pacman42 pacman42 skrev:
ID.4 kostar 5,5kkr per år i service om jag kommer ihåg rätt. Tesla kostar 0kr/år i service. Det enda man bör göra själv på bilen är att byta luftfilter och kolla bromsvätskan, samt att det är lämpligt att kolla bromsarna när man byter däcken.
Servade min Mach-E för ett par veckor sedan. Kostade 3800 kr för service som ska göras var 3000:e mil, dvs ungefär vartannat år. Alltså 1900 kr/år. Tycker jag är ett rimligt pris.
 
J jocke31 skrev:
Servade min Mach-E för ett par veckor sedan. Kostade 3800 kr för service som ska göras var 3000:e mil, dvs ungefär vartannat år. Alltså 1900 kr/år. Tycker jag är ett rimligt pris.
Nu kommer jag inte exakt ihåg vad service på frugans Fiat 500e kostar, men tror det är 1500kr. Den skall iofs göras varje år, men första servicen tog under en kvart inklusive att de körde in och körde ut bilen ur verkstaden. De kollar bromsskivor, torkarblad, bromsvätska och läser ur datorn. Sedan gör de en okulär besiktning också (för att påkalla eventuella lackskador, stenskott i rutan mm).

Det är inte mycket att göra på bilen de första åren. Resten fångar besiktningen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Var fick du luft ifrån??? 😂

Till skillnad från dig så är jag på långresorna beredd att göra lite avkall på min egen bekvämlighet, för miljöns skull.

Du kanske skulle prova att sätta något annat än dig själv och din bekvämlighet först hela tiden?
Haha, det kan du glömma. Min familj är det enda som betyder nåt. Och du kan säkert räkna ut att just ditt avtryck inte spelar någon som helst roll.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför ska jag lägga mig i hälsan för de som kör med dubbdäck? Jag lägger mig inte i hälsan för de som kör dubbfritt heller.
Närmiljön blir ju sämre med dubbar än utan. Så det är väl ändå relevant ut miljösynpunkt. Det är ändå lite dubbelmoral att pika folk för att de inte väljer elbil trots goda ekonomiska förutsättningar pga miljön när man själv inte vill påverka närmiljön till det bättre?
 
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Ok, jag ger mig. Jag har uppenbarligen en obsolete elbil.
Vilken är bäst att ha om man som jag vill lägga så lite tid som möjligt på laddning?
Finns det laddställen mellan Uppsala och Gbg som kan göra väntetiden mindre smärtsam, något utöver McDonalds och Preem?
En sträcka på ca 45 mil.

Det klarar du utan laddning en bra dag med en Model 3 Long Range RWD t.ex.

En dålig vinterdag får du nog lägga hela 10 minuter på att ladda, så du behöver inte oroadig för dålig snabbmat, för det hinner du ändå inte äta.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
En sträcka på ca 45 mil.

Det klarar du utan laddning en bra dag med en Model 3 Long Range RWD t.ex.

En dålig vinterdag får du nog lägga hela 10 minuter på att ladda, så du behöver inte oroadig för dålig snabbmat, för det hinner du ändå inte äta.
Ok, jag ska ärligt byta nästa år. Men gud nåde dig om du far med osanning!!!
 
M Markarbetaren skrev:
Så bara för att jag har råd så ska jag köpa en elbil?
Nej. Om du så är mångmiljonär är det endast 2 svar.
- Vill du ha en?
- Vill du inte ha en?
 
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Haha, det kan du glömma. Min familj är det enda som betyder nåt. Och du kan säkert räkna ut att just ditt avtryck inte spelar någon som helst roll.
😂
Ungefär vad jag förväntade mig. 👍
 
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
😂
Ungefär vad jag förväntade mig. 👍
Förlåt, jag svarade lite trevligare i förra svaret.
Men jag är fortfarande egoist
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Ok, jag ska ärligt byta nästa år. Men gud nåde dig om du far med osanning!!!
😂😂😂

Hur många laddstopp och hur mycket tid lägger du på laddning på den sträckan idag?

Förlåt. Fel fråga... Du kör ju fossilbil den sträckan idag.😉

Men om vi istället helt hypotetiskt säger att du skulle köra med din elbil, hur många laddstopp och hur mycket tid skulle du behöva lägga på den sträckan?
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Närmiljön blir ju sämre med dubbar än utan. Så det är väl ändå relevant ut miljösynpunkt. Det är ändå lite dubbelmoral att pika folk för att de inte väljer elbil trots goda ekonomiska förutsättningar pga miljön när man själv inte vill påverka närmiljön till det bättre?
Håller helt med dig.
Vem är det vi pratar om som kör med dubbdäck?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
En sträcka på ca 45 mil.

Det klarar du utan laddning en bra dag med en Model 3 Long Range RWD t.ex.

En dålig vinterdag får du nog lägga hela 10 minuter på att ladda, så du behöver inte oroadig för dålig snabbmat, för det hinner du ändå inte äta.
Man hinner köpa sig en kaffe i alla fall
 
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vem är det vi pratar om som kör med dubbdäck?
Det gör väl de som köpt dem. Troligtvis de som vill ha väggrepp även på is. 😊
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Det gör väl de som köpt dem. Troligtvis de som vill ha väggrepp även på is. 😊
Jag tror du har rätt.
Men Rkarlsson verkar syfta på en specifik person.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Ok, jag ger mig. Jag har uppenbarligen en obsolete elbil.
Vilken är bäst att ha om man som jag vill lägga så lite tid som möjligt på laddning?
Finns det laddställen mellan Uppsala och Gbg som kan göra väntetiden mindre smärtsam, något utöver McDonalds och Preem?
Jag skulle säga att Tesla är bäst för en smärtfri laddupplevelse, men att även de tyska premiumbilarna, Kia/Hyundai och VW/Skoda är bra nog – och säkert många fler. För egen del kör jag VW ID4 och tycker den är bra nog även om den inte är i absolut topp.

För Uppsala–Göteborg funkar nog Örebro att ladda i åt båda håll även på vintern och man kör lite fort. Finns 100+ kW-laddare på ett tiotal ställen där. Gissar att något kan duga vad gäller utbud.
Skärmdump av ChargeFinder-app, visar elbilsladdstationer längs rutt i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Appskärm för ChargeFinder med karta, laddstationer nära Örebro, vägnät, funktioner för sök och rutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.