Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Var fick du luft ifrån??? 😂

Till skillnad från dig så är jag på långresorna beredd att göra lite avkall på min egen bekvämlighet, för miljöns skull.

Du kanske skulle prova att sätta något annat än dig själv och din bekvämlighet först hela tiden?
Du har elbil till 100% pga miljön.
Hur många bilar har du haft i ditt liv? Var är det du reser med din elbil?
Varför tar du inte tåg eller buss eller samåker med folk?
Du kör väl inte till vardags? Du bor i Skåne så du behöver ingen bil till det vardagliga, skitsamma att det är en elbil, varenda liten kWh du trycker in i batteriet påverkar världen så jag hoppas du går eller cyklar när du inte kör längre bitar utan buss eller tåg.

Jag sätter min bekvämlighet före och kör bilar som är "miljöklassade" inte för jag bryr mig utan för att de fyller funktionen.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det som slår mig de få gånger jag snabbladdar är att det inte är räckvidden som är framgångsfaktorn med elbilar, snarare laddhastigheten. Här har verkligen Kia med EV6 och Hyundai med Ioniq5 höjt ribban. Även Audis e-tron och Porsche Taycan laddar rejält snabbt. Och vissa Teslor också.
När man står bredvid dessa bilar vid en snabbladdare så blir man onekligen lite avundsjuk. När jag får drygt 100 i laddhastighet som sedan sjunker nedåt 80 och ser en EV6 som laddar med 220 så är det inte utan att jag tänker att det ju hade varit bra med högre fart.

Det är klart att det hade varit trevligt, så om jag hade rest mer än jag gör så hade faktiskt laddhastigheten varit lite av en dealbreaker.
Å andra sidan så laddar jag så sällan på snabbladdare att det inte är någon jätteissue.

Men mitt råd till de som funderar på elbil, reser mycket och ofta behöver använda snabbladdare ochär att skaffa en bil som laddar snabbt, helst med 200-250 kW. Med en räckvidd på 40, 50 eller 60 mil så är det snarare den egenskapen än batteristorleken som är viktig.
Det beror ju också på hur länge man faktiskt vill stanna. Jag kör hellre lite längre tid mellan stoppen och pausar längre per gång än massa småduttar. Effektiviteten spelar stor roll också, en Tesla model 3 laddar ju längre räckvidd per minut än en Ioniq 5 bara på det att den är mycket snålare vid drift.

Ladda i kW eller km/minut? (km/h)
 
D djac skrev:
Det kommer gå finfint, du behöver inte vara orolig och alla fordon behöver inte vara helt lika heller, redan i dag stor skillnad mellan en John Deere och en Koenigsegg, det är alla ok med.

Att stenhårt begränsa införandet av nya fossilfordon är helt okomplicerat och det skulle leda till en enkel övergång, de befintliga fossilbilarna skulle finna under lång tid, för de flesta som har svårt med el så skulle de kunna köra resten av livet med fossilt om de vill. Samtidigt ser vi en global tendens att fossilsubventionerna börjar bli allt mer impopulära, detta kommer leda till att fossila bränslen går upp i pris kraftigt och det kommer nog övertyga de flesta som tidigare inte trodde att det gick att släppa fossilsargen.

I de fåtal applikationer där fossilt är ett måste så kommer det fortsätta användas, eller så kommer det andra billigare och mer effektiva sätt att bedriva den verksamheten.

Allt blir bra, precis som tidigare så kommer världen fortsätta bli bättre, trots en del motstånd mot detta.
Precis så. Och om man tittar på målgrupperna lite närmare så är ofta de som har sämre ekonomi (ensamstående mammor, studenter osv) egentligen inte i behov av en bil som går att köra vintertid 60 mil utan stopp med hästsläp. Alla är inte handelsresande i damunderkläder och måste resa långt och fort ofta. Inte ens de flesta, skulle jag säga.

Det är troligen helt OK att stanna en gång extra för att ladda på årets semesterresa för de flesta.
För övrigt så är många av långresenärna de som resor i jobbet, och har tjänstebil och för ett företag är det TCO som räknas i slutändan.

