D
K Krille4 skrev:
Det är väl ingen som förnekar att det finns köer ibland.

Bara för att din kompis en gång fick stå i kö när det var specialpris kan du väl inte på allvar mena att man kan dra slutsatsen att man måste köra på natten för att slippa köer?

Funderar själv på Tesla och blev förvånad över att det varken var kö för laddning på förmiddagen midsommarafton eller eftermiddagen midsommardagen. Då hade jag förväntat mig att det skulle vara köer.

/Krille
Det tar längre tid att köpa kläder, en gång fick jag tom köa för att komma in i en klädaffär, sen köa en gång till vid kassan, använd inte kläder bröder!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det tar längre tid att köpa kläder, en gång fick jag tom köa för att komma in i en klädaffär, sen köa en gång till vid kassan, använd inte kläder bröder!
Lösningen är ju handla på natten!
Jag har insett att det brukar vara kö vid lunchställe runt 12-tiden så jag har anpassat mig lite efter det. Äter såklart mitt i natten...
 
  • Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lösningen är ju handla på natten!
Jag har insett att det brukar vara kö vid lunchställe runt 12-tiden så jag har anpassat mig lite efter det. Äter såklart mitt i natten...
Jag handlar mat på kvällarna, visserligen utplockat i butiken, men man slipper trängas. Egentligen borde man bara handla i nätbutiken, där är det ingen kö alls. 😁
 
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så lösningen är att alla ska ha två bilar som du?
Nej, jag säger bara att tidsmässigt är elbil värdelöst på långresor. Objektivt sett. Det finns liksom inget att diskutera.
Vi kö ca 2000mil/bil och år. Det tar under 10 minuter per månad att tanka dieseln. 100-120 minuter per år alltså. Du kan glömma att du inte laddar mer än det på långresor under en månad.
Jag älskar elbilen, den har sin plats och syfte. Men snälla sluta lura dig själv och andra att den är bra för långresor.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Jag handlar mat på kvällarna, visserligen utplockat i butiken, men man slipper trängas. Egentligen borde man bara handla i nätbutiken, där är det ingen kö alls. 😁
Så gör jag också, handlar på kvällen i butik, eller på nätet, men det duger ju inte enligt vissa, mitt i natten är det som gäller om man vill slippa köer. Förvisso stämmer det att det inte är några köer i min butik vid midnatt.
 
S SonnyListon skrev:
Nej, jag säger bara att tidsmässigt är elbil värdelöst på långresor. Objektivt sett. Det finns liksom inget att diskutera.
Vi kö ca 2000mil/bil och år. Det tar under 10 minuter per månad att tanka dieseln. 100-120 minuter per år alltså. Du kan glömma att du inte laddar mer än det på långresor under en månad.
Jag älskar elbilen, den har sin plats och syfte. Men snälla sluta lura dig själv och andra att den är bra för långresor.
Vi kör liknande sträckor per år med elbil och har i snitt under fem minuter per månad i väntetid vid laddning. Så vad försöker du få fram? Det är bara när vi blåser på med långkörningar som vi laddar ute och oftast sker detta medan vi äter.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Roadtrip-dag, del 2
Kom fram till Ludvika med marginal. Blåsan hade mindre återstående kapacitet än batteriet.
[bild]

[bild]

Bilen har redan nästan dubbelt så lång räckvidd som återstående körsträcka, men en enklare thaibuffé aväts och det kan ju också få ta sin tid.
[bild]
Roadtrip-dag, del 3
Ja, det blev inte så mycket mer spännande än så.

Laddningen från 11 till 80 % gick på 250 spänn, sen nåddes målet med dryga 40 % laddning.
Skärmbild visar detaljerad kostnad för laddning av elbil i Ludvika, Sverige den 19 juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildskärm i bil visar laddningsstatus 45%, elbil, inställningar för AC-laddström och laddningsmål på 80%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildskärm i bil visar information om elbilens laddning och räckvidd, knappar för klimatkontroll och varningsblinkers syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu lär väl bilen laddas mer eller mindre fullt hos bekanta. Där lägger vi trall och dricker öl, så att de får stå för lite laddning går på socialiseringskontot.

