Tokslut Tokslut skrev:
[länk]
Som det mycket tydligt står i artikeln, rören har varit felkopplade.
 
L lat skrev:
Har aldrig (efter runt 40 år i branschen /anknytande branscher) hört talas om kopparmantlade radiatorer! Vem tillverkade dessa?
Alla radiatorer jag sett har varit av plåt/svartjärn/gjutjärn (om nu inte nån entusiast tillverkat sina egna "radiatorer").
Gamla värmesystem, typ före 60/70-talet byggdes dessutom oftast med järnrör & pannor i nåt annat än svartplåt/gjutjärn är/har varit otroligt sällsynta.

Om man kört tappvatten i värmesystemet så betyder ju det att alla delar inkl rör/expansionskärl/pannor måste varit utförda i nåt material som inte kan rosta.
Läs på om HE-system
 
P patriklarsson skrev:
Läs på om HE-system
Spännande!!!
Har ALDRIG hört talas om detta!!!
Måste ju varit ett feltänk ifrån början?!

Verkar som det bara använts i typ radhusområden och inte i fristående villor.
Artikeln handlar om energibesparande åtgärder i HE-system (värme- och tappvarmvattensystem) i Linköping, Sverige med ROT-åtgärder.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Som det mycket tydligt står i artikeln, rören har varit felkopplade.
Men ingen dog ;) Så fritt fram? :p
 
Tokslut Tokslut skrev:
Men ingen dog ;) Så fritt fram? :p
Har du luftat en vanlig radiator så vill du troligen inte ha det ens i kaffet, även om jag tror att kaffe är rätt kasst från början. Om man tittar lite i automater, hur de ser ut med mögel osv.
 
B Bsved skrev:
Tack för diitt svar, trots att du har fel.
Fysikens lagar är orubbliga. Att du påstår att dina ytterväggar håller +25-30 grader under tiden maj-sep är fel och orimligt i Sverige om du inte har har en extern värmekälla. I så fall borde alla gamla slott vara varma >6månader om året….
Du har alltså bott i en “perpetum mobile” som har genererat värme av “ingenting” men din upplevelse av temperaturen är ju din.
Eller bor du på södra halvklotet. (I Sverige är årsmedeltemperaturen ca 6,5 grader)
Våta medeltempen är inte så hög i Sverige, typ dryga 20 grader som mest. Men soltemperaturen är betydligt högre, som jag skrev tidigare visar min fönstertermometer ofta 45-50 grader, eller mer, eftersom 50 är max, när solen ligger på, det betyder teoretiskt att tempen i väggen på tillräckligt lång soltid blir uppemot 50 grader.
Det gäller inte bara betonghus, har krupit på vindar med trätakstolar på sommaren och gamla balkar kan vara varma så man nästan bränner sig på dom, lätt över kroppens 37 grader.
Så får inte ihop ditt resonemang.
Om utetempen i medel i ex juli är 21-22 grader som det varit 2021 o 2018 och byggnaden håller säg 37 grader, kroppstemperatur, så bör inomhustempen hamna däremellan.
Det tillkommer dessutom energi från människor, djur, elutrustning, VVC, varmvatten, matlagning etc.
Hos mig är det just nu drygt 25 men det har varit över 28 i år. Då var det jobbigt!
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Låst artikel.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Av någon anledning fick jag upp hela artikeln en gång utan prenumeration så jag sparade en pdf. 😄
Men i korta drag så har de låtit göra (eller håller på med) en grundlig värmeanalys av området och kommit fram till att den instrålade värmen inte kan ta sig någonstans när den väl hamnat i den blivande täta betongdjungeln (no shit Sherlock) och planerna är att stoppa dit så många täta lövträd det går längs alla gator och mellan hus så folk får skugga. Det är väl vad artikeln gick ut på.
 