Vem vet - kanske är kompromissen med ett eller annat laddstopp något som är värt besväret för en bättre miljö på vår planet?
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vi måste först ha vettiga alternativ, och det har vi inte. Some ett bare minimum så måste det finnas elfordon som klarar alla roller som bränsleforum klarar, i samma prisklass som bränsleforum. Det är liksom inte ett laternativ för en student eller ensamstående förälder att köpa en elbil idag. För att inte snacka om alla specialfordon som finns, titta tex på en byggarbetsplats eller ett flygfält...
Håller inte med dig, alls.

Är något tillräckligt skadligt, vilket vi idag vet att fossilbränsleförbränning är, så ska man inte vänta på "vettiga" alternativ utan de behöver fasas ut med fast hand och det snabbt.

Vi behöver främst titta på ett brett spektrum av åtgärder, inte bara "byta ut avgasbilar mot elbilar".

Det handlar om att ordna boende, samhällsservice och kommers så att man inte är tvungen att ha bil för att kunna leva i samhället. I stort sett alla handelsområden idag byggs helt med utgångspunkt i egenägd bil, ett enormt slöseri av all sorts resurser.

Det handlar om att möjliggöra alternativa transportsätt för de transporter som ändå behövs, om du bara anar hur många jag pratar med som vill börja cykla men det är för otryggt att göra det där de bor, så de är tvungna att äga bil för sina transportbehov. Högre turtäthet och finmaskigare linjenät för kollektivtrafiken hellre än att införa nolltaxa för densamme, det är bättre tillgänglighet som får människor att använda det mer, billigt är det redan. I tätorterna behöver privatbilarna fasas ut i det närmaste helt för att just bereda plats för kollektivtrafikens, gångtrafikens och cykeltrafikens framkomlighet. Som bonus med cykelinfrastruktur av tillräckligt god kvalitet är att ex.vis räddningstjänst kan nyttja den och eliminerar helt risken av att fastna i biltrafikköer.

Gör man mycket av detta löser det dagens problem med elbilar också. Elbilarna kommer räcka till de som verkligen inte klarar sig utan bil och laddstationerna får ett betydligt lägre tryck på sig.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det beror ju också på hur länge man faktiskt vill stanna. Jag kör hellre lite längre tid mellan stoppen och pausar längre per gång än massa småduttar. Effektiviteten spelar stor roll också, en Tesla model 3 laddar ju längre räckvidd per minut än en Ioniq 5 bara på det att den är mycket snålare vid drift.

Ladda i kW eller km/minut? (km/h)
Absolut, det är förstås en avvägning att göra. Här är det förstås det egna beteendet som måste styra. Men jag kör ändå 30-35 mil på en laddning, och då har jag bara en standard range. Vet inte om jag skulle kalla det för smådutt riktigt. Och - om jag hade rest mycket i jobbet så had jag skaffat en long range som går 40-50 mil mellan laddningarna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Precis så. Och om man tittar på målgrupperna lite närmare så är ofta de som har sämre ekonomi (ensamstående mammor, studenter osv) egentligen inte i behov av en bil som går att köra vintertid 60 mil utan stopp med hästsläp. Alla är inte handelsresande i damunderkläder och måste resa långt och fort ofta. Inte ens de flesta, skulle jag säga.

Det är troligen helt OK att stanna en gång extra för att ladda på årets semesterresa för de flesta.
För övrigt så är många av långresenärna de som resor i jobbet, och har tjänstebil och för ett företag är det TCO som räknas i slutändan.

Vem vet - kanske är kompromissen med ett eller annat laddstopp något som är värt besväret för en bättre miljö på vår planet?
En sak vet jag iaf, det är moraliskt omöjligt att köpa en ny fossilbil idag och samtidigt se kritiskt på länder som köper nya kolkraftverk. Man gör i princip samma val själv, man väljer, medveten om de externa kostnaderna och konsekvenserna, egen bekvämlighet på bekostnad av andras väl och leverne.

