Kom på ytterligare två värmekällor, kyl o frys. Mina står dock placerade i köket som är i hallen under köksbänken och toan är mittemot, med överluft/halvöppen dörr och frånluft så värmen måste mestadels ta den vägen ut. Men visst, det blir mycket energi med kroppsvärme, matlagning, dator, kyl/frys. Vi bor helt enkelt i passivhus, större delen av året.
Trots att min lägenhet i stan eg är svinbillig, så med dagens räntor o alla prishöjningar som smugit sig på, kommer den nästa år bli dyrare än min kåk, som jag bor sparsamt i vintertid nu med tanke på elpriserna.
Blir intressant att se om det går att sova på övervåningen i kåken i aug, eller om det är för varmt, i år kan jag vädra med korsdrag, eftersom jag bytt ut ett fönster, det kunde jag inte förra året. Har bara AC på undervåningen, tar för lång tid att kyla ner hela huset.
Men där har jag generellt inte samma problem med värmen iom AC.
Huset ligger ändå alltid något lägre i temp, nu 24,8/46% i läggan o 23,1/44% i kåken.
Slutsatsen är väl att jag skulle behövt korsdrag, tjejen har det i sin etta i Lubeck.
Men svårt då endast en vägg på 8kvm är mot fasad/ett fönster.
Just nu är det 11gr ute..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är lika stor temperaturskillnad ute-inne på dagen som på natten så tar det lika lång/kort tid att kyla ner väggen som att värma upp väggen.
Det förutsätter att man bara tar hänsyn till luftens temperatur och saknar direkt sol på väggen. Solen kan värma upp en yta till betydligt högre temperaturer än lufttemperaturen, speciellt om ytan är mörk. Gå ut och känn på valfri mörk sten som har legat i solen en stund.

Vår fasad på sydsidan uppnår lätt temperaturer på över 40 grader när det är 20-25 grader ute och sol. Den värms alltså betydligt mer på dagen än den kyls av att det är 15 grader på natten.

26-30 grader i fem månader utan någon värme påslagen låter dock ganska osannolikt. Vi har värmen avslagen från mitten av maj till mitten av augusti ungefär, dvs tre månader. Om det är mulet och en dygnsmedel på under 16-17 grader flera dagar i rad börjar det bli lite kallt inne.
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det har jag.
Du har en avgift vilket inte är en hyra. Du betalar för föreningens kostnader i form av lån, driftskostnader mm utifrån ett andelstal. Styrelsen kan inte ändra ditt andelstal hur som helst och om du vill ha AC kommer ju den kostnaden bli föreningens och betalas av alla medlemmar. En stämma kan ju däremot besluta ett utrusta lägenheterna med kyla.

Jag hade försökt skapa ett undertryck i lägenheten så att kall luft utifrån dras in, ex genom att köra köksfläkten/badrumsfläktärnkraft eller nattetid ha en fläkt som blåser ut via ett fönster på glänt. Har du samtidigt ett par andra fönster på glänt bör du få in kall luft men tänk på att det kan bli problem med kondens inomhus.
 
P patriklarsson skrev:
Menar du att energi inte kan lagras i en byggnad över nätterna? På dagtid är det nämligen inga problem att tillföra värme. Om huset är bra isolerat så kommer det ta längre tid att få svalt när man väl värmt upp det.
Hus i varmare länder som saknar isolering kommer därför kylas av mycket fortare. Inte tvärt om.
Jag menar att en lägenhet i Sverige inte kan hålla en temp på över 25 grader under maj till september utan att det tiiförs energi. Kanske svårt för dig att förstå att solen lyser inte hela tiden och att medeltemperaturen i Västerås 2022 var : Maj 10,5 gr juni 15 gr juli 17,9 gr aug 16,3 och sep 11,5. Lika lätt som en massa värms upp svalnar den av när det blir kallare. Känns lite som mellanstadiets fysik? Du är definitivt inte termodynamiker i alla fall, men du har kanske 30 grader inomhud trots allt!
 
