Nu är det nära! :)
 
  • Hus med byggställningar, molnig himmel, skylt med "HEMSTALLNING.SE", trädsilhuett, inhägnad trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
Rullar på. Har satt upp lockpanelen på sidorna nu på kanterna, blir supersnyggt med 45x22mm. Jag har fundering om jag ska sätta en under droppbläcket också? Tror ni det hade blivit snyggt eller ska jag låta det vara som det är och bara måla?
 
  • Hus med ställning, molnig himmel, företagslogotyp, trävirke, tegelvägg, bil framför, byggnadsarbete eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså här där det röda strecket är.
 
  • Vit byggnad med byggnadsställning, molnhimmel, reklamskylt "hemställning.se", fönster, grönska, parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två saker jag är lite orolig kring.
1: en liten glipa där jag hade maximal otur med panelpassningen. Ska man täcka för med något eller låta det vara?

2: Panelglipa ovanför ventilgallret. Kommer det att regna in där? Det är väldigt nära överhänget som är hela 50cm.
 
  • Närbild på vitmålat trä med flagande färg och synliga skruvar. Struktur och skuggor framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstöd för hylla, monteras på vägg, skruvar synliga, märken och smuts, en hand håller i stödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mosa i lite latexfog så inga insekter eller fukt kommer in.

//AA
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Två saker jag är lite orolig kring.
1: en liten glipa där jag hade maximal otur med panelpassningen. Ska man täcka för med något eller låta det vara?

2: Panelglipa ovanför ventilgallret. Kommer det att regna in där? Det är väldigt nära överhänget som är hela 50cm.
Tec7. Löser allt för hemmasnickaren 😊
 
Redigerat:
G Gunnar Johansson69 skrev:
Tec7. Löser allt för hemmasnickaren 😊
Perfekt! Då dka jag foga lite i glipan och där panelen möter ventilgallret. :)
 
Har du avsiktligt dragit i skruven djupt i panelen eller är det en synvilla?
 
F fribygg skrev:
Har du avsiktligt dragit i skruven djupt i panelen eller är det en synvilla?
Dragit den så den går ner ca 2mm.
Kommer att spackla över med nåt innan jag målar. Det var vad snickarn i butiken sa att han brukar göra.
 
Varför?
 
F fribygg skrev:
Varför?
För att jag nu inser att jag har gjort fel.
Panelskruven ska nog bara dras perfekt mot ytan. Detta tar tid och jag har dragit ner den lite för mycket på alla skruvar.

Om jag inte gjort det kanske det räckt med att måla men nu måste jag nog spackla över hålen om de är 1-3mm djupa. :(
 
K Kurt-olsson skrev:
För att jag nu inser att jag har gjort fel.
Panelskruven ska nog bara dras perfekt mot ytan. Detta tar tid och jag har dragit ner den lite för mycket på alla skruvar.

Om jag inte gjort det kanske det räckt med att måla men nu måste jag nog spackla över hålen om de är 1-3mm djupa. :(
Gå över alla skruvar med färg, rikligt med färg. Och måla sedan hela panelen en gång till, den är väl bara mellanstruken?. Spackel komma spricka :)
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Gå över alla skruvar med färg, rikligt med färg. Och måla sedan hela panelen en gång till, den är väl bara mellanstruken?. Spackel komma spricka :)
Kommer göra två strykningar och min tanke från början är att man inte ska se något efter andra. Spik syns inte alls efter första med Jotun färgen jag använder.

I värsta fall får jag skruva upp alla skruv i nivå men ska testa först.
 
K Kurt-olsson skrev:
Kommer göra två strykningar och min tanke från början är att man inte ska se något efter andra. Spik syns inte alls efter första med Jotun färgen jag använder.

I värsta fall får jag skruva upp alla skruv i nivå men ska testa först.
Om du inte vet hur man monterar en träfasad kan du fråga här på Byggahus eller kika på tex Träguiden.
Jag och många med mig hävdar att en sådan fasad helst bör spikas med galvad spik och målas med linoljefärg om slamfärg inte anses tillräckligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte vet hur man monterar en träfasad kan du fråga här på Byggahus eller kika på tex Träguiden.
Jjag och många med mig hävdar att en sådan fasad helst bör spikas med galvad spik och målas med linoljefärg om slamfärg inte anses tillräckligt.
Spika hade inte gått i detta fallet. Hade inte orkat och nått på vissa ställen. Jag kanske har fel men skruven känns bra mer robust än trådspiken. Mycket dyrare men enklare att skruva i panelen. Det var lite räddningen med att jag skulle fixa gaveln.

Jag spikade förra panelen och kommer inte återgå till spik. Asjobbigt att måtta vattenpasset för att spika sen och brädan studsar till och kommer ur våg. Skruven bara glider in utan att brädan rör sig. Mycket enklare men som sagt, dyrt så inihelvete.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.