Magnus E K
Om vi uppmanas låta bli att dammsuga etc när det är ansträngt läge på vintern, borde vi då inte uppmanas att dra igång alla "onödiga" storförbukare mellan åtminstone kl 12 och 16 imorgon? Jag kan lätt maxa 16A huvudsäkringarna (ganska exakt, och en kort stund funkar det ännu högre) om jag drar på elpannan och en trefas 6 kW värmefläkt samtidigt. Fortfarande bara 16 grader i källaren och lite fuktigt så värmen skulle göra lite nytta också.

Med nätavgift, energiskatt och påslag skulle jag fortfarande inte tjäna pengar på det, men man måste ju offra sig för samhällets bästa.
 
  • Gilla
  • Haha
Agnieszka Svensson och 3 till
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Blir troligen att stänga mellan 12.00-16.00. Den tiden vräker vi på med vattenpump, tvättmaskin, AC, kanske slänger in en kälknöl i ugnen och ett långkok på spisen, vrider upp termostaten på VVB till max (85grader). Hade jag haft elbil kunde man laddat den full, men det har jag inte ännu.

Jag vet med mig att fram tills vi köper elbil så kommer vi sälja ca 10.000kwh och köpa 5.000kwh, så vi buffrar lite 60-öringar imorgon.
Jag tänker lite likadant. Jag säljer 3-4000kWh mer än jag köper varje år så att gödsla ut minuspris kWh på nätet känns inte överdrivet kul.
 
  • Gilla
bjornen1
  • Laddar…
B
H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag inte riktigt förstår är varför vanliga kommersiella elproducenter fortsätter producera el vid noll eller negativa priser. Ok, vissa anläggningar kan inte enkelt stängas av (tex kärnkraftverk) men hur funkar det med resten av producenter och kraftslag, hur får man ekonomi i detta?
innan priserna sätts, skickar alla producenter in prognos på hur mycket de kommer producera kommande dag, vindkraft tar ju då hänsyn till väderprognosen.. och om du efterfrågan är låg... ja, då blir priserna därefter.. ska du "stänga av" en större produktionsanläggning måste du meddela detta INNAN priserna för kommande dag är satta.... så för oss som producerar lite mer storskaligt är det inget kul alls...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nja, de säger hur mycket de kommer att producera vid vilket elpris. De kan absolut säga att de inte producerar de timmar elpriset är negativt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om vi uppmanas låta bli att dammsuga etc när det är ansträngt läge på vintern, borde vi då inte uppmanas att dra igång alla "onödiga" storförbukare mellan åtminstone kl 12 och 16 imorgon? Jag kan lätt maxa 16A huvudsäkringarna (ganska exakt, och en kort stund funkar det ännu högre) om jag drar på elpannan och en trefas 6 kW värmefläkt samtidigt. Fortfarande bara 16 grader i källaren och lite fuktigt så värmen skulle göra lite nytta också.

Med nätavgift, energiskatt och påslag skulle jag fortfarande inte tjäna pengar på det, men man måste ju offra sig för samhällets bästa.
Det finns elproducenter och företag som anslutet privatpersoner (tex Greenly med koppling till laddboxar och Checkwatt till hemmabatterier) som tjänar extremt mycket på att balansera nätet åt ena eller andra hållet. Det är en stor business och det beror till största delen på vindkraften och avvecklingen av baskraft.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Nja, de säger hur mycket de kommer att producera vid vilket elpris. De kan absolut säga att de inte producerar de timmar elpriset är negativt.
Då skulle ju ingen producera el på låga priser…. Så nej
 
  • Gilla
Refotsirk63
  • Laddar…
B Boan skrev:
innan priserna sätts, skickar alla producenter in prognos på hur mycket de kommer producera kommande dag, vindkraft tar ju då hänsyn till väderprognosen.. och om du efterfrågan är låg... ja, då blir priserna därefter.. ska du "stänga av" en större produktionsanläggning måste du meddela detta INNAN priserna för kommande dag är satta.... så för oss som producerar lite mer storskaligt är det inget kul alls...
Ok, så de olika producenternas bud är bindande och antar det finns straffavgifter om man inte uppfyller deklarerade åtaganden.

Men eftersom du verkar insatt i kommersiell elproduktion: händer det att det ägare av tex vindparker ser redan i prognoserna att det kommer att bli negativa elpriser under alltför stor del av kommande dygn och därför väljer att lägga nollbud. Dvs att de stänger av vindkraftverken (fullt görbart med en knapptryckning som jag förstår det). Intressant att borra litet i detta tycker jag.

