F fsn skrev:
Skall man då räkna med konkurs på alla aktier man köper menar du?

Nej, man behöver verkligen inte räkna med värsta fallet, det är nämligen ytterst låg sannolikhet. Det är ju lite samma sak som att du alltid tjatar om att 60-öringen kan försvinna när som helst. Och medan du har funderat på det så har de 60-öringar som ramlat in redan betalt av mångas anläggningar. Tänk inte så förbannat och läs politiska signaler istället för att vara så förbannat logisk, och släpp sargen.
Genom att ha en indexfond så är den risken eliminerad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Börsen är i snitt en bättre affär än en bergvärmepump också. Problemet med en bergvärmepump likväl som med solceller är att deras livslängd är lång, men priset är också högt. Om bergvärmepumpen går sönder tidigt, om hålet inte håller kvalitén över tid, ja då havererar kalkylen. Det gör den även om solpanelerna börjar ge upp, eller om växelriktaren går sönder tidigt efter garantitiden. Man måste räkna med värsta fallet, allt annat är lotteri/spekulation.

Även börsen är spekulation, men för en enskild person under den långa avskrivningstid som denna hårdvara har så är den normala uppgången på börsen mycket tryggare om man bara har en OMX indexfond på ISK. Sedan tänker inte jag själv så heller, men man borde kanske göra det.

Jag tycker att detta är en relevant jämförelse!
Nej, tyvärr är inte en värmepump eller solceller jämförbart med en indexfond. Hör av dig om du önskar veta mer, du borde inte tänka så.
 
Nissens
F fsn skrev:
Ojoj, du vet inte vad du snackar om. Jag har min betald på 5år (lite drygt), kanske 5,5 skulle jag tro. Ursprungsplanen var väl drygt 6 år men 2022 kapade effektivt ett år. Det finns många i SE3 som har betydligt bättre siffror än mig och i SE4 så spöar dom upp mig så det visslar om det. Skall se om jag kan fixa en länk till dig med en som verkar få riktigt bra ekonomi.
Du säger det ja, utan att förankra det på något sätt, precis som vanligt.
Puss på dig o ha en trevlig kväll! 😊
 
F fsn skrev:
Ojoj, du vet inte vad du snackar om. Jag har min betald på 5år (lite drygt), kanske 5,5 skulle jag tro. Ursprungsplanen var väl drygt 6 år men 2022 kapade effektivt ett år. Det finns många i SE3 som har betydligt bättre siffror än mig och i SE4 så spöar dom upp mig så det visslar om det. Skall se om jag kan fixa en länk till dig med en som verkar få riktigt bra ekonomi.
Jag hade kunnat ladda upp mina resultat men Nissens är inte intresserad av mig då jag lyxkonsumerar samt när jag gav honom några excelkalkylet med enkla grader så valde han att inte förstå dem, så han efterfrågar bara referenser men bryr sig sedan inte om dem
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Genom att ha en indexfond så är den risken eliminerad.
Ja, och man landar ungefär på samma nivå på avkastningen som jag gör på solcellerna om elen kostade 0,00kr/kWh.
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
F
T t3o skrev:
Jag hade kunnat ladda upp mina resultat men Nissens är inte intresserad av mig då jag lyxkonsumerar samt när jag gav honom några excelkalkylet med enkla grader så valde han att inte förstå dem, så han efterfrågar bara referenser men bryr sig sedan inte om dem
Nä, naturligtvis inte. Varje gång man frågar vilka siffror han vill se så blir det tyst. Han vet nämligen att det lönar sig. Jag förstår ärligt talat inte vad den tokfan håller på med men jag antar att det är ett sätt att intala sig att han gjorde rätt som inte investerade i solceller. Nån form av psyk-issue, säger han det tillräckligt många gånger så blir det sant.
 