Redigerat:
E eklov skrev:
Det måste vara ett byggfel. I BBR står regler om att värmesystem måste isoleras så de bara avger värme där den önskas.Det står också att det skall finnas termostater i varje rum (själklart skall de fungera). Det står också att varmvattenrör skall isoleras så att de inte avger värme. Myndigheten som skall bevaka att BBR efterföljs heter Byggnadsnämnden i kommunen. Be Byggnadsnämnden om ett TILLSYNSÄRENDE att BBR inte har uppfyllts. Sänd PM till mig om du vill snacka i telefon med mig.
Helt klart byggfel men inget de kommer åtgärda. Fasaden måste byggas om vilket kostar i storleksordningen ett nytt hus ...
B Bsved skrev:
Tack för diitt svar, trots att du har fel.
Fysikens lagar är orubbliga. Att du påstår att dina ytterväggar håller +25-30 grader under tiden maj-sep är fel och orimligt i Sverige om du inte har har en extern värmekälla. I så fall borde alla gamla slott vara varma >6månader om året….
Du har alltså bott i en “perpetum mobile” som har genererat värme av “ingenting” men din upplevelse av temperaturen är ju din.
Eller bor du på södra halvklotet. (I Sverige är årsmedeltemperaturen ca 6,5 grader)
Det är inte ytterväggarna som är bekymret, det är de bärande innerväggarna som är i direktkontakt med fasaden som har liten yta mot fasaden men stor yta emot innandömet av bostaden. Ang extern värmekälla, det heter solen ... och angående slott så fuskade man inte med att låta bara delar av stommen bära ytterväggarna på den tiden utan det byggdes mer homogent. Tar och bifogar en bild så som jag fick det förklarat av bostadsbolagets ingenjör då vi beklagade oss över det ... innerväggarna transporterar ju ut en liten del av värmen under vintern men under vår/höst/sommar vänder processen rätt snabbt då teglet börjar absorbera in dags värmen.
 
  • Schematisk illustration över värmeledning från heliumförbrännare genom vägg in i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MadModder
  • Laddar…
frisken frisken skrev:
Helt klart byggfel men inget de kommer åtgärda. Fasaden måste byggas om vilket kostar i storleksordningen ett nytt hus ...

Det är inte ytterväggarna som är bekymret, det är de bärande innerväggarna som är i direktkontakt med fasaden som har liten yta mot fasaden men stor yta emot innandömet av bostaden. Ang extern värmekälla, det heter solen ... och angående slott så fuskade man inte med att låta bara delar av stommen bära ytterväggarna på den tiden utan det byggdes mer homogent. Tar och bifogar en bild så som jag fick det förklarat av bostadsbolagets ingenjör då vi beklagade oss över det ... innerväggarna transporterar ju ut en liten del av värmen under vintern men under vår/höst/sommar vänder processen rätt snabbt då teglet börjar absorbera in dags värmen.
frisken frisken skrev:
Helt klart byggfel men inget de kommer åtgärda. Fasaden måste byggas om vilket kostar i storleksordningen ett nytt hus ...

Det är inte ytterväggarna som är bekymret, det är de bärande innerväggarna som är i direktkontakt med fasaden som har liten yta mot fasaden men stor yta emot innandömet av bostaden. Ang extern värmekälla, det heter solen ... och angående slott så fuskade man inte med att låta bara delar av stommen bära ytterväggarna på den tiden utan det byggdes mer homogent. Tar och bifogar en bild så som jag fick det förklarat av bostadsbolagets ingenjör då vi beklagade oss över det ... innerväggarna transporterar ju ut en liten del av värmen under vintern men under vår/höst/sommar vänder processen rätt snabbt då teglet börjar absorbera in dags värmen.
Tack ditt försök till förklaring, men det är fortfarande en omöjlighet att värmen "kommer från ingenstans"
Att under maj-sep (dygnet runt) ha en lägsta inomhustemperatur på 25-30 grader i Sverige är ff en omöjlighet utan tillskott av värme..Även om ventilation och fönster saknas. Solen lyser ca 800 timmar/år på en fasad och endast dagtid... så den förklaringen "haltar". Runt Medelhavet byggs ju nästan bara stenhus, och ni som varit där har kanske märkt att temperaturen sjunker markant nattetid....?
Golvvärme i badrum eller kanske i hela lägenheten, oisolerad VVC kan ju vara en förklaring.
Det som är intressant i detta fall vilken energiprestanda byggnaden har. (energideklaration) Med hjälp av den kan man troligen få mer fakta.
Det finns inga "evighetsmaskiner" (perpetum mobile) som fungerar utan tillskott av energi men visst vore det bra om det fanns....
 
