1 466 497 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det tar längre tid att köpa kläder, en gång fick jag tom köa för att komma in i en klädaffär, sen köa en gång till vid kassan, använd inte kläder bröder!K Krille4 skrev:Det är väl ingen som förnekar att det finns köer ibland.
Bara för att din kompis en gång fick stå i kö när det var specialpris kan du väl inte på allvar mena att man kan dra slutsatsen att man måste köra på natten för att slippa köer?
Funderar själv på Tesla och blev förvånad över att det varken var kö för laddning på förmiddagen midsommarafton eller eftermiddagen midsommardagen. Då hade jag förväntat mig att det skulle vara köer.
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Lösningen är ju handla på natten!D djac skrev:
Jag har insett att det brukar vara kö vid lunchställe runt 12-tiden så jag har anpassat mig lite efter det. Äter såklart mitt i natten...
Jag handlar mat på kvällarna, visserligen utplockat i butiken, men man slipper trängas. Egentligen borde man bara handla i nätbutiken, där är det ingen kö alls. 😁Fairlane skrev:
Nej, jag säger bara att tidsmässigt är elbil värdelöst på långresor. Objektivt sett. Det finns liksom inget att diskutera.Nicke Nyfiken skrev:
Vi kö ca 2000mil/bil och år. Det tar under 10 minuter per månad att tanka dieseln. 100-120 minuter per år alltså. Du kan glömma att du inte laddar mer än det på långresor under en månad.
Jag älskar elbilen, den har sin plats och syfte. Men snälla sluta lura dig själv och andra att den är bra för långresor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Så gör jag också, handlar på kvällen i butik, eller på nätet, men det duger ju inte enligt vissa, mitt i natten är det som gäller om man vill slippa köer. Förvisso stämmer det att det inte är några köer i min butik vid midnatt.pacman42 skrev:
Vi kör liknande sträckor per år med elbil och har i snitt under fem minuter per månad i väntetid vid laddning. Så vad försöker du få fram? Det är bara när vi blåser på med långkörningar som vi laddar ute och oftast sker detta medan vi äter.S SonnyListon skrev:Nej, jag säger bara att tidsmässigt är elbil värdelöst på långresor. Objektivt sett. Det finns liksom inget att diskutera.
Vi kö ca 2000mil/bil och år. Det tar under 10 minuter per månad att tanka dieseln. 100-120 minuter per år alltså. Du kan glömma att du inte laddar mer än det på långresor under en månad.
Jag älskar elbilen, den har sin plats och syfte. Men snälla sluta lura dig själv och andra att den är bra för långresor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Roadtrip-dag, del 3Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det blev inte så mycket mer spännande än så.
Laddningen från 11 till 80 % gick på 250 spänn, sen nåddes målet med dryga 40 % laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu lär väl bilen laddas mer eller mindre fullt hos bekanta. Där lägger vi trall och dricker öl, så att de får stå för lite laddning går på socialiseringskontot.
Fotnot: Bilresan gick för den som undrar på landsväg i princip hela vägen. Kanske hälften 2-1, resten klassisk landsväg. Hade det varit motorväg hade det gått fortare och dragit mer.
Jag syftade just på långkörningar, det var vad hela min argumentation gick ut på.pacman42 skrev:
Äter ni var fjärde timme? Vilken bil laddar på 5 minuter i snitt? Då förstår jag att det fungerar, men min tar 45-60 minuter att ladda och vi har inte råd med någon som laddar 100% på 5 minuter.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Jag tycker mest det är märkligt att Ionity har så få laddplatser på sina siter. Dom kommer ju iofs med lastbalansering på nya siter framöver
Frugans bil tar ca 30 min att ladda och då hinner man äta under tiden, det gör att jag till nästa laddning ligger på noll minuter. Sedan tar nästa 30 minuter och då ligger jag på 15 min i snitt. Efter den laddningen har vi kommit runt 70 mil och behöver sova. Bilen är full på morgonen och vi har då ett snitt på tio minuter. Och detta är på långresan. Men de flesta gånger laddas bilen på långsam laddare hemma och då är väntetiden noll minuter. Detta ger en snitt väntetid som ligger en bra bit under 5 min.S SonnyListon skrev:
Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.Johannes Carlsson skrev:
Sedan, 10 års hållbarhet. Min Suburban är 22 år, och kan säkert gå i 20 till.
