Frågan är egentligen "varför gör vi det fint runt oss". Det är nog allmänmänskligt. Några gör fin gräsmatta andra ordnar med något annat.

Personligen tycker jag fin gräsmatta är en lagom kombination av ansträngning (det är inte omöjligt att lyckas med rimligt arbete) och att det tilltalar mitt öga och mina fötter. Ingen av grannarna ser vår gräsmatta kan jag tillägga.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
J Jylais skrev:
Man undrar bara hur många tusentals mil av "lyxig" "grön" ofta oanvänd och som bara visar vad man äger, finns i den rika världen. Man undrar bara hur många timmar av intensiv klippning ägnar man sig varje dag, Man undrar också hur många ton koldioxid släpper alla som fortfarande använder sig av bensindrivna maskiner. Inte minst undrar jag hur många djur och insekter dör varje dag för att de ska skötta väl den fina gräsmattan... Att påstå att detta är larv betyder att man bryr sig inte ett sk... om bla a barnets framtid. Man prioriterar endast sin egen vilja.
Vad det gäller det psykologiska perspektivet gällande irritation, lägger man på allt detta ovannämnd med att om man som jag, råkar ut för grannar som avgudar lukten av bensin, diesel, olja och dessutom inte känner sig lugna om inte en motor är i gång, då kan man lät förklara den psykologiskt perspektivet hos de som är medvetna om verkligheten...
En dag kan börja med gräsklippning ibland i flera timmar, sedan trimmer ännu längre tid. Efter det sätter man igång robotgräsklipparen för att senare "leka" lite med sin löjliga traktor, eller fixa med bilen, eller starta sin älskade veteranbil med avgaser som man hade glömt existerade. Eller hundra andra olika sätt att leva som för mig visar bara en sak: Vi saknar allt respekt för varandra och för våra barnets framtid.
Det där med att grannarnas trädgårdsmaskiner stör kommer att lösa sig när du flyttar till en etta i ett lägenhetskomplex. Att bo i en villa med en massa onödiga m2 ger ett oacceptabelt klimatavtryck helt i onödan.
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vad är din hobby? Gör du dina hobbys för att skryta för andra? Varför gör du saker du tycker om?
Hej. Jag kan inte säga att jag har någon riktig hobby som jag utövar frekvent. Men jag tycker väldigt mycket om att vara ute i naturen, särskilt att vandra i fjällen. När jag gör det så är anledningen att komma bort från folk. Om min hobby var att lägga ner någon timme per vecka för att plåga en stackars gräsmatta till att se ut som skit, och jag dessutom hade det som bästa alternativ för att komma bort från familjen - då skulle jag börja fundera på vad jag gör för nytta här på jorden 😉.
 
  • Älska
Bjor och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är så oerhört intressant ur ett psykologiskt perspektiv att det finns så många som irriterar sig på vad grannarna gör på sin tomt. Jag ser inte skillnaden mellan att lägga lite tid på sin matta som andra växter eller ens en annan hobby.

Varför retar det en del så mycket att någon har en grön tät gräsmatta utan ogräs? Ur ett ekologiskt perspektiv så är det bara larv.
Det är inte miljövänligt med gräsmatta (skapar massa utsläpp med att hålla den klippt), kanske därför många retar sig på det. Själv tycker jag det bara ser så stelt och tråkigt ut med massa välklippta gräsmattor. Men många tycket om när det är stilrent, ungefär som nybyggen. Men jag irriterar mig inte, tycket bara det ser tråkigt ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej. Jag kan inte säga att jag har någon riktig hobby som jag utövar frekvent. Men jag tycker väldigt mycket om att vara ute i naturen, särskilt att vandra i fjällen. När jag gör det så är anledningen att komma bort från folk. Om min hobby var att lägga ner någon timme per vecka för att plåga en stackars gräsmatta till att se ut som skit, och jag dessutom hade det som bästa alternativ för att komma bort från familjen - då skulle jag börja fundera på vad jag gör för nytta här på jorden 😉.
Många skulle definitivt kunna säga att vandra i fjällen är en skrytaktivitet med om man vill. Vad jag menar är att folk gör generellt sätt inte saker för att skryta hos andra, utan väldigt ofta för att man själv tycker det är kul.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Personligen tycker jag fin gräsmatta är en lagom kombination av ansträngning (det är inte omöjligt att lyckas med rimligt arbete) och att det tilltalar mitt öga och mina fötter. Ingen av grannarna ser vår gräsmatta kan jag tillägga.
Samma här! Våran gräsmatta är på baksidan av huset, vi har grannar men tomten ligger lite högre och häckar och träd i vägen så vi kan sitta nakna om vi vill, noll insyn. Vi tycker det är rofyllt att sitta och ta en fika, kolla på roboten när han susar runt och likt Edward scissorhands toppar det lilla han missade dagen innan.
 
