
 
Visst finns det en marknad för el med fast pris. Men kanske med slumpvis leverans.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Visst finns det en marknad för el med fast pris. Men kanske med slumpvis leverans.
Nej, fram till förra året kunde vi låsa så all produktion fick vi fast pris för, nu vill ingen elhandlare ta den risken…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.