___

I förlängningen av frågan: vad är incitamenten för kraftproducenter med avstängningsbara anläggningar att ge bud på Nordpool, kontra ev bestraffning av att inte göra det? Någon form av regleringsmekanism måste finnas här annars skulle vi få ännu mer extrema svängningar i systemet som jag ser det.

Verkar som dålig ekonomi att man frivilligt skulle ge bud att producera x MWh under dygnets olika timmar om man från början vet att det kommer att kosta att bli av med produktionen... och om alla agerar lika så blir det ordentlig självsvängning i systemet.
 
Redigerat:
B Boan skrev:
Då skulle ju ingen producera el på låga priser…. Så nej
Jo, det är så det fungerar. Producenter lämnar bud på hur mycket de producerar vid vilket pris.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, så de olika producenternas bud är bindande och antar det finns straffavgifter om man inte uppfyller deklarerade åtaganden.

Men eftersom du verkar insatt i kommersiell elproduktion: händer det att det ägare av tex vindparker ser redan i prognoserna att det kommer att bli negativa elpriser under alltför stor del av kommande dygn och därför väljer att lägga nollbud. Dvs att de stänger av vindkraftverken (fullt görbart med en knapptryckning som jag förstår det). Intressant att borra litet i detta tycker jag.

___

I förlängningen av frågan: vad är incitamenten för kraftproducenter med avstängningsbara anläggningar att ge bud på Nordpool, kontra ev bestraffning av att inte göra det? Någon form av regleringsmekanism måste finnas här annars skulle vi få ännu mer extrema svängningar i systemet som jag ser det.

Verkar som dålig ekonomi att man frivilligt skulle ge bud att producera x MWh under dygnets olika timmar om man från början vet att det kommer att kosta att bli av med produktionen... och om alla agerar lika så blir det ordentlig självsvängning i systemet.
Boan är inte insatt. Producenterna ger bud på hur mycket de säljer till vilket pris dagen innan. Sedan sätts priset där det blir jämnvikt mellan köp och säljbud. Sedan finns det en fortsatt handel. Så om man av någon anledning inte kan producera det man har sålt kan man köpa det på börsen. Den handeln pågår fram till timmen innan leverans.
 
F
B Boan skrev:
innan priserna sätts, skickar alla producenter in prognos på hur mycket de kommer producera kommande dag, vindkraft tar ju då hänsyn till väderprognosen.. och om du efterfrågan är låg... ja, då blir priserna därefter.. ska du "stänga av" en större produktionsanläggning måste du meddela detta INNAN priserna för kommande dag är satta.... så för oss som producerar lite mer storskaligt är det inget kul alls...
När du säger ”för oss som producerar lite mer storskaligt”, exakt vilka menar du då?
 
D Daniel 109 skrev:
Boan är inte insatt. Producenterna ger bud på hur mycket de säljer till vilket pris dagen innan. Sedan sätts priset där det blir jämnvikt mellan köp och säljbud. Sedan finns det en fortsatt handel. Så om man av någon anledning inte kan producera det man har sålt kan man köpa det på börsen. Den handeln pågår fram till timmen innan leverans.
Men frågan kvarstår: om man vet pga prognosticerade data för produktion vs konsumtion kommande dygn att det kommer att bli alltför många timmar med negativt elpris, varför ger man över huvud taget bud om vad man kan producera? Jag hade gett budet noll, självklart. Och det finns sannolikt en minsta gräns uppåt över noll också där jag hellre skulle låta mina anläggningar vila för att spara underhållskostnader man inte ens får täckning för.
 
Det kan jag inte svara på. Elen är kanske redan såld på termin, då måste den ju levereras. Men jag är inte så insatt i varför de säljer till dessa priser. De har kanske inte implementerat teknik för att styra så, det har trotts all varit extremt ovanligt.
 
SJ köper knappast sin ström till timspotpris, utan jag gissar de köper sina stora mängder ström till fast pris utanför denna fiffel-spotprismarknaden.
 
A AG A skrev:
Som sagt...hur orkar ni?
Krångla, bara för krånglandets skull. Hitta på massa idiotiska sätt att förbruka ström, bara för att strömmen är billig. Lägga ner en helsikes massa tid och energi på att tjäna 10-20kr.
Skaffa er ett liv istället!
Stänga av anläggningen är ingen större insats och kommer säkert bli lika vanligt i framtiden som att släcka lampor på vintern…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tjänade ca 20000kr på ett år genom att spara småpengar varje dag.
Hade du inga utgifter för att kunna optimera det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.