Att man praktiskt lyckas dra igång så mycket förbrukning på en fas som överstiger 25 amp ser jag som osannolikt. Poängen här är väl också att stänga av växelriktaren så man inte producerar något för att bränna kWh och att få mer 60-öringar i spargrisen.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Sedan fungerar det ju så att hushållet förbrukar den producerade elen först och köper sedan in el från nätet. Sedan är ju allt säkrat i huset. Jag kan inte se hur det skulle vara möjligt att kunna få in 20+20 men någon får gärna förklara mer ingående.
 
K
Det behöver vara ännu lägre minuspris för det ska vara lönsamt att stänga av. Men mer förmånligt att förbruka själv just då är det
 
T t3o skrev:
Sedan fungerar det ju så att hushållet förbrukar den producerade elen först och köper sedan in el från nätet. Sedan är ju allt säkrat i huset. Jag kan inte se hur det skulle vara möjligt att kunna få in 20+20 men någon får gärna förklara mer ingående.
Om du har 20A huvudsäkring och 20A solel in i centralen kan det bli 40A. Kanske inte ett sannolikt lastfall. Men det ska inte vara kopplat så.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Men ni nämner ju mer inget om
nätkostnaderna till t e x Ellevio.

Är väl där det går att spara om man producerar egen el.

2/3 av min elkostnad är just nätkostnaden
 
A Arnodt skrev:
harald blåtumme,
det förstår jag inte heller att de är så dumma och kör sin elproduktionsanläggningen med förlust. T.ex. kol- eller gaskraftverk och kombivärmeelkraftverk, och vattenkraftverk. Företagsledningen borde sätta stopp för det, tycker man. Det är kanske för att 4 h är alltför få timmar, och nerkörning och återuppstart och annat tar tid.
Ja jag tror också det är för korta perioder för att det ska löna sig att anpassa sin produktion på det sättet. Man måste börja bromsa långt innan priserna blir negativa och sedan tar det för lång tid att växla upp igen, samt att det kan innebära risker för utrustning och produktion att reglera den potentiellt?
Kanske kan vi se negativa priser som varar längre perioder i framtiden där man faktiskt hinner reglera mer. Alternativt löser man någon typ av lagring så att det inte behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kraft produktion som normalt sett reglerar drar ner. För vindkraft är det nog som med mikrosolelen, funktionen är inte implementerad för det är så sällan det händer.

I vissa länder har även viss produktion ett stöd i form av ett minimipris. De stoppar inte. Jag har för mig att det pratades om att stödet inte ska utgå vid negativt elpris.
 
Bastun går igång 14.00 imorgon. Frugan älskar låga elpriser...
 
  • Gilla
taxationistheft och 3 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Även om elspotpriset är 0 kr/kWh, så har du:
-energiskatt, 0,392 kr/kWh
-elnätsavgift, ca 0,32 kr/kWh
-elcertifikat, ca 0,01 kr/kWh
-moms på ovan med 25 %. 0,178 kr/kWh
Totalt 0,90 kr/kWh

Så även om spotpriset är 0, så kostar strömmen likväl dyra 0,90 kr/kWh.

Visserligen får man skattereduktion på 0,60 kr/kWh för såld solström, men man går back likväl med 0,30 kr/kWh.
Men kan du använda strömmen till något nyttigt och inte enbart köra stor byggfläkt och värma utomhusluften, då kanske vettigt.

Men jag ser nu att spotpriset imorgon i Elområde 4 kl. 14:00 ska bli -0,69 kr/kWh. Då tjänar man på att bränna bort ström utan att ha den till något nyttigt, och man tjänar då ca 0,39 kr/kWh. Har man 20A huvudsäkringar kan man ta från allmänna elnätetet ca 13,9 kW, och under 4 h, blir det 56 kWh, och man tjänar blygsamma 22 kr.

Mortimer,
har installatören hos dig satt en automatsäkring 25A på kabeln från mätarskåpet till husets elcentral?
Du kan ju ta från allmänna elnätet 20A och du kan få från solcellerna 18A(=12,5 kW), dvs totalt kan det gå hela 38 A i den kabeln, och det är den säkert inte dimensionerad för.
Haha 22 kr.
Helt otroligt hur folk orkar krångla för småpengar…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du har 20A huvudsäkring och 20A solel in i centralen kan det bli 40A. Kanske inte ett sannolikt lastfall. Men det ska inte vara kopplat så.
Det är ju begränsat i centralen inne i huset och det går inte att ta ut så mycket på en fas utan att säkringen går.

Menar du ”ska” eller ”bör”? Finns detta i elsäkerhetsföreskrifterna?
 
Som sagt...hur orkar ni?
Krångla, bara för krånglandets skull. Hitta på massa idiotiska sätt att förbruka ström, bara för att strömmen är billig. Lägga ner en helsikes massa tid och energi på att tjäna 10-20kr.
Skaffa er ett liv istället!
 
  • Gilla
  • Älska
Grimmered och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Som sagt...hur orkar ni?
Krångla, bara för krånglandets skull. Hitta på massa idiotiska sätt att förbruka ström, bara för att strömmen är billig. Lägga ner en helsikes massa tid och energi på att tjäna 10-20kr.
Skaffa er ett liv istället!
Jag tjänade ca 20000kr på ett år genom att spara småpengar varje dag.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Walle85
Kan man bara vrida om vredet till växelriktarna så att man stänger strömmen till dem (där säkringarna sitter)? Eller måste man tänka på något speciellt på växelriktaren.
Notera att detta gäller Huawei växelriktare där man inte har ett installatörskonto, dvs. kan inte stänga av endast export.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Kan man bara vrida om vredet till växelriktarna så att man stänger strömmen till dem (där säkringarna sitter)? Eller måste man tänka på något speciellt på växelriktaren.
Notera att detta gäller Huawei växelriktare där man inte har ett installatörskonto, dvs. kan inte stänga av endast export.
Att rycka säkringen för manöverströmmen bör ju vara en vettig ansats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.