B Bsved skrev:
Jag menar att en lägenhet i Sverige inte kan hålla en temp på över 25 grader under maj till september utan att det tiiförs energi. Kanske svårt för dig att förstå att solen lyser inte hela tiden och att medeltemperaturen i Västerås 2022 var : Maj 10,5 gr juni 15 gr juli 17,9 gr aug 16,3 och sep 11,5. Lika lätt som en massa värms upp svalnar den av när det blir kallare. Känns lite som mellanstadiets fysik? Du är definitivt inte termodynamiker i alla fall, men du har kanske 30 grader inomhud trots allt!
Medeltemperatur är fortf inte samma sak som temperatur på fasad, vilket är mer relevant.
Du verkar vara en riktig hajare på energiförflyttning själv!
Jag har aldrig påstått att det är problem 5mån om året, den frågan får du ta med TS.
Sedan skrev jag att jag senast hade 24,8gr inne, men du kan uppenbarligen varken läsa eller skilja på olika personer?
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Med balkong, eller utan balkong, spelar ingen roll, hört med grannen som har precis samma inomhustemperaturer som mig.
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
Jag har termometrar i varje rum, och provat mig fram genom åren, och absolut inget av de vanliga "men öppna fönstret"-tipsen hjälper, mer en förolämpning, haha :D
För din info!
Det finns nu ett prejudikat från Göteborgs Tingsrätt, januari 2023, angående varm inohusmiljö.
Domen är visserligen överklagad till högre instans men förväntas prövas sent i höst eller början av nästa år.
Hyresgästen har loggat temperaturen i lägenheten 3ggr/ dygn i 4 år och det kunde inte hyresvädens advokater slå hål på genom att påstå det inte var kalibrerade.
Värden satte in egna för att jämföra värden och de fick högre snittvärden över tid!
Innerväggarnas yttemperatur i lägenheten under sommarhalvåret visar 25-28°C dygnet runt, ibland 30°C.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/10-000-kronor-i-nedsatt-hyra-efter-for-varm-lagenhet/
 
  • Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zockan skrev:
För din info!
Det finns nu ett prejudikat från Göteborgs Tingsrätt, januari 2023, angående varm inohusmiljö.
Domen är visserligen överklagad till högre instans men förväntas prövas sent i höst eller början av nästa år.
Hyresgästen har loggat temperaturen i lägenheten 3ggr/ dygn i 4 år och det kunde inte hyresvädens advokater slå hål på genom att påstå det inte var kalibrerade.
Värden satte in egna för att jämföra värden och de fick högre snittvärden över tid!
Innerväggarnas yttemperatur i lägenheten under sommarhalvåret visar 25-28°C dygnet runt, ibland 30°C.

[länk]
Låst artikel så svårt att veta vad den innehåller mer än att en hyresgäst får 10' tillbaka från hyresvärden. Frågan är på vilket sätt det skulle påverka om det istället är en bostadsrätt. Skulle BRF tvingas betala tillbaka till sina medlemmar så måste de höja avgifterna motsvarande.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Låst artikel så svårt att veta vad den innehåller mer än att en hyresgäst får 10' tillbaka från hyresvärden. Frågan är på vilket sätt det skulle påverka om det istället är en bostadsrätt. Skulle BRF tvingas betala tillbaka till sina medlemmar så måste de höja avgifterna motsvarande.
Blir inte samma för bostadsrätt. Det krävs betydligt mer för att få ersättning än i hyresrätt. Särskilt om alla boende har samma problem.
 
Fairlane
Mikael Jonsson Mikael Jonsson skrev:
Blir inte samma för bostadsrätt. Det krävs betydligt mer för att få ersättning än i hyresrätt. Särskilt om alla boende har samma problem.
Det är min tanke också. Som bostadsrättshavare så är man delägare i föreningen så man strider så att säga mot sig själv. Dvs inlägget #276 hjälper inte TS, som iofs inte vill ha hjälp heller.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
frisken frisken skrev:
Helt klart byggfel men inget de kommer åtgärda. Fasaden måste byggas om vilket kostar i storleksordningen ett nytt hus ...

Det är inte ytterväggarna som är bekymret, det är de bärande innerväggarna som är i direktkontakt med fasaden som har liten yta mot fasaden men stor yta emot innandömet av bostaden. Ang extern värmekälla, det heter solen ... och angående slott så fuskade man inte med att låta bara delar av stommen bära ytterväggarna på den tiden utan det byggdes mer homogent. Tar och bifogar en bild så som jag fick det förklarat av bostadsbolagets ingenjör då vi beklagade oss över det ... innerväggarna transporterar ju ut en liten del av värmen under vintern men under vår/höst/sommar vänder processen rätt snabbt då teglet börjar absorbera in dags värmen.
Förenklad grafisk representation av värmeöverföring från en heliumförbrännare genom en byggnadsfasad in i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också betongbjälklag och lägenhetsskiljande betongväggar som sticker ut i ytterväggen lika friskens skiss. Men vi har träfasad och får inte så stor påverkan på väggen. Är det vanligt att betongväggar och -bjälklag är så långt ut i de flesta hus, eller hur är det normalt?
 
E eklov skrev:
[bild]
Vi har också betongbjälklag och lägenhetsskiljande betongväggar som sticker ut i ytterväggen lika friskens skiss. Men vi har träfasad och får inte så stor påverkan på väggen. Är det vanligt att betongväggar och -bjälklag är så långt ut i de flesta hus, eller hur är det normalt?
Moderna fler bostads hus saknar iaf den feature äehym
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.