A
fredrik melk fredrik melk skrev:
Jag har satt dit packningen och det har funkat två diskar. Knapparna som är av touch typ ville dock inte vara med först. Maskinen ville inte starta. Efter att ha dragit ur sladden upprepade gånger gick bioprogrammet igång av sig själv. Efter att maskinen kört igenom det programmet funkade knapparna igen. Jättekonstigt. Hursomhelst verkar allt normalt igen.
du låg säkert kvar i det gamla programmet som tillslut fick gå färdigt
 
Ta bort frontpanelen nertill så ser du om de läcker
 
A
R Rolle85 skrev:
Ta bort frontpanelen nertill så ser du om de läcker
okay vad svarade du på?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Skulle montera loss framsidan men var klantig och råkade dra ur alla skruvar. Därför lossnade även ovandelen. Se bild: Öppen diskmaskin visar inre komponenter och ledningar, omgiven av klotter i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ganska säker på att gul sladd 1 ska in i hålet jag markerat. Men var ska de blå kablarna sitta? Tack på förhand!!
 
A
John M.W. John M.W. skrev:
Skulle montera loss framsidan men var klantig och råkade dra ur alla skruvar. Därför lossnade även ovandelen. Se bild:[bild]

Är ganska säker på att gul sladd 1 ska in i hålet jag markerat. Men var ska de blå kablarna sitta? Tack på förhand!!
de blå eller grå skall sitta i en kontakt på kretskortet som ligger mot golvet
de har blivit utslitna ur själva kontaktproppen som troligen sitter kvar
 
Hade E15-felet men köpte ett reparationskit från Alséns och kört två diskar utan att det har skett något läckage. Tackar för värdefull info från flertalet medlemmar, men kan även konstatera att Byggahus är medelåldersmannens Familjeliv/Flashback.

För framtida personer som kanske har lika bristande vitvaruexpertis som jag själv kan jag försöka sammanfatta lite kringet problemet som många stött på.

E15-felkoden
Betyder att läckage skett ned till botten av diskmaskinen. Kan bero på flera olika saker, men efter en massa googling så verkar den vanligaste orsaken vara att det läckt från "sumpen" inne i diskmaskinen ner till botten där elektroniken ligger. När läckage sker höjs en frigolitbricka som i sin tur triggar E15.

Kolla om läckage skett
För att kolla detta, skruva bort plåten längst ner (sitter med två skruvar) och lys in för att se om det ligger någon vätska där. Jag har en integrerad diskmaskin och var tvungen att först skruva bort luck-fronten för att komma åt. Den satt fast med fyra skruvar men kan variera beroende på modell. Gör inte misstaget som andra och skruva loss elektroniken, utan lossa en skruv i taget för att se om den fäster i luckfronten eller ej. Gissningsvis så är de två mittersta skruvarna högst upp på luckan det som håller fast elektroniken och bör ej lossas.

Om måttligt läckage skett
Packningen i sumpen har troligtvis gått sönder och du bör köpa detta reparationskit: https://www.alsens.com/sv/articles/2.177.3492/bosch-siemens-reparationssats-tatning-12005744. Kitet innehåller 4 st skruvar, en ståltråd, instruktioner samt ett silikonband som kommer att agera som packning. Alséns hade även ett annat kit dock utan instruktioner och ej original: https://www.alsens.com/sv/articles/...-reparationssats-tatning-ej-original-12005744.

Dra ut stickkontakten till diskmaskinen eller stäng av strömmen i elcentralen. Använd blöja eller hushållspapper för att torka upp vätskan. Jag försökte att lyfta loss frigolitbrickan för att torka under men lyckades ej, men torkade i övrigt torrt och lät diskmaskinen "lufta" tills jag fått mitt reparationskit.

Reparation
Varning -
metallkanterna runt sumpen är sylvassa, var försiktig när du trycker in silikonbandet.

Instruktionerna som kommer med reparationskitet var inte särskilt tydliga när det kommer till hur man ska få in silikonbandet. Jag följde dock instruktionerna till punkt och pricka fram tills när silikonbandet ska in, då kollade jag på detta Youtube-clip:
. På tyska, men går att sätta på svenska undertexter (inte engelska av någon outgrundlig anledning).

När silikonbandet är på plats, återgå till de medöljande instruktionerna igen för att dra åt skruvarna i rätt ordning.

Innan du skruvar fast plåten längst ner, kör en testdiskning under bevakning för att kolla att inget läckage sker. Jag la även in lite hushållspapper för att se om någon droppe landat på det eller ej.
 
  • Gilla
HighOnFire och 2 till
  • Laddar…
A
G Grismannen skrev:
Hade E15-felet men köpte ett reparationskit från Alséns och kört två diskar utan att det har skett något läckage. Tackar för värdefull info från flertalet medlemmar, men kan även konstatera att Byggahus är medelåldersmannens Familjeliv/Flashback.