Fotnot: Bilresan gick för den som undrar på landsväg i princip hela vägen. Kanske hälften 2-1, resten klassisk landsväg. Hade det varit motorväg hade det gått fortare och dragit mer.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Lösningen är ju handla på natten!
Jag har insett att det brukar vara kö vid lunchställe runt 12-tiden så jag har anpassat mig lite efter det. Äter såklart mitt i natten...
Du är ett geni, det var ett riktigt life hack!
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kör liknande sträckor per år med elbil och har i snitt under fem minuter per månad i väntetid vid laddning. Så vad försöker du få fram? Det är bara när vi blåser på med långkörningar som vi laddar ute och oftast sker detta medan vi äter.
Jag syftade just på långkörningar, det var vad hela min argumentation gick ut på.
Äter ni var fjärde timme? Vilken bil laddar på 5 minuter i snitt? Då förstår jag att det fungerar, men min tar 45-60 minuter att ladda och vi har inte råd med någon som laddar 100% på 5 minuter.
 
Jag tycker mest det är märkligt att Ionity har så få laddplatser på sina siter. Dom kommer ju iofs med lastbalansering på nya siter framöver
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Äter ni var fjärde timme? Vilken bil laddar på 5 minuter i snitt? Då förstår jag att det fungerar, men min tar 45-60 minuter att ladda och vi har inte råd med någon som laddar 100% på 5 minuter.
Frugans bil tar ca 30 min att ladda och då hinner man äta under tiden, det gör att jag till nästa laddning ligger på noll minuter. Sedan tar nästa 30 minuter och då ligger jag på 15 min i snitt. Efter den laddningen har vi kommit runt 70 mil och behöver sova. Bilen är full på morgonen och vi har då ett snitt på tio minuter. Och detta är på långresan. Men de flesta gånger laddas bilen på långsam laddare hemma och då är väntetiden noll minuter. Detta ger en snitt väntetid som ligger en bra bit under 5 min.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Elbilar brukar inte gå sönder lika ofta som din cheva. Sen är det lika mycket mjukvaruproblem på alla nya bilar, det är inte specifikt för elbil.

Och.. batterierna är bevisat hållbara och degraderingen låg. Det finns ju över 10 år statistik på hållbarheten.
Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.

Sedan, 10 års hållbarhet. Min Suburban är 22 år, och kan säkert gå i 20 till.
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tror du att dina specifika behov återspeglar en majoritet av bilägarna?
Tror du att det spelar någon roll för mig när jag väljer bil efter mina behov?

H HenrikHuslöse skrev:
Beskriv hur din bil är säkrare för andra trafikanter och fotgängare? Du är farlig för andra.
Den är högre, vilket tydligen är säkrare för fotgängare och cyklister. Huvudet tar i rutan, istället för takkanten.

Dessutom, jag är farlig för andra för att de väljer att köra osäkra bilar. Hade de också valt att ha några ton stål till runt sig så skulle alla vara säkrare.

A Alexn72 skrev:
Vissa elbilsförare kanske planerar sin resa lite mer strategiskt medans andra kanske "gör" som alla andra...
Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Motorstarka bilar har alltid varit dyra att försäkra. Vår Enyaq iv80 med 70kW effekt över 30min kostar 606kr/mån att hålla helförsäkrad hos trygghansa med 2500mil/år.
Min är inte speciellt dyr, och har 380 hästar, 8,1 lite V8. Shiny and chrome!

Det hänger på effekt/vikt-förhållandet.

