Nissens Nissens skrev:
Jämför med en gammal bil. Den fungerar fortfarande men är föråldrad. Den kanske var värd 600 000:- ny, men har bara 50 000:- kvar i värde. Solceller åldras också med minskad verkningsgrad över tiden, och teknikutvecklingen gör dem föråldrade också.

Om 15 år har nya solceller förmodlingen mycket bättre verkningsgrad på grund av teknikutvecklingen och skattesubventionerna är borta sedan länge… kanske har ny teknik kommit som ersätter solceller helt.
Det vet alla redan, men de avkastar fortfarande , det gör inte din gamla bil…
 
Nissens Nissens skrev:
Jämför med en gammal bil. Den fungerar fortfarande men är föråldrad. Den kanske var värd 600 000:- ny, men har bara 50 000:- kvar i värde. Solceller åldras också med minskad verkningsgrad över tiden, och teknikutvecklingen gör dem föråldrade också.

Om 15 år har nya solceller förmodlingen mycket bättre verkningsgrad på grund av teknikutvecklingen och skattesubventionerna är borta sedan länge… kanske har ny teknik kommit som ersätter solceller helt.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det vet alla redan, men de avkastar fortfarande , det gör inte din gamla bil…
Om du köper en aktie för 100kr med 5 kr i årlig utdelning. Efter 10 år är aktien värd 1kr men ger fortfarande 5kr i årlig utdelning. Är du nöjd då?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Varför skulle något som ger en avkastning på 5kr/år vara värt 1kr? Det låter inte rimligt.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Om du köper en aktie för 100kr med 5 kr i årlig utdelning. Efter 10 år är aktien värd 1kr men ger fortfarande 5kr i årlig utdelning. Är du nöjd då?
Solceller tappar inte 99% av värdet på 10 år, det är bara ordbajs. Samt, att jämföra AB och avskrivningar är helt irrelevant som privatperson. Alla har fattat att du föredrar annat än solceller och du kommer knappast övertyga någon med dina påståenden.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle något som ger en avkastning på 5kr/år vara värt 1kr? Det låter inte rimligt.
Det var inte absoluta värderingar som jag försöka påvisa utan snarare problemet i att man räknar på återbetalning utan att kalkylera värdeminskning (avskrivning) samt kostnad av kapital (hur mycket avkastning kan du rimligen få på pengarna på annat håll)
 
O Orvar777 skrev:
Max 10 år samt räkna med 7% kostnad av kapital skulle jag säga vore rimligt. Med andra ord bör du ha minst 17% ROI per år för att överhuvudtaget gå plus.
Köpte mina solceller för tio år sedan och har 0 kr i avskrivningskostnad.
Jag skrev av hela kostnaden i samma ögonblick som jag betalade anläggningen.
Det blir över 10% avkastning efter avdrag för kapitalkostnad i många år.
 
L LabanW skrev:
Köpte mina solceller för tio år sedan och har 0 kr i avskrivningskostnad.
Jag skrev av hela kostnaden i samma ögonblick som jag betalade anläggningen.
Det blir över 10% avkastning efter avdrag för kapitalkostnad i många år.
Grattis till en bra investering!👍🏻
Bara man förstår hur man bör räkna är jag för solceller.

Det gäller inte majoriteten som investerar i dagsläget.
Om jag kunde få 10% avkastning efter avdrag för kapitalkostnad och värdeminskning hade jag fyllt villa taket samt köpt mark och byggt solcellsparker imorgon.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Felet många gör är att de räknar och jämför mot en investering på börsen, tex fonder. Det blir helt fel då det finns så många variabler att beakta på börsen, främst risknivå. Jag ser solceller som en liten försäkring mot höga priser på vår/sommar samt en stabil (läs gärna tråkig och trygg) investering.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Felet många gör är att de räknar och jämför mot en investering på börsen, tex fonder. Det blir helt fel då det finns så många variabler att beakta på börsen, främst risknivå. Jag ser solceller som en liten försäkring mot höga priser på vår/sommar samt en stabil (läs gärna tråkig och trygg) investering.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Felet många gör är att de räknar och jämför mot en investering på börsen, tex fonder. Det blir helt fel då det finns så många variabler att beakta på börsen, främst risknivå. Jag ser solceller som en liten försäkring mot höga priser på vår/sommar samt en stabil (läs gärna tråkig och trygg) investering.
Inget fel att räkna så. Snarare norm.
Räkna på riskjusterad avkastning istället.
I dagsläget 4% ränta på fasträntekonto.
 
O Orvar777 skrev:
Inget fel att räkna så. Snarare norm.
Räkna på riskjusterad avkastning istället.
I dagsläget 4% ränta på fasträntekonto.
Precis ,historisk riskjusterad snittavkastning är rätt sätt att räkna om du frågar mig. Om vi kollar historiskt hamnar nog en kalkylränta efter skatt närmare 2-3%.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Jämför med en gammal bil. Den fungerar fortfarande men är föråldrad. Den kanske var värd 600 000:- ny, men har bara 50 000:- kvar i värde. Solceller åldras också med minskad verkningsgrad över tiden, och teknikutvecklingen gör dem föråldrade också.

Om 15 år har nya solceller förmodlingen mycket bättre verkningsgrad på grund av teknikutvecklingen och skattesubventionerna är borta sedan länge… kanske har ny teknik kommit som ersätter solceller helt.
Om 15 år så är verkningsgraden rimligen 1% högre än idag, kanske tom 1,5-2% om man VERKLIGEN skall ta i. Degraderingen av verkningsgraden på ett svenkt tak är rätt liten, kanske 85% kvar efter 20år skulle jag tro.

Panelerna i sig är en enkel, stabil och mogen produkt där väldigt lite nytt kommer att ge nåt märkbart med nuvarande teknik. Utvecklingen kommer att ligga på elektroniksidan med smarta funktioner och integration mot resten av husets prylar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis ,historisk riskjusterad snittavkastning är rätt sätt att räkna om du frågar mig. Om vi kollar historiskt hamnar nog en kalkylränta efter skatt närmare 2-3%.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis ,historisk riskjusterad snittavkastning är rätt sätt att räkna om du frågar mig. Om vi kollar historiskt hamnar nog en kalkylränta efter skatt närmare 2-3%.
Otroligt lågt. Att likställa solceller med ett fasträntekonto är inte rättvist. Titta gärna på nedanstående kalkyl och redovisa en rimlig återbetalning. Det är alltid 10-15 år, Om man räknar optimistiskt. Det är inte svårt att vara konservativ och hamna på 20-30 år.


https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vad-kostar-det/solelkalkyl/
 
F
O Orvar777 skrev:
Om du köper en aktie för 100kr med 5 kr i årlig utdelning. Efter 10 år är aktien värd 1kr men ger fortfarande 5kr i årlig utdelning. Är du nöjd då?
Om du köper en aktie för 100kr som ger en årlig utdelning på 10kr, 16kr, 34kr, 17kr under de första 4 åren. Om allt pekar på att fortsatt utdelning kommer att vara minst ca 10-15kr i 25år. Tycker du då att det ser bättre ut?
 
Ekonomiskt livslängd har visat sig vara ca 30 år så….Dock med minskad effekt efter att tiden går. Visst kan vi jämföra med riskfri ränta, typ bankens fasträntekonto.
 
F
O Orvar777 skrev:
Att alla företag skriver av sina investeringar krävs enligt lag. Jag har hittills inte sett något större noterat företag som inte räknar på kostnad av kapital.

Haha, jag kan givetvis inte bevisa det. Så ytterst få kanske hade varit ett bättre ordval.
Det var mest dina siffror jag hängde upp mig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.