F fsn skrev:
Ja, anledningen är oftast ej integrerade underleverantörer.
Nja, det är dyrt att verifiera att en mjukvara är säker. Därför vill man bara verifiera det på det som behöver vara säkert. Körs allt i samma system måste allt vara säkert.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du har grund för dessa "försämringar" och kan värdera dem vid normala förhållanden och felfall så får du gärna lägga ut texten i denna tråd: [länk]
ESV värderar detta och har säljstoppat laddboxen. Varför vill du att jag som inte ens kan titulera mig hobbyelektriker ska göra detta?
 
  • Haha
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
ESV värderar detta och har säljstoppat laddboxen. Varför vill du att jag som inte ens kan titulera mig hobbyelektriker ska göra detta?
Därför att du skriver i tråden att laddstationen "fysikaliskt är sämre" etc. Även om du återger vad andra säger så är det ju uppenbart att du själv tror på det. Jag är inte ute efter att kritisera dig för detta utan jag är tekniskt intresserad av dina skäl. Men om du inte vill eller inte har någon grund så slipper du ju.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag försöker inte försvara Easee.
De är ju klantarslen, som satt sig själva på pottkanten, och inte bara dem själva, alla vi som installerat dessa boxar hos kunder sitter ju också på pottkanten bredvid och är förbannade på de där självgoda norrmännen som trodde att man kunde driva ett företag på det där viset.

Men det är fortfarande inte alls klarlagt var de verkliga bristerna finns i produkten.
Kanske är det bara dokumentation och ev lite provning, eller så är skiten mer kass än så och går aldrig att få genom de grundläggande krav som (nästan) alla elprodukter som säljs inom EU måste följa, dvs LVD
Low Voltage Directive
[länk]
Ja, och något som är oroande är att Easee påstår att deras lösningar uppfyller kraven.

Att de påstår det innan några relevanta prov någonsin är genomförda visar att de inte begripit vad de handlar om. INGEN vet om de uppfyller kraven förrän det är testat.

Nu hävdar de att deras produkter uppfyller de tekniska kraven, det är bara dokumentationen de slarvat med… 🙄

Det hade ju varit bäst för alla om testerna går igenom med positivt resultat. 🙈 efter den 30 september vet vi ksnske…
 
  • Älska
Eriksgatan
  • Laddar…
Nissens
J JockeHX skrev:
ESV säger att det i närtid sannolikt inte är ngn fara men att över tid när damm tränger in i produkten så kan det uppstå fara.

och detta är bara en av många saker som klagas på.

Rent praktiskt har våra laddboxar faktiskt inte en CE-märkning vilket är helt uppåt väggarna.
Just damminträngningen(IP klassningen) är nog det enda som Easee eventuellt har en rimlig förklaring till.

Det de sagt är att de testade hur täta dels limmade enheter, dels olimmade enheter var. Detta för att de ville reda ut om det är nödvändigt att limma dem för att klara IP klassningen. Enligt Easee hamnade både den limmade och den olimmade varianten i samma testprotokoll. Den olimmade klarade inte provet, medan den limmade gjorde det. Easee säger att alla sålda enheter är limmade.

Om denna historien stämmer så KAN det vara så att problemet med IP klassningen är en icke-fråga.
 
Det får man väl hoppas att det är en produkt som de tror att uppfyller kraven de har tillverkat. Det är snarare det omvända som skulle varit oroväckande.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att du skriver i tråden att laddstationen "fysikaliskt är sämre" etc. Även om du återger vad andra säger så är det ju uppenbart att du själv tror på det. Jag är inte ute efter att kritisera dig för detta utan jag är tekniskt intresserad av dina skäl. Men om du inte vill eller inte har någon grund så slipper du ju.
Allt står i ESV:s rapport:

https://www.in.se/globalassets/doku...chmedlem/22ev1261-22-beslut-easee-as_gdpr.pdf

Isolationsavstånd i jordfelsbrytarens reläer är 2,3mm istället för minimikravet 3mm (sida 8). Den slutsats ESV drar är att över tid när damm byggs upp försämras isolationen mellan elektriska delar. Se sista paragrafen på sida 11.

ESV konstaterade att IP54 som Easee hävdade att laddboxen hade, inte var korrekt. Damm trängde in.

Sen säger de att ESV fick felaktiga exemplar osv, men det kan ju varit en person med en dålig dag på jobbet som monterade mina två laddare. Då känns det inte särskilt stabilt att veta att easee har kortare avstånd mellan reläer än vad som krävs utan att påvisa varför deras grejer är minst lika säkra.
 
Ok, jag förstår. "Känns inte stabilt" kvalificerar dig inte för att vara med i min tråd ;)
 
  • Arg
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Åter igen, det krävs inte att visa att de är minst lika säkra. Det ska visa att de är tillräckligt säkra, något de inte heller gjort än.

IP klassningen har de sagt att är fel. Den ska märkas om till 44 eller vad det nu var.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag förstår. "Känns inte stabilt" kvalificerar dig inte för att vara med i min tråd ;)
Intressant, du litar inte på ESV och du tror att du är trådskapare till en tråd du inte skapat.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Bo menar att du inte kvalar in till denna tråd: [länk]
Vad skönt, då slipper jag vara med i hans tråd, som jag inte var med i. Hemliga klubben har talat. Wtf…
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
Min Easee är ironiskt nog inne på reparation för att jordfelsbrytaren bröt för lätt :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Bo menar att du inte kvalar in till denna tråd: [länk]
Den tråden ser ut att ha dött sotdöden den 1 Maj. 😉
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vad skönt, då slipper jag vara med i hans tråd, som jag inte var med i. Hemliga klubben har talat. Wtf…
Nej, den är inte hemlig. Du har tom fått länk... ;)
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.