R Robert-san01 skrev:
Jag föredrar chickenburger även om den har lite väl mycket lös sallad som har en tendens att drälla runt lite.
Det händer att jag tar tre ostburgare och två chicken. Då kan man äta varannan så man får variation, och en varierad kost är bra för hälsan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske vila något ibland också så man inne blir en fara i trafiken….
Att köra kan vara vilsamt. Jag rekommenderar ljudböcker.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.

De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
Om den inte klarar vad jag behöver så behöver jag ha en bil till, och det vill jag inte. Dessutom, bekvämlighet har också ett värde.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vattenflaska, kaffetermos och mackor med sig i bilen är ett ännu bättre tips på att tidsmaximera resan.
Den tid man sparar där går aldrig att köra igen med hur vårdslös och idiotisk körning man än tar sig till.
Det är en sak jag lärt mig: Det lönar sig inte att köra fort för att komma fram snabbare. Jag gjorde ofta det som ung, och det slutade ofta bara att man stod en plats längre fram vid nästa rödlyse. Nu kör jag lugnt och avslappnat.

En enda gång har jag sparat rejält med tid på att köra fort, men det var mitt i natten när jag akutrushade till jourveterinär. Snittade 170 (hade en bil byggd för de hastigheterna då) på väg som mestadels var skyltad 70 och 90. Hann fram i tid och veterinären kunde rädda min lilla vän. Jobbigast var att det var lätt dimma, och jag fick Goethes dikt Der Erlkönig i huvudet, som passade väldigt bra på situationen, men med ett, för situationen, dåligt slut.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis som du skriver, de kan passa vissas behov, men inte andras, det är individuellt.
Jag läste för ett tag sedan en expert som skrev att vid varje teknikskifte så har inte skiftet skett förrän den nya tekniken överträffat den gamla på alla punkter. Man väljer hellre bort något man inte har än något man har. Jag tror det ligger en del i det, och elbilsbranschen borde tänka mer i de banorna och blir bättre på alla punkter.
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara att som elbilsägare är man ständigt ifrågasatt. Och det ställs en massa löjliga frågor som ingen ställer till fossilbilsägare.
Har du sett en elbilsägare som predikar för en bränslebilsägare?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju klart lite problematiskt (om man vill se ett så snabbt skifte som möjligt), att det fortfarande säljs ICE.
Värt att notera är att man för ett tag sedan ändrade lagstiftningen så att även yttre förbränningsmotorer är motorfordon. Förut var det enbart el och inre förbränning.

Någon hörde nog mina funderingar om att bygga en ångmaskinsdriven bil...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu lär väl bilen laddas mer eller mindre fullt hos bekanta.
Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system. Det är inte som om de tankar min bil.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ionity?
Och många andra... InCharge, Eon, Shell, Aral osv.
 
P Pin skrev:
Vet du vad helförsäkring kostar för EQE och EQS efter ett par år? Verkar vara bra priser du fått. Min BMW kostar över 12000 om året och de flesta bolag vill ha över 20 000. Nypris och motorstyrka på min (prisnivå som X5 ungefär) är typ mittemellan EQE och EQS tror jag.
Kollade och de går upp med ca 3 -4000kr/år när det blir helförsäkring. Ungefär samma som det var för X5 och 520n.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.

Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.

Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system.
Misstänker att Chevan har någon form av databox den med.
Nog för att jag då inte tror att du har programvaran som finns i den så har man inte tillgång till mjukvaran i nyare bilar heller.
Sen har fortfarande en elbil en massa mekaniska detaljer som du också kan serva.

Att aldrig behöva fundera på var man ska tanka känner jag igen. Bilen laddas ju på natten hemma på gårdsplanen när jag sover normalt sett.


Nog för att de finns extremfall där elen kostat 10kr per kwh..
Men mer normalt är att elen kostar 1-2kr per kwh... maxar man enfas så kan man kräma ur 3,5kw, stannar personen 2h så är kostnaden runt 10kr
Nog för att man inte vill bjuda på 10 kr till sin fiende men en vän....
Men god sed är ändå att börja med att fråga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.