För att koppla ihop ett par trådar i ett inlägg.. ;)
 
  • Gilla
RogerHql och 4 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
En sak vet jag iaf, det är moraliskt omöjligt att köpa en ny fossilbil idag och samtidigt se kritiskt på länder som köper nya kolkraftverk. Man gör i princip samma val själv, man väljer, medveten som de externa kostnaderna och konsekvenserna, egen bekvämlighet på bekostnad av andras väl och leverne.
Det beror väl på hur mycket man kör? Det finns ju break-even för miljökonsekvens även för ett elfordon. Miljöpåverkan av tillverkningen av ett batteri kontra användningen måste ju tas med i ekvationen. Någon har säkert koll på vart break-even ligger för en Tesla M3 LR när det gäller utsläpp. Har läst siffror på +10,000 mil och kör man 500 mil/år så tror jag att en fossildriven bil kan ha en större fördel. Om den sedan drivs på Etanol, gas eller HVO så är frågan om den inte är bättre ur miljösynpunkt.
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Du har elbil till 100% pga miljön.
Hur många bilar har du haft i ditt liv? Var är det du reser med din elbil?
Varför tar du inte tåg eller buss eller samåker med folk?
Du kör väl inte till vardags? Du bor i Skåne så du behöver ingen bil till det vardagliga, skitsamma att det är en elbil, varenda liten kWh du trycker in i batteriet påverkar världen så jag hoppas du går eller cyklar när du inte kör längre bitar utan buss eller tåg.

Jag sätter min bekvämlighet före och kör bilar som är "miljöklassade" inte för jag bryr mig utan för att de fyller funktionen.
Du behöver inte ta åt dig bara för att du bestämt dig för att göra dig av med elbilen och börja köra dieselbil igen.

Att lägga så mycket pengarna på en sån elbil som du gör är inte vettigt och jag har full förståelse för ditt val. Det har jag skrivit tidigare också. Du har gjort en ordentlig satsning för att pröva elbil. All heder åt dig. Hade flera vågat göra så hade vi sett betydligt färre fossilbilar i trafiken.

Du behöver inte slåss mot väderkvarnar.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Det beror väl på hur mycket man kör? Det finns ju break-even för miljökonsekvens även för ett elfordon. Miljöpåverkan av tillverkningen av ett batteri kontra användningen måste ju tas med i ekvationen. Någon har säkert koll på vart break-even ligger för en Tesla M3 LR när det gäller utsläpp. Har läst siffror på +10,000 mil och kör man 500 mil/år så tror jag att en fossildriven bil kan ha en större fördel. Om den sedan drivs på Etanol, gas eller HVO så är frågan om den inte är bättre ur miljösynpunkt.
Break even kommer snabbt, sen är det ju svårt att binda en konsument till sådant, -du får köpa denna fossilbil om du max kör 500 mil per år och behåller den i minst 20 år sen och ska den skrotas.

Det är större risk att en sådan ny fossilbil kommer ut i populationen efter första ägaren och då kommer i händerna på någon som kör mer än de avtalade 500 milen per år.

Detsamma kan förmodas hända med en nyproducerad elbil, efter första ägaren kommer den dyka upp till ett lägre pris på begagnatmarknaden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Någon har säkert koll på vart break-even ligger för en Tesla M3 LR när det gäller utsläpp. Har läst siffror på +10,000 mil
Enligt Tesla i USA så är break even 1600 mil om man kör på fossifri el. Detta är i jämförelse med den fossila snittbilen som byggs och används i USA.

Teslas siffror är så väl underbyggda och redovisade att förvånansvärt få har ifrågasatt dem. Men givetvis finns det alltid människor som skriker "fake news" så fort något inte passar deras agenda.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
G
Åsikter?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
G OMathson skrev:
[media]Åsikter?
26 min, kan du sammanfatta?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
26 min, kan du sammanfatta?
"No meaningful difference to greenhouse gases"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
26 min, kan du sammanfatta?
Nja, det är nog inte så lätt för mej, då tror säkert folk att jag har starka åsikter mot eller för eller emot elbilar och det har jag inte.
Kolla själv när du har tid (och lust) i stället.
 
G OMathson skrev:
Nja, det är nog inte så lätt för mej, då tror säkert folk att jag har starka åsikter mot eller för eller emot elbilar och det har jag inte.
Kolla själv när du har tid (och lust) i stället.
Eller se bara det sista kapitlet som sammanfattar alltihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.