För framtida personer som kanske har lika bristande vitvaruexpertis som jag själv kan jag försöka sammanfatta lite kringet problemet som många stött på.

E15-felkoden
Betyder att läckage skett ned till botten av diskmaskinen. Kan bero på flera olika saker, men efter en massa googling så verkar den vanligaste orsaken vara att det läckt från "sumpen" inne i diskmaskinen ner till botten där elektroniken ligger. När läckage sker höjs en frigolitbricka som i sin tur triggar E15.

Kolla om läckage skett
För att kolla detta, skruva bort plåten längst ner (sitter med två skruvar) och lys in för att se om det ligger någon vätska där. Jag har en integrerad diskmaskin och var tvungen att först skruva bort luck-fronten för att komma åt. Den satt fast med fyra skruvar men kan variera beroende på modell. Gör inte misstaget som andra och skruva loss elektroniken, utan lossa en skruv i taget för att se om den fäster i luckfronten eller ej. Gissningsvis så är de två mittersta skruvarna högst upp på luckan det som håller fast elektroniken och bör ej lossas.

Om måttligt läckage skett
Packningen i sumpen har troligtvis gått sönder och du bör köpa detta reparationskit: [länk]. Kitet innehåller 4 st skruvar, en ståltråd, instruktioner samt ett silikonband som kommer att agera som packning. Alséns hade även ett annat kit dock utan instruktioner och ej original: [länk].

Dra ut stickkontakten till diskmaskinen eller stäng av strömmen i elcentralen. Använd blöja eller hushållspapper för att torka upp vätskan. Jag försökte att lyfta loss frigolitbrickan för att torka under men lyckades ej, men torkade i övrigt torrt och lät diskmaskinen "lufta" tills jag fått mitt reparationskit.

Reparation
Varning -
metallkanterna runt sumpen är sylvassa, var försiktig när du trycker in silikonbandet.

Instruktionerna som kommer med reparationskitet var inte särskilt tydliga när det kommer till hur man ska få in silikonbandet. Jag följde dock instruktionerna till punkt och pricka fram tills när silikonbandet ska in, då kollade jag på detta Youtube-clip: [media]. På tyska, men går att sätta på svenska undertexter (inte engelska av någon outgrundlig anledning).

När silikonbandet är på plats, återgå till de medöljande instruktionerna igen för att dra åt skruvarna i rätt ordning.

Innan du skruvar fast plåten längst ner, kör en testdiskning under bevakning för att kolla att inget läckage sker. Jag la även in lite hushållspapper för att se om någon droppe landat på det eller ej.
vanligast är det gamla maskiner som har fel på sumppackningen, nya har andra fel.
 
Jag körde också med rep. kittet till min, höll 6 mån sen läckte de igen. Ingen mer Bosch/Siemens diskmaskin här inte.
 
R Rolle85 skrev:
Jag körde också med rep. kittet till min, höll 6 mån sen läckte de igen. Ingen mer Bosch/Siemens diskmaskin här inte.
Min har hållit tätt i över tre år nu efter att jag reparerade den med reparationskitet. Det har definitivt varit värt kostnaden och arbetet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Jag körde också med rep. kittet till min, höll 6 mån sen läckte de igen. Ingen mer Bosch/Siemens diskmaskin här inte.
då var det troligen spolarmsväxlaren
 
Efter drygt 13 år var det dags även för vår diskmaskin med E15. Tack snälla TS och övriga som bidragit med tips - det gjorde jobbet lätt. Tog på montagehandskarna när jag pillade runt de skarpa kanterna. Vi beställde kittet från BSH i söndags. Det är 10% billigare när man är registrerad. Idag kom leveransen. Spännande nu att se hur länge det går att hålla igång diskmaskien. :)
 
A
T Torleif S skrev:
Efter drygt 13 år var det dags även för vår diskmaskin med E15. Tack snälla TS och övriga som bidragit med tips - det gjorde jobbet lätt. Tog på montagehandskarna när jag pillade runt de skarpa kanterna. Vi beställde kittet från BSH i söndags. Det är 10% billigare när man är registrerad. Idag kom leveransen. Spännande nu att se hur länge det går att hålla igång diskmaskien. :)
10% är pengar det med! kostade det 200.-?
 
electroluxaren skrev:
10% är pengar det med! kostade det 200.-?
När jag beställde förra året, 2022, kostade packningen 329 kronor inkl frakt. Inte billigt precis men läckan försvann så det var värt kostnaden.
 
A
ClasseClas ClasseClas skrev:
När jag beställde förra året, 2022, kostade packningen 329 kronor inkl frakt. Inte billigt precis men läckan försvann så det var värt kostnaden.
dom var ner i 120.- men det varierar över tiden en del och tror den senaste jag satt dit kostatde runt 200
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.