B Bsved skrev:
Tack ditt försök till förklaring, men det är fortfarande en omöjlighet att värmen "kommer från ingenstans"
Att under maj-sep (dygnet runt) ha en lägsta inomhustemperatur på 25-30 grader i Sverige är ff en omöjlighet utan tillskott av värme..Även om ventilation och fönster saknas. Solen lyser ca 800 timmar/år på en fasad och endast dagtid... så den förklaringen "haltar". Runt Medelhavet byggs ju nästan bara stenhus, och ni som varit där har kanske märkt att temperaturen sjunker markant nattetid....?
Golvvärme i badrum eller kanske i hela lägenheten, oisolerad VVC kan ju vara en förklaring.
Det som är intressant i detta fall vilken energiprestanda byggnaden har. (energideklaration) Med hjälp av den kan man troligen få mer fakta.
Det finns inga "evighetsmaskiner" (perpetum mobile) som fungerar utan tillskott av energi men visst vore det bra om det fanns....
Menar du att energi inte kan lagras i en byggnad över nätterna? På dagtid är det nämligen inga problem att tillföra värme. Om huset är bra isolerat så kommer det ta längre tid att få svalt när man väl värmt upp det.
Hus i varmare länder som saknar isolering kommer därför kylas av mycket fortare. Inte tvärt om.
 
P patriklarsson skrev:
Menar du att energi inte kan lagras i en byggnad över nätterna? På dagtid är det nämligen inga problem att tillföra värme. Om huset är bra isolerat så kommer det ta längre tid att få svalt när man väl värmt upp det.
Hus i varmare länder som saknar isolering kommer därför kylas av mycket fortare. Inte tvärt om.
Om det är lika stor temperaturskillnad ute-inne på dagen som på natten så tar det lika lång/kort tid att kyla ner väggen som att värma upp väggen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är lika stor temperaturskillnad ute-inne på dagen som på natten så tar det lika lång/kort tid att kyla ner väggen som att värma upp väggen.
Ja det är jag med på, men det är det ju inte om solvärmen på fasaden är 50-60 grader 8h/dag dvs deltaT 20-30K och övriga 16h är deltaT 0-10K.
Förklara annars varför min inomhustemp legat mellan 23-29 grader i juni-juli utan att jag tillför mer energi än kroppsvärme och matlagning.
Nu klagar inte jag så länge tempen är under 26-27, men hade förväntat mig att det svalnar av snabbare med öppet fönster och som inatt när det blir 10gr kl04.
Det funkar uppenbarligen inte att vädra ur min lght, skulle behöva högre luftväxling.
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
@patriklarsson , Det är samma här. Det finns ingen annan tillförd värme än solen på somrarna. VVC finns bara nere i källaren, den går inte upp till LGH, och nere i källaren är det flera grader kallare än i LGH. Bor på första våningen. Sekundärvärmen stängs av automatiskt. FJV-centralen är i tipptopp skick. Har ingen golvvärme. Jag vrider av alla element till noll ändå för på hösten när temperaturen sjunker ute börjar det pytsas ut lite värme till elementen och det vill jag inte ha. Och trots att element är kalla och jag drar för persienner (drar i princip aldrig upp mörkläggningsgardinen i sovrummet så det är kolsvart) så håller det 22-23° inne i sovrummet hela vintern, som jag nämnt tidigare. Såvida jag inte öppnar dörrar och fönster på vid gavel. I vardagsrum, kök och toa/dusch får jag vrida på elementen under vintern några procent för där blir det kallt på golvet annars. Nischen där vattenrör, avlopp mm går finns bakom väggen inne på toa. Där inne är det kallast i hela lägenheten, så värmen beror absolut inte på några oisolerade rör. Jag tror det var som mest 29° inne förra sommaren, med persiennerna fördragna.
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.