  • Wow
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Det är inte miljövänligt med gräsmatta (skapar massa utsläpp med att hålla den klippt), kanske därför många retar sig på det.
Min robot är på typ 20W. Det han förbrukar på en sommar är väl i storleksordningen vad du förbrukar när du tar en dusch. Så jag är inte benägen att hålla med 😉 .
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
E
Bjor Bjor skrev:
Det är inte miljövänligt med gräsmatta (skapar massa utsläpp med att hålla den klippt), kanske därför många retar sig på det. Själv tycker jag det bara ser så stelt och tråkigt ut med massa välklippta gräsmattor. Men många tycket om när det är stilrent, ungefär som nybyggen. Men jag irriterar mig inte, tycket bara det ser tråkigt ut.
Fattar inte hur detta kan vara bästa svaret?

Det är ju i princip fel. Kör man med bensinkliopare, absolut, men el från förnybara källor - då är svaret fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Det är ju i princip fel. Kör man med bensinkliopare, absolut, men el från förnybara källor - då är svaret fel.
Nåja, även du har fel.

Elen på marginalen är kol- eller oljeeldad. Om du köper en robotgräsklippare så ökar energibehovet i nätet. Om du köper mer förnyelsebar el så är det någon annan som blir utan och man måste elda mer kol eller olja.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja, även du har fel.

Elen på marginalen är kol- eller oljeeldad. Om du köper en robotgräsklippare så ökar energibehovet i nätet. Om du köper mer förnyelsebar el så är det någon annan som blir utan och man måste elda mer kol eller olja.
Please. Elen på marginalen är inte oljeeldad på sommaren. Dessutom är det försvinnande litet behov i sammanhanget. Höj nivån, snälla. Eller håll tyst.
 
  • Gilla
MsTake och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min robot är på typ 20W. Det han förbrukar på en sommar är väl i storleksordningen vad du förbrukar när du tar en dusch. Så jag är inte benägen att hålla med 😉 .
Det kostar resurser att tillverka din robot. Att driva den sedan är det minimala för miljön.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Please. Elen på marginalen är inte oljeeldad på sommaren. Dessutom är det försvinnande litet behov i sammanhanget.
Så, upplys mig. "Please" 😂
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Fattar inte hur detta kan vara bästa svaret?

Det är ju i princip fel. Kör man med bensinkliopare, absolut, men el från förnybara källor - då är svaret fel.
Min kvalificerade gissning är att produktionen utav en batteriklippare har en större miljö & klimatpåverkan som bör räknas in precis som med elbilar. Det är säkert marginellt och en liten påverkan från den enskilda individen, dvs inget riktigt problem om inte merparten av alla tomtägare bestämmer sig för att hålla mattan i trim 😉. Om man önskar kalla sig klimat eller miljövänlig så borde det enda alternativet vara att klippa så sällan som möjligt och endast på de ytor som skall användas till kubbspel och kullerbyttor. Bifogar några närbilder på min minimalt vårdade matta, jag instämmer att en klippt gräsmatta ger ett bättre intryck på avstånd, men som många här säger så ska ju den egna upplevelsen vara viktigare än vad grannarna tycker.
 
  • Naturlig äng med grönt gräs och små vita blommor. Utomhus, dagtid, närbild av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vilt gräs med olika nyanser av grönt och brunt. Otydlig stig eller öppning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräs och vilda blommor i förgrunden, skog i bakgrunden, naturligt dagsljus, sommar eller vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräs och varierade växter i närhet. Naturlig växtlighet, detaljerad grönska, ingen synlig mänsklig inverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräsfält, blommor, träd i bakgrunden, soligt, dagtid, natur, skogsbryn, friluftsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Studsmatta i en solig trädgård med högt gräs och blommor. Skuggan av en person syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med blandade blommor och gröna blad, naturligt ljus, utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta gröna växter och blommor i varierande färger, naturlig flora, oredigerad, dagsljus, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med gula vilda blommor och gröna blad, tecken på vårens början eller sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Bjor och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon hobby som är vettig?
Renovera en gammal bil för massa pengar och tid istället för att bara köpa ny
Flyga Cessna med blyad bensin
Samla massa frimärken som inte går att posta
Skaffa hund som inte har mer syfte än att äta, sova och skita
Spela farmville och köpa virtuella rödbetor

Hela poängen med en hobby är väl att den inte är vettig, annars är det ju bara ett jobb till.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bådablir9 och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så, upplys mig. "Please" 😂
Om vad? Om att du är larvig med ditt inspel? Eller att din vinkling om oljeeldad el för att någon kör med en robotklippare är infantil? Eller vad vill du bli upplyst om?
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.