Rekordlågt elpris.
Elkonsumtionsdata diagram, spotpris negativt värde vid 14:00, datum markerat, mobilapp gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, denna dag den 16/7 var speciell
 
  • Skärmavbildning av elförbrukning, temperatur, jämförelse över två år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
L LabanW skrev:
Rekordlågt elpris.
[bild]
Åkte till Göteborg denna dag, det konstiga var att vindkraftverken snurrade…. Borde vara billigare att inte producera. Eller har de sålt på förväg till ett bestämt pris?
 
Excel Excel skrev:
Åkte till Göteborg denna dag, det konstiga var att vindkraftverken snurrade…. Borde vara billigare att inte producera. Eller har de sålt på förväg till ett bestämt pris?
För att få stänga av en större produktionsanläggning måste det meddelas innan priset är satt.
 
Ja, om du inte ämnar vara med i auktionen ja. Men det är fullt normalt att lägga ett bud på som motsvarar den rörliga kostnaden. Är elpriset lägre producerar man inte.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fast även om man har cash, så kan man ju få en riskfri ränta på ca 3% idag utan bindningstid. Att räkna med 0% kalkylränta är ju bara dumt.

Men visst är det upp till varje individ att räkna som de vill, om de vill räkna rätt eller inte.
Vi vet inte hur länge räntan ligger på de nivåer som idag är. Men går den ner mot de nivåer den var på 1,5- 2% så förändras läget. Nu tror inte jag att en förändring är i sikte än på några år om inte inflationen faller drastiskt inom en snarare framtid.
Ja betalade mina paneler cash på vallen och med nuvarande fladder i elpriserna så uppskattar jag återbetalningstiden till mellan 10 och 13 år.
Jag ska köra ett år och sedan göra en analys av utfallet tänkte jag.
Mitt främsta mål med panelerna är att närma mig "origo" så mycket som möjligt vilket kommer att ge lägre elräkningar. Som det ser ut idag räknar jag med att gå i princip plus minus noll på producerad och köpt el.
Men det kanske inte står länge på innan men åker på skatt för panelerna. Vi bor ju i Sverige som sagt och där ska allt beskattas. Vi hade ju en gång en finansminister som försvarade den dåvarande fastighetsskatten med att man hade möjlighet till intäkt om man hyrde ut. Riksdagen kan säkert hitta på något fiffigt om paneler.
 
M m@nge skrev:
Visst är det utbud/efterfrågan, men det kan inte ha så kraftigt förändrats på så kort tid. Dessutom har ju efterfrågan av el ökat kraftigt iom industrin och antalet elfordon.

Så marknaden (om man amatörmässigt ser på det) har på något sätt ”lurat” dem som försöker investera i egen produktion.
M m@nge skrev:
Visst är det utbud/efterfrågan, men det kan inte ha så kraftigt förändrats på så kort tid. Dessutom har ju efterfrågan av el ökat kraftigt iom industrin och antalet elfordon.

Så marknaden (om man amatörmässigt ser på det) har på något sätt ”lurat” dem som försöker investera i egen produktion.
Man behöver nog inte vara orolig för att priserna inte kommer att öka framöver. Alla stora elslukande projekt som är på G samt en utbyggnad av elproduktion som släpar efter så tror jag att minuspriser är en parentes.
 
F
G Guzzen1 skrev:
Man behöver nog inte vara orolig för att priserna inte kommer att öka framöver. Alla stora elslukande projekt som är på G samt en utbyggnad av elproduktion som släpar efter så tror jag att minuspriser är en parentes.
Det tror inte jag, med 54% solkraft i Danmark, 19% i Sverige och 24% i Tyskland så finns det väldigt lite dom talar för att priserna komner att var både dyra, men ibland ordentligt minus med.
 
F fsn skrev:
Det tror inte jag, med 54% solkraft i Danmark, 19% i Sverige och 24% i Tyskland så finns det väldigt lite dom talar för att priserna komner att var både dyra, men ibland ordentligt minus med.
Vindkraft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.