Tror du att det spelar någon roll för mig när jag väljer bil efter mina behov?Nicke Nyfiken skrev:
Den är högre, vilket tydligen är säkrare för fotgängare och cyklister. Huvudet tar i rutan, istället för takkanten.H HenrikHuslöse skrev:
Dessutom, jag är farlig för andra för att de väljer att köra osäkra bilar. Hade de också valt att ha några ton stål till runt sig så skulle alla vara säkrare.
Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.A Alexn72 skrev:
Min är inte speciellt dyr, och har 380 hästar, 8,1 lite V8. Shiny and chrome!Attitudeswe skrev:
Det hänger på effekt/vikt-förhållandet.
Det händer att jag tar tre ostburgare och två chicken. Då kan man äta varannan så man får variation, och en varierad kost är bra för hälsan.R Robert-san01 skrev:
Att köra kan vara vilsamt. Jag rekommenderar ljudböcker.Jonatan79 skrev:
Om den inte klarar vad jag behöver så behöver jag ha en bil till, och det vill jag inte. Dessutom, bekvämlighet har också ett värde.Nicke Nyfiken skrev:Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.
De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
Det är en sak jag lärt mig: Det lönar sig inte att köra fort för att komma fram snabbare. Jag gjorde ofta det som ung, och det slutade ofta bara att man stod en plats längre fram vid nästa rödlyse. Nu kör jag lugnt och avslappnat.Mikael_L skrev:
En enda gång har jag sparat rejält med tid på att köra fort, men det var mitt i natten när jag akutrushade till jourveterinär. Snittade 170 (hade en bil byggd för de hastigheterna då) på väg som mestadels var skyltad 70 och 90. Hann fram i tid och veterinären kunde rädda min lilla vän. Jobbigast var att det var lätt dimma, och jag fick Goethes dikt Der Erlkönig i huvudet, som passade väldigt bra på situationen, men med ett, för situationen, dåligt slut.
Jag läste för ett tag sedan en expert som skrev att vid varje teknikskifte så har inte skiftet skett förrän den nya tekniken överträffat den gamla på alla punkter. Man väljer hellre bort något man inte har än något man har. Jag tror det ligger en del i det, och elbilsbranschen borde tänka mer i de banorna och blir bättre på alla punkter.Mikael_L skrev:
Har du sett en elbilsägare som predikar för en bränslebilsägare?Nicke Nyfiken skrev:
Värt att notera är att man för ett tag sedan ändrade lagstiftningen så att även yttre förbränningsmotorer är motorfordon. Förut var det enbart el och inre förbränning.Mikael_L skrev:
Någon hörde nog mina funderingar om att bygga en ångmaskinsdriven bil...
Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system. Det är inte som om de tankar min bil.Nötegårdsgubben skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Kollade och de går upp med ca 3 -4000kr/år när det blir helförsäkring. Ungefär samma som det var för X5 och 520n.P Pin skrev:
Misstänker att Chevan har någon form av databox den med.T Troberg skrev:Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.
Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.
Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system.
Nog för att jag då inte tror att du har programvaran som finns i den så har man inte tillgång till mjukvaran i nyare bilar heller.
Sen har fortfarande en elbil en massa mekaniska detaljer som du också kan serva.
Att aldrig behöva fundera på var man ska tanka känner jag igen. Bilen laddas ju på natten hemma på gårdsplanen när jag sover normalt sett.
Nog för att de finns extremfall där elen kostat 10kr per kwh..
Men mer normalt är att elen kostar 1-2kr per kwh... maxar man enfas så kan man kräma ur 3,5kw, stannar personen 2h så är kostnaden runt 10kr
Nog för att man inte vill bjuda på 10 kr till sin fiende men en vän....
Men god sed är ändå att börja med att fråga.